سلام
بريم سر سوالا . 10 ها تا اشكال دارم ولي حيف متن سوالاي دين و زندگي خيلي طولانيه .
-------------------------------------------------------------
سوال اول : دين و زندگي نشر الگو - تست 586 :
در كار هاي ارادي انسان آخرين علت براي انجام فعل ..... است كه از ...... انسان سرچشمه مي گيرد .
1 - اختيار - تفكر
2 - اراده - اختيار
3 - اختيار - روح
4 - اراده - تفكر
گزينه درست : گزينه 3
اما طبق متن كتاب دين و زندگي 4 صفحه 49 : آخرين علت روح يا نفس هست .
بگيد كي اشتباه ميكنه . بگيد چرا 3 درسته . در نظر بگيريد پاسخ هاي كليدي به وفور اشتباه داشته باشه ! در اين حالت باز تست خواسته بپيچونه و گزينه هاش بي ربطن .
-------------------------------------------------------------
سوال 2 : همان منبع - تست 589 :
در تفكر اسلامي عليت وجود اختيار و اراده در انسان ..... است . يعني ..... .
1 - قضاي الهي - خداوند اراده كرده است كه انسان موجودي مختار و داراي اراده باشد .
2 - تقدير الهي - خداوند اراده كرده كه انسان موجودي مختار و داراي اراده باشد .
3 - قضاي الهي - اراده انسان در كنار اراده خداست و با ان منافاتي ندارد .
4 - تقدير الهي - اراده انسان در كنار اراده خداست و با ان منافاتي ندارد .
گزينه درست : گزينه 1
اما خب من ميگم گزينه 1 و 2 درسته . دليل :
■ خط 1 از پاراگراف دوم صفحه 49 : خداوند اراده كرده است كه انسان موجودي مختار و داراي اراده باشد . (اين يعني اختيار قضاي الهي هست)
■■ خط 6 از پاراگراف اخر صفحه 49 : يكي از تقديرات الهي براي انسان اين است كه او داراي اختيار باشد همانطور كه مثلا به اب ويژگي مايع بودن را داده است ، به انسان ويژگي مختار بودن را عطا كرده است . (پس صريحا گفته اختيار يه تقديره .)
■■■ خودم يه حدسي ميزنم كه ايراد مسئله كجاست . اختيار يه تقديره . يه قانونه . يه ويژگيه (انحصارا براي جنس انسان) . اما علت وجود اين ويژگي و تقدير و قانون ، قضاي الهيه . يعني : خدا اراده كرده (قضا) كه انسان اين ويژگي (تقدير) رو داشته باشه . پس خودش يك تقديره و علتش يك قضا .
-------------------------------------------------------------
سوال 3 : همان منبع - تست 590 :
با در نظر گرفتن معارف اسلامي كدام برداشت در مورد نقش اراده انسان در انجام كارهاي اختياري خود نادرست است ؟
1 - تا زماني كه انسان به انجام فعلي اراده نكند ان فعل انجام نميگيرد .
2 - ما و اراده ما و عملي كه از ما سر ميزند مستقيما وابسه به اراده خداست .
3 - اراده انسان در طول اراده خداست و با ان منافات ندارد
4 - هر كاري از روي ويژگي اختيار از انسان سر زند داخل در تقدير الهي است و از ان خارج نمي شود
گزينه درست : گزينه 2
اما تست گزينه نادرست نداره ! طبق متن كتاب درسي" ما و اراده ما و عملي كه از ما سر ميزند وابسته به اراده خداست ." پس متن گزينه دوم تو كتاب هست . حالا يعني واقعا كلمه «مستقيما» انقد اثر گذاره كه گزينه 2 رو اشتباه ميكنه !!! بفرماييد چرا .
-------------------------------------------------------------
+ واقعا ديگه حوصله نوشتن ندارم ! ايشالله فردا بقيه ش نوشته ميشه .