خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 15
    1. Top | #1
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات

      Question راهنمایی برنامه ریزی برای کنکور 1403

      سلام
      خسته نباشید
      پایه م صفر صفر نیست.
      مثلا ریاضی مقدمات توان و اتحاد و معادله درجه 2 و براکت و قدرمطلق و اینها رو خوندم. حد رو با کتاب درسی خوندم، مثلثات تا حدودی خوندم، تابع رو تستی خوندم و مشتق رو باز با کتاب درسی و جزوه.
      شیمی پایه رو تا حدی یادم رفته؛ مثلا رسم ساختار لوویس و مطالب دهم به خصوص. غلظت رو اصلا خوب کار نکردم.
      زیست گیاهی رو نخوندم، جانوری دهم یازدهم رو یه دور خوندم و دوازدهم هم یه دور.
      فیزیک به نسبت از همه ی درسام بهتره ولی بازم پایه رو یه مواردی مثل مغناطیس و دما و گرما، سطحی خوندم و واقعا یادم نمونده.
      به همه ی درسا علاقه دارم به خصوص ریاضی و شیمی.
      راستش تجربه ی کار سخت و درس خوندن پیوسته برای کنکور نداشتم. دائم لغزش و لغزش.
      حالا سوالم اینه: با توجه به تجربه ی که داشتید و براتون مفید بوده، به نظرتون این تابستون رو کلا پایه کار کنم یا نیم سال اول دوازدهم و دهم و بعد، پاییز هم نیمسال دوم دوازدهم و یازدهم؟ به نظرتون همچین برنامه ای سنگین میشه؟
      در کل تاکید روی پایه و مباحث پایه و تکرار شونده تو تابستون بهتره یا اینکه مباحثی رو که نخوندم، بخونم و بعد برای مرور برگردم رو پایه؟ به نظرم طبیعتا رو پایه کار کنم بهتره ولی خب نظرتون چیه؟

      من میدونم که با یه استرس خفیف و فیدبک گیریتو بازه های تقریبا کوتاه، نتیجه ی بهتری میگیرم؛ مثلا اونطوری که درست استدلال کرده باشم، برخلاف من، یه سری از دوستان انجمن، استمرار و پیوستگی خودشونو داشتن و این باعث شده که به جای آزمون های تو بازه کوتاه ( مثلا قلم چی ) مثلا سنجش ثبت نام کنن و این آزمون های با بازه ی طولانی تر.
      و بخشی از مشکل بنده که تا آخر گریبان گیرم بوده، آزمونی کار نکردنه؛ مطلبی رو میخونم و خیلی عالی یاد میگیرم اما چون تست زماندار کار نمیکنم، کارم به هدر میره. برای تست زماندار و آزمونی، به نظرتون از کتاب های آزمون محور ( مثلا زیست یا شیمی از این نوع کتاب دارم ) استفاده کنم بهتره یا خود آزمون های مختلف رو درس به درس و زماندار بررسی کنم؟ مثلا قلم چی های سال قبل یا گزینه دو ها و گاج ها و پیرامید و خیلی سبز و ماز و ... ؟ چون یکی از دوستان بنده، اصرار اکید داشتند که آزمون ها به روز تر از کتاب ها هستند و بعضی از این کتاب ها، سال هاست که تغییری درشون ایجاد نشده و این مورد شاید برای ریاضی و فیزیک زیاد به چشم نیاد، اما حداقل برای زیست و شیمی یک خورده ای بد میشه.
      و به غیر از این برنامه ریزی تقریبا بلند مدت، در برنامه ریزی های کوتاه مدت هم دچار مشکل میشم؛ یک درسی بیشتر از حد معمول وقت میگیره و مجبورم یه درسی رو از برنامه روزانه حذف کنم؛ حالا این مورد تو یه درس دیگه هم اتفاق بیفته، یه درس دیگه حذف میشه؛ و من شاهکار کنم، بتونم 3 درس بخونم. حالا اگه فقط در مورد زیست یا شیمی بود، میشد وسواس و این جور حرف ها؛ ولی مثلا برای ریاضی و فیزیک هم برای حل تست ها و فهمیدن و متوجه شدن راه های دیگه و یه بار دیگه حل کردن تست(!)، وقت زیادی صرف میشه و با اینکه نتیجه هم داره ولی باز تو ذوق میزنه.
      خلاصه ممنون میشم راهنمایی کنید. حالا اگه وقت هم نشد، فقط در مورد پارگراف آبی نظرتونو بگید، حله.
      @Zero_Horizon
      @mahdi_artur
      ای فیدروس! خوبی چیست؟
      و چه چیز خوب نیست ...
      آیا لازم است از کسی سوال کنیم که این را به ما بگوید؟
      ویرایش توسط ZanaP : 16 خرداد 1402 در ساعت 18:08

    2. Top | #2
      کاربر حرفه ای

      نمایش مشخصات
      سلام

      تنها چیزی که میتونم بگم اینه که
      اگه تابستون کلاس دوازدهم میری همون دوازدهم رو هم تستش رو تابستون بزن

      مشاور الدنگ من فقط زوم کرد رو پایه خراب کرد همه چیو

      تاکید میکنم اگه خودت میخونی و کلاس نمیری تابستون پایه کار کن
      اگه تابستون قراره کلاس بری قبل مدرسه یاقبل مهر یذره دوازدهم بخونی حتما تستش رو بزن

    3. Top | #3
      کاربر حرفه ای

      نمایش مشخصات
      یا اگه هنوز تصمیم نگرفتی

      به نظرم هم دوازدهم کار کن هم پایه

      نیمسال اول دوازدهم با دهم و یازدهم

      من بخاطر همین نیمسال اول رو همیشه بهتر جواب میدم
      البته بازم خودت بسنج ببین میتونی یا نه

      به احتمال زیاد که میتونی

    4. Top | #4
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      قربان، قبل از هرچیز، از کمک بی دریغتون بی نهایت متشکرم.

      ...
      برنامه مطالعه و نقشه راه این درس رو مطابق طرح درس یه دبیر مطرح بچینید...
      در مورد شیمی یه مسئله ای هست؛ امسال اتفاقا مثلا در حد خوبی اسید و باز رو تستی و درست حسابی خوندم و حتی سر جلسه ی دی هم درصد خوبی از تیوست اسید و باز رو درو کردم! خب طبیعتا در این حد تسلط، متوجه غلظت مولار هستم اما منظور من این بود که مستقیما و اصولی، فصل 3 دهم رو کار نکردم! همین! طرح درس پایه رو پیدا نکردم واقعیت، و اینکه متوجه منظورتون نشدم. فکر میکنم فرمودید که با طرح درس این دبیر جلو برم یا اینکه نظرتون اینه که با خود دبیر جلو برم؟! در هر صورت، ترجیح بنده روی خودخوان بودن شیمیه چون واقعا میفهممش و نیازی به کلاس دارم. حالا اگه منظورتون همین بوده، این برنامه ی طرح درس رو باید از تلگرام پیدا کنم یا چی؟ و اینکه میتونم با این برنامه، خودم خودخوان جلو برم؟ چون مثلا دایی بهمن دبیر به شدت مطرحیه، اما اشتباه نکنم پایه به پایه میاد جلو؟ الان یک کلام من شیمی رو چطوری مبحثی و اصولی بخونم؟!

      ...پیشنهاد من تسلطِ کارگاهی و نه فصلی و پایه ای روی مباحث ترکیبی و بهم مرتبط کتاب های درسی هست بویژه برای شما...
      در مورد زیست هم بنده از کلاس های یکی از اساتید نامبرده استفاده میکرده ام! اما از اونجا که همه ی مباحث، تدریسشون رو ندیدم، به نظرتون این مبحثی خوندن میشه با استفاده از فیلم تدریس دبیر صورت بگیره؟ مثلا به جای تدریس کارگاهی از همون کلاس سالیانه ( گیریم فیلم هاشونو داشته باشم ) از تدریس فصول جانوری استفاده کنم و بعد اتمام به به سراغ مباحث گیاهی و ژنتیک و غیره برم؟ و آیا این کار میتونه باعث ایجاد تسلط بیشتر برای تیوست ترکیبی بشه؟ و اینکه قبل حل تیوست از بانک تستی آزمونی، به نظرتون بهتر نیست مثلا کتاب تستم رو برای یه فصل کار کنم و بعد به عنوان تست زماندار از آزمون ها استفاده کنم؟

      ...سوال به معنای واقعی سخت و نه صرفا سوالی که تکراریه...
      الان مثلا به جای کلاس استاد نامبرده ی فیزیک، منبعی چاپی نیست که بتونم خودم ازش به عنوان منبع تست خوب استفاده کنم؟ برای همین بالابردن تسلط و زمان گیری برای شیمی؟

      ...مهم مدیریت کردنه تفاوت ها در همینجاست...
      این مدیریت کردن به قولی پسالغزش(!) یعنی چی؟ یک کارهایی هست که طبق تجربه و آموزش قبلی انجام میدم تا دوباره این لغزش تکرار نشه ( تحلیل کانون شکست و به قولی آنتی فرجایل سازی ) اما تاپیکی به خصوص در این مورد دارید؟

      ...این مشکلی نیست که بخوای با عوامل خارجی حلش کنی...
      الان واقعیتش این مورد یه تصویر مبهمی دارم که مطلقا شفاف و واضح جا نیفتاده؛ این مبحثی خوندن، با چه برنامه ی زمانی ای صورت بگیره؟ مثلا تا آخر شهریور من باید چه مباحثی رو از زیست، شیمی و ... خونده باشم با تسلط کافی، که بعدا به مشکل زمانی نخورم و بتونم راحت تر به بقیه ی مباحث و جمع بندی و امثالهم برسم؟ یعنی چی از هر کاری که میکنید چه هدفی دارید؟ این ریشه یابی علت شکست ها رو به تفصیل کار کردم و همچنان هم استفاده میکنم و خوب میدونم منظورتون چیه؛ اما تا الان این زمینه ی سنجیده شدن، به نوعی همین آزمون آزمایشی بوده؛ در این بازه ی تابستون که این آزمون کنکله، این زمینه ی سنجش چی میتونه باشه؟ و این گیج شدن چطوری حل میشه؟ تاپیکی برای رفع ابهام دارید؟
      ای فیدروس! خوبی چیست؟
      و چه چیز خوب نیست ...
      آیا لازم است از کسی سوال کنیم که این را به ما بگوید؟

    5. Top | #5
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      یه نقشه کلی برای ادامه مسیر تعیین میکنی و این نقشه راه نتیجتا مسیر پیش روی بارها تغییر میکنه، اما نه براساس اطلاعات درست و موثق بلکه صرفا براساس یکسری حرف های پوچ و توصیه های نپخته و خام، احساساتی که دائم در تغییر اند در این زمینه شما رو بیشتر به گمراهی میکشونه و اینطوری میشه که شما به خودت میای و می بینی یک سال دیگر تلف شد. مباحثِ زیادی مونده و ادامه دادن سخت شده. این چرخه بارها تکرار میشه تا زمانیکه دیگه حس کنی امکان پیش روی بیشتر نیست یا زمان به اندازه کافی برای ایده های داخل سرت نداری.
      ریشه تکرار شدن این چرخه رو پیدا کن

      حالا خیلی زیاد تو این سال های پایه حتی، پیش اومده و دقیق میدونم چه حس و حالی داره حتی؛ منتهی گمون نکنم، دلیلش میشه حواشی و این وسواسی که به جون آدم میوفته و انصافا هم خیلی بچه طوره؛ حالا سر همین موضوع، از دهم عهد کردم که به غیر یک سری محدود، از هیچ کسی حتی منابع رو هم سوال نکنم. این پیگیر نبودن و یه راه رو نرفتن میتونه صدمه باشه و اونطوری که متوجه شدم، همین تغییر راه ریشه ی مشکله و اینکه ریشه ی خود این چیه دیگه الله و اعلم!؛ یه مسئله ای که به کرات حتی از خود جنابعالی شنیدم که یا ایهاالناس! یه منبعی رو اگه تهیه کردید، تا آخرش برید و مردونه بخونید دیگه بچه سال نباشید! حالا این مسئله ی هدف و گمراهی با حرفای پوچ هم مثال همین. حالا امسال من فرصت آزمون و خطا ندارم و این مورد خیلی واضح تر به چشم میخوره. و حکمت عملی ش هم تو خودم اینه که مشاوره گرفتم، شما جواب دادید؛ جواب منطقی بود؛ نتیجه گرفتید؛ پس دیگه خیلی ممنون والسلام و نعمت تمام! سوال بیشتر دیگه به نظرم بیخودیه، تنها کاری که مونده، وادی عمله.
      .
      .
      .
      حالا ببخشید پیشاپیش ولی سوال دیگه ای خدمت تون داشتم:

      این تابستون ( به ترتیب ) : ریاضی --> مرور مباحث پایه ی خونده شده بعد هم به تریب، تکمیل تابع و خوندن مثلثات و حد
      ریاضی رو سعی کردم از اونچه خوندم و مطالعه داشتم و پیش نیاز و لازمه ی ادامه مباحثه، از همین اول کار درگیر و مسلط بشم؛ حد که میشه دروازه ی ورودی مشتق. خرده مباحث الگو و هندسه و آمار هم بمونه برای پاییز و زمستون
      زیست --> کل ژنتیک ( 6یازده - 1 تا 4 دوازده ) // کل گیاهی ( 6و7 ده و 8و9 یازده ) // انرژی ( 5و6 دوازده )
      از همین اول کار، تا انرژی فوران میکنه، مباحث تست خیز و مهم رو ببندیم و تسلط پیدا کنیم تا هی مرور و تست و رفع اشکال، زنجیره وار انجام بشه. پاییز هم شروع جانوری و حالا تولید مثل با آزمونا.
      فیزیک --> سینماتیک // دینامیک // کار و انرژی // نوسان و موج // الکتریسیته ی ساکن // الکتریسیته ی جاری و مدار ( این بخش پایه رو برای تابستون بخونم، سنگین میشه یا چی؟ )
      کل ایده این بوده که این نوسان بد بدن و چغر، تموم بشه. از مباحث دهم هم فصل یک رو چند بار کار کردم؛ رسما میمونه یه فشار و یه دما گرما که انصافا استراحت محضه.
      شیمی --> استو ( 1 و2 دهم و 1 یازدهم تا قبل هیدروکربنا و نفت) // محلول ( 3 دهم ) // سینتیک ( 2 یازدهم ) // آلی ( 1 یازدهم، هیدروکربنا و نفت و 3 یازدهم )
      قرار بود انسجام مطلب صورت بگیره، و اشتباه نکنم گرفته. حالا یه سوال منبعی : دهم و دوازدهم رو مبتکران خوندم ولی یازدهم و دوازدهم رو خیلی سبز تست زدم؛ تستای حفظیش ماسته ولی مسائلش بد نیست، حالا بازم به گرد پای مبتکران نمیرسه. حالا سوالم اینه که من در هر حال، درسنامه ها رو از مبتکران میخونم؛ میرسم تستا رو از خیلی سبز پایه به پایه بزنم و تستای مبتکران رو هم درو کنم؟ در هر حال اگه خیلی سبز اونچنان تحفه ی نیست، همون مبتکران رو تست بزنم و برای کار بیشتر، تست آزمون ها رو کار کنم بهتر نیست؟!

      و اینکه برای ترمیم معدل، امکان داره که عمومی ها رو دی و اختصاصی ها رو خرداد آینده شرکت کنم؟ چون عمومی ها، ندانم کاری خودم بود و اختصاصی ها رو تا اون موقع میرسم حداقل 7 بار کتابو زیر و رو کنم.

      و اینکه پستی رو که گفتید، مطالعه کردم؛ منطورتون از سطر دوم مطالعه ی روزانه چیه؟ یعنی مثلا تو سطر اول، این 5 الی 6 ساعت رو بیایم کل 4 درس ها رو کار کنیم به ترتیب و بعد برای سطر دوم هم از اولین درس شروع کنیم؟! یا مثلا سطر اول رو امکان داره دو درس رو یکی 2و5 ساعت یا 3 ساعت بخونیم و بعد، سطر دوم اون دو درس باقی؟ و اینکه سطر اول اگه گل درسا رو بخونیم، اول کاری آموزش باشه و بعد، تست ها برای سطر دوم؟ و اینکه اگر آموزشی، بیشتر از یک ساعت طول کشید اون موقع چیکار کنیم؟
      و مرور درسای خونده شده تو بازه ی سطر سوم، برای درسی مثل شیمی و زیست، بیشتر منطبق با کتاب درسی باشه یا تست و آزمونک و اینها؟
      و اینکه در لقمه کردن دروس(!)، ناهماهنگی تعداد تست های هر مبحث تو خرده مبحث هاش ( یه خرده مبحثی تست به شدت کمتر نسبت به بقیه ی خرده مباحث داشته باشه و بالعکس ) رو چطوری رفع کنیم؟ بهتر نیست از همون تقسیم بندی خود کتاب استفاده کنیم؟ تعداد تست ها بعضی روزا بیشتر میشه و بعضیا کمتر ولی ... نمیدونم واقعیت ... دیگه دارم زیادی مته به خشخاش میزارم @mahdi_artur
      ای فیدروس! خوبی چیست؟
      و چه چیز خوب نیست ...
      آیا لازم است از کسی سوال کنیم که این را به ما بگوید؟
      ویرایش توسط ZanaP : 18 خرداد 1402 در ساعت 16:56

    6. Top | #6
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      یعنی سطح تست هایی که حاتم خانی حل میکرد از نردبان هم بالاتره؟

    7. Top | #7
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      سلام
      دستت درد نکنه
      این مسئله ی تو گود رقابت رفتن رو چیکار کنم؟ بیام ساعت بزنم و تعداد تست بگم هر شب ( تاپیک های ثابت قدمان و فلان )؟ و اینکه در همین موضوع، ترنس فلچر ( whiplash ) خودمو از کجا پیدا کنم؟ @mahdi_artur
      ای فیدروس! خوبی چیست؟
      و چه چیز خوب نیست ...
      آیا لازم است از کسی سوال کنیم که این را به ما بگوید؟
      ویرایش توسط ZanaP : 25 خرداد 1402 در ساعت 11:42

    8. Top | #8
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      حقیقت توصیه من وقتی موثره که شما همه سعیت رو کرده باشی و نتیجه نداده باشه. تا قبلِ این مرحله، شما از هر دوستی که نظر بخوای تو هر زمینه ای توصیه هاش بیشتر از اینکه بهت کمک کنه زمین ات خواهد زد. شما یک نگاه به تاپیک های بی محتوای این انجمن و سوالاتی که پرسیده میشه بنداز، متوجهِ این موضوع میشی که جنس اکثر سوالاتی که پرسیدن از نوع اولی هست که گفتم اینه که اکثر آدمایی که دنبال 6 جلدی مبتکران برای شیمی بهتره یا 2 جلدی خیلی سبز بودن دنبال این مشاور یا اون بودن در بهترین حالت ممکن 1 ماه خوندن و رها کردن یا همونایی ان که فرایند مطالعه رو حتی شروع نکردن.
      بهترین توصیه ها بعد از حداکثر تلاش فرد صورت می گیره. مثل تلاش برای پیدا کردن استعداد یه بچه که اول بهش میگن بدو. بهتره قبل از نظر پرسیدن، با نهایت توانی که می تونی تلاش کنی و بدوی.
      تو بحث کنکور بچه کنکوری دنبال سوالاتی هست که پاسخ بهشون مشروط به ادامه دادن و رسیدن به نقطه پایانه حتی اگر با شکست همراه باشه شما بایستی حداقل یک بار تا تهِ قصه از آموزش و سخت تست زدن گرفته تا اون اواخر که جامع می زنند رفته باشی تا سال آینده بدونی دقیقا کجای کار دچار لغزش شدی و حالا دنبال درست کردنش باشی. خیلی از پشت کنکوریا از این لحاظ با یک دوازدهمی هیچ تکرار می کنم هیچ تفاوتی ندارند حتی اگر تمام منابع بازار رو نوک زده باشن یا کامل بررسی کرده باشن حتی اگر هزار مدل مشاور و کلاس عوض کرده باشند بازم میگم هیچ تفاوتی با یک دانش آموز دوازدهمی ندارن و هنوز خام اند اما خامِ خطرناک، خامی که غرور اش این اجازه رو بهش نمیده که مسیرِ اشتباه قبلی رو دوباره تکرار نکنه و همین باعث تکرار چرخه پشت کنکور ماندن میشه. پراکنده خوانی و ول کردن چیزی به تجربه شما برای سال های آینده اضاف نمیکنه و شما رو از یک دوازدهمی جلو که نمیندازه هیچ تازه خسته تر و ناامید تر از حالت طبیعی میکنه.
      حالا بعد پیدا کردن مسیر میشه یکسری مهارت اضاف کرد ولی قبل از کشف یونیک بودن، آموزشِ مهارت فقط باعث همسان سازی میشه مثل اونچه که در مدارس ما می گذره. مدارس و دانشگاه های ما سمبل کشتن خلاقیتهان. محوریت آموزش قبل از کشفه درحالیکه راز موفقیت در آموزش بعد از کشف خلاصه میشه.

      حالا دوازدهم من که پس فردا رسما تموم میشه. یه بار هم این مسیرو کامل نرفتم، و اگه اولویت بر کشف و بعد آموزش باشه، خب دیگه عملی نمیشه برای من. چاره ای ندارم واقعا؛ اون چیزی رو که لازم داشتم، پرسیدم و باقی هم در طی مسیر مزاحم میشم. کشف و آموزشِ همزمان.


      بعدِ مطالعه 6 یازده، تولیدمثل (7 یازده) حتما مطالعه و تست های آزمون های آزمایشی زیر و رو باید بشه. این فصل از نظر من سخت ترین فصل زیست شناسی هست. راجع به پاییز که گفتی، اگر امسال آزمون میدی چیزی به اسم پیشروی موضوعی در کنار مباحث آزمون رو از مهر به بعد بیخیال شو و سعی کن با برنامه آزمون جلو بیای و پیش آزمون زیاد کار کنی، چون آزمون های کانون یا حالا بقیه موسسات صرفا برنامه شون تُخمی هست و اون سیستم کارگاهی که گفتم رو رعایت نکرده، در مقابل سوالات آزمون به شدت ترکیبی ان و از مباحث جلوتر مطرح میشن بگونه ای که اون گوسـاله طراح کار نداره دانش آموز دوازدهمی یا حتی پشت کنکور مباحث ترکیبی جلوتر رو قبلا مطالعه داشته یا خیر. اینه که شما وقتی آزمون کانون میدی درگیر مرور مباحث تابستان میشی و اون دوازدهمی درگیر نزدنِ تعداد زیادی از سوالات ترکیبیِ آزمون نتیجتا ناامید شدن از مطالعه زیست هست.

      اتفاقا سر همین موضوع، قبل اینکه جوابمو بدید، برنامه رو عوض کردم که مباحث فیزیولوژی و انسانی رو بخونم به خاطر همین برنامه ی قلمچی. فکر کنم رویه ی بهتری باشه؛ و با توجه به تعدد مطالب و اینکه تست بیشتری مطرح میشه، علاوه بر پیشروی، ارزش بیشتری هم داره.

      جاری و مدار لازم نیست داخل تابستان مطالعه بشه. نوسان و موجی که انتخاب کردی به شدت فصل طولانی و سنگینی هست (البته سوالاتش نه.)

      پس الکتریسیته ی ساکن و خازن و اینها رو بخونم؟ ینی فصل1؟


      تو این مورد نظری ندارم. خیلی سبز در حد و اندازه کنکور های اخیر عمل نکرده ولی به هیچ عنوان منبع بدی نیست. مبتکران هم منبع خوبیه ولی با تمام خوب بودنش از نظر حجمی به نظرم مناسبِ دانش آموز پایه ست نه کنکوری. یکی که درسنامه های مبتکران رو میخونه و تست هاش رو درو میکنه فکر میکنم اگر بتونه این منبع رو یک دور کامل بزنه گل کاشته دیگه حل آزمونای آزمایشی اشتباهه و نمیرسید ولی اگر منبع منتخب پیدا کردی کار کن

      منبع منتخب مثلا چی؟

      تاهمین جا باشه خیلی نوشتم
      دوباره میام


      تشکر فراوان. ببخشید من زیاد سوال میکنم
      ای فیدروس! خوبی چیست؟
      و چه چیز خوب نیست ...
      آیا لازم است از کسی سوال کنیم که این را به ما بگوید؟

    9. Top | #9
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر
      پاسخگو و راهنما

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط zanap نمایش پست ها
      سلام
      دستت درد نکنه
      این مسئله ی تو گود رقابت رفتن رو چیکار کنم؟ بیام ساعت بزنم و تعداد تست بگم هر شب ( تاپیک های ثابت قدمان و فلان )؟ و اینکه در همین موضوع، ترنس فلچر ( whiplash ) خودمو از کجا پیدا کنم؟ @mahdi_artur
      خصوصی فرستادم
      اینجا هم قرارش میدم:
      ببینید من بارها گفتم محتوا اهمیت و اولویت نداره و تطبیق فرم مطالعه با سرشت مهمه. هر بار که به انجمن میام با پرسش های محتوا‌محور روبرو میشم لذا با ناامیدی صفحه رو میبندم به این صورت جلوی اتلاف وقت پرسش کننده و خودم رو می گیرم.
      به عقیده من هدف باید بدست آوردن خودآگاهی نسبت به روش مطالعه باشه که کمتر کسی بهش اهمیت میده و متاسفانه همه دنبال تقلید اند. من معتقدم باید اول فرم درست شه و وقتی فرم درست شد محتوا میتونه هر چیزی باشه.
      نکته ای که کمتر مورد توجه قرار میگیره این هست که اول باید فرم رو بخوبی شکل داد، و بعد محتوا رو درش قرار داد، نه اینکه اول محتوا رو انتخاب کنی تا فرم متناسب با اون، خودبه‌خود ایجاد شه. کنکوری جماعت برای موفقیت در کنکور و آزمون به دنبال محتواست و میخواد به اون محتوا فرم بده که متاسفانه به شکست منتهی میشه.
      یکسری تئوری ها میان شخصیت رو به چند بُعد تقسیم میکنن. دو تاش که از همه مهمتره از نظر من یکی سرشت و دیگری منش
      سرشت بُعدی از شخصیت انسانه که متاثر از بیولوژی و ژنتیک فرد هست. یکسری مسیر عصبی و انتقال دهنده که مشخص و شناخته شده اند و از همه مهمتر قابلیت تغییر ندارند تغییرناپذیر اند. حالا برای اینکه بتونیم با ویژگی های سرشتی زندگی کنیم نیازه که درصورت لزوم تعدیل شن (تغییری در کار نیست)
      سرشت تحریک پذیره، بعنوان درس خواندن بعنوان یه محرک محیطی میتونه روی سرشت ما اثرگذار باشه و بلعکس. نتیجه اینکه ویژگی های سرشتی میتونن منجر به روش های مطالعه متنوعی شن، روش های خاص شما و غیر قابل الگو گرفتن.
      بحث خیلی مفصله و با چند خط نوشتن من در قالب یک پیام نمیشه به نتیجه خاصی رسید. چندین نوع روش مطالعه بوجود میاد که براساس ویژگی های سرشتی معنا و مفهوم پیدا می کنند بعنوان سه بُعد مهم سرشت یعنی دوری از آسیب، تنوع طلبی و وابستگی به تلاش و پشتکار که خود اینها بالاتر گفتم که منشا بیولوژیک دارند دوری از آسیب به سطح سروتونین فرد (نوعی انتقال دهنده عصبی) وابسته ست و ...
      در بُعد وابستگی به پاداش که مطرح نمودین (ارائه گزارش کار و ...) بعضی افراد به مشوق ها و پاداش های اجتماعی وابسته اند، به عبارتی دیده شدن براشون به بسیاری دارای اهمیت هست. مطالعه انفرادی برای این دسته افراد ثمربخش نیست و اینها حتی در ثبت ساعت مطالعه طولانی دچار مشکل اند، بعنوان 45 دقیقه مطالعه 15 دقیقه استراحت براشون بازده بالاتری داره نسبت به زمانیکه 90 دقیقه بخوانند و 15 دقیقه استراحت کنند چراکه این افراد حتی انگیزه و انرژی لازم برای مطالعه رو از محیط می گیرن حالا شما تصور کنید شخصی با چنین ویژگی های سرشتی تحت تاثیر حرف های رتبه های برتر یا آقای x سعی در برهم زدن و مقابله با سرشت خود و تقلید کنه به نظرت نتیجه چی میشه؟ به نظرت چرا عده ای چند روز بکوب درس میخونن و بعد از اون دیگه نمیخونن؟ آیا صرفا بحث خسته شدن مطرحه؟!!
      یا بُعد پشتکار، مهمترین مشخصه این بُعد از سرشت در نوع پاسخش به محرک ها خلاصه میشه (اصطلاحا بهش تقویت نسبی متناوب میگن) به این صورت بروز پیدا میکنه که معمولا این افراد علیرغم شکستای مکرر انگیزه شون رو از دست نمیدن و خودشون رو متناوبا بطور نسبی تقویت میکنن. بعنوان حین تست زنی ممکنه ده تست اول یا 5 آزمون اول رو خوب نباشن اما به محض اینکه در تست شماره 11 خوب عمل کردن و یا در آزمون 6 ام پیشرفت مشاهده شد انگیزه کافی برای حل تست 12 و آزمون هفتم و ناامید نشدن رو به دست میارن. این افراد به همین دلیل خیلی سخت نسبت به محرک ها ناامید میشن (برخلاف بُعد دوری از آسیب) باز بحث توش زیاده اما پشتکار پایین خودش به تنهایی بعنوان یک چالش بزرگ طبقه بندی میشه، حتی خیلی از منابع براش درمان با دارو توصیه میکنن ! ورای بحث ما، تازه این ابعاد برهم اثر میگذارن و اینطور نیست که هر کدوم رو بشه جداگانه بررسی کرد. بعنوان، بُعد پشتکار میتونه بعنوان یک محرک روی بُعد دوری از آسیب اثر تشدید کننده داشته باشه و وسواس شدید و کمال طلبی حاصل شه.
      اگر بخوام این بحث رو ادامه بدم از حوصله خارجه
      در کل توصیه من پرهیز از تقلید و پیدا کردن الگوی های تکراری بین رتبه های برتر و قبولی های هر ساله. بهترین کار از نظر من اینه که شما خودت رو در معرض آزمون و خطا قرار بدی، بعنوان اگر بُعد تنوع طلبی در شما نمایان هست بهتره سبک پرجنب و جوش و متنوع با ساعت های مطالعه کوتاه و زمان های استراحت متعدد رو امتحان کنی (روشی که روی من جواب داد)
      و و و و ....
      ‏«چه می‌شود کرد؟ مگر می‌شود دنیا را پاره کرد و از تویش خوشبختی درآورد؟ همین است که هست.»

    10. Top | #10
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      ممنونم

      دیگه سوال آخر تا اول پاییز!

      ...اما پشتکار پایین خودش به تنهایی بعنوان یک چالش بزرگ طبقه بندی میشه، حتی خیلی از منابع براش درمان با دارو توصیه میکنن...
      این حتی اگه تغییر پذیر بود خودش یه دنیا مشکل بود؛ حالا یعنی واقعا همینطوری درست بشو نیست؟
      ای فیدروس! خوبی چیست؟
      و چه چیز خوب نیست ...
      آیا لازم است از کسی سوال کنیم که این را به ما بگوید؟

    11. Top | #11
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      سلام
      با عرض معذرت از چشمان جنابعالی و آرزوی شادکامی
      من این چند روز درگیر آنالیز شخصیتی بودم؛ و اینکه به صورت نوشته و مکتوب، روی کاغذ حرفامو با خودم یه سره کردم؛ از رو توانایی های خودم اومدم یه نحله ی فکری ای ساختم که بپرم تو اون و بر اساس اون هندل کنم مطالعه مو. مثلا اول صبحمو اختصاص دادم به آموزش فیلمی تا خوابم نگیره و فعال تر باشم ( اول صبح مثلا من همیشه ریاضی میخونم تا یکم گرم شه کله م ) و اینکه چه میدونم، هر درسی رو با چه روشی بخونم بهتر نتیجه میگیرم ... ولی انصافا متوجه نمیشم؛ الان من چطوری خودمو آنالیز کنم؟ و مهم تر از اون، چه سوالایی رو از خودم بپرسم؟! مثلا این ویژگی های سرشتی و خلقی شامل چی چی میشه؟
      ای فیدروس! خوبی چیست؟
      و چه چیز خوب نیست ...
      آیا لازم است از کسی سوال کنیم که این را به ما بگوید؟

    12. Top | #12
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi_artur نمایش پست ها


      خصوصی فرستادم
      اینجا هم قرارش میدم:
      ببینید من بارها گفتم محتوا اهمیت و اولویت نداره و تطبیق فرم مطالعه با سرشت مهمه. هر بار که به انجمن میام با پرسش های محتوا‌محور روبرو میشم لذا با ناامیدی صفحه رو میبندم به این صورت جلوی اتلاف وقت پرسش کننده و خودم رو می گیرم.
      به عقیده من هدف باید بدست آوردن خودآگاهی نسبت به روش مطالعه باشه که کمتر کسی بهش اهمیت میده و متاسفانه همه دنبال تقلید اند. من معتقدم باید اول فرم درست شه و وقتی فرم درست شد محتوا میتونه هر چیزی باشه.
      نکته ای که کمتر مورد توجه قرار میگیره این هست که اول باید فرم رو بخوبی شکل داد، و بعد محتوا رو درش قرار داد، نه اینکه اول محتوا رو انتخاب کنی تا فرم متناسب با اون، خودبه‌خود ایجاد شه. کنکوری جماعت برای موفقیت در کنکور و آزمون به دنبال محتواست و میخواد به اون محتوا فرم بده که متاسفانه به شکست منتهی میشه.
      یکسری تئوری ها میان شخصیت رو به چند بُعد تقسیم میکنن. دو تاش که از همه مهمتره از نظر من یکی سرشت و دیگری منش
      سرشت بُعدی از شخصیت انسانه که متاثر از بیولوژی و ژنتیک فرد هست. یکسری مسیر عصبی و انتقال دهنده که مشخص و شناخته شده اند و از همه مهمتر قابلیت تغییر ندارند تغییرناپذیر اند. حالا برای اینکه بتونیم با ویژگی های سرشتی زندگی کنیم نیازه که درصورت لزوم تعدیل شن (تغییری در کار نیست)
      سرشت تحریک پذیره، بعنوان درس خواندن بعنوان یه محرک محیطی میتونه روی سرشت ما اثرگذار باشه و بلعکس. نتیجه اینکه ویژگی های سرشتی میتونن منجر به روش های مطالعه متنوعی شن، روش های خاص شما و غیر قابل الگو گرفتن.
      بحث خیلی مفصله و با چند خط نوشتن من در قالب یک پیام نمیشه به نتیجه خاصی رسید. چندین نوع روش مطالعه بوجود میاد که براساس ویژگی های سرشتی معنا و مفهوم پیدا می کنند بعنوان سه بُعد مهم سرشت یعنی دوری از آسیب، تنوع طلبی و وابستگی به تلاش و پشتکار که خود اینها بالاتر گفتم که منشا بیولوژیک دارند دوری از آسیب به سطح سروتونین فرد (نوعی انتقال دهنده عصبی) وابسته ست و ...
      در بُعد وابستگی به پاداش که مطرح نمودین (ارائه گزارش کار و ...) بعضی افراد به مشوق ها و پاداش های اجتماعی وابسته اند، به عبارتی دیده شدن براشون به بسیاری دارای اهمیت هست. مطالعه انفرادی برای این دسته افراد ثمربخش نیست و اینها حتی در ثبت ساعت مطالعه طولانی دچار مشکل اند، بعنوان 45 دقیقه مطالعه 15 دقیقه استراحت براشون بازده بالاتری داره نسبت به زمانیکه 90 دقیقه بخوانند و 15 دقیقه استراحت کنند چراکه این افراد حتی انگیزه و انرژی لازم برای مطالعه رو از محیط می گیرن حالا شما تصور کنید شخصی با چنین ویژگی های سرشتی تحت تاثیر حرف های رتبه های برتر یا آقای x سعی در برهم زدن و مقابله با سرشت خود و تقلید کنه به نظرت نتیجه چی میشه؟ به نظرت چرا عده ای چند روز بکوب درس میخونن و بعد از اون دیگه نمیخونن؟ آیا صرفا بحث خسته شدن مطرحه؟!!
      یا بُعد پشتکار، مهمترین مشخصه این بُعد از سرشت در نوع پاسخش به محرک ها خلاصه میشه (اصطلاحا بهش تقویت نسبی متناوب میگن) به این صورت بروز پیدا میکنه که معمولا این افراد علیرغم شکستای مکرر انگیزه شون رو از دست نمیدن و خودشون رو متناوبا بطور نسبی تقویت میکنن. بعنوان حین تست زنی ممکنه ده تست اول یا 5 آزمون اول رو خوب نباشن اما به محض اینکه در تست شماره 11 خوب عمل کردن و یا در آزمون 6 ام پیشرفت مشاهده شد انگیزه کافی برای حل تست 12 و آزمون هفتم و ناامید نشدن رو به دست میارن. این افراد به همین دلیل خیلی سخت نسبت به محرک ها ناامید میشن (برخلاف بُعد دوری از آسیب) باز بحث توش زیاده اما پشتکار پایین خودش به تنهایی بعنوان یک چالش بزرگ طبقه بندی میشه، حتی خیلی از منابع براش درمان با دارو توصیه میکنن ! ورای بحث ما، تازه این ابعاد برهم اثر میگذارن و اینطور نیست که هر کدوم رو بشه جداگانه بررسی کرد. بعنوان، بُعد پشتکار میتونه بعنوان یک محرک روی بُعد دوری از آسیب اثر تشدید کننده داشته باشه و وسواس شدید و کمال طلبی حاصل شه.
      اگر بخوام این بحث رو ادامه بدم از حوصله خارجه
      در کل توصیه من پرهیز از تقلید و پیدا کردن الگوی های تکراری بین رتبه های برتر و قبولی های هر ساله. بهترین کار از نظر من اینه که شما خودت رو در معرض آزمون و خطا قرار بدی، بعنوان اگر بُعد تنوع طلبی در شما نمایان هست بهتره سبک پرجنب و جوش و متنوع با ساعت های مطالعه کوتاه و زمان های استراحت متعدد رو امتحان کنی (روشی که روی من جواب داد)
      و و و و ....
      سلام
      بین کتاب ریاضی نشر الگو (سه جلدی) و ریاضیات آیکیو کدوم بهتره ؟
      برای کنکور 403 تجربی
      قبلا مهروماه جامع رو زدم

    13. Top | #13
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      من از رو نمیرم ظاهرا ولی باز هم سلام
      ریاضی رو نمیتونم برنامه ریزی کنم. این تابستون مباحث توان و رادیکال، محاسبات جبری، معادلات درجه دو و رسم نمودار، نامعادله، قدر مطلق و براکت، لگاریتم و تابع رو خونده باشم، بعد پاییز مثلا طبق بودجه ی گاج تابع رو تکمیل و مثلثات و آمار سه پایه رو بخونم، میشه حدودا نصف حجم ریاضی کنکور ( 12 فصل از 21تاش )؛ منتهی باز حد و مشتق و کاربرد و هندسه و الگو و ترکیبیات و فلان و فلان همه میمونن برای زمستون. الان من با برنامه ی یه دبیری که در نظر دارم جلو برم یا چطوری تنظیم کنم؟ @mahdi_artur
      ای فیدروس! خوبی چیست؟
      و چه چیز خوب نیست ...
      آیا لازم است از کسی سوال کنیم که این را به ما بگوید؟

    14. Top | #14
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط ZanaP نمایش پست ها
      من از رو نمیرم ظاهرا ولی باز هم سلام
      ریاضی رو نمیتونم برنامه ریزی کنم. این تابستون مباحث توان و رادیکال، محاسبات جبری، معادلات درجه دو و رسم نمودار، نامعادله، قدر مطلق و براکت، لگاریتم و تابع رو خونده باشم، بعد پاییز مثلا طبق بودجه ی گاج تابع رو تکمیل و مثلثات و آمار سه پایه رو بخونم، میشه حدودا نصف حجم ریاضی کنکور ( 12 فصل از 21تاش )؛ منتهی باز حد و مشتق و کاربرد و هندسه و الگو و ترکیبیات و فلان و فلان همه میمونن برای زمستون. الان من با برنامه ی یه دبیری که در نظر دارم جلو برم یا چطوری تنظیم کنم؟ @mahdi_artur
      سلام
      تصمیم گرفتم با کلاس پیش برم؛ هفته ای یه جلسه آموزش 2 الی 2.5 ساعته و سنگینی کار رو تست و تمرین
      ای فیدروس! خوبی چیست؟
      و چه چیز خوب نیست ...
      آیا لازم است از کسی سوال کنیم که این را به ما بگوید؟

    15. Top | #15
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      سلام
      علیرغم توصیه ی برادر گرام و قبل ترش مهدی آرتور عزیز، سعی کردم با کتاب و اینها خودخوان شیمی رو ببرم جلو؛ ولی خب حجم کار زیادی باقی مونده و ظاهرا این راه به ترکستان میره؛ شیمی رو هم با کلاس همون دبیر مذکور میرم جلو. جلسه ی صفرش رو دیدم به نظرم معقول و جالب بود.
      پ.ن: ترک عادت و خودسازی چقدر سخته انصافا
      پ.ن2: how could u eat an elephant? a bite at a time @mahdi_artur
      ای فیدروس! خوبی چیست؟
      و چه چیز خوب نیست ...
      آیا لازم است از کسی سوال کنیم که این را به ما بگوید؟

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    موضوعات مشابه

    1. مهم اولین ثابت قدمان در گزارش کار روزانه تا کنکور 1403
      توسط Emad13851385em در انجمن پاتوق سال دوازدهمی ها و کنکوریها
      پاسخ: 2705
      آخرين نوشته: 30 آذر 1403, 01:10
    2. پاسخ: 297
      آخرين نوشته: 30 شهریور 1402, 21:14
    3. استارت 1403
      توسط TomyShellby در انجمن پرسش و پاسخ دانش آموزی
      پاسخ: 13
      آخرين نوشته: 25 اردیبهشت 1402, 04:53
    4. شروع برای کنکور 1403
      توسط yousefi در انجمن پرسش و پاسخ دانش آموزی
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: 09 اسفند 1401, 19:45
    5. سلام کنکوری 1403 هستم
      توسط sevda7 در انجمن پرسش و پاسخ دانش آموزی
      پاسخ: 2
      آخرين نوشته: 03 دی 1401, 21:47



    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن