با سلام خدمت دوستان عزیز...
ابتدا جا داره از دست اندرکاران سایت کمال تقدیر و تشکر رو داشته باشم. نتایج زحمات و تاثیر این انجمن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عضو و حتی غیر عضو انجمن ، بر هیچکس پوشیده نیست.
در حوالی کنکور و رخدادهای مربوطه ، متاسفانه گهگاهی از هزینه های بسیار زیاد مشاوره ی چندی از همکاران عزیزمون صحبت هایی میشنویم که چندان خوشایند نیست. از دغدغه های جدید دوستان کنکوری ، میتونم از انتخاب مشاور و هزینه ی مشاوره و ... یاد کنم که متاسفانه چندی از دوستان طی جلسات مشاوره ایشون در انجمن، این مسئله رو مهمتر از خود کنکور، و استرس انتخاب مشاور رو از استرس کنکور بیشتر دونستن ...
لازمه ابتدا درمورد روند پیشرفت افراد موفق در کنکور و عرصه ی علم و دانش توضیحاتی بدم که میتونه مفید باشه...
در بین مردم همیشه افرادی رو میبینیم که احساس رضایت کافی از زندگی و کارشون و مسیری که تا کنون طی کردند دارن. قائدتا زمانی که افرادی رو مشاهده میکنیم که درگیری های زیادی رو دارن و تقریبا میشه گفت زندگی رو به یه منجلاب تبدیل کردن و هر روز دارن بیشتر فرو میرن، متوجه میشیم که تفاوت هایی بین برنامه ی زندگی این افراد و افراد موفق وجود داره...
به دلیل گستردگی بحث ، ترجیح میدم توضیحات رو در حیطه ی مطالعه و کنکور خلاصه کنم...
با چند مثال بحث رو ادامه میدیم:
1- تحقیقی در رابطه با نحوه ی مطالعه و پیشرفت درسی آقای x از شیراز دانش آموز فوق العاده با استعداد و کوشای یکی از دبیرستانهای شیراز در مقاطع تحصیلی مختلف داشتم که نتایجش رو خدمتتون عرض میکنم...
دانش آموز در مقطع راهنمایی با حمایت خانواده و اشتیاق درونی ، بطور مستمر از دانش آموزان برتر مدرسه و همچنین از دانش آموزان برتر آزمونهای آزمایشی بوده و معدل درسیش در هر سه سال بالای 19...
در مقطع دبیرستان هم از دانش آموزان برتر استان و آزمونهای آزمایشی آینده سازان و ... بوده.
پدر این دانش آموز در مورد پسرش اینگونه میگه : پسرم با تشویق ما و معلماش ، نمرات بالایی رو کسب کرد ، و بعد از چند مدت به مطالعه و درس خوندن علاقه پیدا کرد. ابتدا یکسال موفق رو پشت سرگذاشت ، در ادامه سال بعد هم موفق شد از نفرات برتر باشه و ... . این امر موجب شد در انجام امور زندگی منظم تر عمل کنه و از همان سالها اهداف خاصی رو دنبال کنه. ما بهش کمک کردیم تا اهدافش رو پیرامون پیشرفت علمی و همچنین تقویت قوای روحیش تنظیم کنه. چون به درس علاقه داشت و اهدافش هم بطور عمده به درس و مطالعه مربوط میشد ، در جهت ارضای علاقش قدم برداشت و در نتیجه مسیر پیشرفت رو پیش گرفت. همچنین موفقیت هاش باعث میشد شاداب تر از گذشته باشه و اعتماد بنفس بیشتری داشته باشه...
گوشه ای ازصحبتای دانش آموز:
درس خوندن رو خیلی دوست دارم و بهم آرامش میده. تو کلاس خیلی حواسم به درس بود و همیشه دوست داشتم تو بحثای کلاس بتونم صحبت کنم و نظر بدم. ( معلمام بعضی وقتا دعوام میکردن بخاطر پرسشای زیادم)
همیشه دوست داشتم مثل ساعت کارامو برنامه ریزی کنم و هر کاری رو به موقش انجام بدم... اینجوری دیگه نگران این نبودم که وقت واسه کارای دیگم نداشته باشم.
2- خانم y از آذربایجان غربی در دوره ی راهنمایی متوسط و در مقطع دبیرستان موفق .
قسمتی از صحبت های این دانش آموز:
از اینکه دوره ی راهنمایی خوب عمل نکردم خیلی اذیت میشدم. احساس میکردم از بقیه خیلی ضعیفترم و هوش کمتری دارم . بطوری که از مدرسه و درس دور شده بودم و بیشتر به تفریح و سرگرمی های کاذبم میپرداختم. وارد دبیرستان که شدم تصمیم گرفتم دوباره شروع کنم. میخواستم شانسمو امتحان کنم. امتحانای اول سال رو خوب گذروندم. به تدریج به خوندن علاقه پیدا کردم. نمرات امتحانم رفته رفته بهتر شد. از اونجا تصمیم گرفتم هدفم رو مشخص کنم و در دسته ی دانش آموزای برتر قرار بگیرم. درسامو همون روز میخوندم.( از مشاور مدرسه شنیده بودم که باید درسا رو همون روز مرور کنم) . کتابای درسیمو دوست داشتم. از دانش آموزای فعال کلاس شدم که سرکلاس تمرکز زیادی روی درس داشتم. بعد از یه مدت برنامه ریزی رو شروع کردم و منظم درسامو میخوندم و اوقات فراغتم رو هم مشخص کردم تا به کارای روزمره و ورزشم بپردازم. یه جورایی هدفم دیگه مشخص شده بود. اشتیاق زیادی هم داشتم چون احساس میکردم درس خوندن و کتابامو دوست دارم. برنامه ریزی رو که شروع کردم متوجه شدم میتونم با مطالعه ی مستمر بجای مطالعه ی حجیم و مقطعی ، نتیجه ی بهتری بگیرم. با این کار استفاده ی مفیدتری از وقت میکردم.
و اما جالبتر از همه:
3- خانم z دانش آموز متوسط و شاید ضعیف یکی از دبیرستانهای توابع شیراز :
اواسط امتحانات نهایی سال سوم از طریق انجمن با من تماس گرفتن و از اوضاع نامساعد درسیشون گفتن... البته دغدغه ی اصلی این دانش آموز کنکور بود و حرفهای خانواده و اطرافیان ...
طی جلساتی که مشاورشون رو به عهده داشتم ، سعی کردم شروع مجدد و هدفگذاری رو درونشون نهادینه کنم و به یک باور تبدیل کنم. البته هیچکس جز خود دانش اموز عامل این مسئله نبود و ما نقش محرک رو ایفا کردیم...
این دانش آموز از تابستان پیش دانشگاهی بطور جدی تصمیم به مطالعه گرفت و تقریبا میشه گفت برای آیندش تا کنکور هدفگذاری کرد. اصول برنامه ریزی رو یاد گرفت و برنامه های مقطعی مختلفی رو تنظیم کرد. طبق گفته های دبیرای همون دبیرستان ، حضور فعال و مستمرش در کلاس و بحث های کلاسی ، زبانزد شده بود. تو یکی از موسسات کنکوری ثبت نام کردن و برنامشونو با اون تطبیق دادن... اصول مطالعه ی مداوم و مستمر رو خیلی خوب اجرا، و اغلب خودشو ارزیابی می کرد. با اعتماد بنفس بالایی روزای آخر خرداد رو میگذروند و بالاخره موفق شد رتبه ی زیر 500 رو کسب کنه.
اشاره به موارد بالا کمک میکنه به بنده بعنوان یک مشاور ، که یکسری حقایق رو شفافتر بیان کنم.
ما همیشه علایقمون رو دنبال میکنیم و اهدافی رو پیش رو میگیریم که یا علایقمون همخوانی داشته باشه . نکته ی مهم در این مسیر ، تشخیص علایق و توانایی ها و نحوه ی صحیح هدفگذاریست.
هیچگاه در امری رصایت و پیشرفت کافی رو نخواهیم داشت مگر اینکه باورش داشته باشم و اونو بصورت یک هدف قرار داده باشیم. مشاور ، روش های مطالعه ، منابع کمک درسی و .... تنها ابزارها و محرک هایی هستند که میتونن دانش آموز رو در رسیدن به اهداف درسیش یاری کنن و مکملی باشن برای تلاش و پشتکار دانش آموز. اما این نکته رو باید در نظر بگیریم که اینها در درجه ی دوم و بعد از" مطالعه ی مستمر و مداوم و استفاده از کتاب درسی" ، اهمیت پیدا میکنن و هیچگاه نمیتونن جای پشتکار و تلاش و کتاب درسی و فعالیت دائمی دانش آموز در کلاس رو بگیرند.
راه میانبری وجود نداره . راه های میانبر و ناقص ، دانش آموز رو به اهداف ناقص میرسونه و جلوی پیشرفت بیشتر و پی ریزی پایه ی درسی قوی رو میگیره.
همیشه میشنویم که بزرگان از ضرب المثل : "رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود ، رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود "، یاد میکنند.
خیلی سادست. دانش آموز باید به خودش بیاد . در جهت پیشرفتش تصمیماتی بگیره و برای تصمیمش ارزش قائل باشه. اهدافشو مشخص کنه و تلاش و فعالیت هاشو در جهت این اهداف برنامه ریزی کنه. پیوستگی و استمرار فعالیت و همچنین پشتکار رو همیشه سرلوحه ی کارش قرار بده. در این بین ، میتونه از مشاور مورد اطمینان کمک بگیره و با استفاده از روشای مشاورشون ، سردی و یکنواختی رو از خودش دور کنه و همچنین اطلاعات علمی و دقیقتری رو درمورد مسیرش بدست بیاره و ...
اما باز هم اشاره میکنم به این موضوع که هیـــــــچگاه بهره گیری از مشاور نمیتونه جای تلاش خود دانش آموز رو بگیره و هیــــچ مشاوری نمیتونه موفقیت یک شبه رو به دانش آموز تزریق کنه...
در عین حال تلاش مشاورای عزیز ما میتونه مثمر ثمر واقع بشه و این امر ، نشآت گرفته از تحصیلات و تجربه ی این دوستان هست که کاملا بی انصافیه بخوایم بدون پرداخت هزینه ای ، از این دوستان بهره ببریم. مشاوران ما برای رسیدن به این جایگاه زحمات زیادی کشیدن و دریافت هزینه ی مشاوره به قطع ،برای این عزیزان امری بحق و طبیعیست. فقط تنها مشکل ، تفاوت این هزینه هاست که اخیرا مبالغی حدود 50 میلیون تومان هم دیده میشه ، که به نظر شخص بنده ناخوشایند و بیش از حد معقوله. در هر حال توصیه میکنم ابتدا با مشاورتون آشنا بشید و شیوه و شرایط مشاورشون رو ببینید ، میزان سازگاریتون با نحوه ی مشاوره رو بررسی کنید و بهترین گزینه رو انتخاب کنید با توجه به شرایط روحی و مالیتون.
از اینکه وقتتون رو به بنده دادید و این مطلب رو مطالعه کردید نهایت تشکر و قدردانی رو دارم.
به امید موفقیت روزافزون تمامی دانش آموزان عزیز.
محمودی ( مشاور انجمن )