خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 5 از 5 نخستنخست ... 45
    نمایش نتایج: از 61 به 74 از 74
    1. Top | #61
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط mohammacl نمایش پست ها
      منظورم اینه که شاید بعضی اسم ها که در ظاهر علم هستن معنی دیگه ای هم داشته باشن که اونجا اسم خاص نباشن ! مثل "مدینه" که هم شهر مدینه میتونه باشه و هم کلا معنی شهر بده (همچنین اسم "مصر" که در قرآن هم با تنوین اومده !!!!!!!! )
      توی جمله اگه بگن معرفه و نکره رو پیدا کنید که راحته ! ولی اگه نوعش مهم بشه دیگه ممکنه این اسم علم و معرفه به ال باعث بشه خیلی ها تست رو اشتباه بزنن !
      نه عزیزم..این خطا رو نکنیا...ببین یه بار دیگه تعریف اسم عَلَم رو مینویسم:
      اسم عَلَم(
      خاص):به اسمی که بر شخص,شئ,و یا مکان خاص دلالت دارد؛اسم عَلَم میگوییم.مانند:الله,محمد,علي ,قرآن,ایران,مکه,شیراز و...(این تعریف دقیقاً تو کتاب گاج هستش)
      ببین اسم عَلَم باید خاص باشد...و
      «المدینه=شهر» اسم عَلَم نیست..بلکه معرفه به «ال» هستش.چون مشخص نشده کدوم شهر رو...و خاص هم نیست...

      اما
      «مصر=کشور مصر»معرفه به عَلَم هست , چون دیگه هم اسم کشور هستش و هم خاص هستش...امیدوارم متوجه شده باشی اَخَوی


      درضمن تشخیص دادان معرفه و نکره تو کنکور راحته دیگه..چون هم از درک مطلب هستش و هم چهار تا گزینه داریم که با رد گزینه راحت تشخیص میشه

      رَبِّ زِدنی عِلمَاً و إِیماناً وَ عَمَلاً صالِحاً وَ أَلحِقنی بالصّالِحین
      ​...

    2. Top | #62
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط has نمایش پست ها
      نه عزیزم..این خطا رو نکنیا...ببین یه بار دیگه تعریف اسم عَلَم رو مینویسم:
      اسم عَلَم(
      خاص):به اسمی که بر شخص,شئ,و یا مکان خاص دلالت دارد؛اسم عَلَم میگوییم.مانند:الله,محمد,علي ,قرآن,ایران,مکه,شیراز و...(این تعریف دقیقاً تو کتاب گاج هستش)
      ببین اسم عَلَم باید خاص باشد...و
      «المدینه=شهر» اسم عَلَم نیست..بلکه معرفه به «ال» هستش.چون مشخص نشده کدوم شهر رو...و خاص هم نیست...

      اما
      «مصر=کشور مصر»معرفه به عَلَم هست , چون دیگه هم اسم کشور هستش و هم خاص هستش...امیدوارم متوجه شده باشی اَخَوی


      درضمن تشخیص دادان معرفه و نکره تو کنکور راحته دیگه..چون هم از درک مطلب هستش و هم چهار تا گزینه داریم که با رد گزینه راحت تشخیص میشه

      آها فک کنم بد توضیح دادم. منظورم اینه که ممکنه کلماتی مثل حسن و حسین معنی صفتی هم داشته باشن که اسم خاص نیست ! ولی اگه اسم شخص باشه که دیگه علمه شکی نیست ! در ضمن از پدرم پرسیدم (معلم عربیه) این ال قبل از اسمهای علم چرای اومده ، گفت معمولا برای تاکید و منظلت میاد و ال معرفه نیست .
      در ضمن مصر معنی شهر هم میده !
      این آیه قرآن رو ببینید : (بقره 61)
      اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُمْ...
      اینجا اصلا مصر تنوین گرفته که معلومه اسم شهر نیست چون اسم شهرها ممنوع من الصرف هست ! بازم میگم شاید همچین استثنا هایی باشه !

      There is enough light
      for one who wants to see
      ___________________

      ...Chemistry : Chem is Try

    3. Top | #63
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط mohammacl نمایش پست ها
      آها فک کنم بد توضیح دادم. منظورم اینه که ممکنه کلماتی مثل حسن و حسین معنی صفتی هم داشته باشن که اسم خاص نیست ! ولی اگه اسم شخص باشه که دیگه علمه شکی نیست ! در ضمن از پدرم پرسیدم (معلم عربیه) این ال قبل از اسمهای علم چرای اومده ، گفت معمولا برای تاکید و منظلت میاد و ال معرفه نیست .
      در ضمن مصر معنی شهر هم میده !
      این آیه قرآن رو ببینید : (بقره 61)
      اهْبِطُوا مِصْرًا فَإِنَّ لَكُمْ...
      اینجا اصلا مصر تنوین گرفته که معلومه اسم شهر نیست چون اسم شهرها ممنوع من الصرف هست ! بازم میگم شاید همچین استثنا هایی باشه !
      داداش دیگه بحث معرفه و نکره رو اینقد سختش نکن سادست بخدا
      بله معنی شهر هم هست..مهم اینه که دوتاشون عَلَم هستن
      رفتم مبحث غیر منصرف رو خوندم(چون تا حالا نخونده بودم)
      بله داداش تو مبحث غیر منصرف استثنا هست...
      تو گاج نوشته که
      اغلب شهر ها و کشور ها غیر منصرف هستن,نگفته که همشون (نتم خیلی ضعیفه و الا عکسش رو میذاشتم...اگه خواستی انشاالله فردا میذارمش)
      رَبِّ زِدنی عِلمَاً و إِیماناً وَ عَمَلاً صالِحاً وَ أَلحِقنی بالصّالِحین
      ​...

    4. Top | #64
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      bache-mosbat
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط has نمایش پست ها
      داداش دیگه بحث معرفه و نکره رو اینقد سختش نکن سادست بخدا
      بله معنی شهر هم هست..مهم اینه که دوتاشون عَلَم هستن
      رفتم مبحث غیر منصرف رو خوندم(چون تا حالا نخونده بودم)
      بله داداش تو مبحث غیر منصرف استثنا هست...
      تو گاج نوشته که
      اغلب شهر ها و کشور ها غیر منصرف هستن,نگفته که همشون (نتم خیلی ضعیفه و الا عکسش رو میذاشتم...اگه خواستی انشاالله فردا میذارمش)
      نه عزیز حرف شما سنده
      آره همون "بعضی" رو هم برای همین چنتا استثنا گفته

      There is enough light
      for one who wants to see
      ___________________

      ...Chemistry : Chem is Try

    5. Top | #65
      کاربر نیمه فعال

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      دوستان میشه تعداد معرفه های این جمله رو بگید؟؟ یحاکین از چه ریشه ای هست؟؟ مگه حرف ی تو یحاکین ضمیر نیست؟؟ اگه ضمیر هست مگه نباید معرفه گرفته بشه؟؟
      تو خیلی سبز اصن اشاره ای بهش نشده توی پاسخنامه
      @پویا دقتی
      @amin dehghan
      @broslee @par.rah

      untitled.jpg
      ویرایش توسط AmiR_KHD : 08 آبان 1394 در ساعت 01:30

    6. Top | #66
      کاربر نیمه فعال

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط درسا20 نمایش پست ها
      اصلا فعل نیست که ضمیر بگیری.....
      یحاکین فعله

    7. Top | #67
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      Khoshhalam
      نمایش مشخصات
      سوتی فکر کردم اولش میمه توجه نکردم ی هست...شرمنده...


    8. Top | #68
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط AmiR_KHD نمایش پست ها
      دوستان میشه تعداد معرفه های این جمله رو بگید؟؟ یحاکین از چه ریشه ای هست؟؟ مگه حرف ی تو یحاکین ضمیر نیست؟؟ اگه ضمیر هست مگه نباید معرفه گرفته بشه؟؟
      تو خیلی سبز اصن اشاره ای بهش نشده توی پاسخنامه
      @پویا دقتی
      @amin dehghan
      @broslee @par.rah

      برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Untitled.jpg
مشاهده: 47
حجم: 8.9 کیلو بایت
      ببخشید من جواب میدم...ولی به نظرم 3 تا معرفه داره...

      العظما:معرفه به ال

      تحمل:معرفه به اضافه

      المصائب:معرفه به ال

      اعرف و یحاکین،فعل هستند و اسم نیستند و معرفه هم همونطور که میدونید مخصوص اسم هاست...تلمیذات اسم نکره هست و به اسم معرفه ای هم اضافه نشده که بگیم معرفه به اضافست...فی هم که حرفه و اسم نیست...

      یه شعر قشنگی هم هست که به حفظ معرفه ها کمک میکنه...

      معارف شش بود:مضمر،اضافه،علم،موصول، ذولام و اشاره
      مضمر:تمامی ضمایر هستند)

      ذوالام:اسمهای دارای ال)

      البته در اینکه ضمیر
      یحاکین میتونه معرفه باشه یا نه شک دارم که اگر معرفه محسوب بشه در اینصورت 4 تا معرفه خواهیم داشت...
      ویرایش توسط Mahdiyeh313 : 08 آبان 1394 در ساعت 11:02

    9. Top | #69
      کاربر نیمه فعال

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط ahoo3654 نمایش پست ها
      ببخشید من جواب میدم...ولی به نظرم 3 تا معرفه داره...

      العظما:معرفه به ال

      تحمل:معرفه به اضافه

      المصائب:معرفه به ال

      اعرف و یحاکین،فعل هستند و اسم نیستند و معرفه هم همونطور که میدونید مخصوص اسم هاست...تلمیذات اسم نکره هست و به اسم معرفه ای هم اضافه نشده که بگیم معرفه به اضافست...فی هم که حرفه و اسم نیست...

      یه شعر قشنگی هم هست که به حفظ معرفه ها کمک میکنه...

      معارف شش بود:مضمر،اضافه،علم،موصول، ذولام و اشاره
      مضمر:تمامی ضمایر هستند)

      ذوالام:اسمهای دارای ال)

      البته در اینکه ضمیر
      یحاکین میتونه معرفه باشه یا نه شک دارم که اگر معرفه محسوب بشه در اینصورت 4 تا معرفه خواهیم داشت...
      خیلی ممنون..ولی هر چیزی رو که گفتید میدونستم..مشکل من با یحاکین هست...منم 3 تا معرفه پیدا کردم و نکته ها رو خوب بلدم ولی نمیدونم چرا ضمیر ی تو یحاکین رو معرفه نگرفته

    10. Top | #70
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      اگر اشتباه نکرده باشم

      یحاکین =>

      حاکی بر وزن فاعل

      => باب مفاعله

      => یفاعلن !!!

      پس صیغه 6 مضارع است

    11. Top | #71
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      Sharmande
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط AmiR_KHD نمایش پست ها
      خیلی ممنون..ولی هر چیزی رو که گفتید میدونستم..مشکل من با یحاکین هست...منم 3 تا معرفه پیدا کردم و نکته ها رو خوب بلدم ولی نمیدونم چرا ضمیر ی تو یحاکین رو معرفه نگرفته
      تا اونجایی که تو ذهنم هست، صیغه های جمع زن ها، مرفوع به ثبوت نون هستن و جز ضمایر محسوب نمیشن، ولی مثلا اگه صیغه دیگه بود باید میشمردی

    12. Top | #72
      کاربر باسابقه

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط AmiR_KHD نمایش پست ها
      دوستان میشه تعداد معرفه های این جمله رو بگید؟؟ یحاکین از چه ریشه ای هست؟؟ مگه حرف ی تو یحاکین ضمیر نیست؟؟ اگه ضمیر هست مگه نباید معرفه گرفته بشه؟؟
      تو خیلی سبز اصن اشاره ای بهش نشده توی پاسخنامه
      @پویا دقتی
      @amin dehghan
      @broslee @par.rah

      برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام: Untitled.jpg
مشاهده: 47
حجم: 8.9 کیلو بایت
      در یحاکین و کلا صیغه ی للغائبات :

      ن ضمیر است.

      پس معرفه است.خیلی سبز اینجا اشتباه کرده.ن در این صیغه با ن که در آخر
      یذهبان تذهبان یذهبون تذهبون
      هست فرق داره.اونا مال مضارع بودنه.و مضارع یا ن داره یا ضمه.(بستگی به صیغه اش دارد) و اون ضمیر نیست و معرفه هم نیست.

      بجز جمع زن ها یا للغائبات و للمخاطبات یا 6 و 12 (خیلی سبز3 میگفت هروقت این زن ها یه جایی جمع بشن حتما یه کاری میکنن.خخ)

      ویرایش توسط broslee : 09 آبان 1394 در ساعت 17:36

    13. Top | #73
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      شاهد احد الحاضرون الرجلَ المسلمَ

      این جمله چرا غلط؟

    14. Top | #74
      کاربر باسابقه
      مدیر برتر

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط khaan نمایش پست ها
      شاهد احد الحاضرون الرجلَ المسلمَ

      این جمله چرا غلط؟

      با عرض سلام و وقت بخیر

      در این جمله ( الحاضرون ) غلطه چون مضاف الیه هست و باید مجرور با ( ی ) باشه به صورت ( الحاضرین )


    صفحه 5 از 5 نخستنخست ... 45

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن