دوستان فقط تو اینجا دربارهی این موضوع بحث کنند. به نظر خود من تبلیغات تکنیک، دروغین و مضر به حال جامعهی علمی ماست. دوستان حرفای خوبی زده بودند که بخاطر سایر دوستان و نظم مجبور به حذف شدم.
دوستان فقط تو اینجا دربارهی این موضوع بحث کنند. به نظر خود من تبلیغات تکنیک، دروغین و مضر به حال جامعهی علمی ماست. دوستان حرفای خوبی زده بودند که بخاطر سایر دوستان و نظم مجبور به حذف شدم.
ببخشید، من این تاپیک رو ندیدم و مجدداً در همون قبلی پست زدم.
برای به جریان افتادن این بحث مطالب رو منتقل میکنم اینجا (که فقط هم مربوط به فیزیک نیست، ولی توی فیزیک مشهودتره)
اگر شما هم دسترسی دارید، پست های پاک شده رو منتقل کنید اینجا
بقیه پست ها هم پاک شده و من دسترسی بهشون ندارم.از مدیر محترم خواهش میکنم این چندتا پست آخر رو حذف نکنه، ربطی به تاپیک نداره، ولی فردا صبح یه تاپیک در همین مورد ایجاد میکنم که دیگه بحث ها اینجوری تو تاپیک ها پراکنده نشه. (مخصوصا تاپیک های فیزیکی!)اگر کس دیگه ای هم این تاپیک رو زودتر از من بزنه خوشحال میشم. یکم صحبت هامون رو مستند کنیم، با منطق پیش بریم، کارنامه ها و ترازهامون رو بیاریم وسط، این بحث فرقی به حال ما نداره، چون هر کس با هر شیوه ای عشقش میکشه درس میخونه، ولی بحث جذابی خواهد شد.
یادش بخیر، تو دانشگاه واحد نقشه کشی و رسم فنی داشتیم. مجبورمون کرده بودن با تخته رسم و خط کش t و ابزارهای نقشه کشی 30 سال پیش پلان رسم کنیم.
به استاد گفتم تو این دوره زمونه که همه با اتوکد کار میکنند چرا باید دستی نقشه بکشیم؟
گفت با این استدلال، تو این دوره زمونه که کامپیوتر و ماشین حساب و موبایل همه جا هست، نیازی به یاد گرفتن جدول ضرب نیست، چون ماشین حساب بزرگترین ضرب ها رو تو میکروثانیه انجام میده.
اون موقع که سوم دبستان رو گذروندیم و برای اولین بار با جدول ضرب آشنا شدیم، برامون اثباتش کردن. اومدن 6+6+6+6+6+6 رو گفتند مساوی با 36 میشه، پس 6*6 هم 36 میشه.
اوایل هم خیلی طول میکشید محاسبات رو انجام بدیم. بعضی وقت جدول ضرب رو فراموش میکردم و از روش سنتی پیش میرفتم، مثلا 7 بار 6 رو با هم جمع میکردم. اما کم کم راه افتادم، سریع شدم، تسلط پیدا کردم، ضرب های چند رقم در چند رقم رو ذهنی (یا تستی!!) انجام میدم.
همه چی از مفهوم شروع شد، بله، در ابتدا هم وقت میگرفت، ولی کم کم با تمرین زیاد سریع شد.
فیزیک هم همین طوره، من هم اول تو ساده ترین مسائل قانون دوم گیر میکردم، اما کم کم سرعتم زیاد شد. حتی با این که از نکته های تستی که منبعش نامشخصه استفاده نمیکنم، و از راه کارگری اما مفهومی پیش میرم، اما باز هم تو درس فیزیک وقت اضافی میارم، اما مطمئنم که سوالی نیست که نتونم حل کنم.
همین درس ها تو دانشگاه هم هست. شما فقط داری 5 ماه دیگه رو میبینی که کنکور میدی، اما 5 سال دیگه رو نمیبینی.
Math & Physics are fun
یه بحث کوچیک هم در این تاپیک شروع شد.
http://forum.konkur.in/thread9014.html
(من روی فیزیک به عنوان تنها عشق زندگیم حساسیت دارم، به خاطر همین کاسه داغتر از آشم)
حفظ نکردن این روش منفعتش بیشتره...
اگر کسی مفهوم وزن ظاهری رو خوب یاد بگیره، میتونه در حرکت دایره ای قائم، مسائل آسانسور، نوسان جرم و فنر داخل آسانسور، موشک، بالابر، جرثقیل، و هر مدل مسئله، در سخت ترین حالت هم مسئله حل کنه.
احتمال از یاد رفتن فرمول سر جلسه امتحان هم نیست.
تو دانشگاه هم به درد آدم میخوره.
نکته اش فقط اینه که قبل از نوشتن قانون دوم نیوتون، یک سمت رو جهت مثبت قرارداد کنیم و علامت ها رو با توجه به جهتی که قرارداد کردیم در نظر بگیریم.
Math & Physics are fun
من میگم مفهوم بعد تکنیک
همون تکنیک هم نه همه جا
فقط بعضی جاها
ویرایش توسط M o h a m m a d : 02 بهمن 1392 در ساعت 07:56
سلام؛
صبح همگی بخیر
من بحث رو اینجوری شروع کنم:
آیا مفهومی خوندن فیزیک (یا ریاضی)، باعث کاهش سرعت میشه؟
بعد مجبوریم کنار مفاهیم چندتا تکنیک خوشگل برای افزایش سرعت داشته باشیم؟
نتیجه دو خط بالا هم این میشه که چون امسال کنکور داریم و مفاهیم و تشریحیات مهم نیستند، بیـــخیالِ مفاهیم! همون تکنیک ها رو یاد بگیریم هم دانشگاه قبول میشیم! بعد از این که وارد دانشگاه شدیم برای ضعف درسیمون یه کاری میکنیم! مهم الانه!
من میگم نه، حداقل در درسهایی مثل گسسته، دیفرانسیل و انتگرال، فیزیک (مخصوصا مباحثی که به شدت روی مفاهیم استوار هستند، مثل دینامیک و سینماتیک) مفاهیم کفایت میکنه. حتی لازم نیست خیلی از فرمول ها، مثل ماشین آتوود، شیب عرضی، شتاب گرانش، شتاب نسبی و وزن ظاهری رو حفظ کنیم.
جالب تر این که، وقتی بعد از فهمیدن مفاهیم، میرید سراغ تست زدن، بعد از حل چندتا تست و دو سه تا مسئله پارامتری، خودتون میتونید این نکات تستی رو کشف کنید. یعنی وارد حل تست که میشید کم کم به یه سری نتایج میرسید.
مثلا ما سال سوم که بودیم، مسائل خازن و مقاومت رو عادی حل میکردیم و جریان و ولتاژ رو با تناسب بستن پخش میکردیم. بعد از مدتی فهمیدیم انگار یه رابطه ی خاصی در پخش جریان وجود داره و میشه همون تناسب رو ذهنی هم حساب کرد!!
یکم جلوتر رفتیم، دیگه تو ذهنمون هم تناسب نمی بستیم و کاملا ذهنی جریان رو پخش میکردیم.
سال چهارم تازه فهمیدیم که معمولا اعدادی که در سوالات کنکور میاد، اعداد رندی هستند و یه رابطه ی خوب بینشون برقراره!
اما روی مفاهیم مسلط بودیم، یکم اعداد رو میپیچوندن، مدارهای پیچیده میدادن، سوالات غیر استاندارد میدادن، باز هم حلش میکردیم، بدون این که یه لحظه به فکرمون برسه این سوال غیر استاندارده و نباید حلش کنیم!! اگر هم سوال استاندارد بود که چه بهتر، تو 20 ثانیه حل میشد و ما اصلا نمی فهمیدیم داریم از یک تکنیک پیشرفته و گرون(!) استفاده میکنیم.
حالا، بعد از گذشت چند سال از اون زمان، میخوام دوباره کنکور بدم و فهمیدم بعضی ها این تکنیک رو کشف کردن و به اسم خودشون به ثبت رسوندن و n تومن میفروشن!!
یعنی دانش آموز، نتیجه ای رو که میتونست خودش با استفاده از مفاهیم به دست بیاره و کم کم براش جا بیفته و برای همیشه در ذهنش بمونه، به صورت آماده توی یه dvd تحویل میگیره و بعد از مدتی هم کل الکتریسیته و مفاهیمش رو فراموش میکنه. 1 سال بعد از دانشگاه هم، تکنیک ها رو فراموش میکنه و عملا دیگه چیزی بلد نیست.
یک موضوع دیگه که مطرح شد، این بود که در کنکور فقط علم کافی نیست و ما باید تکنیک هم بلد باشیم تا سوالات در وقت مناسب پاسخ بدیم.
من باز هم میگم:
علم = سرعت
یکی از دوستان گفتند که چرا بعضی از دانش آموزان که مفاهیم و تمام اثبات ها رو بلدند و در تمام امتحانات تشریحی نمره شون بالای 20ئه(!) در امتحانات تستی خراب میکنند و به زور 10% جواب میدن؟
بعضی ها هم که تکنیک بلدند، درسته تو امتحانات تشریحی به درد نمیخوره، ولی تو تست ها نمره بالا میگیرن (که این خوبه و باعث ورود به دانشگاه میشه.)
جوابش ساده است.
هیچ کدوم درس رو نفهمیدن.
دانش آموزی که تمام نمره هاش همیشه 20ئه، داره از وقت زیادِ امتحانات تشریحی برای جواب دادن به سوالات سوء استفاده میکنه. برای هر سوال حداقل 10 دقیقه وقت میزاره تا بفهمه سوال ازش چی میخواد! خوشبختانه بعد از 10 دقیقه میفهمه و موفق میشه بعد از 20 دقیقه جواب بده!!
دانش آموزی هم که تمام درصدهاش 100ئه، داره از تیپ های استاندارد و تکراری کنکور سوء استفاده میکنه، کافیه یکم سوال رو بپیچونن، یا سوال جدیدی مطرح بشه، دیگه حل نمیشه.
کسی که درس رو خوب فهمیده باشه، براش مهم نیست سوال تشریحی باشه یا تستی، سوال کنکور باشه یا قلمچی، استاندارد باشه یا غیراستاندارد، همه رو جواب میده، حتی متوجه نمیشه این سوالی که حل کرده مشابهش تو کنکور نخواهد آمد!
Math & Physics are fun
الان دقیقا منظور از فرمول همونایی هست که توی تکنیک ها و فرمول های فیزیک انتشارات مهروماه هست؟ یا اونایی که یکم با استدلال به دست میان؟
مثلا حل کردن سقوط آزاد با مفاهیم شتاب و سرعت
من اینجاش رو شدید موافقهم نباید فرمولی رفت باید قشنگ این مفهوم رو درک کرد فرمول هاش رو هم بلد باشی با هم بتونی به جواب برسی
![]()
ب نظرم مفاهیم خوب بفهمید و روش تسلط پیدا کنید مطمئنم ک تکنیک حاصل میشه!!
بعضی از مباحث،اصلا تکنیک بی مورد!! مثلا واسه ی جریان های الکتریکی (مدار) تکنیک می خواد چی بگه،اگه مفاهیم بلد نباشیم!!!
من میتوانم
چون سرشار از انرژی هستم
به خدا توکل دارم، خودم را باور دارم
متمرکز و آرامم ...
یه سری فرمول ها هستند که چاره ای جز حفظ کردنشون نداریم. اصلی ترین فرمول مبحثه.
مثال به دست اوردن نیروی گرانش بین دو جسم
یا به دست آورن میدان الکتریکی
یا معادله حالت گاز کامل
یا معادله شتاب-زمان، مستقل از زمان، مستقل از شتاب
یا قانون دوم نیوتن
حالا وقتی همین فرمول ها رو یکم جا به جا کنیم و چندتا جای گذاری انجام بدیم، هزاران فرمول کمکی دیگه میشه به دست آورد. حفظ کردن اونها بیخوده.
من فیزیک انتشارات مهر و ماه رو ندیدم (البته قصد خریدش رو دارم)، یا دی وی دی های رحمانی و مسعودی، از روی نمونه فیلم ها، تکنیک هایی که تو گاج نقره ای هست، نمونه صفحه ها و... دیدم. (معمولا هم بهترین تکنیک و بهترین بخش فیلم رو به عنوان نمونه میزارن.)
به نظرم همشون یا به دست میان، یا با مفاهیم راحت تر و مطمئن تر حل میشه، یا اصلا معلوم نیست از کجا سر و کله شون پیدا شده!!!
Math & Physics are fun
سلام
اوووهم///
بزارین بحث رو باز کنم....
کی میخواد فیزیک رو 100 بزنه؟
چیه؟ چرا شاخ در اوردی! فیزیک 100 زدین هـــــــــیچ کاری نداره! فقط تلاش و توکل و سلام نامه تمام!
بری مسعودی بگیری یا رحمانی! 100تا کتاب تست داشته باشی! هیچ فایده ای نداره! تو کنکور نمیپرسن چندتا دی وی دی داشتی ! نمیپرسن چندتا کلاس رفتی چندتا کتاب داشتی!
میپرسن چه قد زحمت کشیدی! چه قدر وقت گذاشتی! حالا میخواد رحمانی باشه یا اصن بری سر کلاس انیشتین.... اگه خودت نشینی به مغرت فشار بیاری 4تا تست بزنی راه نمیوفتی!
نمیگم دی وی دی نخرین! ولی میگم گاج نقره ای بخرین! نه مسعودی میخواد نه هیچی ئیگه! هر نکته ای برای کنکور بخواین تو درسنامه و حل تشریحی هست! چرا پول خودتون رو الکی صرف کنین!
اونا تصویری میگن شما میتونی بخونی یاد بگیری! در هر صورت باید یاد بگیری! یکی با کتاب میترکونه یکی یا دی وی دی!
ولی خدا شاهده فیزیک 92 رو بزارین جلوتون! یه نکته رو پیدا کنین تو گاج نبوده!
خدا رو شکر من وقتی درس نامه هاشو میخونم میتونم 99% بزنم! (بگو ماشاالله)
نه مسعودی دارم نه میرم کلاس تست! خدا رو دارم ادم خودش باید جربوزه داشته باشه یه چی یاد بگیره به کار ببره!
وقتی درسو بفهمی تکنیک هاش میاد دستت! وقتی به تابع موج نگاه میکنی خود به خود K , F , لاندا برات نوشته میشه بدون فکر کردن!
یه چی بگم: اگه ادم خودش تکنیک درس کنه هیچ وقت از یادش نمیره! مثلن من خودم وقتی تو تابع موج نیگاه میکنم خود به خود مغرم زیب پی رو تقسیم 2 میکنه F رو مینوسه
ضریب X رو بر 2پی تقسیم میکنه لاندا رو میده! این تکنیک ساده رو خودتون میتونین هر جایی بسازین! یکم خلاقیت میخواد.
توفیق>تلاش>توکل به خدا= درصد فیزیک 93 : 100% ان شا الله....
ویرایش توسط Amirio : 02 بهمن 1392 در ساعت 12:11
سلام همگی. من تجربه ی خودمو میگم نو کنکور دو سال قبل .اون موقع من تو بعضی قسمتای فیزیک تکنیکای زیادی یادگرفته بودم ولی سوالات مفهومی بود و تو جند سوال -حدود دوتا-بیشنر فایده نداشتن مهم درک کردن مفهوم سوال و استفاده از فرمولای ساده ی کتاب....بعدن تو دانشگاه متوجه میشین ک 80 درصد این تکنیکا مشکلات علمی دارن و همیشه نمیشه استفاده کرد ازشون. اول خوب باید به مفهوم مسلط بشین که این کارم با درک موضوع درک سوال و پیدا کردن یک روند منطقی جل سوال به دست میاد.از اصل غافل نشین دوستان
فهمیدن علاوه مجهز بودن به تکنیکتی سرعتی
من امروز تو مدرسه به مشاورمون که دکترای مشاوره تحصیلی داره این تاپیکارو نشون دادم میگفت صد در صد حق با توه و حرفاتم کاملا به جاست .
میگفت آدمی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار کرد . ده دفه من نوشتم خوبه که آدم مفهومو بلد باشه ولی تو کنکور از روشای سریع استفاده کنیم دوباره شما میگید بلد نبودن مفهوم فایده ای نداره ! برادران حرف منو می فهمید یا نه ؟ من میگم امسال که مسعودیو میبینم مفهوم درسو هم بهتره سالای قبل که معلمم درس میداد می فهمم و سعی میکنم کنار یادگیری مفاهیم مجهز باشم به تکنیکای سریع و قدرتمند تست زنی . دینامیک و حرکت و بقیه مباحثو من هیچوقت درست مفهومشو نمی فهمیدم ولی با بیان مسعودی مفهومشو کاملا درک کردم . ولی درعین حال که مفهومشو درک کردم و خیلیاشم بلدم مفهومی و تشریحی حل کنم ولی تو تست زنی و کنکور میام و از راهای سریع که نه مغزو خیلی درگیر میکنه و نه زمان زیادی میبره استفاده میکنم .
گفتی همه سوالای فیزیکو میتونی حل کنی آره ؟ خیلی خوبه من چن تا سوال ترتمیز از چن تا کتاب کمک درسی دارم میخوام ببینم بلدی حل کنی یا نه . یا اگه حل میکنی حلش بیشتره نصف صفحه میشه یا نه .
اگر مهربان باشی تورا به داشتن انگیزه های پنهان متهم می کنند ولی مهربان باش ...
اگر شریف و درستکار باشی فریبت می دهند ولی شریف و درستکار باش ...
نیکی های امروزت را فراموش می کنند ولی نیکوکار باش ...
بهترین های خود را به دنیا ببخش حتی اگر هیچگاه کافی نباشد ...
در نهایت میبینی هرآنچه هست همواره میان تو و خداوند است نه میان تو مردم
( کورش کبیر )
حالا من خودمو بکشم که بابا راه حل تستی که فقط حفظ فرمولای بی شمار نیست اتفاقا ساده سازی مطلب و کم کردن فرموله . مال این فصل موج و نوسان 40 تا فرمول داره ولی مسعودی کلشو تو یه دایره مثلثاتی و چارتا اسکلت یاد داد اتفاقا مفهومشو هم قشنگ یاد گرفتم ( چیزی که سرکلاس اصلا یاد نگرفتم ) و همچنین با تجهیز به این تکنیکا سوالارو خیلی راحت جواب میدم و 80 درصد زدم . ( کاری ندارم تکنیکا از خودشه یا از کسی دیگه و کتابی دیگه بحث من سر روش تستی و نحوه بیانه)
یه دوستمون گفت برید گاج بخرید . من امسال به این نتیجه رسیدم که بعضیا با خوندن کتاب بهتر نتیجه میگیرن بعضیا سر همایشای حضوری و بعضیا با دی وی دی ( ولی همه با روشای تست زنی و سرعتی ) مثلا یکی از دوسای من نه همایش میره نه دی وی دی گرفته و فقط کتابای تست زنی و روشا رو از رو کتاب میخونه یکی دیگه از دوسام وقتی همایش بره خیلی فول میشه ولی دی وی دی نمیبینه و درسنامه کتابارو هم نمیخونه من و چن تای دیگه هم با دیدن دی وی دیا تکنیکا رو بهتر یاد میگیریم و تو روند حل تستا بهتر میتونیم ازشون استفاده کنیم .
یکی از دوسان گفت تعدد تست مهمه بله درسته بر منکرش لعنت هرچی هم نکته و تکنیک و مفهوم زیادی بلد باشیم ولی زیاد تست نزنیم و تو روند حل تستا ازشون استفاده نکنیم تو کنکور موفق نیستیم برا هر مبحث حداقل 200 تست لازمه و اینکه مدام مرور بشه . ولی یکی گفت تو کنکور میپرسن چقد زحمت کشیدی که شدیدا با این حرف مخالفم . گفتم پارسال یکی از بچه های ما روزی 14 ساعت و بعضا روزی 16 ساعت درس میخوند و اصلا درحد فوت بود ولی آخرشم 13000 شد ولی یکی دیگه هم که از عید شروع کرد و روزی 3 ساعت خوند و بقیشم تو خیابونا بود 9000 شد .
استرایدر راجع بلد بودن مفهوم جدول ضرب گفت بله حرف تو درست ولی جدول ضرب ریشه و سراغاز برای یادگیری همه ریاضیاته اما چیزایی مثل اثباتای گسسته چیزای فرعی که اگرم یادشون نگرفتی پس فردا تو مهندسی تو رشته خودت هیچ لطمه ای بهت وارد نمیکنه درفرض پس فردا تو رشته مهندسی آی تی از من نمی پرسن ثابت کن اعداد اول نا متناهی اند ولی اگه جدول ضربو بلد نباشیم هیچی از ریاضی یاد نمیگیریم . جدول ضرب مادر ریاضیاته ولی اثباتای گسسته و تحلیلی اکثرا چیزای فرعی و بیهوده ای هست که نفهمیدنش لطمه ای به آیندت یا کارت نمیزنه .
اگر مهربان باشی تورا به داشتن انگیزه های پنهان متهم می کنند ولی مهربان باش ...
اگر شریف و درستکار باشی فریبت می دهند ولی شریف و درستکار باش ...
نیکی های امروزت را فراموش می کنند ولی نیکوکار باش ...
بهترین های خود را به دنیا ببخش حتی اگر هیچگاه کافی نباشد ...
در نهایت میبینی هرآنچه هست همواره میان تو و خداوند است نه میان تو مردم
( کورش کبیر )
قطعا قهمیدن بهتر از تکنیک است
چون تکنیک برای حالت های خاصی تعریف میشه اما فهمیدن برای تمام حالات جواب میده
************** اللهم عجل لولیک الفرج**************
آقا وقتی سوال تصاعد کنکور 92 تجربی رو داوطلب میتونه با تکنیک پله ای و با یه تفریق ساده و به صورت ذهنی جواب بده کسی هست که بیاد و سه چارتا خط جواب بنویسه تا به جواب برسه ؟ من خودم روش حل تشریحیشو بلدم اما وقتی سر جلسه کنکور میتونم با یه تفریق ساده جوابش بدم برا چی انقد خودمو درگیر راه حل ملال آور و تشریحیش بکنم ؟ علاوه بر از دست دادن زمان مغز ادم هم خسته میشه .
این تکنیکا برای تمام سوالات کنکور جواب میده آقا شما یه مثال نقض برا تکنیکای مسعودی بیار !
همین امسال همکلاسی خود من گسستشو تو 45 دقیقه نوشت و رفت و 18.5 شد ولی تو گزینه دو 3 دفه منفی زد یه دفه هم 7 درصد . تمام اثباتای کتابو هم چشم بسته و خیلی راحت برات می نویسه . اگه کسی هم خیلی علاقه به اثباتیا داره میتونه تو تابسون خودش بشینه و اثباتاشو یاد بگیره .
اگر مهربان باشی تورا به داشتن انگیزه های پنهان متهم می کنند ولی مهربان باش ...
اگر شریف و درستکار باشی فریبت می دهند ولی شریف و درستکار باش ...
نیکی های امروزت را فراموش می کنند ولی نیکوکار باش ...
بهترین های خود را به دنیا ببخش حتی اگر هیچگاه کافی نباشد ...
در نهایت میبینی هرآنچه هست همواره میان تو و خداوند است نه میان تو مردم
( کورش کبیر )
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)