سلام.
من ریاضی تشریحیم عالیه ولی تستای کنکورو میبینم خیلی وحشتناک اند.
حالا چیکار کنم؟
ممنون
- - - - - - پست ادغام شده - - - - - -
آپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپ پپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپ پپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپ پپپپپ![]()
سلام.
من ریاضی تشریحیم عالیه ولی تستای کنکورو میبینم خیلی وحشتناک اند.
حالا چیکار کنم؟
ممنون
- - - - - - پست ادغام شده - - - - - -
آپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپ پپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپ پپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپپ پپپپپ![]()
تویی که یه دریا امیدی برام
مثل حسرتی بی کرانم نکن/
بگیر از من این زندگی رو ولی
دیگه با خودت امتحانم نکن
>> یه نفر میاد مبحث مثلثات را شروع میکنه به خوندن ==== >> در ابتدا با دو فرمول tanX که یکی بر اساس نسبت sinX/cosX و یکی هم رابطه بین زاویه ساده و زاویه دوبل بر اساس tan را مطرح میکنه، همونی که رابطه ی بین tan2X و tanX را میگه ===== >> و بعد این دو را چه حفظ باشی و چه نباشی، حداقل یه مثالی که ازش حل شده را دوباره خودتو حلش کنی، همین یادت میمونه که این دو تا فرمول هستن === >> و بعد با یه تست مواجه میشی از یه رابطه که فقط درش از sin و cos حرف زده شده، ولی اونی که میخواد مقدار tan2X ========== >> تنها چیزی که در این حالت میتونه یادت بیاد، اون دو رابطه ای هستش که یاد گرفتی ولی اینکه چه جوری بین معلومات و مجهولات مساله میشه رابطه ایجاد کرد، متوجه اش نمیشی !!! === >> این لحظه میشه رفت پاسخ تشریحی نگاه کرد، ولی فایده نداره و این طوری «یــــــــــاد نمیگیری!» بلکه این لحظه، همون لحظه استقامت و اصرار هستش و باید یه نکته ی مهم در حل مسائل ریاضی یادت باشه ===== >> ریاضی خالص یه رویه «ذهنی» هستش و تمام جنسش فقط از جنس داشته ها نیست، بلکه ترکیبی از داشته ها و نداشته هاست === >> یعنی هم اینکه در ریاضی به این نقطه رسیده باشی که خیلی چیزا هست که نمیدونی و واست سوال هستش، خود همین یه پیشرفت بزرگ محسوب میشه و از خیلیا جلوتری == >> و بعد از این هستش که باید یه نکته ی مهم دیگه متوجه باشی === >> مساله های ریاضی حداقل دو شکل کلی از خودشون میتونن داشته باشن :
1. یا یه مساله روتین و مشخص هستش که داره به طور مستقیم از یه فرمول استفاده میکنه :: مثل حل یه معادله درجه 2
2. یا یه مساله دم دستی و هلو بپر تو گلو نیستش == >> بلکه از جنس مسائلی هستش که بهش گفته میشه واسه حلش نیازمند یافت ذهنیت «طرح های شیشه ای مکمل» هستی ==== >>> این نکته ای هستش که خیلیا چه در حل مسائل ریاضی و چه در حل خیلی مسائل دیگه ازش استفاده می کنن ولی این طوری بهش نگاه نکردن ویا ازش حرف نزدن === >> ساده اش همونه که در کنکور بهش میگن «یادگیری دقیق و مفهومی» === >> و این یعنی اینکه، تا هر حدی که واست ممکنه از رو ظاهر فرمول دربارش قضاوت نکن و سعی کن به عمق مطلب برسی و قشنگ اونو بفهمی ==== >> یعنی زمانی که روش حل معادله درجه 2 یاد میگیری، علاوه بر اینکه اون دو سه فرمول کلی یاد میگیری که کلش یافت مقادیر ضریب a و b و c هستش و یه محاسبه کوچولو .... == >> با خودت بگو، یه معادله درجه دو داریم و یه متغیر به نام x و یه مقدار حاصله به نام y :: که این مقدار y تابع مقداری هستش x میگیره == >> و این x را خــــــــــوب بشناس و به سادگی ازش نگذر === >> یعنی با خودت بگو که آیا واقعا مفهوم همین x و متغیر بودن اونو متوجه ای، و آیا متوجه تفاوتش با y میشی !! و آیا هرجا این x ببینم میتونم متوجه متغیر بودنش بشم یا نه !! و بعد زمانی که حداقل اینو متوجه شدی که اون x فقط یه نماد ظاهری هستش و میتونه هر چیزی، دقیقا هر چیزی، حتی یه دسته بیل یا همیجاش قرار بگیره، اینو در ذهن مدنظر قرار میدی که اساس یافت این x، توجه به مفهوم متغیر بودنه هستش، یعنی اینکه ممکنه در یه رویه زنجیری و پشت سر هم، چندین متغیر از هم تبعیت داشته باشن و مقدار هریک وابسته به دیگری باشه و نسبت به این که کی واسه کی مقداردهی میکنه، میتونه نگاه شما به متغیر تغییر کنه، و حتی ممکنه این متغیر یه x ساده خودشو نشون نده و یه فرمول و چندین رابطه جبری در داخل یه پرانتز باشه که این شما هستی باید متوجه متغیر بودن مقدار حاصله همین چندین رابطه باشی === >> و بعد که یه جایی sin^2(X) را دیدی، دیگه با خودت نمیگی که این جا x متغیر مدنظر ماست، هرچند که خود x هم متغیر هستش، ولی نه واسه اون مقدار حاصله که شما دنبالشی، بلکه در واقع در این جا sinX متغیر هستش و بعد میشه بهش نگاه حل معادله درجه دو داشت و به جایی اینکه دنبال ریشه های x باشی میری ریشه های sinX را پیدا می کنی و .......
..........................................
ببین عزیز، تمام این صحبت واسه اینه که بهت بگم، ریاضی را با تحلیل و آنالیز مساله میشه یاد گرفت // ریاضی خیلی حرفاشو نه میشه گفت و نه میشه دید و نه میشه جایی خوند === >> بلکه بیشترش یه رویه ذهنی داره، و هرچند یه معلم یا استاد سعی داره که خیلی از نکاتو بگه، ولی باور کن همه چیز ریاضی قابل گفتن نیست و باید خودت با حل مساله های متنوع و آنالیز مساله بهش برسی == >> مثل اینه که واسه یه نفر بگی «یک به توان بی نهایت» یعنی چه !! و اینکه چرا مبهمه !! در حالی که آنچه در ظاهر امر دیده میشه، یک به توان هر عددی خودش میشه دیگه، ولی دقیقا این همون مطلبیه که نمیشه ازش حرف زد و یا اونو نوشت و به یکی نشون داد === >> در واقع این داره مقدار حاصله از یک «حد» رو نشون میده و اون «یک» که به توان بی نهایت رسیده، یه عدد یک واقعی نیست، بلکه عددیه که داره به یک نزدیک میشه و هیچ زمان هم شاید یک نشه و مسلمه که این عدد اعشاری اگه به توان هر عددی برسه، جوابش یک نخواهد شد و ......
ویرایش توسط Mr. ARAD : 20 شهریور 1393 در ساعت 09:29
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)