پوریا براهیم باستانی، رتبهی 1 تجربی کشور سال 92 از تبریز
به نظرم تابستان را باید به درسهایی اختصاص داد که بعداً یادمان میماند و از خواندن درسهای صرفاً حفظی خودداری کرد. درسهای مفهومی مانند زیست پایه، فیزیک و ریاضی را باید تابستان کار کرد تا با تمرین و مطالعهی زیاد در طول سال مشکلی نداشته باشیم. کنکور امسال نشان داد که اگر کسی زمان نقصانی را سر جلسه رعایت کند و به مدیریت زمان سر جلسه از طریق زمان نقصانی عادت نداشته باشد بهشدت وقت کم میآورد.
ابتدای سال تحصیلی رعایت زمان نقصانی سر جلسهی آزمون برای من بسیار دشوار بود و کم کم خود را به رعایت این زمان سر جلسهی آزمون عادت دادم و نتیجهی مطلوبی نیز از مدیریت زمان در جلسهی کنکور گرفتم.
.................................................. .................................................. .......................................
سیدمحمدجواد موسوی، رتبهی 3 ریاضی کشور سال 92 از مبارکه اصفهان
از نظر من تابستان بهترین فرصت برای مطالعهی عمیق و مفهومی درسها بهخصوص درسهای پایه است که دانشآموزان میتوانند با انجام این کار گام بسیار مهمی را برای موفقیت در کنکور سراسری بردارند. من بر مطالعهی عمیق و مفهومی تأکید داشتم که به دلیل روند صعودی افزایش تعداد چنین سؤالاتی در آزمون سراسری بود. دانشآموزان برای موفقیت علاوه بر سطح علمی بالا، باید از مدیریت خوبی برخوردار باشند تا با رد شدن از سؤالات وقتگیر، استفادهی بهتری از زمان محدود آزمون داشته باشند. بهترین زمان برای کسب این مهارت همین آزمونهای برنامهای است که من در این آزمونها تکنیکهایی مانند زمانهای نقصانی، رد کردن سؤالات وقتگیر و... را تمرین میکردم. من در فرصت طلایی تابستان این کارها را انجام داده بودم:
1. مطالعهی دقیق درسهای پایه بهخصوص درسهای اختصاصی همراه با تست زدن
2. برطرف کردن نقاط ضعف بهخصوص در درسهای عربی و زبان انگلیسی و درسهای اختصاصی
3. مطالعهی فصلهای اول تا سوم فیزیک سال چهارم (چون تسلط بر این بخشها نسبت به سایر مطالب به وقت بیشتری نیاز دارد که در تابستان این موقعیت بهخوبی فراهم است.)
4. مطالعهی دقیق درس حسابان و در صورت رسیدن به تسلط کامل در آن، مطالعهی فصلهای حد و مشتق از کتاب دیفرانسیل (فصلهای 2 و 3)
.................................................. .................................................. .......................................
پویان مینایی، رتبهی 4 ریاضی کشور سال 92 از نورآباد ممسنی
تابستان، فرصت مهم آزمون و خطا است. از شروع دوران درس خواندن و تلاش در مسیر کنکور، دانشآموزان با سؤالهای متعددی روبهرو خواهند شد.
سؤالاتی از قبیل:
1. آیا نفس برنامهریزی، یک کار مفید است؟ اگر بله آیا من خودم میتوانم برنامهریزی کنم؟ قالب برنامهریزی چگونه باید باشد؟ بازههای مطالعه و استراحتم چند ساعته باشد؟ با خواندن کدام درسها در کنار یکدیگر، نتیجهی بهتری میگیرم؟ اول صبح، ظهر، بعدازظهر یا آخر شب کدام درسها را بهتر میخوانم؟
2. در مورد دفتر برنامهریزی، کتاب خودآموزی، خلاصهنویسی، نکتهبرداری و سایر ابزار آیا از دفتر برنامهریزی استفاده کنم؟ آیا واقعاً این ابزار، برای من سودمند است؟ اگر بله به کدام قسمتهای آن، توجه بیشتری داشته باشم؟ هر کدام از جدولها و قسمتهای دفتر برنامهریزی به چه معناست و چه کاربردی دارد؟ کتاب خودآموزی یعنی چه؟ چه سؤالاتی را در آن یادداشت کنم؟ چه اطلاعات جانبی باید بر آن بیفزایم؟ چگونه خلاصهنویسی کنم؟ از چه درسهایی خلاصه بردارم؟ فرق خلاصهبرداری و نکتهبرداری چیست و هر کدام چه کاربردی دارد؟
3. در مورد سبک درس خواندن هر درس را چگونه بخوانم؟ در مورد ادبیات، آیا مبحثی بخوانم یا درسی یا تلفیقی از هر دو؟ آیات دین و زندگی را حفظ کنم یا خیر؟ درصد تستی و تشریحی خواندنم در هر درس چگونه باشد و از کدامیک نتیجهی بهتری میگیرم؟ چه روشی را برای حل محاسباتی شیمی به کار بگیرم؟
و سؤالات دیگر.
این سؤالاتی بود که در طول سال تحصیلی برای خود من پیش آمد و قطعاً برای هر دانشآموزی در طول این مسیر پیش خواهد آمد. باید توجه داشت که نحوهی پاسخگویی به این سؤالات جایگاه و رتبهی شما را در کنکور سراسری رقم خواهد زد. پاسخ بسیاری از این سؤالات برای هر فرد، متفاوت است و شما باید خودتان آن را بیابید؛ اما پس از این مقدمهی نسبتا طولانی برای کسانی که از تابستان شروع به درس خواندن کردهاند، یک مژده دارم: تابستان طلاییترین فرصت برای پاسخگویی به بسیاری از این پرسشهاست و شما خودتان، بهترین فرد برای پاسخگویی به این سؤالات هستید.
.................................................. .................................................. .......................................
پردیس اولیازاده، رتبهی 5 تجربی کشور سال 92 از مشهد
در تابستان طبق برنامهی مدرسه، زیست پیش و فیزیک پیش را مطالعه کردم. در درسهای عمومی نیز دین و زندگی و ادبیات پیش را میخواندم. در درسهای پایه، درسهایی که بر آنها تسلط داشتم، فقط تست کار میکردم. در درسهایی از پایه که احساس میکردم هنوز مطلب را بلد نیستم، ابتدا مطلب را از روی کتاب و جزوه میخواندم و پس از آن تست حل میکردم. در مورد ساعت مطالعهام باید بگویم که روزهایی که خانه بودم تا 10 ساعت هم درس میخواندم. اگر نسبت ساعت مطالعهی عمومی و اختصاصیها را بپرسید، باید بگویم که بیشتر زمان را در تابستان به اختصاصیها دادم.
روزهایی که مدرسه میرفتم، 4 الی 5 ساعت درس میخواندم. در عمومیها مبحث قرابت معنایی نیاز به تمرین دارد و نمیتوان بهسرعت در آن قوی شد. به نظرم تابستان فرصت خوبی برای تمرین قرابت معنایی است. همچنین درس عربی مانند ریاضی و فیزیک نیاز به حل تست و تمرین دارد. اگر میخواهید در این درس قوی شوید باید مانند ریاضی و فیزیک تست و تمرین کار کنید.
کیمیا کاظمی، رتبهی 4 کشور در کنکور سال90
برای درسهای پیشدانشگاهی در تابستان در کلاس شرکت میکردم و حتماً خود را موظف میکردم که مطالب تدریسشده را مطالعه کنم و حل تمرین از این مبحثها را در برنامهی خودم داشتم. تابستان فرصت خیلی خوبی برای مطالعهی درسهایی است که زمانبر هستند و تسلط بر این مباحث دشوارتر است؛ مانند ریاضی یا فیزیک. به همین دلیل من در تابستان بیشتر وقتم را صرف خواندن و فهمیدن درسها کردم.
ابتدا کتابها و جزوههایی را که میخواستم بخوانم لیست کردم و تعداد صفحات و حدود زمانی را که برای هر کدام لازم بود نوشتم. بر همین اساس فهمیدم برای هر درس میتوانم چهقدر زمان بگذارم و برنامهریزی کنم. این برنامه درواقع یک برنامهی راهبردی بود نه اینکه ساعتهای مطالعهام را تا آخر تابستان از همان ابتدا تعیین کنم. ابتدا درسهای سال دوم را خواندم و سپس سال سوم؛ زیرا درسهای سال سوم جدید بودند و سال دوم را بیشتر فراموش کرده بودم. هر چند سال دوم ممکن است سادهتر باشد ولی برای من بیشتر زمان برد.
من فرصت نکردم در تابستان تست بزنم (فقط کمی برای درس زیست تست زدم). ابتدا از این بابت کمی نگران بودم و میترسیدم نتوانم در طول سال به اندازهی کافی تست بزنم ولی بعداً در طول پاییز و زمستان متوجه شدم که مطالعهی مطالب، زمان کمتری نیاز دارد و علیرغم اضافه شدن مدرسه و درسهای پیشدانشگاهی فرصت به اندازهی کافی بود. علتش این بود که شاید حین مطالعه حس میکردم به اندازهی کافی از مطالبی که در تابستان خواندهام یادم نمیآید ولی قطعاً خواندن درسها در تابستان بر پایهریزی درسهای مختلف در ذهن مؤثر است و باعث میشود با صرف زمان کمتری بتوانیم مطالب را بخوانیم. نحوهی مطالعه در هر روز و هر هفته شاید بیشتر شخصی باشد. یکی از مواردی که کلیتر است این است که من در خواندنم در هر نیمهی روز (قبل از ظهر و بعدازظهر) تقریباً ترکیب دو اختصاصی و یک عمومی را رعایت میکردم و سعی میکردم درسها متنوع باشند تا بازدهی مطالعهی هر درس بالا باشد. قبل از مطالعهی هر درس هم باید با دید مثبت شروع کنیم. اگر حس میکردم الان نمیتوانم مبحثی را یاد بگیرم و ذهنم آمادگی ندارد آن را با درس یا مبحث دیگری که در برنامهام بود جابهجا میکردم؛ در غیر این صورت هم وقتم تلف میشد هم آن مطلب را خوب یاد نمیگرفتم. یک روز در هفته را به عنوان روز استراحت در نظر گرفته بودم و از ساعت خاصی مثلاً 6 بعدازظهر به بعد درس نمیخواندم. این روز را طوری انتخاب کرده بودم که پایان هفته باشد و ساعتی باشد که درس خواندنم بازدهی کمتری دارد. با این روش هنگام شروع هفته، احساس خستگی نمیکردم. در پایان، هر کس روش خود و اولویتهای خودش را دارد که با در نظر گرفتن آنها قطعاً میتواند از تابستان خود استفاده کند.
.................................................. .................................................. .......................................
هنگامه نامجومطلق، رتبهی 2 منطقهی 3 از اسفراین
ادبیات: در تابستان ادبیات را درس به درس میخواندم و از ابتدای سال تحصیلی شروع به مبحثی خواندن کردم.
عربی: در تابستان کل عربی 2 و 3 را نیز مطالعه کردم و تستهای آن را زدم.
زبان: از اول تابستان هر شب یک Reading میخواندم و طی سال هم ادامه دادم.
ریاضی: در کنار ریاضی تجربی، کتاب حسابان رشتهی ریاضی را هم خواندم و تستهای حسابان را کار کردم.
زیستشناسی: برای این درس خیلی وقت گذاشتم و کتاب درسی را چند بار خواندم.
فیزیک: در این درس بیشترین وقت را روی تست زدن گذاشتم.
شیمی: کتاب شیمی پیش را از روی کتاب درسی پیشخوانی کردم. برای شیمی 2 و شیمی 3 بیشتر تست میزدم.