یکی از مشکلات مهم کنکوریها حجم بالای درسها و کمبود زمان است. به همین دلیل یکی از مهارتهای مورد نیاز هر دانشآموز افزایش سرعت مطالعه است؛ سرعتی که همراه با دقت باشد.
به این منظور باید دو مورد زیر را تمرین کنیم:
الف- دستخوانی ب- درک بصری
الف- دستخوانی: یعنی استفاده از دست یا هر خطبر دیگری (خودکار و...) به عنوان راهنما هنگام مطالعه. این کار دو فایده مهم دارد:
- مقابله با سرگردانی چشم بین کلمات و خطوط: حدود ده درصد زمان مطالعه به سرگردانی چشم اختصاص دارد. گم کردن کلمات یا خط باعث اتلاف وقت، حواسپرتی و عدم تمرکز میشود.
- جلوگیری از برگشت چشم به عقب: وقتی سرعت مطالعه کم است، ماندگاری تصاویر کلمات روی شبکیه، بیشتر است. در این حالت برگشت چشم به کلمهی قبلی که در نتیجه ی کشش و جاذبهی اثر تصویر کلمهی قبلی بر شبکیه روی میدهد، حالتی طبیعی است که باعث خستگی چشم میشود؛ اما تندخوانی با شتاب حرکت چشم، اثر تصویر کلمات را بر شبکیه خنثی میکند و مانع خستگی میشود.
ب- درک بصری یعنی دیدن و درک کردن
برای اینکه به این مهارت برسیم، باید چند مورد را رعایت کنیم:
1- عدم بیان کلمات یا همان بلندخوانی: وقتی بلندخوانی میکنیم، سرعت مطالعه حداکثر برابر با سرعت سخن گفتن خواهد بود که برابر با 130 تا 150 کلمه در دقیقه است و سرعتی کم محسوب میشود.
2- پرهیز از کلمهخوانی: یعنی خواندن کلمه به کلمهی متن. در کلمهخوانی، حوزهی دید، یک کلمه است یعنی در هر توقف، چشم تنها متوجه یک کلمه میشود. یک تندخوان میتواند حوزهی دید خود را به بیش از 5 کلمه و تا حد یک سطر کامل افزایش دهد.
افزایش سرعت مطالعه مانند هر مهارت دیگر نیاز به تمرین دارد. با تمرین و به مرور زمان میتوانید به این مهارت دست یابید.