ازهر يك از ٨ مدرسه ي علاقه مند به بازي تنيس ٤ نفري ٦ نفر انتخاب شده است ، به چند طريق اين بازي ممكن است به انجام شود به شرطي كه هر دو نفر هميار هم از يك مدرسه باشند ؟
مشكلم قسمتي هست كه بايد تقسيم بر دو كنيم!
ممنون
ازهر يك از ٨ مدرسه ي علاقه مند به بازي تنيس ٤ نفري ٦ نفر انتخاب شده است ، به چند طريق اين بازي ممكن است به انجام شود به شرطي كه هر دو نفر هميار هم از يك مدرسه باشند ؟
مشكلم قسمتي هست كه بايد تقسيم بر دو كنيم!
ممنون
فک کنم این روش درسته :
۱)یکی از ۸ مدرسه رو انتخاب میکنیم ... دو تا از ۶ نفری که اراپه داده رو انتخاب میکنیم
۲)یکی از ۷ مدرسه باقی مونده رو انتخاب میکنیم ... ۲ تا از ۶ نفری رو که اراپه داده انتخاب میکنیم
۳)مشخصه که باید ار اصل ضرب استفاده کنیم(چون تغییر تیم روبرویی تاثیری بر تیم اینوری نداره)
۴) ۱۲ و ۲۱ دو عدد متفاوته ولی اینجا یکیه . فرقی نمیکنه تیم ما اینور زمین باشه یا تیم شما . مساله چند تا عدد دورقمی با ۱ و ۲ میشه ساخت رو با چند مجموعه دو عضوی با 1 و 2 میشه ساخت رو مقایسه کن . ترتیب مهم نیست و چون ۲ جایگشت یکسان داریم بر ۲! تقسیم میکنیم . یعنی جواب میشه ۶۳۰۰
(لطفاْ یه نفر بهتر توضیح بده حس میکنم خودمم متوجه نشدم!)
ویرایش توسط vahid96 : 27 اسفند 1392 در ساعت 23:53 دلیل: :دی
فرض کن اسم مدرسه ها مدرسه ش1 ش2............... ش8 هستش
برای سمت راست زمین 2 نفر از یه مدرسه می خوام می شه:8 *15 طریق..........حالا فرض کن مثلا مدره شماره 1 شده
برای سمت چپ 2 نفر از یه مدرسه می خوام از 7 مدرسه با قی مانده استفاده میشه ( تا فقط 2 نفر از یه مدرسه بشن) میشه 7 *15 طریق..........حالا فرض کن مدره ش2 انتخاب شده
حالااگر در حالت اول مدرسه ش2 و در حالت دوم مدرسه شماره 1 انتخاب می شد بازم میشد تیمی 4 نفره از مدرسه 1 و2
پس باید کل حالات تقسیم بر شه تا حالت تکراری نده
میشه یکی درست توضیح بده یعنی کلا خودش هم چیزی رو که نوشته یک بار قبل ارسال بخونه بفهمه خودش چی گفته ! :yahoo (4): بعدش به ما هم بگه ! یعنی که حالات تقسیم بشه؟ چی به چی تقسیم بشه؟
کلا سوال خوبی بود؟
تا نصفش رو رفتم بقیش نکته انحرافی دآآآآآآآآشت :yahoo (4):
"When the going gets tough, the tough get going."
دوستان جواب مي شه 6300 من دقيقا تا اخر متوجه مي شم اما نمي دونم چرا تقسيم بر دو مي كنيم ؟!
از جواب ها تون هم بسيار سپاس گذارم
الان ما کجا ترتیبش رو حساب کردیم؟
از هر مدرسه دو نفر از 6 نفرش رو انتخاب کردیم و توی اون ضرب کردیم که اونم دو نفر از 6 نفر داشت!
8 تا حالت رو اول کار برای انتخاب مدرسه داشتیم و 7 تا حالت رو در حالت دوم که تو هم ضربیدیم! :yahoo (4):
البته با توجه به گزینه ها میشد فهمید باید تقسیم بر 2 کرد!
"When the going gets tough, the tough get going."
اولاً به تکنیک کمک از گزینه احترام بذار :yahoo (4):
دوماً گفتم که ، این دو تا مساله رو نگاه :
1) تعداد اعداد دورقمی شامل 1 و 2 ؟
2) تعداد مجموعه های دوعضوی شامل 1 و 2 ؟
دومی نصف اولی میشه . الان مساله ی ما شبیه دومیه . روش انتخاب در واقع مساله ی اول رو برامون حل میکنه . البته گفتم که باید یه نفر بیاد توضیح بده خودمم نمیفهمم !
کل حالات 8*15*7*15 می شه( طبق اصل ضرب: که میگه اگر عملی به n طریق (8*15 طریق) قابل انجام باشه و به ازای هر طریق اون عمل دوم به m طریق قابل انجام باشه (در اینجا 7*15) کل عمل به n*mطریق قابل انجامه
در اخر برای حذف حالات تکراری مثل تیم ش1 -ش2 و ش2-ش1 یه تقسیم بر 2 هم عدد بالا میشه
قراره 2 گروه 2 نفره مقابل هم قرار بگیرن حالا فرقی نداره که بگیم علی و نقی از مدرسه ش1 مقابل حسن و حسین از مدرسه ش2 بازی میکنن
چه بگیم حسن و حسین از مدرسه ش2 مقابل علی و نقی از مدرسه ش1 بازی دارن
ویرایش توسط هدی : 28 اسفند 1392 در ساعت 00:44
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)