خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2
    1. Top | #1
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      مدیر برتر

      نمایش مشخصات

      چگونه درس بخوانیم؟ چگونه امتحان دهیم؟

      موضوع بهره‌وري و استفاده‌ي صحيح از وقت و انرژي‌اي كه براي مطالعه مي‌گذاريم موضوع بسيار مهمی است كه بعضی از دانش‌آموزان از آن غافل‌اند؛ به طوري كه گاه برخی از دانش‌آموزان بارها و بارها كتابي را مي‌خوانند و پس از صرف وقت زياد بدون اين‌كه اطلاعات قابل ملاحظه‌اي از كتاب را درك كرده باشند، با خستگی كتاب را به كناري مي‌گذارند و ادعا مي‌كنند كه مطالب كتاب حجيم و سنگين است و مغز آن‌ها توانايي درك آن‌ها را ندارد. هم‌چنين با دانش‌آموزاني مواجه مي‌شويم كه مطالب درسي را خوب مي‌خوانند و به خاطر مي‌سپارند، ولي در جلسه‌ي امتحان دچار فراموشي شده و هر چه فكر مي‌كنند نمي‌توانند مطالب را به خاطر بياورند. اين دانش‌آموزان، هم وقت و هم انرژي خود را به هدر مي‌دهند؛ زیرا مطالعه كردن نيز مانند بسياري از فعاليت‌هاي زندگي فنون و مهارت‌هايي دارد كه به‌كارگيري آن‌ها باعث مي‌شود كه با تلاش كم‌تر بهره‌اي بيش‌تر از كارمان ببريم و بيهوده انرژي‌مان را هدر ندهيم.


      فنون و مهارت‌هاي مطالعه:

      ۱- مهم‌ترين و اصلي‌ترين نكته در مطالعه برنامه‌ريزي است. روز و ساعتي كه مي‌خواهيد يك مطلب را مطالعه كنيد از قبل تعيين كنيد و بعد به سراغ كتاب برويد.
      ۲ـ زمان مطالعه را بين ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب قرار دهيد و تا نيم‌ساعت پس از بيدار شدن از خواب نيز مطالعه نكنيد.
      ۳ـ خود را به مكان خاصي براي مطالعه كردن محدود نكنيد. سعي كنيد با تمرين كردن در همه‌ي مكان‌ها حتي مكان‌هاي شلوغ هم مطالعه كنيد. بهترين مكان براي مطالعه خانه است؛ زيرا هميشه در دسترس است.
      ۴ـ ورزش كردن و داشتن تحرك جسماني در فراگيري بهتر به شما كمك مي‌كند. روزانه حداقل ۳۰ دقيقه ورزش كنيد.
      ۵ـ كتاب را در ۳ مرحله بخوانيد. در مرحله‌ی اول به صورت سريع و كلي و روزنامه‌وار به مطالب كتاب نگاهي بيندازيد و از خود سؤال كنيد. در مرحله‌ی دوم به صورت عميق و دقيق مطالب را خوانده و ضمن مطالعه نكات مهم را درآورده و آن‌ها را به صورت طرح شبكه‌اي از كل به جزء سازمان‌دهي كرده و در كاغذي يادداشت كنيد؛ زیرا با سازمان‌دهي اطلاعات مطالب كتاب در مغز شما به صورت منظم هر يك در جاي خود قرار مي‌گيرند و بازيابي آن راحت انجام مي‌شود. در مرحله‌ي سوم كتاب را مرور كرده و از خود بپرسيد و پس از پايان مطالعه‌ی كتاب با دوست‌تان درباره‌ي مباحث آن مباحثه كنيد.
      ۶ـ پس از نيم‌ساعت مطالعه پنج دقيقه استراحت كنيد و به خود پاداش بدهيد تا به مطالعه علاقه پيدا كنيد (مانند خوردن خوراكي مورد علاقه).
      ۷ـ هنگامي كه احساس خستگي مي‌كنيد مي‌توانيد با تنفس عميق و شل و سفت كردن اندام‌هاي‌تان انرژي ازدست‌رفته را جبران كنيد.
      ۸ـ هم‌زمان با مطالعه، كار ديگري انجام ندهيد تا تمركز شما به حداكثر برسد.
      ۹ـ هميشه به يك صورت و در يك حال مطالعه نكنيد، بلكه مقداري راه برويد. مقداري روي صندلي بنشينيد و...
      ۱۰ـ همه جاي كتاب را مطالعه كنيد: جدول‌ها، نمودارها، عكس‌ها و... . هيچ جاي كتاب را بدون مطالعه نگذاريد.
      ۱۱ـ براي فراگيري بهتر، مطالب را در ذهنتان به صورت زنده و مصور تجسم كنيد.
      ۱۲ـ برخي از مطالب درسي را به صورت داستان دربياوريد تا بهتر آن‌ها را درك كنيد و فراموش نكنيد.
      ۱۳ـ براي جلوگيري از فراموش كردن اعداد آن‌ها را به صورت كلمات رمز دربياوريد و حفظ كنيد. مثلاً عدد ۹۱ را به صورت كلمه‌ي ني دربياوريد و حفظ كنيد كه حرف اول نه و يك است.
      ۱۴ـ برخي از واژه‌هاي سخت و مشكل لاتين را به نمونه‌ي مشابه آن در فارسي تبديل كنيد تا راحت‌تر بتوانيد آن را به خاطر بسپاريد. مثلاً كلمه‌ي آندره مارلو (نويسنده‌ی كتاب ضد خاطرات) را مي‌توانيد به كلمه‌ي فارسي «آن دره مال‌رو» تبديل كنيد و به خاطر بسپاريد.
      15ـ يكي از روش‌هاي جلوگيري از فراموشي داده‌ها استفاده از گره‌ي مكاني است. در اين روش شما مطلب درسي را با يك مكان واقعي پيوند مي‌زنيد. مثلاً براي به خاطر سپردن نام «بل» مخترع تلفن مي‌توانيد اين گونه براي خود تصويرسازي كنيد: در اتاق خوابم دراز كشيده بودم كه ناگهان تلفن زنگ زد. فوراً گوشي را برداشتم و دوستم بل بود كه مي‌گفت: الو.الو صدا مياد؟
      16- استفاده از حرف اول كلمات نيز روش مناسبي است كه براي يادگيري مطالب فرّار و شبيه به هم مي‌توان از آن استفاده كرد. مثلاً براي به خاطر سپردن آثار نظامي مي‌توان از كلمه‌ي (ملخها) استفاده كرد كه حرف اول كلمات: مخزن‌الاسرار، ليلي و مجنون، خسرو و شيرين، هفت‌پيكر و اسكندرنامه است.
      17- مي‌توانيد از طريق تصويرسازي ذهني مطالب درسي را با حيوانات و اشيای جاندار مربوط كنيد و آن‌ها را راحت‌تر به خاطر بسپاريد. براي نمونه مي‌توان براي ياد گرفتن حرف f انگليسي آن را به آچار فرانسه تشبيه كرد و به خاطر سپرد.
      18- پس از خواندن كتاب آن را به كناري نگذاريد؛ زیرا پس از يك روز 70 درصد مطالب فراموش مي‌شوند.




      منبع : کانون

    2. Top | #2
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط unknown نمایش پست ها
      موضوع بهره‌وري و استفاده‌ي صحيح از وقت و انرژي‌اي كه براي مطالعه مي‌گذاريم موضوع بسيار مهمی است كه بعضی از دانش‌آموزان از آن غافل‌اند؛ به طوري كه گاه برخی از دانش‌آموزان بارها و بارها كتابي را مي‌خوانند و پس از صرف وقت زياد بدون اين‌كه اطلاعات قابل ملاحظه‌اي از كتاب را درك كرده باشند، با خستگی كتاب را به كناري مي‌گذارند و ادعا مي‌كنند كه مطالب كتاب حجيم و سنگين است و مغز آن‌ها توانايي درك آن‌ها را ندارد. هم‌چنين با دانش‌آموزاني مواجه مي‌شويم كه مطالب درسي را خوب مي‌خوانند و به خاطر مي‌سپارند، ولي در جلسه‌ي امتحان دچار فراموشي شده و هر چه فكر مي‌كنند نمي‌توانند مطالب را به خاطر بياورند. اين دانش‌آموزان، هم وقت و هم انرژي خود را به هدر مي‌دهند؛ زیرا مطالعه كردن نيز مانند بسياري از فعاليت‌هاي زندگي فنون و مهارت‌هايي دارد كه به‌كارگيري آن‌ها باعث مي‌شود كه با تلاش كم‌تر بهره‌اي بيش‌تر از كارمان ببريم و بيهوده انرژي‌مان را هدر ندهيم.


      فنون و مهارت‌هاي مطالعه:

      ۱- مهم‌ترين و اصلي‌ترين نكته در مطالعه برنامه‌ريزي است. روز و ساعتي كه مي‌خواهيد يك مطلب را مطالعه كنيد از قبل تعيين كنيد و بعد به سراغ كتاب برويد.
      ۲ـ زمان مطالعه را بين ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب قرار دهيد و تا نيم‌ساعت پس از بيدار شدن از خواب نيز مطالعه نكنيد.
      ۳ـ خود را به مكان خاصي براي مطالعه كردن محدود نكنيد. سعي كنيد با تمرين كردن در همه‌ي مكان‌ها حتي مكان‌هاي شلوغ هم مطالعه كنيد. بهترين مكان براي مطالعه خانه است؛ زيرا هميشه در دسترس است.
      ۴ـ ورزش كردن و داشتن تحرك جسماني در فراگيري بهتر به شما كمك مي‌كند. روزانه حداقل ۳۰ دقيقه ورزش كنيد.
      ۵ـ كتاب را در ۳ مرحله بخوانيد. در مرحله‌ی اول به صورت سريع و كلي و روزنامه‌وار به مطالب كتاب نگاهي بيندازيد و از خود سؤال كنيد. در مرحله‌ی دوم به صورت عميق و دقيق مطالب را خوانده و ضمن مطالعه نكات مهم را درآورده و آن‌ها را به صورت طرح شبكه‌اي از كل به جزء سازمان‌دهي كرده و در كاغذي يادداشت كنيد؛ زیرا با سازمان‌دهي اطلاعات مطالب كتاب در مغز شما به صورت منظم هر يك در جاي خود قرار مي‌گيرند و بازيابي آن راحت انجام مي‌شود. در مرحله‌ي سوم كتاب را مرور كرده و از خود بپرسيد و پس از پايان مطالعه‌ی كتاب با دوست‌تان درباره‌ي مباحث آن مباحثه كنيد.
      ۶ـ پس از نيم‌ساعت مطالعه پنج دقيقه استراحت كنيد و به خود پاداش بدهيد تا به مطالعه علاقه پيدا كنيد (مانند خوردن خوراكي مورد علاقه).
      ۷ـ هنگامي كه احساس خستگي مي‌كنيد مي‌توانيد با تنفس عميق و شل و سفت كردن اندام‌هاي‌تان انرژي ازدست‌رفته را جبران كنيد.
      ۸ـ هم‌زمان با مطالعه، كار ديگري انجام ندهيد تا تمركز شما به حداكثر برسد.
      ۹ـ هميشه به يك صورت و در يك حال مطالعه نكنيد، بلكه مقداري راه برويد. مقداري روي صندلي بنشينيد و...
      ۱۰ـ همه جاي كتاب را مطالعه كنيد: جدول‌ها، نمودارها، عكس‌ها و... . هيچ جاي كتاب را بدون مطالعه نگذاريد.
      ۱۱ـ براي فراگيري بهتر، مطالب را در ذهنتان به صورت زنده و مصور تجسم كنيد.
      ۱۲ـ برخي از مطالب درسي را به صورت داستان دربياوريد تا بهتر آن‌ها را درك كنيد و فراموش نكنيد.
      ۱۳ـ براي جلوگيري از فراموش كردن اعداد آن‌ها را به صورت كلمات رمز دربياوريد و حفظ كنيد. مثلاً عدد ۹۱ را به صورت كلمه‌ي ني دربياوريد و حفظ كنيد كه حرف اول نه و يك است.
      ۱۴ـ برخي از واژه‌هاي سخت و مشكل لاتين را به نمونه‌ي مشابه آن در فارسي تبديل كنيد تا راحت‌تر بتوانيد آن را به خاطر بسپاريد. مثلاً كلمه‌ي آندره مارلو (نويسنده‌ی كتاب ضد خاطرات) را مي‌توانيد به كلمه‌ي فارسي «آن دره مال‌رو» تبديل كنيد و به خاطر بسپاريد.
      15ـ يكي از روش‌هاي جلوگيري از فراموشي داده‌ها استفاده از گره‌ي مكاني است. در اين روش شما مطلب درسي را با يك مكان واقعي پيوند مي‌زنيد. مثلاً براي به خاطر سپردن نام «بل» مخترع تلفن مي‌توانيد اين گونه براي خود تصويرسازي كنيد: در اتاق خوابم دراز كشيده بودم كه ناگهان تلفن زنگ زد. فوراً گوشي را برداشتم و دوستم بل بود كه مي‌گفت: الو.الو صدا مياد؟
      16- استفاده از حرف اول كلمات نيز روش مناسبي است كه براي يادگيري مطالب فرّار و شبيه به هم مي‌توان از آن استفاده كرد. مثلاً براي به خاطر سپردن آثار نظامي مي‌توان از كلمه‌ي (ملخها) استفاده كرد كه حرف اول كلمات: مخزن‌الاسرار، ليلي و مجنون، خسرو و شيرين، هفت‌پيكر و اسكندرنامه است.
      17- مي‌توانيد از طريق تصويرسازي ذهني مطالب درسي را با حيوانات و اشيای جاندار مربوط كنيد و آن‌ها را راحت‌تر به خاطر بسپاريد. براي نمونه مي‌توان براي ياد گرفتن حرف f انگليسي آن را به آچار فرانسه تشبيه كرد و به خاطر سپرد.
      18- پس از خواندن كتاب آن را به كناري نگذاريد؛ زیرا پس از يك روز 70 درصد مطالب فراموش مي‌شوند.




      منبع : کانون
      بنظرمن کلا استراحت بین درس خوندن جز از دست رفتن شور شوق و پاره شدن رشته افکار و تنبلی برای استارت مجدد چیز دیگه ایی نداره! بهتره درکنار برنامه ی زمانی برنامه ی مبحثی هم باشه مثلا بعدازظهر2ساعت زیست یا خوندن و تست زدن یک فصل اگر بیشتر طول کشید که تسلیت! اگر قبل از 2ساعت تموم شد بریم سراغ درس بعدی تا برنامه زودتر تموم بشه و زمان بیشتری تو شب بمونه برای تفریح! این بهترین جایزه هست! اون5دقیقه بدرد کسی نمیخوره و خستگی هم اگه باشه تو 5 دقیقه رفع نمیشه همون مورد7 بهتر از استراحت 5دقیقه ایی یا هرچند دقیقه ایی هست!!

      مورد 18 رو نفهمیدم! یعنی چی؟ بعد از خوندن کتاب چکارش کنیم؟ بخوریمش؟! باید گذاشت کنار دیگه!که بعدا تکرار کنیم تا چیزی بوجود بیاد بر اثر تکرار که اسمش تسلط هست!

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    موضوعات مشابه

    1. پاسخ: 22
      آخرين نوشته: 24 اسفند 1400, 23:49
    2. استرس داری واس کنکور؟؟؟منم همینطور...بیا ببینیم استرست از چیه تو؟؟!
      توسط javadfathi در انجمن پاتوق سال دوازدهمی ها و کنکوریها
      پاسخ: 93
      آخرين نوشته: 21 فروردین 1397, 01:47
    3. پاسخ: 4
      آخرين نوشته: 10 فروردین 1394, 14:12
    4. پاسخ: 9
      آخرين نوشته: 04 اسفند 1393, 23:21

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن