غلامحسین بنان، (اردیبهشت ۱۲۹۰، تهران[۱] - ۸ اسفند ۱۳۶۴، تهران) خواننده ایرانی است که از سالهای ۱۳۲۱ تا دهه ۵۰ در زمینه موسیقی ملی ایران فعالیت داشت. او عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آواز هنرستان موسیقی تهران و بنیانگذار انجمن موسیقی ایران بودهاست.
محتویات
دوران کودکی
پدرش کریم خان بنان الدوله نوری و مادرش دختر شاهزاده رکنالدوله (برادر ناصرالدین شاه) بود. از شش سالگی به خوانندگی و نوازندگی ارگ و پیانو پرداخت و در این راه از راهنماییهای مادرش که پیانو را بسیار خوب مینواخت بهرهها گرفت، اولین استاد او پدرش بود و دومین استاد، مرحوم میرزا طاهر ضیاءذاکرین رثایی و سومین استادش مرحوم ناصر سیف بودهاند.
فعالیت حرفهای
از سال ۱۳۲۱ صدای غلامحسین بنان، همراه با همکاری عدهای از هنرمندان دیگر از رادیو تهران به گوش مردم ایران رسید و دیری نگذشت که نام بنان زبانزد همه شد. روحالله خالقی او را در ارکستر انجمن موسیقی شرکت داد و با ارکستر شماره یک نیز همکاری را شروع کرد و از بدو شروع برنامه همیشه جاوید «گلهای رنگارنگ» بنا به دعوت استاد داود پیرنیا همکاری داشت. بنان در طول فعالیت هنری خود، حدود ۳۵۰ اهنگ را اجرا کرد و انچه که امتیاز مسلم صدای او را پدید میاورد، زیر و بمها و تحریرات صدای او است که مخصوص به خودش میباشد. بنان نه تنها در اواز قدیمی و کلاسیک ایران استاد بود، بلکه در نغمات جدید و مدرن ایران نیز تسلط کامل داشت. تصنیف زیبا و روح پرور «الهه ناز» او بهترین معرف این ادعا میباشد. بنان را میتوان به حق بزرگترین اجرا کننده آهنگهای سبک وزیری-خالقی دانست. او همچنین در کنار ادیب خوانساری از بهترین اجراکنندگان آثار صبا و محجوبی محسوب میشود. استعداد شگرف او در مرکبخوانی و تلفیق شعر و موسیقی بارها ستایش موسیقیدانان معاصرش را بر انگیختهاست.

ارکستر رادیو، رهبر:روح الله خالقی، خواننده:بنان، با شرکت پرویز یاحقی، علی تجویدی، مرتضی محجوبی
در سال ۱۳۳۲ به پیشنهاد شادروان خالقی به اداره کل هنرهای زیبای کشور منتقل شد و به سمت استاد آواز هنرستان موسیقی ملی به کار مشغول گردید و در سال ۱۳۳۴ ریئس شورای موسیقی رادیو شد. غلامحسین بنان از ابتدا در برنامههای گلهای جاویدان و گلهای رنگارنگ و برگ سبز شرکت داشته و برنامههای متعدد و گوناگون دیگری که از این خواننده بزرگ و هنرمند به یادگار ماندهاست.
در این برنامهها، استادان تراز اول موسیقی سنتی چون روح الله خالقی، ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، احمد عبادی، حسین تهرانی، علی تجویدی، و... با او همکاری داشتهاند.
سانحه تصادف
۲۷ آذر ماه ۱۳۳۶ وقتی بنان با اتومبیل شخصی در جاده کرج مشغول رانندگی بود با کامیونی که فاقد چراغ ایمنی عقب بود تصادف کرد و در این سانحه چشم راست خود را از دست داد و به همین خاطر همیشه از عینک دودی استفاده میکرد، شادروان ابوالحسن ورزی، دوست نزدیک بنان شعر زیر را تحت تاثیر این واقعه سرود:

بنان بعد از از دست دادن یک چشم، از عینک دودی استفاده میکرد.
دیدیم چو بازیگری دور زمـان را |
|
بازیچه گرفتیم همه کار جهان را |
مااز گذر عمر به جز درد چه دیدیم |
|
تا دل بسپاریم جهان گذران را |
باریست گران محنت این عمر به دوشم |
|
تا چند کشم زحمت این بار گران را |
از بهر نمایاندن غمهای نهان بود |
|
روزی که دمیدند به تن پرتو جان را |
در خرمن صاحبنظران برق بلا شد |
|
آن شعله که افروخت چراغ دگران را |
آماج بلا جز دل ارباب هنر نیست |
|
سر خط امان داده قضا بیهنران را |
میخواست که در چشم هنر نور نماند |
|
آسیب رسانید اگر چشم بنان را |
افسوس که تاریک شد آن دیده که میدید |
|
با برق نگاهی همه اسرار نهان را |
بنان، برای معالجه به خارج از کشور مسافرت کرد و بعد از برگشت از این سفر تصمیم گرفت در مواضع هنری خود بازنگری کند. او میگفت: "من از این پس کوشش میکنم آثاری اجرا کنم که واجد وزنی شاد و شعری امیدوار کنندهاست. من جداً از ادامهٔ شیوهٔ قدیم که شباهت به مرثیه خوانی دارد خسته شدهام، البته در این زمینه سازندگان آهنگ باید با من یاری و همکاری کنند". حاصل این تصمیم اجرای ترانههای دلنشین و سادهای است که اتفاقاً از خیلی از تصانیف آن دورهٔ رادیو استوارتر و برازندهٔ خوانندهٔ عالی مقامی چون او میباشد.[۲]
ازدواج
ازدواج اول:غلامحسین بنان با خواهر کلنل علینقی وزیری ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک دختر به نام گیتی و یک پسر به نام بیژن است.
ازدواج دوم: بنان بعد از همسر اولش، در نهم بهمن ۱۳۴۴ با خانم پری دخت آور ازدواج کرد.
ترانههای ماندگار
از ماندگارترین ترانههای بنان میتوان به: آهنگ آذربایجان در دستگاه شور، آمدی جانم به قربانت در مایهٔ بوسلیک، الهه ناز در مایهٔ دشتی، بهار دلنشین در آواز اصفهان، بوی جوی مولیان در آواز اصفهان، تصنیف توشه عمر در دستگاه همایون، یار رمیده، میناب، خاموش، مراعاشقی شیدا در دستگاه سه گاه، من از روز ازل در دستگاه سه گاه ، نوای نی در آواز دشتی و سرود همیشه جاوید ای ایران در مایهٔ دشتی اشاره کرد.
به تصریح همسرش، بنان بهترین اثر خود را "حالا چرا" و "کاروان" میدانست و میگفت: "کاروان را برای بعد از مرگم خوانده ام". اواخر عمر هم دلبستگی عجیبی به ترانهٔ "رویای هستی" پیدا کرده بود تا آنجا که با این آهنگ میگریست.[۲]

بنان و نوه اش.
آوازهای ماندگار
آواز ماهور با غزل سعدی به مطلع " همه عمر بر ندارم سر از این خمار مستی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی" و آواز دیلمان با شعر سعدی به مطلع " چنان در قید مهرت پایبندم که گوئی آهوی سر در کمندم" و همچنین آواز اصفهان بر روی غزل " آمد اما در نگاهش آن نوازشها نبود" از کارهای ماندگار استاد هستند.دیلمان در گلهای رنگارنگ 217ب(کاروان) اجرا شده است.
فیلم طوفان زندگی
بنان مدتی را نیز به تعیلم فن بازیگری پرداخت و به تصدیق نزدیکانش دارای استعداد زیادی در این زمینه بود. در سال ۱۳۲۷ همراه چهرههای معروف آن روزگار در فیلمی به نام طوفان زندگی ساخته علی دریابیگی و اسماعیل کوشان بازی کرد که داستان آن در انجمن موسیقی ملی اتفاق میافتد. در این فیلم بنان دو ترانه از ترانههای معروفش را بطور زنده اجرا میکند.[۳]
بنان و دیگران
پرویز خطیبی در خاطرهای از بنان میگوید: سال ۱۳۳۸ در یک شب سرد زمستانی به یک مجلس عروسی دعوت شدیم. داماد آقای علی اکبر مشکین سلیمی، برادر مصطفی سلیمی مولف و ناشر مجله گلهای رنگارنگ بود. بسیاری از افراد سرشناس و رجال نامی وقت در آن میهمانی حضور داشتند. یک آواز خان حرفهای، با صدای نه چندان خوش مدتی وقت حضار را گرفت و بالاخره مرد جوانی که در بین میهمانان نشسته بود به اصرار برادر عروس که گویا با او نسبتی داشت همراه با تار شروع به خواندن آوازی کرد و ناگهان مجلس آرام گرفت و نفسها در سینهها حبس شد. صدای مرد جوان به زمزمهٔ ارام جویباری میماند که در قلب کوهستانها آدم را به یک خواب شیرین بهاری دعوت میکند. هنگام خواندن چهره اش آرام و نگاهش ثابت و معمولی بود، تحریر و کشش خاصی که در آن صدا وجود داشت، یک چیز دیگر بود. چیزی سوای آنچه که تا به امروز شنیده بودم، پیش خود گفتم کیست صاحب این صدا؟آیا اقبال السلطان است که من صفحاتش را دارم؟ مجلس که تمام شد، سعی کردم صاحب صدا را پیدا کنم اما معلوم شد که او زودتر از دیگران رفته، نزد مصطفی خان برادر عروس رفتم و نام او را پرسیدم، مصطفی خان او را اینطور معرفی کرد: غلامحسین بنان، پسر بنان الملک، از شاهزادههای قاجار است.[۴]
مرگ
غلامحسین بنان در ساعت ۶:۴۵ غروب ۸ اسفندماه ۱۳۶۴، پس از اذان مغرب در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت و بر خلاف وصیتش که مایل بود در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شود، در دهم اسفند، در امام زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد. او مدتها از بیماری دستگاه گوارش و افسردگی رنج میبرد.[۲]
در پی این رویداد، مرکز سرود و آهنگهای انقلابی وزارت ارشاد، هنرستان سرود و آهنگهای انقلابی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، بیمارستان ایرانمهر و از هنرمندان برجسته محمدرضا شجریان، کاوه دیلمی، هنگامه اخوان، شهرام ناظری، ابوالحسن ورزی، کامکار، تورج نگهبان، جمشید مشایخی، عماد رام و بسیاری از هنرمندان، دوستان و یاران وی پیامهای تسلیتی به طور جداگانه صادر کردند.[۵]
تعویض سنگ قبر
از سال ۱۳۶۴ یعنی زمان فوت استاد شهیر موسیقی ایران تا سال ۱۳۸۹ سنگ قبر بنان تعویض نگردید، سال ۱۳۸۹ به دلیل پارهای از تغییرات در امامزاده طاهر کرج و همسطحسازی قبور و تعویض همهٔ سنگ قبرهای نزدیک صحن، سنگ قبر بنان نیز تعویض گردید و به شکل کنونی درآمد.
-

سنگ مزار پیشین
-

سنگ مزار کنونی
تخریب خانه
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی در ۲ آبان ۱۳۹۲، خانه استاد بنان تخریب شد.
این خانه تاریخی در نیاوران، بلندیهای جمالآباد، نبش کوچه مینا، پلاک ۱۲ قرار داشت. محمد بهشتی، مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی، تخریب این خانه را به مثابه از دست دادن صاحبان تهران می داند. بنان از سال ۱۳۵۴ در این خانه دو طبقه زندگی می کرد که ایوانی رو به بلندیهای دماوند داشت. [۶]
آلبومها
- تنها تویی
- آمدی
- حافظانه ۱
- جلوه دلدار
- خلوتگاه راز
- حافظانه ۲
- شاخه گل ۱
- شاخه گل ۲
- شاخه گل ۳
- شاخه گل ۴
- شاخه گل ۵
- شاخه گل ۶
- شاخه گل ۷
- شاخه گل ۸
- شاخه گل ۹
- شاخه گل ۱۰
- شاخه گل ۱۱
- راز نگاه
- مرا عاشقی شیدا تو کردی
- شب جوانی
- نوای این دل خسته
- من از روز ازل
- کاروان
- چه شورها
- گلهای رنگارنگ ۲۵۲ و ۲۵۴
- گلهای رنگارنگ ۲۵۰ و ۲۴۹
کارنامه هنری
گلهای جاویدان
گلهای رنگارنگ
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۰۳ در «دشتی»
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۰۹ در «سه گاه»
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۲۶ در «دشتی»
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۳۴ در «افشاری»
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۳۶ در «سه گاه»
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۴۰ الف در «افشاری»
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۴۰ ب در «افشاری»
- گلهای رنگارنگ شماره ب مکرر
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۴۹ در «دشتی»
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۷۱ در «شور»
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۷۲ در «شور»
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۷۴ در «سه گاه»
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۷۶ در «دشتی»
- گلهای رنگارنگ شماره ۱۹۰ در «سه گاه»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۰۱ در «ابو عطا»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۰۵ در «افشاری»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۱۰ در «بو سلیک»
- گلهای رنگارنگ ۲۱۰ ب مکرر در «بوسلیک»
- گلهای رنگارنگ ۲۱۱ در «سه گاه»
- گلهای رنگارنگ ۲۱۶ ب
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۲۸ در «افشاری»
- گلهای رنگارنگ شماره ۳۳۰در «دشتی»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۳۲ در «دشتی»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۳۴ در «دشتی و ماهور»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۳۷ در «ماهور»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۴۲ در «شور»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۴۵ در«همایون»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۴۹ در «شور»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۵۰ در «دشتی»
- گلهای رنگارنگ بختیاری (محلی)، شماره ۲۵۱
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۵۲ در «همایون»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۵۴ در «اصفهان»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۵۶ در «شور»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۵۷ در «ماهور»
- گلهای رنگارنگ شماره ۲۶۵ در «اصفهان»
برگ سبز
- برگ سبز شماره ۲۷ در «سه گاه»
- برگ سبز شماره ۳۱در «افشاری»
- برگ سبز شماره ۴۶ در «سه گاه»
- برگ سبز شماره ۶۳ در «اصفهان»
- برگ سبز شماره ۸۳ در «سه گاه»
- برگ سبز شماره ۱۰۷ در «اصفهان»
- برگ سبز شماره ۱۴۵ در «همایون»
و برنامههای متعدد و گوناگون دیگری که از این خواننده بزرگ و هنرمند به یادگار ماندهاست. آثار به جا مانده از این هنر مندان را حدود ۳۵۰ اثر تخمین زدهاند.[۲] که بسیاری از آنها هنوز در دسترس عموم قرار ندارد.
کتابها و یادبودها
برنامههای موسیقیایی تنظیمشده به یاد بنان.
۱. "در سوگ بنان"، با صدای محمدرضا شجریان، برگرفته از مراسم چهلمین روز در گذشت بنان.
۲. "یاد یار مهربان"، با صدای کاوه دیلمی با اشعاری از فریدون مشیری و آهنگسازی فرهاد فخرالدینی.
۳. اجرای کنسرتهای متعدد به یاد بنان با اجرای محمدرضا لطفی و شهرام آقایی پور و هنرمندان دیگر.
کتابهای به زیور طبع آراسته شده درباره بنان.
۱. کتاب "از نور تا نوا، غلامحسین بنان استاد آواز ایران" به کوشش دکتر داریوش صبور و همت همسر بنان (پری دخت بنان).
شامل عکسها، زندگینامه، خاطرات و یادبودهای بنان.
۲. کتاب "رویای هستی" به کوشش شهرام آقایی پور.
شامل مجموعه تصنیفها، نتها، زندگینامه و یادوارههای غلامحسین بنان.
۳. کتاب "نوای جاودان" به کوشش هومن صدر و همسر بنان (پری دخت بنان).
زیوری ماندگار از عکسها، زندگینامه و خاطرات و یادبودهای بنان.
************************************************** ***********
حسین قوامی
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسین قوامی (فاخته) (۱۲۸۸ - ۱۳۶۸)، فرزند رضاقلی قوامی و یکی از اولین خوانندگان دوره جدید موسیقی ایرانی است.
زندگی
او از دوران کودکی به موسیقی علاقهمند بودند. حسینخان اسماعیلزاده، همان کسی که ابوالحسن صبا، مرتضی خان محجوبی، رضا محجوبی، حسین یاحقی و حسین تهرانی را آموزش داده بود در همسایگی وی زندگی میکرد. هنگامی که اسماعیلزاده صدای حسین قوامی را در سنین ۱۰-۱۲ سالگی شنید از پدر او خواست تا به وی اجازه دهد تا آموزش آوازی او را عهدهدار شود که با مخالفت پدر محمود قوام مواجه شد.
در آن زمان با دید خوبی به موسیقی نگریسته نمیشد و دلیل مخالفت پدر حسین قوامی نیز همین بود. اما از آنجا که حسین قوام به خوانندگی علاقه داشت و حسینخان اسماعیلزاده نیز مشوق او بود دلسرد نشد. وی به آهستگی با گوش گرفتن آثار خوانندگان آن زمان و تقلید از ایشان به تجربهاندوزی پرداخت. با رسیدن به سن بلوغ، به شکل محرمانه نزد عبدالله حجازی آموزش دید. عبدالله حجازی به ردیفهای آوازی مسلط بود.
در سال ۱۳۲۵ از سوی حسینقلی مستعان، رئیس رادیو به او پیشنهاد کار در رادیو داده شد. حسین قوام به دلیل شرایط خانوادگی و مخالفت ایشان این پیشنهاد را به این شرط قبول کرد که در رادیو به عنوان ناشناس معرفی شود. سرانجام وی با همکاری مجید وفادار، حمید وفادار و یا علی تجویدی آغاز به کار نمود. پس از مدت شش ماه روحالله خالقی نام مستعار فاخته را برای وی برگزید. او مجموعا ۲۹ سال از سال ۱۳۲۵ تا سال ۱۳۵۴ در رادیو مشغول به کار بودهاست. حسین قوامی در سنین ۸۰ سالگی نیز همچنان آواز میخواند.
حسین قوامی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۶۸ بیمارستان ایران مهر در ساعت ۸:۳۰ شب فوت شد و در امامزاده طاهر کرج در جوار غلامحسین بنان و مرتضی حنانه بخاک سپرده شد.
از مشهورترین قطعاتی که قوامی اجرا کرده است باید به این چند آهنگ اشاره کرد: "سرگشته" که بیشتر به نام بیت ترجیعش " تو ای پری کجایی " شناخته میشود؛ اثری از زنده یاد همایون خرم با شعر هوشنگ ابتهاج "شب جدایی " آهنگی از زنده یاد مجید وفادار " جوانی " آهنگی از زنده یاد حسین یاحقی دایی ویلنیست نامدار پرویز یاحقی
************************************************** ***************
ایرج بسطامی
از ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
برای دیگر کاربردها، ایرج (ابهامزدایی) را ببینید.
ایرج بسطامی (۱۳۳۶ -۱۳۸۲)، خواننده موسیقی سنتی ایرانی بود. او از پنج سالگی به خواندن آواز علاقه نشان داد و یدالله بسطامی عموی بزرگوارش استعدادش را کشف کرد و پرورش داد. ایرج در این سالها ردیفهای آوازی در مکتب تهران سبک استاد عبدالله خان دوامی را نزد عمو فرا گرفت و در ۲۲ سالگی به جرگه شاگردان استادان آواز ایران پیوست. وی پس از اخذ دیپلم، به تهران آمد و دوره عالی آواز را نزد استاد محمدرضا شجریان پیگیری کرد که پس از ۷ سال (در سال ۱۳۷۸)، کلاس را رها کرد و به فراگیری مبانی موسیقی نزد پرویز مشکاتیان (آهنگ ساز و نوازندهٔ نامی سنتور) پرداخت و کمکم نخستین آلبومهای خود را با مشکاتیان منتشر کرد. آلبومهای "افشاری مرکب "، "مژده بهار"، "افق مهر" و "وطن من" در همین دوره به بازار عرضه شدند. در "بوی نوروز" نیز که حاصل همکاری گروه دستان و آهنگ سازی محمدعلی کیانی نژاد میباشد و از کارهای به یادمادنی موسیقی ایران است او آواز خواند. سپس بسطامی با همکاری کیوان ساکت "آلبوم فسانه" و با کورش متین، "سکوت" و با حسین پیرنیا "تحریر خیال" را خلق کرد. از قلم نیفتد که آلبوم "موسم گل" حاصل همکاری او با محمدرضا درویشی بود و در آن برخی از تصانیف قمرالملوک وزیری را بازخوانی کرد. آهنگ گل پونهها (در آلبوم رقص آشفته) که نیزپس از مرگ وی در بم آوازه ملی یافت حاصل صدایش روی آهنگی از پیرنیا ست.
علی شیرازی آوازخوان و پژوهشگر موسیقی در مقالهای که نیمه اول دهه هشتاد در روزنامه شرق نوشت، صدای بسطامی را یکی از چهار صدای برتر بعد از انقلاب دانست. آوازهای ایرج بیش تر بر پایه سنتور بود و در گامهای بلند هیچ کس به مهارت وی نرسید با این همه ذوق و هنر در فقر شدید به سر میبرد. او هرگز ازدواج نکرد و سرپرستی خانوادهٔ برادر مرحومش را بر عهده گرفت. آوازهای دشتی و محای او نیز در کرمان و کل ایران دارای شهرت بسیاری است.
بسطامی بسیار فروتن بود و شاید این تواضع یکی از علتهای کم تر شناخته شدنش تا قبل از خاموشی بود. او اجازه نمیداد عکسش بر روی نوارهایش درج شود و یا مقالهای در موردش نوشته شود. وی در اواخر عمر کوتاه اما گران مایه خویش به زادگاهش بم پناه آورد و در خانهٔ کاهگلی پدر که عاقبت بر سرش آوار شد، چند صباحی زندگی کرد و سرانجام در سحرگاه پنجم دی ماه ۱۳۸۲ در زلزله بم زیر آوار ماند و زرق و برق جهان و تمام متعلقاتش وداعی بلند گفت. پس از مرگ بسطامی برخی از کارهای گذشته و کنسرتهای وی با اهالی موسیقی و نیز آلبوم "بی کاروان کولی" «به همراه کیوان ساکت» انتشار عمومی یافت که الله مزار با هم نوازی سه تار بهداد بابایی از جمله این آثار بود.
کنسرتها
آلبومها
**************************************

استاد حسین احمدی از کودکی به آواز و موسیقی علاقه وافری نشان داد.ایشان در محیطی محروم با زحمات وتلاشهای فراوان و با استفاده از نوار و کاست های محدود آن زمان به طور خود آموز به فراگیری گوشه های آوازی پرداخت ........ایشان از هر فرصتی برای فراگیری آواز استفاده مینمود و با صدای رسا - زیبا و دلنشین خود به تمرین و تلاش ادامه داد . مشغله های فراوان زندگی و فرهنگی بود ایشان نه تنها از علاقه وی به آواز نکاست بلکه وی را برآن داشت تا در فرصت های کمی که در اختیارش بود به نحو احسن استفاده کند . وی در امر موسیقی آوازی خدمات شایسته ای به جامعه موسیقی ایران ( بخصوص استان لرستان و شهرستان الیگودرز ) انجام میدهند .استاد احمدی ریاضتها - سختیها و تلاشها ی فراوان را ادامه دادند تا آنکه در سال 1383 به عضویت خانه موسیقی ایران و انجمن خوانددگان سنتی در آمدند. ایشان درهمان سال موفق به دریافت کارت تدرس آواز از سوی خانه موسیقی شداستاد احمدی دقت خاصی برای آموزش ردیف های آوازی دارند . ردیفهای استاد مهرتاش که چندی پیش توسط استاد محمد صفارمنتشری خوانده شد از تکنیکهای بسیار پیچیده ای برخوردارند که استاد حسین احمدی با صرف وقت و دقت زیاد آن را به شاگردهای خود نشان میدهند.استاد حسین احمدی کنسرتهای موفق متعددی را با گروه های موسیقی مختلف در شهرها و استانهای گوناگون برگزار کرده است.ایشان خود را شاگرد کوچک مدارج نخستین آستان هنر می داند.استاد در حال حاضر در آموزشگاه موسیقی گلبانگ الیگودرز در حال تدریس ردیف های آوازی به شاگردهای مختلفی که از شهرهای متفاوت می آیند میباشد.
برای استاد احمدی از درگاه ایزد منان طول عمر و موفقیت روز افزون را خواستارم.