خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 1 از 7 12 ... آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 97
    1. Top | #1
      پاسخگوی ارشد

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات

      فهمیدن یا تکنیک بلد بودن؟ برای فیزیک کدام بهتر است؟

      دوستان فقط تو اینجا درباره‌ی این موضوع بحث کنند. به نظر خود من تبلیغات تکنیک، دروغین و مضر به حال جامعه‌ی علمی ماست. دوستان حرفای خوبی زده بودند که بخاطر سایر دوستان و نظم مجبور به حذف شدم.

    2. Top | #2
      همکار سابق انجمن

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      ببخشید، من این تاپیک رو ندیدم و مجدداً در همون قبلی پست زدم.

      برای به جریان افتادن این بحث مطالب رو منتقل میکنم اینجا (که فقط هم مربوط به فیزیک نیست، ولی توی فیزیک مشهودتره)
      اگر شما هم دسترسی دارید، پست های پاک شده رو منتقل کنید اینجا

      نقل قول نوشته اصلی توسط Amir James نمایش پست ها
      مدير عزيز اجازه بديد اين پست باشه تا دوستان بفهمن روش افراد فوق موفق چي بوده
      بفرماييد بگيد جايزه هاي ميليون دلاري كه بر سر اثبات ها ميزارند هم بي فكريه؟
      بي فكري يعني فقط ٢ تا فرمول يا روش تستي بلد باشيو شيريني اثبات و عمق درس رو نفهمي. شما خنگ ترينم باشي با ١٠ بار اثبات تو خونه، فرمول ها جزيي از ذهنت ميشه، مثل جدول ضرب
      بي فكري يعني عين حرف پروفسور پژمان اكبري ( گوگلش كن) مبني بر اينكه: امير جان، جمع كن اين كاسه كوزه ي روش هاي سريعتو، به خدا يه بار ديگه جلو من بگي از اين راه زودتر ميرسيم به جواب، خودم اجازه نميدم بياي اينجا دانشگاه.
      رفيق، من زندگي رو در اين ميبينم كه يه خونه رو در زمان استاندارد بسازم ولي تضمين كنم تا من زنده ام خونه هم زندس. رفيق من زندگي رو اين ميدونم كه سر كلاس دانشگاه با دانشجو هام سر سخت ترين اثبات ها بحث كنيم، در اين ميبينم كه پروفسور بابك پرويز( اين رو هم گوگل كن) گفت: استادم، يه مسئله داد گفت اثبات كن، گفتم بديهيه، ١ ماه گم شد استاد. ١ماه بعد منو دفتر مدير دانشگاه صدا زدن، رفتم استاد هم اونجا بود، ديدم مثل يك غارنشين ريش در اورده و گفت اينو اثبات كن، من ديگه نميام درس بدم، چون من كه اين همه در رياضيات تو جهان معروفم تو يك ماه نتونستم اثبات كنم، تو استاد مني! و من به من من افتادم و گفتم استاد من نميدونم... فقط خب.... بديهيه....و اخراج شدم و ١ هفته بعد با اثبات بر گشتم. استاد گفت افرين، تا مرز بديهيات رو نشكني، انسان نيستي. حالا هم اگه ميبيني كه تو گوگل عضو ارشدم مديون شكستن بديهياتم. امير تو هم بديهيات رو بشكن، بگو چرا ٢ ضرب ٢ ٤ ميشه؟ امير اينطوري جايي داري كنار كسايي كه دنيا تحسينشون ميكنه، و گرنه يك مهندس عمران ميشي كه فقط خونه و برج ميسازه.
      Babak Parviz
      University of Washington
      متن ايميلشون بود. عزيزم شما با فكر، خالق گوگل گلس بي فكر؛)
      نقل قول نوشته اصلی توسط saeid sharifzade نمایش پست ها
      اصلا بحث با تو بی فایدست . تنها کارت فرافکنی و ربط دادن به چیزای بی ربطه . مثل این میمونه که حاصل یه ضربی رو که میشه با ماشین حساب حساب کرد رو برگه بنویسی و حساب کنی یا همون اصطلاح خودمون گره ای که با دست باز میشه رو بخوای با دندون باز کنی . داداش من برادر گلم الآن همه چیز در سرعت عمل خلاصه میشه تو کاملا معلومه هیچی از پروژه های مهندسی نمیدونی . اصلا یه مهندس صنایع کارش اینه تو یه پروژه راهایی رو پیدا کنه که سریعتر پروژه به پایان برسه . وقتی کارت درست باشه فقط با سرعت عمل بهتر دلیلی نداره ساختمونی که بنا کردی بریزه . بله سرعت عملی که همون اندازه کاهش دقت رو دربر داشته باشه خوب نیس ولی نه سرعت عملی که با همون دقت داره کارو پیش می بره . ما داریم حرف کنکور میزنیم نه حرف پرفوسوری یا جایزه برا اثبات . اونجا که کسی هدفش بردن جایزه اثبات فلان مطلبه خب باید اثباتی کار کنه ولی الآن هدف ما موفقیت تو کنکوره و چیزی که مسلمه از اثبات اینجور چیزای الکی تو کنکور یه پاپاسی هم بهت نمیدن . حرف حرف کنکوره و ماداریم راهای موفقیت تو کنکورو بررسی میکنیم نه راهای رسیدن به پروفوسوری و بردن جوایز اثباتی .
      یه مثال علمی برات بزنم : یه واکنش شیمیایی رو در نظر بگیر دوتا عامل توش تاثیر گذاره یکی استوکیومتری و یکی سینتیک مثلا تو فرایند هابر با اینکه با کاهش دما قاعدتا باید تولید بیشتر بشه اما چون سرعت واکنش کم میشه اصلا این کار آمونیاکی تولید نمیکنه و همواره برای تولید بیشتر آمونیاک دما را زیاد میکنن تا سرعت تولید آمونیاک بره بالا و تولید بیشتر بشه و نتیجه بهتری حاصل بشه .
      همکلاسی دارم تک تک اثباتای دیفرانسیل و گسسته و تحلیلی رو مو به مو بلده تو امتحانای نوبت اولم همه نمره هاش بالای 18 بود ولی هیچکدوم از این درسارو تو گزینه دو و جاهای دیگه نمیتونه بالای 15 درصد بزنه .
      اونوقت این شیرینی درک ریاضی که گفتی چه ربطی داشت؟ اولا که من خودم اینطوری که درس میخونم هم بهتر ریاضیو درک میکنم هم شیرینیشو بیشتر احساس میکنم دوما یه دفه یکی نمیخواد شیرینی احساس کنه فقط میخواد کنکورشو خوب بده .
      درفرض من که میخوام مهندسی آی تی بخونم اگه وقتی که برام طلاست بیام بذارم برنامه نویسی یاد بگیرم از دلم درمیره میگم حداقل تو کنکور به دردم نخورد بعد کنکور به دردم میخوره ( البته با این کارم موافق نیستم چون با محدودیت وقت فعلا کنکور و تست زنی باید تو اولویت باشه ) ولی وقتی اثباتای تحلیلی یه جا محض رضای خدا تو زندگی تا آخر عمر به دردم نمیخوره و فقط مغزمو خسته میکنه و وقتمو میگیره مگه مغز خر خوردم بیام اثبات یاد بگیرم؟
      مثلا الآن تو اثبات میکنی که اعداد اول نا متناهی اند دیگه همیشه تو ذهنت میمونه که اعداد اول نا متنهای اند !!! اگه کسی هم خیلی علاقه داشته باشه به اینجور اثباتا وقت برا اینکارا زیاده بعد کنکور بشینه تو تابسون همه چیزا رو اثبات کنه .
      درضمن انقدم نگو مفهوم ریاضیو درک نکنه من کل حرفم اینه که داوطلب کنار اینکه باید مفهوم کلی رو بلد باشه باید مجهز به یه سری ترفند ها باشه که بتونه تو کنکور به کارش سرعت عمل بده .

      از مدیر محترم خواهش میکنم این چندتا پست آخر رو حذف نکنه، ربطی به تاپیک نداره، ولی فردا صبح یه تاپیک در همین مورد ایجاد میکنم که دیگه بحث ها اینجوری تو تاپیک ها پراکنده نشه. (مخصوصا تاپیک های فیزیکی!)اگر کس دیگه ای هم این تاپیک رو زودتر از من بزنه خوشحال میشم. یکم صحبت هامون رو مستند کنیم، با منطق پیش بریم، کارنامه ها و ترازهامون رو بیاریم وسط، این بحث فرقی به حال ما نداره، چون هر کس با هر شیوه ای عشقش میکشه درس میخونه، ولی بحث جذابی خواهد شد.




      یادش بخیر، تو دانشگاه واحد نقشه کشی و رسم فنی داشتیم. مجبورمون کرده بودن با تخته رسم و خط کش t و ابزارهای نقشه کشی 30 سال پیش پلان رسم کنیم.
      به استاد گفتم تو این دوره زمونه که همه با اتوکد کار میکنند چرا باید دستی نقشه بکشیم؟
      گفت با این استدلال، تو این دوره زمونه که کامپیوتر و ماشین حساب و موبایل همه جا هست، نیازی به یاد گرفتن جدول ضرب نیست، چون ماشین حساب بزرگترین ضرب ها رو تو میکروثانیه انجام میده.


      اون موقع که سوم دبستان رو گذروندیم و برای اولین بار با جدول ضرب آشنا شدیم، برامون اثباتش کردن. اومدن 6+6+6+6+6+6 رو گفتند مساوی با 36 میشه، پس 6*6 هم 36 میشه.
      اوایل هم خیلی طول میکشید محاسبات رو انجام بدیم. بعضی وقت جدول ضرب رو فراموش میکردم و از روش سنتی پیش میرفتم، مثلا 7 بار 6 رو با هم جمع میکردم. اما کم کم راه افتادم، سریع شدم، تسلط پیدا کردم، ضرب های چند رقم در چند رقم رو ذهنی (یا تستی!!) انجام میدم.


      همه چی از مفهوم شروع شد، بله، در ابتدا هم وقت میگرفت، ولی کم کم با تمرین زیاد سریع شد.
      فیزیک هم همین طوره، من هم اول تو ساده ترین مسائل قانون دوم گیر میکردم، اما کم کم سرعتم زیاد شد. حتی با این که از نکته های تستی که منبعش نامشخصه استفاده نمیکنم، و از راه کارگری اما مفهومی پیش میرم، اما باز هم تو درس فیزیک وقت اضافی میارم، اما مطمئنم که سوالی نیست که نتونم حل کنم.


      همین درس ها تو دانشگاه هم هست. شما فقط داری 5 ماه دیگه رو میبینی که کنکور میدی، اما 5 سال دیگه رو نمیبینی.

      بقیه پست ها هم پاک شده و من دسترسی بهشون ندارم.
      Math & Physics are fun

    3. Top | #3
      همکار سابق انجمن

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      یه بحث کوچیک هم در این تاپیک شروع شد.

      http://forum.konkur.in/thread9014.html

      (من روی فیزیک به عنوان تنها عشق زندگیم حساسیت دارم، به خاطر همین کاسه داغتر از آشم)

      حفظ نکردن این روش منفعتش بیشتره...
      اگر کسی مفهوم وزن ظاهری رو خوب یاد بگیره، میتونه در حرکت دایره ای قائم، مسائل آسانسور، نوسان جرم و فنر داخل آسانسور، موشک، بالابر، جرثقیل، و هر مدل مسئله، در سخت ترین حالت هم مسئله حل کنه.
      احتمال از یاد رفتن فرمول سر جلسه امتحان هم نیست.
      تو دانشگاه هم به درد آدم میخوره.


      نکته اش فقط اینه که قبل از نوشتن قانون دوم نیوتون، یک سمت رو جهت مثبت قرارداد کنیم و علامت ها رو با توجه به جهتی که قرارداد کردیم در نظر بگیریم.

      نقل قول نوشته اصلی توسط saeid sharifzade نمایش پست ها
      همچین میگید حفظ کردن این روش بابا فرمول حرکت سه بعدی فرفره که نمیخواید حفظ کنید میگیم g پریم مساوی مثبت منفی مثبت منفی a بعد تو قانون دوم به جای mg از mg پریم استفاده میکنیم . برای تمام سوالای آسانسور هم جواب میده . درضمن کسی هم ادعا نکرده این فرمولو خودش ساخته ولی این مهمه که یه چیز ساده گفته برا هر آسانسوری دودقه نباید فک کنیم تا بگیریم وزن ظاهری چقده .
      نقل قول نوشته اصلی توسط strider نمایش پست ها
      البته هر کسی مختاره که از هر روشی که عشقش میکشه مسئله رو حل کنه، رو این موضوع اصلا نمیشه بحث کرد.

      ولی این روش، هیچ پایه و اساس فیزیکی نداره، باعث میشه کم کم مفهوم وزن ظاهری و شتاب نسبی رو فراموش کنی.
      با این روش فقط میشه آسانسور رو حل کرد، اما با مفهومش میشه هر سوالی رو حل کرد. میخواد تو موشک باشه، جرثقیل باشه، تو زیر دریایی باشه، شتابش متغیر باشه، تو حرکت دایره ای باشه، نوسان باشه، حتی اگر بگن از مقاومت هوا صرف نظر نکنید و...........
      بیشتر از 30 ثانیه هم وقت نمیگیره.
      نقل قول نوشته اصلی توسط saeid sharifzade نمایش پست ها
      دوست عزیز در وهله اول بگم این روش هم در موشک و هم در زیر دریایی و هم در حرکت دایره ای و هم تو همه مسائل این شکلی کاربرد داره و میشه به راحتی ازش استفاده کرد مسئله بعدی اینه که ما میخوایم تو کنکور از این روش استفاده کنیم تا سرعتمون بالاتر بره و سوالای بیشتری رو بتونیم حل کنیم نمیخوایم که فردا تو سازمان ناسا بریم موشک هوا کنیم درضمن ما مفهوم وزن ظاهریرو دقیق فهمیدیم و میخوایم از این روش سرعتمونو بالاتر ببریم .
      البته حرف شما متینه هرکسی با راهی که بیشتر حال میکنه و براش راحت تره باید سوالو به جواب برسونه ولی این کار اصلا چیز غیر علمی ای نیس اثباتشم تو بعضی کتابا موجوده .
      نقل قول نوشته اصلی توسط saeid sharifzade نمایش پست ها
      دوست عزیز گفتم که مفهومشو من خوب بلدم دیگه تستای دینامیکو همشو راحت میشه تحلیل کرد ولی وقتی میشه تو جلسه کنکور با یه روشی خیلی ساده تر و با زمان خیلی کمتر سوالو حل کرد برا چی باید لقمه رو دور سرمون بچرخونیم؟ درضمن تو دانشگاهم همه که بعدا این مسائل دینامیک به دردشون نمیخوره مثلا من میخوام برم رشته مهندسی آی تی و هیچوقت همچین چیزی هیچکدوم از استادام ازم نمیپرسن اگرم پرسیدن که کاری نداره خب همینطوری مینویسیم ولی حالا مهمتر بحث کنکوره نه بحث استاد و امتحانات تشریحی . یه سوالی پیش اومد برام شما که تو پروفایلت زدی داری کارشناسی رشته عمران میخونی برا چی قلمچی دیگه شرکت میکنی؟
      درضمن اینو هم اضافه کنم منم توی سوالات گزینه دو فیزیک رو 60 و غولی مثل گسسته رو 75 زدم و همکلاسیم که بامن گزینه داد و روز قبلش قلمچی داد قلمچی رو فیزیکشو 75 زد ولی گزینه دو رو 30 زد . سوالای قلمچی سطحش خیلی پایینه .
      نقل قول نوشته اصلی توسط strider نمایش پست ها
      ۱- خب شما هرجور دوست داری سوال رو حل کن، تاثیری تو کار من نداره.
      من لازم دونستم این مفهومی که تو دانشگاه خوندم برای بقیه به زبون ساده بیان کنم. تو دانشگاه تمام درسهای اختصاصی ما از دینامیک و استاتیک (تعادل) تشکیل شده بود.

      ۲- حتي اگر رشته تجربی هم میخوندی و میرفتی پزشکی یا دندون پزشکی، باید فیزیک ۱ پاس کنی، مباحث ترمودینامیک، سینماتیک و دینامیک، هیچ ربطی به رشته تحصیلی هم نداره، باید پاسش کنید.
      رشته های مهندسی که رو شاخشه. خیلی ها هم از این موضوع شاکی ان. عمرانی ها شاکی بودن چرا باید الکتریسیته بخونن (فیزیک ۲ عمومی)، برق و کامپیوتر شاکی بودن چرا باید دینامیک بخونن.
      پزشکی ها هم شاکی بودن چرا باید فیزیک و ریاضی بخونن.

      ۳- عمران میخوندم، مهرماه انصراف دادم که دوباره کنکور بدم، چون میدونم تو دانشگاه چه درسایی منتظرمه، تلاش میکنم تا حد امکان مفهومی بخونم و سراغ راه حل های کنکوری نرم. ورود به دانشگاه یه بحثه، پاس کردن درس ها و مدرک گرفتن یه بحث دیگه.
      به نظر من پاس کردن درسها و مدرک گرفتن مهمتره، چون این همه تلاش برای مدرک گرفتنه، اما بعضی ها فقط به قصد ورود به دانشگاه درس میخونن.

      ۴- من ترازم تو فیزیک ۸۲۰۰ئه، سقف نیست، اما آخراشه.
      تراز موضوع سطح سوالات رو میزاره کنار، چون نسبت به جامعه آماری سنجیده میشه، اگر سوالات آسون باشه برای همه آسونه، مطمئنم خودت میدونی اینا رو.


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      نقل قول نوشته اصلی توسط saeid sharifzade نمایش پست ها
      ببین الگوهای من سه نفرن عموم و شوهرخ الم و یکی از دوستای قدیمیم . هرسه تاشون با استفاده از روشای تست زنی و بدون خوندن تشریحی رتبه زیر 1000 تو کنکور زمون خودشون شدن و شوهرخالم مهندسی برق خوند و الآن شرکت چشم سوم رو تاسیس کرده و بزرگترین تولید کننده دزدگیرهای فروشگاهی تو کشوره ( به خاطر طرح دزدگیرای جدید و بی نیازی کشور از ورود برخی لوازمش از چین و اختراع یکی از لوازم کارخونه ایرانخودرو از سربازی معاف شد )
      عموم و اون دوست قدیمیم هم رفتن رشته های کامپیوتر و آی تی و دوتا سایت خیلی بزرگ درست کردن و مخصوصا اون دوستم که تقریبا ماهی 10 ملیون فقط از تبلیغات تو سایتش درمیاره و حدود 40 تومن دیگه هم از کارای جانبی و طراحی وبسایت و الآنم یه فروشگاه اینترنتی درست کرده .
      خداشاهده اینارو تعریف نکردم برا تعریف کردن از خودم فقط میخواسم بگم طبق تجربه اونا اگه برا کنکور تستی هم بخونیم تو دانشگاه به مشکلی برنمیخوریم . یا مثلا آقای اشرفی پارسال تو مدرسه ما بود تو تجربی رتبه 125 شد و امتحانات تشریحی سال چهارم تمام نمره هاش بین 10 و 14 بود الآنم داره دانشگاه علوم پزشکی تهران درس میخونه چن روز پیشا هم دیدمش خیلی راضی بود و هیچ مشکلی نداشت .
      امیر جیمز عزیز لطفا درست صحبت کن هرکسی روشش برا خودش محترمه من پیشرفت بسیار چشمگیرمو امسال بعد خدا مدیون مسعودی هستم و معلم اصلی خودمو اون میدونم دوس ندارم فک نکنم توهم دوس داشته باشی کسی از معلم تو بد بگه درسته ؟
      نقل قول نوشته اصلی توسط strider نمایش پست ها
      هرچی کمتر فیزیک رو حفظ کنی و مفهومی تر کار کنی سوالات بیشتری میتونی حل کنی.
      این یعنی نمره بیشتر تو امتحانات تشریحی، حل تست های بیشتر تو آزمون، موفقیت تحصیلی در دانشگاه
      (البته فرمول های اصلی، مثل میدان مغناطیسی، میدان الکتریکی، فرمول شتاب و نیروی مرکزگرا، f=ma، اینها رو باید حفظ کنی، ولی نکته حفظ نکنی راحت تری.)
      Math & Physics are fun

    4. Top | #4
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      من میگم مفهوم بعد تکنیک
      همون تکنیک هم نه همه جا
      فقط بعضی جاها



      ویرایش توسط M o h a m m a d : 02 بهمن 1392 در ساعت 07:56

    5. Top | #5
      همکار سابق انجمن

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      سلام؛
      صبح همگی بخیر

      من بحث رو اینجوری شروع کنم:
      آیا مفهومی خوندن فیزیک (یا ریاضی)، باعث کاهش سرعت میشه؟
      بعد مجبوریم کنار مفاهیم چندتا تکنیک خوشگل برای افزایش سرعت داشته باشیم؟
      نتیجه دو خط بالا هم این میشه که چون امسال کنکور داریم و مفاهیم و تشریحیات مهم نیستند، بیـــخیالِ مفاهیم! همون تکنیک ها رو یاد بگیریم هم دانشگاه قبول میشیم! بعد از این که وارد دانشگاه شدیم برای ضعف درسیمون یه کاری میکنیم! مهم الانه!

      من میگم نه، حداقل در درسهایی مثل گسسته، دیفرانسیل و انتگرال، فیزیک (مخصوصا مباحثی که به شدت روی مفاهیم استوار هستند، مثل دینامیک و سینماتیک) مفاهیم کفایت میکنه. حتی لازم نیست خیلی از فرمول ها، مثل ماشین آتوود، شیب عرضی، شتاب گرانش، شتاب نسبی و وزن ظاهری رو حفظ کنیم.
      جالب تر این که، وقتی بعد از فهمیدن مفاهیم، میرید سراغ تست زدن، بعد از حل چندتا تست و دو سه تا مسئله پارامتری، خودتون میتونید این نکات تستی رو کشف کنید. یعنی وارد حل تست که میشید کم کم به یه سری نتایج میرسید.
      مثلا ما سال سوم که بودیم، مسائل خازن و مقاومت رو عادی حل میکردیم و جریان و ولتاژ رو با تناسب بستن پخش میکردیم. بعد از مدتی فهمیدیم انگار یه رابطه ی خاصی در پخش جریان وجود داره و میشه همون تناسب رو ذهنی هم حساب کرد!!
      یکم جلوتر رفتیم، دیگه تو ذهنمون هم تناسب نمی بستیم و کاملا ذهنی جریان رو پخش میکردیم.
      سال چهارم تازه فهمیدیم که معمولا اعدادی که در سوالات کنکور میاد، اعداد رندی هستند و یه رابطه ی خوب بینشون برقراره!
      اما روی مفاهیم مسلط بودیم، یکم اعداد رو میپیچوندن، مدارهای پیچیده میدادن، سوالات غیر استاندارد میدادن، باز هم حلش میکردیم، بدون این که یه لحظه به فکرمون برسه این سوال غیر استاندارده و نباید حلش کنیم!! اگر هم سوال استاندارد بود که چه بهتر، تو 20 ثانیه حل میشد و ما اصلا نمی فهمیدیم داریم از یک تکنیک پیشرفته و گرون(!) استفاده میکنیم.

      حالا، بعد از گذشت چند سال از اون زمان، میخوام دوباره کنکور بدم و فهمیدم بعضی ها این تکنیک رو کشف کردن و به اسم خودشون به ثبت رسوندن و n تومن میفروشن!!
      یعنی دانش آموز، نتیجه ای رو که میتونست خودش با استفاده از مفاهیم به دست بیاره و کم کم براش جا بیفته و برای همیشه در ذهنش بمونه، به صورت آماده توی یه dvd تحویل میگیره و بعد از مدتی هم کل الکتریسیته و مفاهیمش رو فراموش میکنه. 1 سال بعد از دانشگاه هم، تکنیک ها رو فراموش میکنه و عملا دیگه چیزی بلد نیست.


      یک موضوع دیگه که مطرح شد، این بود که در کنکور فقط علم کافی نیست و ما باید تکنیک هم بلد باشیم تا سوالات در وقت مناسب پاسخ بدیم.
      من باز هم میگم:
      علم = سرعت
      یکی از دوستان گفتند که چرا بعضی از دانش آموزان که مفاهیم و تمام اثبات ها رو بلدند و در تمام امتحانات تشریحی نمره شون بالای 20ئه(!) در امتحانات تستی خراب میکنند و به زور 10% جواب میدن؟
      بعضی ها هم که تکنیک بلدند، درسته تو امتحانات تشریحی به درد نمیخوره، ولی تو تست ها نمره بالا میگیرن (که این خوبه و باعث ورود به دانشگاه میشه.)

      جوابش ساده است.
      هیچ کدوم درس رو نفهمیدن.
      دانش آموزی که تمام نمره هاش همیشه 20ئه، داره از وقت زیادِ امتحانات تشریحی برای جواب دادن به سوالات سوء استفاده میکنه. برای هر سوال حداقل 10 دقیقه وقت میزاره تا بفهمه سوال ازش چی میخواد! خوشبختانه بعد از 10 دقیقه میفهمه و موفق میشه بعد از 20 دقیقه جواب بده!!

      دانش آموزی هم که تمام درصدهاش 100ئه، داره از تیپ های استاندارد و تکراری کنکور سوء استفاده میکنه، کافیه یکم سوال رو بپیچونن، یا سوال جدیدی مطرح بشه، دیگه حل نمیشه.

      کسی که درس رو خوب فهمیده باشه، براش مهم نیست سوال تشریحی باشه یا تستی، سوال کنکور باشه یا قلمچی، استاندارد باشه یا غیراستاندارد، همه رو جواب میده، حتی متوجه نمیشه این سوالی که حل کرده مشابهش تو کنکور نخواهد آمد!
      Math & Physics are fun

    6. Top | #6
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط strider نمایش پست ها
      سلام؛
      صبح همگی بخیر

      من بحث رو اینجوری شروع کنم:
      آیا مفهومی خوندن فیزیک (یا ریاضی)، باعث کاهش سرعت میشه؟
      بعد مجبوریم کنار مفاهیم چندتا تکنیک خوشگل برای افزایش سرعت داشته باشیم؟
      نتیجه دو خط بالا هم این میشه که چون امسال کنکور داریم و مفاهیم و تشریحیات مهم نیستند، بیـــخیالِ مفاهیم! همون تکنیک ها رو یاد بگیریم هم دانشگاه قبول میشیم! بعد از این که وارد دانشگاه شدیم برای ضعف درسیمون یه کاری میکنیم! مهم الانه!

      من میگم نه، حداقل در درسهایی مثل گسسته، دیفرانسیل و انتگرال، فیزیک (مخصوصا مباحثی که به شدت روی مفاهیم استوار هستند، مثل دینامیک و سینماتیک) مفاهیم کفایت میکنه. حتی لازم نیست خیلی از فرمول ها، مثل ماشین آتوود، شیب عرضی، شتاب گرانش، شتاب نسبی و وزن ظاهری رو حفظ کنیم.
      جالب تر این که، وقتی بعد از فهمیدن مفاهیم، میرید سراغ تست زدن، بعد از حل چندتا تست و دو سه تا مسئله پارامتری، خودتون میتونید این نکات تستی رو کشف کنید. یعنی وارد حل تست که میشید کم کم به یه سری نتایج میرسید.
      مثلا ما سال سوم که بودیم، مسائل خازن و مقاومت رو عادی حل میکردیم و جریان و ولتاژ رو با تناسب بستن پخش میکردیم. بعد از مدتی فهمیدیم انگار یه رابطه ی خاصی در پخش جریان وجود داره و میشه همون تناسب رو ذهنی هم حساب کرد!!
      یکم جلوتر رفتیم، دیگه تو ذهنمون هم تناسب نمی بستیم و کاملا ذهنی جریان رو پخش میکردیم.
      سال چهارم تازه فهمیدیم که معمولا اعدادی که در سوالات کنکور میاد، اعداد رندی هستند و یه رابطه ی خوب بینشون برقراره!
      اما روی مفاهیم مسلط بودیم، یکم اعداد رو میپیچوندن، مدارهای پیچیده میدادن، سوالات غیر استاندارد میدادن، باز هم حلش میکردیم، بدون این که یه لحظه به فکرمون برسه این سوال غیر استاندارده و نباید حلش کنیم!! اگر هم سوال استاندارد بود که چه بهتر، تو 20 ثانیه حل میشد و ما اصلا نمی فهمیدیم داریم از یک تکنیک پیشرفته و گرون(!) استفاده میکنیم.

      حالا، بعد از گذشت چند سال از اون زمان، میخوام دوباره کنکور بدم و فهمیدم بعضی ها این تکنیک رو کشف کردن و به اسم خودشون به ثبت رسوندن و n تومن میفروشن!!
      یعنی دانش آموز، نتیجه ای رو که میتونست خودش با استفاده از مفاهیم به دست بیاره و کم کم براش جا بیفته و برای همیشه در ذهنش بمونه، به صورت آماده توی یه dvd تحویل میگیره و بعد از مدتی هم کل الکتریسیته و مفاهیمش رو فراموش میکنه. 1 سال بعد از دانشگاه هم، تکنیک ها رو فراموش میکنه و عملا دیگه چیزی بلد نیست.


      یک موضوع دیگه که مطرح شد، این بود که در کنکور فقط علم کافی نیست و ما باید تکنیک هم بلد باشیم تا سوالات در وقت مناسب پاسخ بدیم.
      من باز هم میگم:
      علم = سرعت
      یکی از دوستان گفتند که چرا بعضی از دانش آموزان که مفاهیم و تمام اثبات ها رو بلدند و در تمام امتحانات تشریحی نمره شون بالای 20ئه(!) در امتحانات تستی خراب میکنند و به زور 10% جواب میدن؟
      بعضی ها هم که تکنیک بلدند، درسته تو امتحانات تشریحی به درد نمیخوره، ولی تو تست ها نمره بالا میگیرن (که این خوبه و باعث ورود به دانشگاه میشه.)

      جوابش ساده است.
      هیچ کدوم درس رو نفهمیدن.
      دانش آموزی که تمام نمره هاش همیشه 20ئه، داره از وقت زیادِ امتحانات تشریحی برای جواب دادن به سوالات سوء استفاده میکنه. برای هر سوال حداقل 10 دقیقه وقت میزاره تا بفهمه سوال ازش چی میخواد! خوشبختانه بعد از 10 دقیقه میفهمه و موفق میشه بعد از 20 دقیقه جواب بده!!

      دانش آموزی هم که تمام درصدهاش 100ئه، داره از تیپ های استاندارد و تکراری کنکور سوء استفاده میکنه، کافیه یکم سوال رو بپیچونن، یا سوال جدیدی مطرح بشه، دیگه حل نمیشه.

      کسی که درس رو خوب فهمیده باشه، براش مهم نیست سوال تشریحی باشه یا تستی، سوال کنکور باشه یا قلمچی، استاندارد باشه یا غیراستاندارد، همه رو جواب میده، حتی متوجه نمیشه این سوالی که حل کرده مشابهش تو کنکور نخواهد آمد!
      الان دقیقا منظور از فرمول همونایی هست که توی تکنیک ها و فرمول های فیزیک انتشارات مهروماه هست؟ یا اونایی که یکم با استدلال به دست میان؟ مثلا حل کردن سقوط آزاد با مفاهیم شتاب و سرعت من اینجاش رو شدید موافقهم نباید فرمولی رفت باید قشنگ این مفهوم رو درک کرد فرمول هاش رو هم بلد باشی با هم بتونی به جواب برسی

    7. Top | #7
      کاربر نیمه فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      ب نظرم مفاهیم خوب بفهمید و روش تسلط پیدا کنید مطمئنم ک تکنیک حاصل میشه!!
      بعضی از مباحث،اصلا تکنیک بی مورد!! مثلا واسه ی جریان های الکتریکی (مدار) تکنیک می خواد چی بگه،اگه مفاهیم بلد نباشیم!!!
      من میتوانم

      چون سرشار از انرژی هستم

      به خدا توکل دارم، خودم را باور دارم

      متمرکز و آرامم ...



    8. Top | #8
      همکار سابق انجمن

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط mehran34 نمایش پست ها
      الان دقیقا منظور از فرمول همونایی هست که توی تکنیک ها و فرمول های فیزیک انتشارات مهروماه هست؟ یا اونایی که یکم با استدلال به دست میان؟ مثلا حل کردن سقوط آزاد با مفاهیم شتاب و سرعت من اینجاش رو شدید موافقهم نباید فرمولی رفت باید قشنگ این مفهوم رو درک کرد فرمول هاش رو هم بلد باشی با هم بتونی به جواب برسی
      یه سری فرمول ها هستند که چاره ای جز حفظ کردنشون نداریم. اصلی ترین فرمول مبحثه.
      مثال به دست اوردن نیروی گرانش بین دو جسم
      یا به دست آورن میدان الکتریکی
      یا معادله حالت گاز کامل
      یا معادله شتاب-زمان، مستقل از زمان، مستقل از شتاب
      یا قانون دوم نیوتن

      حالا وقتی همین فرمول ها رو یکم جا به جا کنیم و چندتا جای گذاری انجام بدیم، هزاران فرمول کمکی دیگه میشه به دست آورد. حفظ کردن اونها بیخوده.

      من فیزیک انتشارات مهر و ماه رو ندیدم (البته قصد خریدش رو دارم)، یا دی وی دی های رحمانی و مسعودی، از روی نمونه فیلم ها، تکنیک هایی که تو گاج نقره ای هست، نمونه صفحه ها و... دیدم. (معمولا هم بهترین تکنیک و بهترین بخش فیلم رو به عنوان نمونه میزارن.)
      به نظرم همشون یا به دست میان، یا با مفاهیم راحت تر و مطمئن تر حل میشه، یا اصلا معلوم نیست از کجا سر و کله شون پیدا شده!!!
      Math & Physics are fun

    9. Top | #9
      کاربر نیمه فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      سلام

      اوووهم///

      بزارین بحث رو باز کنم....

      کی میخواد فیزیک رو 100 بزنه؟

      چیه؟ چرا شاخ در اوردی! فیزیک 100 زدین هـــــــــیچ کاری نداره! فقط تلاش و توکل و سلام نامه تمام!

      بری مسعودی بگیری یا رحمانی! 100تا کتاب تست داشته باشی! هیچ فایده ای نداره! تو کنکور نمیپرسن چندتا دی وی دی داشتی ! نمیپرسن چندتا کلاس رفتی چندتا کتاب داشتی!

      میپرسن چه قد زحمت کشیدی! چه قدر وقت گذاشتی! حالا میخواد رحمانی باشه یا اصن بری سر کلاس انیشتین.... اگه خودت نشینی به مغرت فشار بیاری 4تا تست بزنی راه نمیوفتی!

      نمیگم دی وی دی نخرین! ولی میگم گاج نقره ای بخرین! نه مسعودی میخواد نه هیچی ئیگه! هر نکته ای برای کنکور بخواین تو درسنامه و حل تشریحی هست! چرا پول خودتون رو الکی صرف کنین!

      اونا تصویری میگن شما میتونی بخونی یاد بگیری! در هر صورت باید یاد بگیری! یکی با کتاب میترکونه یکی یا دی وی دی!

      ولی خدا شاهده فیزیک 92 رو بزارین جلوتون! یه نکته رو پیدا کنین تو گاج نبوده!

      خدا رو شکر من وقتی درس نامه هاشو میخونم میتونم 99% بزنم! (بگو ماشاالله)

      نه مسعودی دارم نه میرم کلاس تست! خدا رو دارم ادم خودش باید جربوزه داشته باشه یه چی یاد بگیره به کار ببره!

      وقتی درسو بفهمی تکنیک هاش میاد دستت! وقتی به تابع موج نگاه میکنی خود به خود K , F , لاندا برات نوشته میشه بدون فکر کردن!

      یه چی بگم: اگه ادم خودش تکنیک درس کنه هیچ وقت از یادش نمیره! مثلن من خودم وقتی تو تابع موج نیگاه میکنم خود به خود مغرم زیب پی رو تقسیم 2 میکنه F رو مینوسه

      ضریب X رو بر 2پی تقسیم میکنه لاندا رو میده! این تکنیک ساده رو خودتون میتونین هر جایی بسازین! یکم خلاقیت میخواد.

      توفیق>تلاش>توکل به خدا= درصد فیزیک 93 : 100% ان شا الله....
      ویرایش توسط Amirio : 02 بهمن 1392 در ساعت 12:11

    10. Top | #10
      کاربر اخراجی

      نمایش مشخصات
      سلام همگی. من تجربه ی خودمو میگم نو کنکور دو سال قبل .اون موقع من تو بعضی قسمتای فیزیک تکنیکای زیادی یادگرفته بودم ولی سوالات مفهومی بود و تو جند سوال -حدود دوتا-بیشنر فایده نداشتن مهم درک کردن مفهوم سوال و استفاده از فرمولای ساده ی کتاب....بعدن تو دانشگاه متوجه میشین ک 80 درصد این تکنیکا مشکلات علمی دارن و همیشه نمیشه استفاده کرد ازشون. اول خوب باید به مفهوم مسلط بشین که این کارم با درک موضوع درک سوال و پیدا کردن یک روند منطقی جل سوال به دست میاد.از اصل غافل نشین دوستان

    11. Top | #11
      کاربر اخراجی

      Ashegh
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط saeid sharifzade نمایش پست ها
      فهمیدن علاوه مجهز بودن به تکنیکتی سرعتی
      من امروز تو مدرسه به مشاورمون که دکترای مشاوره تحصیلی داره این تاپیکارو نشون دادم میگفت صد در صد حق با توه و حرفاتم کاملا به جاست .
      میگفت آدمی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد . ده دفه من نوشتم خوبه که آدم مفهومو بلد باشه ولی تو کنکور از روشای سریع استفاده کنیم دوباره شما میگید بلد نبودن مفهوم فایده ای نداره ! برادران حرف منو می فهمید یا نه ؟ من میگم امسال که مسعودیو میبینم مفهوم درسو هم بهتره سالای قبل که معلمم درس میداد می فهمم و سعی میکنم کنار یادگیری مفاهیم مجهز باشم به تکنیکای سریع و قدرتمند تست زنی . دینامیک و حرکت و بقیه مباحثو من هیچوقت درست مفهومشو نمی فهمیدم ولی با بیان مسعودی مفهومشو کاملا درک کردم . ولی درعین حال که مفهومشو درک کردم و خیلیاشم بلدم مفهومی و تشریحی حل کنم ولی تو تست زنی و کنکور میام و از راهای سریع که نه مغزو خیلی درگیر میکنه و نه زمان زیادی میبره استفاده میکنم .
      گفتی همه سوالای فیزیکو میتونی حل کنی آره ؟ خیلی خوبه من چن تا سوال ترتمیز از چن تا کتاب کمک درسی دارم میخوام ببینم بلدی حل کنی یا نه . یا اگه حل میکنی حلش بیشتره نصف صفحه میشه یا نه .
      آره واقعن، يه سري سوال فوق تر تميز پيدا كن بزار ببينيم راه كي بهتره و خب از هم چيزي ياد ميگيريم.

    12. Top | #12
      کاربر فعال

      Mehrabon
      نمایش مشخصات
      فهمیدن علاوه مجهز بودن به تکنیکتی سرعتی
      من امروز تو مدرسه به مشاورمون که دکترای مشاوره تحصیلی داره این تاپیکارو نشون دادم میگفت صد در صد حق با توه و حرفاتم کاملا به جاست .
      میگفت آدمی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد . ده دفه من نوشتم خوبه که آدم مفهومو بلد باشه ولی تو کنکور از روشای سریع استفاده کنیم دوباره شما میگید بلد نبودن مفهوم فایده ای نداره ! برادران حرف منو می فهمید یا نه ؟ من میگم امسال که مسعودیو میبینم مفهوم درسو هم بهتره سالای قبل که معلمم درس میداد می فهمم و سعی میکنم کنار یادگیری مفاهیم مجهز باشم به تکنیکای سریع و قدرتمند تست زنی . دینامیک و حرکت و بقیه مباحثو من هیچوقت درست مفهومشو نمی فهمیدم ولی با بیان مسعودی مفهومشو کاملا درک کردم . ولی درعین حال که مفهومشو درک کردم و خیلیاشم بلدم مفهومی و تشریحی حل کنم ولی تو تست زنی و کنکور میام و از راهای سریع که نه مغزو خیلی درگیر میکنه و نه زمان زیادی میبره استفاده میکنم .
      گفتی همه سوالای فیزیکو میتونی حل کنی آره ؟ خیلی خوبه من چن تا سوال ترتمیز از چن تا کتاب کمک درسی دارم میخوام ببینم بلدی حل کنی یا نه . یا اگه حل میکنی حلش بیشتره نصف صفحه میشه یا نه .
      اگر مهربان باشی تورا به داشتن انگیزه های پنهان متهم می کنند ولی مهربان باش ...
      اگر شریف و درستکار باشی فریبت می دهند ولی شریف و درستکار باش ...
      نیکی های امروزت را فراموش می کنند ولی نیکوکار باش ...
      بهترین های خود را به دنیا ببخش حتی اگر هیچگاه کافی نباشد ...
      در نهایت میبینی هرآنچه هست همواره میان تو و خداوند است نه میان تو مردم
      ( کورش کبیر )

    13. Top | #13
      کاربر فعال

      Mehrabon
      نمایش مشخصات
      حالا من خودمو بکشم که بابا راه حل تستی که فقط حفظ فرمولای بی شمار نیست اتفاقا ساده سازی مطلب و کم کردن فرموله . مال این فصل موج و نوسان 40 تا فرمول داره ولی مسعودی کلشو تو یه دایره مثلثاتی و چارتا اسکلت یاد داد اتفاقا مفهومشو هم قشنگ یاد گرفتم ( چیزی که سرکلاس اصلا یاد نگرفتم ) و همچنین با تجهیز به این تکنیکا سوالارو خیلی راحت جواب میدم و 80 درصد زدم . ( کاری ندارم تکنیکا از خودشه یا از کسی دیگه و کتابی دیگه بحث من سر روش تستی و نحوه بیانه)
      یه دوستمون گفت برید گاج بخرید . من امسال به این نتیجه رسیدم که بعضیا با خوندن کتاب بهتر نتیجه میگیرن بعضیا سر همایشای حضوری و بعضیا با دی وی دی ( ولی همه با روشای تست زنی و سرعتی ) مثلا یکی از دوسای من نه همایش میره نه دی وی دی گرفته و فقط کتابای تست زنی و روشا رو از رو کتاب میخونه یکی دیگه از دوسام وقتی همایش بره خیلی فول میشه ولی دی وی دی نمیبینه و درسنامه کتابارو هم نمیخونه من و چن تای دیگه هم با دیدن دی وی دیا تکنیکا رو بهتر یاد میگیریم و تو روند حل تستا بهتر میتونیم ازشون استفاده کنیم .
      یکی از دوسان گفت تعدد تست مهمه بله درسته بر منکرش لعنت هرچی هم نکته و تکنیک و مفهوم زیادی بلد باشیم ولی زیاد تست نزنیم و تو روند حل تستا ازشون استفاده نکنیم تو کنکور موفق نیستیم برا هر مبحث حداقل 200 تست لازمه و اینکه مدام مرور بشه . ولی یکی گفت تو کنکور میپرسن چقد زحمت کشیدی که شدیدا با این حرف مخالفم . گفتم پارسال یکی از بچه های ما روزی 14 ساعت و بعضا روزی 16 ساعت درس میخوند و اصلا درحد فوت بود ولی آخرشم 13000 شد ولی یکی دیگه هم که از عید شروع کرد و روزی 3 ساعت خوند و بقیشم تو خیابونا بود 9000 شد .
      استرایدر راجع بلد بودن مفهوم جدول ضرب گفت بله حرف تو درست ولی جدول ضرب ریشه و سراغاز برای یادگیری همه ریاضیاته اما چیزایی مثل اثباتای گسسته چیزای فرعی که اگرم یادشون نگرفتی پس فردا تو مهندسی تو رشته خودت هیچ لطمه ای بهت وارد نمیکنه درفرض پس فردا تو رشته مهندسی آی تی از من نمی پرسن ثابت کن اعداد اول نا متناهی اند ولی اگه جدول ضربو بلد نباشیم هیچی از ریاضی یاد نمیگیریم . جدول ضرب مادر ریاضیاته ولی اثباتای گسسته و تحلیلی اکثرا چیزای فرعی و بیهوده ای هست که نفهمیدنش لطمه ای به آیندت یا کارت نمیزنه .
      اگر مهربان باشی تورا به داشتن انگیزه های پنهان متهم می کنند ولی مهربان باش ...
      اگر شریف و درستکار باشی فریبت می دهند ولی شریف و درستکار باش ...
      نیکی های امروزت را فراموش می کنند ولی نیکوکار باش ...
      بهترین های خود را به دنیا ببخش حتی اگر هیچگاه کافی نباشد ...
      در نهایت میبینی هرآنچه هست همواره میان تو و خداوند است نه میان تو مردم
      ( کورش کبیر )

    14. Top | #14
      sbr
      کاربر نیمه فعال

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      قطعا قهمیدن بهتر از تکنیک است
      چون تکنیک برای حالت های خاصی تعریف میشه اما فهمیدن برای تمام حالات جواب میده
      ************** اللهم عجل لولیک الفرج**************

    15. Top | #15
      کاربر فعال

      Mehrabon
      نمایش مشخصات
      آقا وقتی سوال تصاعد کنکور 92 تجربی رو داوطلب میتونه با تکنیک پله ای و با یه تفریق ساده و به صورت ذهنی جواب بده کسی هست که بیاد و سه چارتا خط جواب بنویسه تا به جواب برسه ؟ من خودم روش حل تشریحیشو بلدم اما وقتی سر جلسه کنکور میتونم با یه تفریق ساده جوابش بدم برا چی انقد خودمو درگیر راه حل ملال آور و تشریحیش بکنم ؟ علاوه بر از دست دادن زمان مغز ادم هم خسته میشه .
      این تکنیکا برای تمام سوالات کنکور جواب میده آقا شما یه مثال نقض برا تکنیکای مسعودی بیار !
      همین امسال همکلاسی خود من گسستشو تو 45 دقیقه نوشت و رفت و 18.5 شد ولی تو گزینه دو 3 دفه منفی زد یه دفه هم 7 درصد . تمام اثباتای کتابو هم چشم بسته و خیلی راحت برات می نویسه . اگه کسی هم خیلی علاقه به اثباتیا داره میتونه تو تابسون خودش بشینه و اثباتاشو یاد بگیره .
      اگر مهربان باشی تورا به داشتن انگیزه های پنهان متهم می کنند ولی مهربان باش ...
      اگر شریف و درستکار باشی فریبت می دهند ولی شریف و درستکار باش ...
      نیکی های امروزت را فراموش می کنند ولی نیکوکار باش ...
      بهترین های خود را به دنیا ببخش حتی اگر هیچگاه کافی نباشد ...
      در نهایت میبینی هرآنچه هست همواره میان تو و خداوند است نه میان تو مردم
      ( کورش کبیر )

    صفحه 1 از 7 12 ... آخرینآخرین



    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن