من کی باشم بخوام درست و غلط تعیین کنم
اینکاری که انجام میدی ، اگه نوشته هات پیوسته مرور بشن تاثیرگذار خواهد بود نه اینکه ورداری بنویسی و برای مدت طولانی بذاری خاک بخوره
من وقتی آزمونای عمومی سایر رشته ها رو میزدم یه کاری بصورت موازی برای انجام میدادم.... برای هردرس ، یه برسی مبحثی یادداشت میکردم ، برای هرآزمون برای هردرس یه جدول مانند مینوشتم و داخلش اسم مباحث رو یادداشت میکردم ، مثلا برای ادبیات میشد= لغت و املا / تاریخ ادبیات / آرایه / زبان فارسی / قرابت معنایی
حالا بعداز آزمون موقع درصد گیری میومدم زیر هرمبحث تعداد غلط زده یا نزده ها رو مینوشتم ، مثلا 5 تا غلط قرابت داشتم زیر بخش قرابت مینوشتم 5 تا غلط......برای بقیه دروس هم همینطور مباحث رو جدا و تعداد غلط و نزده برای هرمبحث رو مینوشتم.
بعداز سه چهارتا آزمون وقتی به اون جدول نگاه مینداختم ، حالیم میشد دقیق توی کدوم مباحث مشکل دارم علتش ناقص خوندن بوده یا کم تست زدن ، برای حذفیات یا اولویت پاسخ دهی سرجلسه تصمیم میگرفتم ، براساس ضعف هام برنامه میریختم مثلا اگه مبحث لغت زبان یا تحلیل صرفی عربی رو مشکل داشتم براش باکس هایی رو داخل برنامه هفتگی تعریف میکردم و مشغول زدن تست بیشتر یا تکمیل یادگیری اون مبحث میشدم
چرخه ی تکراری مخصوص آزمون های ماه های پایانی تا روز کنکور=
آزمون +برسی+انتخاب یا تصحیح یا تغییر کانون توجه
آزمون +برسی+انتخاب یا تصحیح یا تغییر کانون توجه
آزمون +برسی+انتخاب یا تصحیح یا تغییر کانون توجه
آزمون +برسی+انتخاب یا تصحیح یا تغییر کانون توجه
آزمون +برسی+انتخاب یا تصحیح یا تغییر کانون توجه
آزمون +برسی+انتخاب یا تصحیح یا تغییر کانون توجه
...
..
.
ویرایش توسط Zero_Horizon : 04 اسفند 1399 در ساعت 13:42
میشه لطفاً برای دوران جمع بندی هم یه تاپیک بزنید؟
به نظرتون برای این دوران لازمه کتاب های جمع بندی تهیه کنیم ؟
تست های جدید کار کنیم بهتره یا تست های علامت دار خودمون رو؟
میشه برای هر درس جدا توضیح بدین که برای جمع بندی چیکار کنیم؟ برای درسی مثل دینی بیشتر تست کار کنیم تو دوران جمع بندی یا بیشتر متن کتاب رو مرور کنیم؟
ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.
توی توضیح بالا ، منظور از مرحله ی"انتخاب یا تصحیحیا تغییر کانون توجه "
این هست که :
بعداز آزمون و برسی های انجام شده.... مثلن وقتی فهمیدم تحلیل صرفی عربی رو مشکل دارم برای تحلیل صرفی یه کانون توجه بسازم ، مثلن بیام یه بخش به برنامه ام برای این مبحث اضافه کنم.... اگرهم تحلیل صرفی از قبل جزو کانون توجه من قرار داشته پس باید تصحیح و تغییرش بدم
به عبارت دیگه ، برنامه ریزی برای رفع اشکال
ببخشید نقل گرفتم.
من خوندمش بالاخره.:
ویرایش داره ولی دیگ خیلی برگشته به سال های قبل،
به قول خودش سوال کنکور داخلی سال۹۴ هست ولی سوالای دهه ۸۰ و ۹۰ هم توش هست سوالات تغییرات کلیش خب یه جوری تو ذوق میزنه.
من از پاسخنامش نمیدونم چرا خوش نیومد،توقع پاسخنامه قوی تری برای همچین کتاب مهمی داشتم
عه من اصن این تاپیکو ندیده بودم
الان که زیرو لینکشو گذاشت واسم دیدمش
نه مرا حسرت به رگ ها می دوانید آرزویی خوش/نه خیال رفته ها میداد آزارم ...
واقعا خوبه
ی همچین چیزی خیلی نیاز داشتم
تشکر
فقط ی سوال من زیست خیلی ضعف دارم ب همین دلیل وقتی تست میزنم یا نکته ای ب نظرم جالب میاد حواشی کتابم مینویسمش ولی خیلی ها بهم گفتن این کار رو نکن میخواستم نظر شما رو هم ک نتیجه گرفتید رو بدونم
چرا نباید نوشت؟نکنه همه چیز رو می نویسید؟
ببینید زیست یه قلقی داره بیوفتی رو قلقش دیگه تست ها رو درو می کنی.
روش مطالعه اش خیلی مهمه.بچه ها روش های مختلفی داره من هم روش خودمو میگم
ابتدا کتاب درسی رو مطالعه می کنیم مثلا یک یا دوگفتار رو، با سرعت متوسط و حتی رو به سریع،بعد میریم تست،کنار گزینه های شک دار فلش می زنی،یا دونه دونه یا ۵ تا ۵ تا تست ها رو تصحیح میکنی،این یکی از مهترین بخش هاست،اگه اون جایی که مشکل داری رو با کتاب بتونی رفع اشکال کنی نور علی نوره،یعنی اولیت اول در تصحیح رجوع به کتابه بعد پاسخنامه،این کار ضمن با دقت بودنش باید با سرعت خوبی انجام شه که پرش ذهنی و اتلاف وفت نداشته باشید
وقتی تست های گفتارتون تموم شد،کتاب درسی رو میاری.اون بخش رو یه بار دیگه می خونی،منتهی این بار با دید خیلییی موشکافانه تری.یعنی کلمه به کلمه اش تو رو یاد تست ها بندازه،از کدوم جمله کدوم برداشت اشتباه بوده که تست رو غ زدی یا شک کردی،این مرحله با زبان خودت می تونی یا توی حاشیه یا برگه آچار این ذهنیت های خوشگل رو بنویسی
از سه شنبه منتهی به آزمون،تست های علامت دار،کتاب درسی و نکات یادداشتی رو مرور می کنید،اگه نکات و کتاب رو خوب مرور کنید شاید بشه از تست علامت دار مرور کردن توی زیست فقط البته گذشت،بعدشم با یه پیش آزمون دانسته هاتون رو محک بزنید و فرداش پرقدرت سر آزمون بشینید
مبحثی که نخوندیم رو تحلیل کنیم یا نه ؟! :/
حتی اگه فرمولاش بلد نیستیم مثلا نوسان :/
یه بزرگواری میگف تحلیل کن تا با تیپ تستا آشنا شی ولی مشکل اینجاس مبحثو ک بلد نباشی مخصوصا تو دروس تحلیلی ، اصن حس خوندنش نیس @mahdi_artur @Wonderland
ویرایش توسط nokia : 12 اسفند 1399 در ساعت 15:09
سلام الان دیدم ممنون بابت تگ
مبحثی که مطالعه نکردین بستگی داره از کدوم درس باشه؟ پیش نیاز بقیه مباحث باشه یا نه؟ در تست های ترکیبی قاطی گزینه ها با فصلای دیگه مطرح بشه یا نه؟ تستی که ازش چند سال اخیر مطرح شده عموما وقتگیر بوده یا آسون و منطقی؟ اهمیت در بودجه بندی کنکور داشته یا خیر؟ سه تست ازش میاد یا گاها یکی؟ مبحث حذفی جزو مطالب حفظی هست یا حل کردنی یا مفهومی؟ در درسی که مبحثی ازش رو قصد حذف دارین چقدر مسلط بودین؟ حالا که حذف کردین بجاش قراره چیکار کنید که اوضاع بهم نریزه؟
می بینید که بحث حذف کردن بقدری ساده نیست که راحت بگم نه حذف کن نگران نباش. کاملا بستگی به پاسخ سوالات بالا داره.
ولی اما بطور کلی بخوایم بررسی کنیم
در ادبیات حذف یک مبحث کامل مثل زبان فارسی که خیلی ها انجام میدن جایز نیست. بهتره قسمت های ساده تر و اون قسمت هایی مثل فعل و جمله و گروه اسمی و ... رو بصورت خلاصه خواند و تست حل کرد تا مسلط شد.
در بحث عربی حذف درک مطلب (متن) و سوالاتش منطقیه مگر این که روی بخش ترجمه و قواعد مسلط باشید که در این صورت بهتره روی متن هم کار بشه ولی باز متن رو نباید سر جلسه اول بررسی کرد باید گذاشت برای آخر کار.
در دینی خیلی ها رو میارن به خلاصه خوانی این موقع از سال و از متن کتاب درسی غافل میشن که بنظرم اشتباهه. متن کتاب رو هم کامل باید خوند. حذف متن در این درس معنی نداره. هیچ درسی غیر از اون دروس حفظی آخر هر پایه ارزشش کم نیست و همون حفظیات هم هر سال تست مستقیم داره پس اولویت آخر مطالعه اون دروس باشه نه اینکه کامل حذفشون کنیم.
زبان دقیقا عین عربی. منتهی کلوز رو حذف نکنه کسی که لغت و گرامر کار میکنه و قویه. ریدینگ باز زدنش کاملا بسته به سرعت عمل شما سر جلسه در دروس دیگه بویژه ادبیات و دینی داره که تعیین میکنه آیا شما اجازه داری متن عربی و ریدینگ زبان رو هم بخونی یا خیر.
در دروس ریاضی و فیزیک بهتره حذف درون فصلی باشه
یعنی به هیچ عنوان یک فصل رو کامل حذف نکنید (بجز هندسه و مقاطع که همون ها رو هم توصیه میکنم یکسری از مباحث ساده ترشون رو مطالعه کنید تا اگر خدای ناکرده امسال سطح کنکور ساده بود متضرر نشید) حذف درون فصلی یعنی یکسری از مباحث دشوار تر و کم اهمیت تر از اون فصل رو مطالعه نکنید یا اگر مطالعه کردین تست کمتری زده بشه و تایم زیادی به مطالعه شون داده نشه. مثلا اگر کسی خواست جاری رو حذف کنه بیاد مدار ها رو در حد آشنایی و تست های کنکور های 5 سال اخیرش(در حد آبی قلم چی که اول اومده یه خلاصه ای از بحث آورده و بعد تعدادی تست کنکور و کانون مطرح کرده) مطالعه کنه و بجاش مبحثی مثل مقاومت قانون اهم و جریان و بهم بستن مقاوت ها رو کامل مسلط بشه در همون فصل جاری که همیشه یک الی دو تست ساده تر داشته و یادگیریش هم چالش خاصی نداره.
درس زیست..فصل هایی که زنجیری بهم وصلن رو نباید حذف کنید چون تستای ترکیبی از دست میرن. کلا نقطه ای نباید حذف بشه از این درس بجز فصل یک دهم که اون هم روزنامه وار دو سه دور مطالعه بشه...مباحث بهم مرتبط داخل تاپیک زیستی که زدم گفته شده.
در شیمی حذف مطلقا ممنوع
کسی هرگز نمیداند
چه سازی می زند فردا
چه میدانی تو از امروز،
چه میدانم من ازفردا،
همین یک لحظه رادریاب
که فردا قصه اش فرداست.
سلام.وقتتون بخیر
آقای آرتور لطف کردند و پاسخ کاملی رو دادند.من این چند وقته تایید ایمیل بودم
وقتی یه مبحثی رو اصلا نخوندی این که بخوای تحلیلش کنی،کار واقعا سختیه.مخصوصا توی دروس ریاضی فیزیک و شیمی
وقتی که ما روی مبحثی اصلا تسلط نداریم اما بعدا می خوایم مطالعه داشته باشیم به عبارتی اون فصل جز حذفیات ما نیست،اون موقع بهتره حتما شماره سوال و تاریخ آزمون رو یادداشت کنیم تا وقتی مطالعه کردیم برگردیم و تحلیلش کنیم
اما وقتی تسلط کمی داریم حتی یه کوچولو در حدی که بدونیم چه خبر!؟اون موقع باید تحلیلش کنی.
این رو هم اشاره کنم که فصل نوسان جز فصول نمره بیار هستش و به هیچ وجه چنین فصلی رو حذف نکنید
و نکته آخر اینه که حدف اصولی یعنی حذف تیپ تست خاص نه یک فصل کامل!به طور مثال حذف تجزیه عنصری از سوالات شیمی که به صورت عددی هستش نه نمادی(این مثال حذفیاته خودم بود)
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)