من بايد شيمي را چند درصد بزنم تا در رشته پزشکي قبول شوم؟ » تمام مشاوران، برنامهريزان درسي و حتي معلمهاي سال چهارم با پرسشهايي مشابه جمله ياد شده آشنا هستند؛ پرسش دانشآموزاني که منتظر يک حکم قطعي هستند تا براساس آن تصميم بگيرند. آنها ميخواهند بدانند که براي هر درس بايد چه درصدي کسب کنند تا بتوانند در رشته و دانشگاه ايدهآلشان پذيرفته شوند، و وقتي به آنها گفته ميشود که دادن حکم قطعي در اين زمينه غير ممکن است، اين موضوع را پاي بي اطلاعي مشاور يا معلم ميگذارند و جذب مؤسسهها و مراکزي ميشوند که از داوطلبان هزينههاي هنگفت ميگيرند و براحتي حکم صادر ميکنند و جالبتر آنکه با اطمينان ميگويند که اگر داوطلب به آنها اعتماد کند، با هر سطح علمي و دانشي که باشد، ميتواند در رشته و دانشگاه مورد نظر خود پذيرفته شود!
آمار زير که ميانگين درصدهاي 1000 نفر اول کشوري گروههاي آزمايشي علوم رياضي و فني و علوم تجربي، 200 نفر اول کشوري گروه آزمايشي علوم انساني و 50 نفر اول گروههاي آزمايشي هنر و زبانهاي خارجي در آزمونهاي سراسري 92 و 93 را نشان ميدهد، بيانگر آن است که نميتوان درصد مشخصي را براي کسب رتبه خوب، اعلام کرد، و درصد مناسب براي يک رشته در آزمون سراسري هر سال، با توجه به سطح سؤالها، آمادگي داوطلبان و ظرفيت رشته مورد نظر، متفاوت است.
براي مثال، همان طور که ميبينيد، در سال 92، ميانگين 1000 نفر اول داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي در درس رياضي ،73/68% بوده است؛ اما در سال 93 اين ميانگين به 57 درصد رسيده است؛ يا ميانگين 200 نفر اول گروه آزمايشي انساني در درس زبان خارجي در سال 92 ، 65/40% بوده است؛ اما در سال 93 ميانگين اين درس به 1/61% رسيده است. همچنين ميانگين 1000نفر اول کشوري داوطلبان گروه آزمايشي علوم رياضي و فني در درس معارف اسلامي در سال 92، 94/84 درصد است؛ اما ميانگين همين درس در سال 93 در بين 1000 نفر اول کشوري، 68% است.
از سوي ديگر، از سال 93 ، تراز و رتبه يک داوطلب، تنها براساس نمره آزمون سراسري وي، تعيين نميشود و 25 درصد نمره کل براساس سابقه تحصيلي يک داوطلب است؛ براي مثال، اگر نمره کتبي نهايي سال سوم يک داوطلب در درس معارف اسلامي 5/19 شده باشد و در همان سال 2000 داوطلب نمره 20 گرفته باشند، اين داوطلب حداقل از 2000 داوطلب نمره کمتري کسب کرده است ( گفتني است که تعدادي از داوطلبان نيز نمره 75/19 را کسب کرده اند) و در نتيجه کل 25 درصد سابقه تحصيلي را براي درس معارف اسلامي کسب نخواهد کرد .
به عبارت ديگر، هيچ مسؤول و کارشناسي نميتواند با اطمينان بگويد که يک داوطلب بايد چه رتبه و نمره کلي بياورد تا بتواند در رشته دلخواه خود پذيرفته شود؛ زيرا اين مساله به عوامل زيادي بستگي دارد که اطلاع از آنها براي هيچ کس امکان پذير نيست.
در نهايت، پيکسنجش، براي اينکه شما دقيقترين و صحيحترين اطلاعات را داشته باشيد، آمار ميانگين درصدهاي 1000 نفر اول کشوري گروههاي آزمايشي علوم رياضي و فني و علوم تجربي ، 200 نفر اول کشوري انساني و 50 نفر اول گروههاي آزمايشي هنر و زبانهاي خارجي در آزمونهاي سراسري 92 و 93و همچنين بالاترين و پايينترين درصد همين افراد در هر يک از دروس را خدمتتان ارايه ميدهد.
درصدهاي رتبه هاي زير 1000 کشوري گروه آزمايشي علوم رياضي و فني در آزمون سراسري سالهاي 1392 و 1393
نام درس |
سال 1393 |
سال 1392
|
ميانگين |
میانگین
|
بیشترین
|
کمترین
|
میانگین
|
بیشترین
|
ادبيات |
62% |
94% |
26% |
89/70% |
100% |
70/26%
|
عربي |
70% |
96% |
9% |
06/79% |
100% |
40/25% |
معارف اسلامي |
68% |
94% |
30% |
94/84% |
100% |
44% |
زبان |
72% |
100% |
00% |
66/74% |
100% |
40/21 |
رياضي |
58% |
88% |
14% |
79/67% |
40/96% |
40/30% |
فيزيک |
72% |
97% |
37% |
21/70% |
10/97% |
10/34% |
شيمي |
55% |
97% |
13% |
66/43% |
100% |
80/25% |
درصدهاي رتبه هاي زير 1000 کشوري گروه آزمايشي علوم تجربي در آزمون سراسري سالهاي 1392 و 1393
نام درس |
سال 1393 |
سال 1392 |
ميانگين |
ميانگين |
بيشترين
|
کمترين |
میانگین
|
بيشترين
|
ادبيات |
73% |
100% |
36% |
85/64% |
92% |
7026% |
عربي |
82% |
100% |
21% |
69/75% |
100% |
16% |
معارف اسلامي |
69% |
100% |
21% |
18/79% |
100% |
40/41% |
زبان |
74% |
100 |
00% |
49/68% |
100% |
00% |
زمينشناسي |
7% |
69% |
5- % |
53/12% |
70/90% |
4- % |
رياضي |
57% |
100% |
10% |
73/68% |
100% |
10% |
زيستشناسي |
76% |
100% |
14% |
89/75% |
96% |
70/42% |
فيزيک |
80% |
100% |
17% |
72/76% |
100% |
90/18% |
شيمي |
68% |
100% |
22% |
42/75% |
100% |
40% |
درصدهاي رتبه هاي زير 200 کشوري گروه آزمايشي علوم انساني در آزمون سراسري سالهاي 1392 و 1393
نام درس |
سال 1393 |
سال 1392 |
ميانگين |
ميانگين
|
بيشترين
|
کمترين |
ميانگين |
بيشترين |
ادبيات |
63% |
90% |
30% |
66/68% |
100% |
40% |
عربي |
80% |
100% |
38% |
06/80% |
100% |
48% |
معارف اسلامي |
78% |
96% |
9% |
69/76% |
100% |
44% |
زبان |
1/61% |
94% |
13% |
65/40% |
70/86% |
8% |
رياضي |
52% |
100% |
13% |
87/52% |
95% |
5% |
اقتصاد |
85% |
100% |
51% |
24/80% |
100% |
50/44% |
ادبيات تخصصي |
77% |
100% |
48% |
28/77% |
100% |
20/51% |
عربي |
82% |
100% |
30% |
73/86% |
100% |
40/48% |
تاريخ و جغرافيا |
56% |
91% |
00% |
66/61% |
60/95% |
70/6% |
علوم اجتماعي |
74% |
100% |
41% |
90/84% |
100% |
40% |
فلسفه و منطق |
45/% |
78% |
17% |
13/49% |
40/85% |
40/17% |
روانشناسي |
74% |
95% |
40% |
17/90% |
100% |
70/66% |
درصدهاي رتبه هاي زير 50 کشوري گروه آزمايشي هنر در آزمون سراسري سالهاي 1392 و 1393
نام درس |
سال 1393 |
سال 1392 |
ميانگين |
ميانگين |
بيشترين
|
کمترين |
ميانگين |
بيشترين |
ادبيات |
56% |
90% |
30%
|
55/57% |
70/90% |
70/30% |
عربي |
65% |
100% |
13% |
99/46% |
70/78% |
70/10% |
معارف اسلامي |
55% |
80% |
25% |
23/63% |
88% |
70/22% |
زبان |
72% |
10% |
14% |
38/58% |
40/89% |
16% |
درک هنر |
41% |
71% |
16% |
85/45% |
60/65% |
60/25% |
درک رياضي |
51% |
86% |
10% |
71/39% |
60/75% |
10% |
ترسيم فني |
44% |
70% |
13% |
93/43% |
80% |
70/11% |
خلاقيت تصويري |
56% |
78% |
18% |
70/47% |
40/83% |
20% |
خلاقيت نمايش |
35% |
66% |
8% |
84/31% |
40/63% |
5% |
خلاقيت موسيقي |
50% |
100% |
3% |
73/42% |
40/78% |
70/6% |
خواص مواد |
16% |
38% |
00% |
63/15% |
40/38% |
00% |
درصدهاي رتبه هاي زير 50 کشوري گروه آزمايشي زبانهاي خارجي در آزمون سراسري سالهاي 1392 و 1393
نام درس |
سال 1393 |
سال 1392 |
ميانگين |
ميانگين |
بيشترين
|
کمترين |
ميانگين |
بيشترين |
ادبيات |
82% |
100%
|
40% |
79/75% |
70/90% |
44% |
عربي |
84% |
100% |
12% |
66/94% |
100% |
40/57% |
معارف اسلامي |
83% |
100% |
26% |
77/77% |
70/90% |
36% |
زبان |
95% |
100% |
78% |
11/92% |
100% |
84% |
زبان تخصصي |
76% |
98% |
37% |
22/73% |
100% |
40% |