خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
    نمایش نتایج: از 16 به 19 از 19
    1. Top | #16
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات

      چگونه برنامه ریزی شخصی منظم داشته باشیم؟

      پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۵
      اگر قرار بود همه‌ی دانش‌آموزان از برنامه‌ی واحد پیروی کنند لازم بود برنامه‌ی رتبه‌ی یک کنکور را به تعداد کنکوری‌ها چاپ کرد تا سال بعد همه‌ی دانش‌آموزان رتبه‌ی یک شوند.
      قطعا چنین چیزی امکان‌پذیر نیست؛ چون هر دانش‌آموز باید برنامه‌ی متفاوت داشته باشد.
      هر دانش‌آموز با توجه به هوش و محیط، زمان مطالعه، خانواده،منابع و...شرایط متفاوتی دارد که باید با توجه به آن‌ها برنامه‌ریزی کند. هر کس هنگام برنامه‌ریزی باید تمام اتفاقات را پیش‌بینی کند و بر اساس آن برنامه‌ریزی انجام دهد.
      اتفاقاتی که باید پیش‌بینی شوند برای هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. همیشه به یاد داشته باشید این دقیقا شخص شما هستید که خودتان را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید. پس شما بهترین فرد هستید برای نوشتن برنامه‌ای دقیق، منطقی و اجرایی(برنامه هر شخص منحصر به خود اوست).
      دفتر برنامه‌‌ریزی یکی از ابزارهایی است که باید طرز صحیح استفاده از آن را بلد باشید. این دفتر دو فایده‌ی مهم دارد:
      * افزایش ساعت مطالعه
      * ایجاد تعادل(عمومی.اختصاصی،پیش.پا ه(
      اگر مثلا آخر هفته جمع ساعات مطالعه‌تان را بررسی کنید متوجه می‌شوید در چه درس‌هایی تعادل را برای مطالعه رعایت کرده‌اید و در چه درس‌هایی بیش‌تر یا کم‌تر وقت گذاشتید. از دیگر فواید این دفتر این است که مثلا اگر در آزمونی ترازتان بالا شد با بررسی دو هفته‌ی گذشته و عملکردتان می‌توانید پی ببرید که برای این پیشرفت چه‌کار کردید یا بالعکس.
      شیوه‌ی نوشتن آن هم آسان است. با آن مثل عضوی از بدن برخورد کنید و همیشه کنارتان باشد هر وقت مطالعه کردید. همان لحظه ساعت مطالعه و تعداد تست‌ها یا سؤالات تشریحی را در آن بنویسید. در پایان هفته بازخورد خوبی از مطالعه‌تان خواهید داشت. برخی دانش‌آموزان توهم زیاد مطالعه کردن یا درست مطالعه کردن دارند که با این دفتر این توهم رفع می‌شود و پی به واقعیت خواهید برد.
      همیشه اصلی‌ترین آیتم دفتر برنامه‌ریزی توجه به تلاش‌های گذشته و نتیجه‌ی حاصل از آن تلاش است. با توجه به کمیت و کیفیت مطالعه در گذشته و نتیجه‌ای که به دست آوردید باید برای آینده برنامه‌ای دقیق بنویسید تا قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.
      می‌خواهم مهم‌ترین دلایل این ویژگی دفتر برنامه‌ریزی را برای شما بشمارم:
      * اگر تلاش به مقدار کافی بوده است ولی نتیجه‌، دلخواه نبوده است معلوم می‌شود یا نتیجه‌ی مطالعه صحیح نبوده است یا از منابع درستی استفاده نشده است.
      * اگر با تلاشی که انجام داده‌اید نتیجه‌ی خوبی حاصل شده است، به روش موفقی برای مطالعه رسیده‌اید تا به سایر درس‌ها تعمیم دهید.
      * گاهی در چند آزمون متوالی در درسی خاص نتیجه نمی‌گیرید و با مشاهده‌ی دفتر برنامه‌ریزی متوجه می‌شوید در طی چند هفته اصلا سمت درس خاصی نرفته‌اید.
      * با توجه به مقدار ساعت‌های نوشته‌شده درمی‌یابید که تعادل را رعایت کرده‌اید یا خیر.
      * برای این‌که بتوانید در درس‌های خود موفق شده و نتیجه‌ی مطلوبی کسب کنید باید به برنامه‌ریزی خود سازمان‌دهی خوب و منسجمی بدهید.
      در طول یک هفته برنامه‌‌ریزی خود هنگام مطالعه می‌توانید از الگوی زیر کمک بگیرید:
      * بعد از یادداشت نام درس و میزان ساعات مطالعه‌شده به نحوه‌ی مؤثر بودن مطالعه‌ی خود رنگ دهید. بدین صورت که:
      * اگر مطالب خوانده‌شده را به‌خوبی یاد گرفته‌اید به آن رنگ آبی بدهید.
      * اگر هنگام مطالعه وضعیتی نرمال داشتید و میزان یادگیری‌تان متعادل بود، آن را با رنگ سبز مشخص کنید.
      * اگر مطالب را به طور متوسط یاد می‌گیرید به آن رنگ زرد بدهید.
      * اگر در درسی ضعف دارید و باید توجه بیش‌تری روی آن داشته باشید به آن رنگ قرمز بدهید.
      بعد از رنگ‌دهی میزان یادگیری خود را تخمین زده و به صورت درصد یادداشت کنید. با انجام این کار به‌راحتی می‌توانید دریابید که نقاط ضعف و قوت کارتان کجا بوده است و برای هفته‌ی بعد روی کدام درس یا درس‌ها باید توجه بیش‌تری داشته باشید.
      یکی از ابزار آموزشی که در گاج در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد وباید به عنوان کارت ورود به جلسه از دانش‌آموزان خواسته شود دفتر برنامه‌ریزی هفته های من است.
      همان طور که همه‌ی ما می‌دانیم برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه‌ای نیازمند داشتن هدف و سپس یک برنامه‌ریزی هستیم که این در زمینه‌ی تحصیل و درس خواندن نیز صادق است. دفتر برنامه‌ریزی می‌تواند حکم یک دفتر برای برنامه‌ریزی بهتر و درس گرفتن از گذشته و تکرار نکردن اشتباهات روزهای گذشته باشد. با توجه به شروع مدارس و رفته رفته افزایش حجم درس تنها عاملی که می‌تواند به دانش‌آموز برای پرداختن بیش‌تر و بهتر به درس‌ها کمک کند برنامه‌ریزی است. حال چرا دفتر برنامه‌ریزی را می‌نویسیم؟ همان طور که می‌دانیم برای این‌که به تمام درس‌ها برسیم باید برنامه‌ریزی کنیم. یکی از معیارهایی که دفتر برنامه‌ریزی را برجسته کرده هفتگی بودن برنامه است که باعث می‌شود روزانه دانش‌آموز برنامه‌ی مشخصی داشته باشد و مشخص شود کدام درس‌ها را مطالعه کرده و برای کدام درس‌ها نیازمند ساعت مطالعه است و در هفته‌ی آینده جبران کند. یکی از نکاتی که دانش‌آموزان در پر کردن دفتر برنامه‌ریزی به آن اهمیت نمی‌دهند نوشتن تاریخ دقیق است که باعث سردرگرمی می‌شود. دیگر فایده‌ی دفتر برنامه‌ریزی داشتن قسمت پیش‌بینی است که باعث مشخص شدن ساعاتی می‌شود که باید برای هر درس اختصاص داده شود. فایده‌ی مهم دیگر دفتر برنامه‌ریزی رقیب قرار دادن خود است که یکی از بهترین و سالم‌ترین نوع رقابت است و باعث پیشرفت چشمگیر دانش‌آموز در صورت رسیدن به معنی کامل این موضوع می‌شود. پر کردن نکات مثبت و نکات منفی و موانع و هم‌چنین هدف گذاری برای هفته‌ی آینده باعث برنامه‌ریزی بهتر برای رسیدن به تمام درس‌ها و پوشش کامل مباحث درسی می‌شود. با دادن آگاهی به دانش آموزان ،دفتر برنامه‌ریزی را با علم به فوایدش پرخواهند کرد .
      بعضی از دانش‌آموزان دچار این مشکل هستند که چگونه می‌توانند برای خود، یک برنامه‌ی مطالعاتی منظم داشته باشند یا اگر مشاور برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند فقط چند روز اول، آن را اجرا می‌کنند. یکی از دلایل عدم موفقیت در این زمینه غیر واقع‌بینانه بودن برنامه‌ی مطالعاتی است. برای این‌که یک برنامه‌‌ی عملی قابل اجرا باشد، در مرحله‌ی اول از دانش‌آموز بخواهید هدف اصلی و واقع‌بینانه‌ی خود را در ابتدای سال مشخص کند. مثلا اهدافی مانند قبولی در آزمون تیزهوشان، معدل 20، قبولی در مدارس نمونه و... . در مرحله‌‌‌ی دوم اهداف فرعی که او را به هدف اصلی می‌رساند، مشخص کنید. به طور مثال برای قبولی در آزمون تیزهوشان در ابتدا باید به چه موقعیت‌هایی دست پیدا کرد تا به هدف اصلی رسید؟
      مرحله‌ی سوم شروع برنامه‌ریزی است به این شکل که:
      * از دانش‌آموز خواسته شود تا امکانات و محتوایی را که در اختیار دارد مشخص کند. (کتاب‌های درسی، مراحل یادگیری و(..
      * کارهای ثابت روزمره را مشخص کند. مثل ساعت رفت و برگشت به مدرسه، وقت ناهار و نماز، کلاس‌های فوق برنامه که ساعت مشخصی دارند، تماشای تلویزیون، ساعت خواب میان روز و خواب شب، ساعت بیداری و...
      * برنامه را بر اساس اولویت‌بندی مطالعه و انجام کارها تنظیم کند. برنامه باید متناسب و بر اساس برنامه‌ی هفتگی مدرسه باشد.
      * اولویت‌بندی مطالعه‌ی درس‌ها برای دانش‌آموزان متفاوت است؛ ولی در هر صورت باید درس‌هایی که مطالعه‌ی آن‌ها ضروری و مهم‌ترند در اولویت قرار داده شود.
      می‌توان به این صورت برنامه‌ریزی کرد:
      * هنگام شروع مطالعه در روز: مطالعه‌ی درس‌های همان روز، مطالعه‌ی درس‌های فردا، مطالعه‌ی درس آزمون، مشاهده‌ی و مراجعه به سایت، البته (مطالعه‌ی درس‌ها بر اساس برنامه‌ی هفتگی الزامی است). هم‌چنین توصیه می‌شود مطالعه‌ی درس‌های سنگین پشت سر هم نباشد، بلکه یک درس عمومی، یک درس اختصاصی در برنامه گنجانده شود.
      *دانش‌آموزان در برنامه‌ی مطالعاتی خود، ساعاتی را به مراجعه به سایت دکتر آی کیو اختصاص ‌دهند و می‌تواند یک یا دو بار در هفته باشد.
      * ممکن است بعضی از دانش‌آموزان هر روز به سایت مراجعه کنند.
      * مهم‌ترین عامل در برنامه‌ی مطالعاتی مشخص کردن زمان‌هایی برای استراحت است. مطالعه‌ی مداوم و پشت سر هم میزان یادگیری را کاهش می‌دهد.
      توصیه‌هایی در خصوص زمان استراحت:
      * کارهای متفرقه و فعالیت‌های مورد علاقه را حتما در برنامه‌ی خود یادداشت کنند تا برنامه‌ی مطالعاتی روزانه خسته‌کننده نشود.
      * حتی اگر در ساعت خاصی به تماشای فیلمی می‌پردازید آن را در برنامه‌ی هفتگی خود بنویسید.
      * ممکن است دانش‌آموز در یک درس ضعیف باشد یا به دلیل این‌که درس‌هایی مثل ریاضی و علوم برای دانش‌آموزان مشکل است و احتیاج به تمرین بیش‌تری دارد، توصیه می‌شود در برنامه، زمان خاصی مثلا 45 دقیقه فقط به مطالعه‌ی آن درس‌ها اختصاص داده شود.
      * آخر هفته زمان مناسبی برای مرور درس‌های هفتگی یا جبران عقب‌افتادگی‌ها در طول هفته است. همیشه در برنامه‌، یک ساعت برای کارها و امور غیر منتظره در نظر بگیرید؛ زیرا بعضی اتفاقات قابل پیش‌بینی نیستند.
      روش هایی برای مطالعه
      * بهترین روش مطالعه این است که ابتدا درس را قبل از تدریس معلم پیش‌خوانی کنید. با این کار تا حدی روی مطلب درسی تسلط پیدا خواهید کرد.
      * بهترین روش مطالعه این است که ابتدا درس را قبل از تدریس معلم پیش‌خوانی کنید. با این کار تا حدی روی مطلب درسی تسلط پیدا خواهید کرد...و بعد از آن مطالعه درس هر روز در همان روز می باشد.
      برای مطالعه دروس مختلف میتوان مراحل زیر را اجرا کرد:
      * روخوانی: در این مرحله تنها با چشم مطلب درسی را دنبال کنید.
      * تصویرسازی ذهنی: یعنی مطلب خوانده‌‌شده را در ذهن خود تصویرسازی کنید.
      * تثبیت مطالعه: این مرحله، درگیر کردن ذهن و زبان است؛ یعنی مطالبی را که در ذهن درک کرده‌اید با زبان بازگو کنید.
      * مرور: مرحله‌ی مرور نیز گفته می‌شود.
      * مرحله‌ی یادداشت‌برداری:خلاصه برداری
      * بازیابی: بعد از مطالعه‌ی کامل و دقیق یک بار از خود امتحان بگیرید. روش بازیابی باعث مدیریت زمان نیز می‌شود .
      احسان نصرالهی-مشاور ارشد تهران


    2. Top | #17
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات

      برنامه ریزی نوروزی برای کنکوری ها

      چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
      سال جاری هم با همه پستی ها و بلندی ها، سختی ها و دشواری ها رو به پایان است، زمستان هم دارد می رود و ان شاالله رو سیاهی فقط به زغال بماند و شما خوبان با روی گشاده و سفید در مسیر پر پیچ و خم کنکور با استقامت به راه خود ادامه دهید.
      در تعطیلات نوروز خیلی کار دارید که آنها را به ترتیب لیست می کنیم و شما هم باید به ترتیب انجام دهید که از قافله عقب نمانید:
      * روی یک کاغذ اسم درس ها را بنویسید و جلوی آن یادداشت کنید که از هر درس چه قسمت هایی را خوانده اید؟ چه قدر تست زده اید؟ از چه منابعی تست زده اید؟ به این فرم اصطلاحا روندنما گفته می شود. پر کردن این فرم کمک می کند ببینید کجا قرار گرفته اید و چه کارهایی انجام داده اید و چه کارهایی باید انجام دهید.
      * به بودجه بندی سوالات کنکور توجه کنید. در فرصت باقی مانده تا کنکور، به وزن درس هایی که می خوانید توجه کامل داشته باشید. مثلا گراف یک سوال دارد و احتمال چهارسوال. پس منطقی است به جای وقت گذاری روی گراف به احتمال توجه بیشتری داشته باشید.
      * درس ها در این موقع سال از یکی از حالات زیر خارج نیستند:
      شما نمی توانید و نمی شود تمام درس ها را تا قبل از عید تمام کرد و در عید تست هایش را بزنید و بعد از عید فقط دوره کنید و تست بزنید، این یک توهم بیشتر نیست و واقعیت ندارد
      الف) آنها را نخوانده اید:
      * مدرسه یا آموزشگاه درس داده و شما نخوانده اید یعنی عقب افتاده اید، که باید در اسرع وقت یا تعطیلات نوروز بسته به اهمیت آن، جبران کنید.
      * مدرسه یا آموزشگاه درس نداده ولی قرار است تدریس شود. لطفا شما از کلاس خود جلو نزنید، حرص نخورید که درس ها کی تمام می شود (شما دفعه اولتان است که کنکور می دهید، معلم تان حداقل سال دهم!! پس بهتر می داند درس را کی تمام کند) بیایید به جای نگران بودن برای اینکه درس ها کی تمام می شود، نگران درس هایی باشید که تمام شده است و شما هنوز خلاصه نویسی نکرده اید، نخوانده اید، تست نزده اید و... .
      * قرار نیست مدرسه یا آموزشگاه درس بدهند! این مباحث را شناسایی کنید، به بودجه بندی آن توجه کرده و سعی کنید تا اول اردیبهشت یا نیمه اول آن این مباحث را هم تمام کنید که برای جمع بندی دوم که خرداد است آماده باشید.
      توجه کنید:
      شما نمی توانید و نمی شود تمام درس ها را تا قبل از عید تمام کرد و در عید تست هایش را بزنید و بعد از عید فقط دوره کنید و تست بزنید، این یک توهم بیشتر نیست و واقعیت ندارد.
      ب) درس ها را خوانده اید:
      * درس را کامل خوانده اید، خلاصه نویسی کرده اید، سر کلاس خوب فهمیده اید، تست هایش را زده اید و کاملا نسبت به این مبحث احساس خوبی دارید، این مباحث نقطه قوت شما هستند و باید آخر هر هفته یا دو هفته یک بار آنها را مرور کنید تا تثبیت شوند و گرنه خیلی افسوس خواهید خورد.
      * درس را خوانده اید ولی اصطلاحا به دلتان نچسبیده است و احساس خوبی ندارید. این درس ها را با تست زدن مثل گروه اول کنید. توجه کنید گفتم با تست زدن نه خواندن و خواندن. (تست بزنید(
      * درس را خوانده اید ولی اصلا یاد نمی گیرید و نمی فهمید و توی سرتان نمی رود یا چند روز بعد فراموش می شود و... به بودجه بندی سوالات مراجعه کنید اگر اهمیت کمی دارد شاید بتوان آن را حذف کرد و اگر پر اهمیت است به یکی از شکل های زیر آن را بر طرف کنید:
      ▪ حالت اول: وقت بیشتری بگذارید و بهتر بخوانید و روش مطالعه خود را عوض کنید چون اگر روشتان درست بود باید تا حالا جواب می داد.
      ▪ حالت دوم: با دوستان قوی تر خود این مبحث را کار کنید و با هم رفع اشکال کنید.
      ▪ حالت سوم: در صورت استطاعت مالی بهترین کار گرفتن دبیر خصوصی است که اشکالتان را به صورت فردی بررسی و برطرف کند.
      *آدم بی برنامه یعنی آدم بدون کارنامه .* برنامه خود نوعی انتخاب است و باید بهترین، کامل ترین، دقیق ترین و کارآمدترین انتخاب ها باشد .
      زندگی ما مجموعه ای از انتخاب های ما است . زندگی عرصه تعطیلی و بطالت نیست . بدین سبب، ایام تعطیل این جهان مانند ایام دیگر برنامه می خواهد . تعطیلات اموری قراردادی اند که برنامه خاص می طلبند .
      برنامه ریزی نوروز
      * درس خواندن در عید به دلیل سابقه نوروز (سفره هفت سین و خرید و عید دیدنی و...) راحتی سایر اعضا خانواده در رفت و آمد و خواب و خوراک یک مقدار سخت تر است.
      * در عید نمی توانید معجزه کنید و تمام مشکلات خود را حل کنید ولی می توانید از این دو هفته تعطیلات به نحو احسن استفاده کنید و درس هایی را که در ستون های قبل توضیح دادم جمع بندی کرده و خیال خود را راحت کنید.
      * از نظر موضوعی بهتر است دروس پیش دانشگاهی یک را که حدود دو ماه است رها کرده اید به همراه دروس پایه که عمده نگرانی شما را تشکیل می دهند بخوانید و جمع بندی کنید.
      * ترم دوم، ترم تست زدن و ترکیبی درس خواندن است یعنی تعداد درس ها در طول روز زیاد، مدت زمان مطالعه کم، تعداد تست زیاد و تنوع درس و تست را تا جایی که می توانید به کنکور نزدیک کنید.
      * در صورت امکان در اردوهای نوروزی موسسات یا مدرسه خود شرکت کنید. حداقل مزیت شرکت در اردو احساس همدردی است!! یعنی به این نتیجه می رسید که فقط من نیستم که دارم این سختی ها را تحمل می کنم این همه آدم دیگر هم گرفتار کنکور هستند! بر عکس مطالعه در منزل که شما سبب سلب آسایش دیگران هستید، مزیت دیگر اردو نظم نسبی آن است یعنی مجبورید ساعت هشت در محل اردو یا مدرسه حاضر شوید و در یک ساعات مشخص کارهای مشخصی را انجام دهید که از برنامه ریزی بدون ضمانت اجرایی خودتان بهتر است.
      این بار هم تمام شد، این سال هم تمام شد امیدوارم همیشه سر سبز و شاد و خرم باشید.
      سال نو پیشاپیش مبارک و فرخنده آرزومند آرزوهایتان.
      منبع: تبیان



    3. Top | #18
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات

      روزهایی با طعم کنکوری ها

      چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
      در روزهای نزدیک به کنکور, ساعت های درس خواندن را افزایش ندهید
      خرداد که نزدیک می‌شود زمزمه‌ها شروع می‌شود. گروه سنی خاصی به تکاپو می‌افتند. اشتباه نکنید امتحانات خرداد ماه را نمی‌گویم. منظور کنکوری‌هاست. کمتر از 2 ماه مانده به کنکور، چپ بروی، راست بروی می‌خوری به کنکوری‌ها. یکی از مراحل سرنوشت‌ساز زندگی.
      بی‌دلیل نیست ماجرای پرتب و تاب کنکور سالانه فکر چندین میلیون نفر علاوه بر داوطلبان را به خود مشغول کرده است. از جمله والدین، معلمان، آموزش و پرورش، مشاوران، طراحان سوال، رسانه‌ها و...
      موفقیت در کنکور بستگی زیادی به تلاش داوطلب دارد واین‌که چطور درس خوانده است. درس خواندن فن خاص خودش را می‌طلبد.اگر یاد بگیریم صحیح مطالعه کنیم نتایج با ارزشی دارد. از جمله این‌که زمان مطالعه را کاهش می‌دهد،میزان یادگیری را افزایش می‌دهد، مدت یادگیری مطالب در ذهنمان افزایش می‌یابد و به خاطرسپاری اطلاعات را آسان می‌کند.
      برای موفقیت در مطالعه، یک آغاز درست همراه با برنامه‌ریزی می‌طلبد.در این مرحله نظم و ترتیب در اجرای برنامه‌ریزی و استفاده صحیح از زمان حرف اول را می‌زند.
      به این موقع از سال هم که می‌رسی داوطلبان با توجه به تلاشی که کرده‌اند، به نتایج مختلفی رسیده‌اند. عده‌ای امیدوارند که قبول شوند، گروهی خسته‌اند و بعضی‌ها هم فکر می‌کنند که قبول نمی‌شوند. همه این افراد در عین حال که سر در گمند باز هم درس می‌خوانند. زیرا اضطراب ناشی از کنکور نمی‌گذارد که بی‌خیالش شوند.
      ● چه کنیم که خواندن در این موقع سال با وجود خستگی سودمند باشد؟

      • مرور جامع همه دروس در این دو ماه آخر بسیار مهم است. سراغ یادگیری مطالب جدید نروید. مطالب یاد گرفته شده را طوری تمرین کنید که کاربردی شده و تبدیل به مهارت شود. الان فرصت مناسب مطالعه خلاصه‌نویسی‌هاست. مطالعه خلاصه نویسی‌ها زمان مطالعه را کاهش خواهد داد.
      • کسانی که در طول درس خواندنشان یادداشت‌برداری می‌کرده‌اند، مطالب بهتر در ذهنشان مانده است.
      • مرور با تست‌زنی هم مفید است. از منابع جدید استفاده نکنید. از همان جزوه‌هایی که خوانده‌‌اید استفاده کنید.
      • از جمع جدا نشوید! یعنی تکروی نکنید.امتحانات خردادماه را جدی بگیرید. سعی کنید برنامه‌های آموزش و پرورش را دنبال کنید.
      • ساعت‌های درس خواندن را افزایش ندهید. حتی اگر ممکن بود کمی هم کاهش دهید. تجربه نشان داده مطالعه بیش از 8 ساعت در حالت عادی، کارایی خودش را از دست می‌دهد.
      • همچنین می‌توانید در روز‌های آخر به تمام سوالات یک آزمون سراسری در یک نوبت پاسخ دهید تا ببینید در چه سطحی هستید. سپس غلط‌ها را مرور و بررسی کنید.

      ● توهم فراموشی
      احساس می‌کنم ذهنم کاملا به هم ریخته و مطالب را فراموش کرده‌ام!‌ این جمله را سال‌ها در هفته‌های آخر مانده به کنکور تکرار کرده‌اند و سر جلسه کنکور همه چیز در ذهنشان بوده و هیچ اتفاق بدی نیفتاده است. اما این جمله همچنان سر جای خودش باقی است. این احساس کاملا طبیعی است. سعی کنید آن را مرتب تکرار نکنید و انرژی منفی تولید نکنید. هیچ اطلاعاتی از ذهن شما خارج نمی‌شود. در بدترین حالت در جایی قرار می‌گیرد که دسترسی به آن دشوار است.
      یکی دیگر از احساس‌های همیشگی در زمانی که کنکور دارید احساس اضطراب است. اضطراب روز‌های آخر شاید داوطلبان را به درس خواندن بیشتر ترغیب کند، این مساله ممکن است به ضرر داوطلب باشد. بنابراین روز‌های آخر بیشتر به دنبال آرامش باشید. البته کنکور هم مانند هر آزمون دیگری ترس و اضطراب خودش را دارد.
      داوطلبان موفق می‌دانند با بی‌خوابی و شب زنده‌داری یا فشرده کاری در چند روز تغییر زیادی در نتیجه ندارد.
      و در آخر سعی کنید واقع بین باشید و تکلیفتان را با خودتان روشن کنید. با توجه به شرایطی که دارید آرزو کنید...
      منبع: جام جم


    4. Top | #19
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات

      چگونه برنامه ریزی درسی کنیم؟

      پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
      درخصوص برنامه ریزی درسی و کنکور که بحث اصلی ما است گاهی افرادی را می‌بینیم که تلاش بسیاری می‌کنند، روزانه 10 تا 12 ساعت درس می‌خوانند، در کلاس‌های مختلف کنکور شرکت کرده‌اند و تعداد زیادی تست زده‌اند ولی تاکنون موفقیتی کسب نکرده، چند سالی است پشت کنکور مانده‌اند و . . . اما چرا؟ یک دلیل آن می‌تواند وضعیت نامطلوب درس خواندن باشد مثل محل مطالعه، زمان مطالعه، کیفیت و کمیت تست زدن، چگونگی نت‌برداری و یا بهتر نکته‌برداری و عواملی از این قبیل. ولی دلیل دیگر که به‌نظر مهم‌تر می‌رسد، عدم برنامه‌ریزی صحیح، مناسب و منطقی است که به امید خدا در ادامه‌ی بحث به توضیح بیش‌تر در این‌باره خواهیم پرداخت
      چرا نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درسی کنیم؟
      اصل اول: مهم‌ترین مانع عدم شناخت خود
      علت اصلی‌ای که ما نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درسی کنیم، این است که خود را نمی‌شناسیم و همیشه یک تصویر بسیار خوبی از خودمان داریم که بر اساس همان ذهنیت خوب و نه واقعیت عینی می‌نشینیم وبرای خود برنامه‌ریزی درسی می‌کنیم مثل یک کامپیوتر که شنبه ساعت 3 از مدرسه می‌رسم، 3:30 تا 5 فیزیک ـ 5:15 تا 6:45 شیمی ـ 7 تا 8:30 تست زبان می‌زنم ، نیم ساعت استراحت و . . . ولی وقتی می‌خواهیم برنامه را اجرا و عملی نماییم می‌بینیم خیلی تفاوت دارد. از مشاور می‌خواهیم برای ما برنامه‌ریزی نماید که این هم کاری بسیار غلط می‌باشد، نتیجه می‌گیریم که ابتدا باید به شناخت خود بپردازیم و بعد برنامه‌ریزی درسی بکنیم. شما باید جدول یا الگویی داشته باشید تا رفتار خود را در طول روزها و هفته‌های آینده تنظیم کنید ولی ابتدا باید امکانات خود را بشناسید و برای این کار باید به گذشته‌یخود توجه نمایید .
      بدون شناخت دقیق توانایی‌های‌تان، نمی‌توانید الگو و برنامه‌ای واقع‌بینانه برای آینده‌ی خود تدوین نمایید. شاید خود شما تا به حال، برنامه‌هایی برای خودتان تنظیم کرده باشید. سؤال این است که این برنامه‌ها را چند روز اجرا کرده‌اید؟ در میان افرادی که در طول عمر خود برنامه‌ای برای خودشان نوشته‌اند شاید تنها 4 یا 5 درصد توانسته‌اند برنامه‌ی مکتوب خود را بیش‌تر از دو هفته ادامه دهند.
      اشکال کار در کجاست؟
      بسیاری فکر می‌کنند اشکال کار آن‌ها به‌دلیل بی‌تجربگی، راه صحیح تنظیم برنامه درسی را نمی‌دانند وباید فردی با تجربه‌ی بیش‌تر آن‌ها را راهنمایی نماید، به همین دلیل به افراد مورد اطمینان خود مراجعه می‌نمایند و تقاضای دریافت برنامه را دارند تا در طول سال تحصیلی با اجرای آن برنامه در کنکور موفق شوند. چه بسا برنامه‌ای بر اساس تجارب افراد تنظیم می‌شود ولی آیا می‌دانید سرنوشت این برنامه چیست؟ این برنامه هم دقیقا" مانند برنامه‌ی تنظیمی خودتان اجرا نخواهد شد و بر روی صفحه کاغذ باقی خواهد ماند.
      علت این است که این برنامه‌ها همگی یک اشکال اساسی دارند:
      برنامه‌ریزی درسی برمبنای توانایی‌ها وامکانات واقعی شما تدوین نشده‌اند. خیلی خوش‌بینانه و بر اساس بلندپروازی‌ها تنظیم شده‌است و بر اساس واقعیت نبوده است. شما نمی‌توانید به‌طور منظم و بی‌وقفه درسی را پس از درس دیگر مطالعه کنید. حتما" در خلال مدت زمان مطالعه‌ی خود استراحت می‌کنید و اگر هم استراحت نمی‌کنید کار اشتباهی می‌کنید کارهای روزمره‌ی دیگری را هم انجام می‌دهید.
      بار دیگـر تکرار می‌کنیـم:
      اشکال برنامه‌های درسی از پیش طرح شده این است که بر توانایی‌ها و امکانات شما استوار نیستند و غیر واقع‌بینانه‌اند. در زمینه‌ی برنامه‌ریزی آموزشی نمی‌توان بدون توجه به توانایی‌های خود برنامه‌ریزی کرد. آیا شما می‌دانید در روز چند ساعت مطالعه می‌کنید؟ پاسخ به همین سؤال ساده، اثر تعیین‌کننده‌ای در تنظیم برنامه‌ی شما دارد والبته به هیچ‌وجه نمی‌توان فقط به حدس و گمان شما اکتفا کرد. متاسفانه در %99 موارد حدس شما از توانایی‌های خود خوش‌بینانه است. بدون اغراق باید گفت که ارزیابی‌های ما از خودمان معمولا" دو برابر واقعیت است. زیرا ما همیشه تصویر خوش‌بینانه‌ای از خودمان در ذهن داریم.
      برای تنظیم برنامه‌ی درسی واقع‌بینانه لازم است ابتدا توانایی‌ها و ویژگی‌های کاری خود را چه خوب و چه بد به‌طور دقیق بشناسید و این کار تنها با ثبت ساعات مطالعه‌ی خود در گذشته امکان‌پذیر خواهد بود و به حدس و گمان به هیچ‌وجه نمی‌توان اکتفا نمود.
      هرفرد اگر به حال خود رها شود کاری را انجام می‌دهد که به آن علاقه‌ی بیشتری‌دارد. هنگام درس خواندن عملا" به مطالعه‌ی دروسی می‌پردازد که در آن موفق‌تر بوده‌است و در آن‌ها نمره‌ی بهتری کسب کرده است اما واضح است کاری که ما به آن علاقه‌ی بیش‌تری داریم لزوما" کاری نیست که برای اهداف آموزشی ما مناسب‌تر باشد.
      اصل دوم: شناخت تفاوت‌ها
      برنامه‌ ریزی درسی هرکسی با کس دیگری تفاوت دارد و مخصوص خود اوست. درواقع نسخه‌ی یکسانی را نمی‌توان برای همه‌ی دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور تهیه و تنظیم کرد که اگر این‌گونه بود سازمان سنجش در این مورد اقدام می‌نمود ولی می‌دانید که چنین چیزی امکان عقلی و عملی ندارد ولی تلاش بی‌وقفه و فراوان رمز موفقیت می‌باشد. هر یک از شما هر قدر هم خود را باهوش بداند مطمئن باشد که بدون تلاش و زحمت به نتیجه‌ی مطلوب نخواهد رسید. این یک اصل کلی است. داوطلبان به‌دلایل مختلف با یکدیگر متفاوت هستند ازجمله هرکس در زمینه‌های زیر از دیگران متمایز است :
      1- بهره‌ی هوشی
      2- پایه‌ی درسی
      3- نقاط قوت و ضعف در دروس مختلف
      4- اهداف آموزشی
      5- عادت‌ها و روش‌های مطالعه
      6- محیط و شرایط زندگی و تحصیل
      7- میزان اعتماد به نفس و خود باوری
      8- میزان تلاش و پشتکار فرد
      پس باید برای هر فرد برنامه‌ای مختص به خود او تنظیم کرد. آدم‌ها ماشین نیستند و نمی‌توان همه را در یک قالب گنجاند. حتی الگوبرداری از کارهای دوستانی که موفق بوده‌اند نیز صد در صد درست نیست. چه بسا کاری که برای کسی بسیار مؤثر و مفید است برای دیگران کاملا" مضر باشد.
      اصل سوم: واحد زمانی برنامه‌ریزی
      یکی از عوامل اجرا نشدن برنامه‌هایی‌که دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور برای خود تنظیم می‌کنند این است که برنامه را ساعت به ساعت و روز به روز تنظیم می‌نمایند. یعنی واحد زمانی برنامه‌ریزی را یک ساعت یا یک روز در نظر می‌گیرند. در زندگی واقعی استثناهای بسیاری وجود دارد که سبب می‌شود تا ما نتوانیم در هر روز و یا در یک ساعت معین همان کاری را که می‌خواهیم انجام دهیم.
      این استثناها برای دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی به مراتب بیش‌تر از فارغ‌التحصیلان است. اگر موفق به اجرای برنامه‌ی تنظیمی در ساعات خاصی نشدید می‌توانید این ضعف را در روزهای بعدی جبران نمایند. دنیا به پایان نرسیده است و لطفا" از کاه کوهی نسازید. و مشکلات را بزرگ‌نمایی نکنید. از این‌رو به‌نظر می‌رسد یک هفته واحد زمانی مناسب‌تری برای برنامه‌ریزی باشد. اگر ما رفتار خود را در طول یک هفته بررسی نماییم بهتر می‌توانیم به عدم تعادل کارهای خود پی ببریم و افراط و تفریط ها را در کار خود بشناسیم.
      هرفرد اگر به حال خود رها شود کاری را انجام می‌دهد که به آن علاقه‌ی بیشتری‌دارد. هنگام درس خواندن عملا" به مطالعه‌ی دروسی می‌پردازد که در آن موفق‌تر بوده‌است و در آن‌ها نمره‌ی بهتری کسب کرده است اما واضح است کاری که ما به آن علاقه‌ی بیش‌تری داریم لزوما" کاری نیست که برای اهداف آموزشی ما مناسب‌تر باشد.
      بررسی عمل‌کرد در طول یک هفته تا حدود زیادی تعادل و یاعدم تعادل کارها را مشخص می‌نماید. برای آن‌که به اهداف آموزشی خود برسید ودر کنکور موفق شوید باید هر درس را به‌طور متعادل و به اندازه‌ی اهمیت همان درس مطالعه نمایید، و با توجه به نقاط قوت و ضعف فردی در آن درس و اهمیتی که آن درس در کنکور دارد ساعات مطالعه‌ی آن درس را تنظیم نمایید . اگر واحد زمانی برنامه‌ریزی را یک هفته در نظر گرفته‌ایم برای است که از افقی بالاتر کارخود را بررسی کنید . وقتی منظره‌ای را از بالا تماشا کنید بهتر می‌توانید جوانب کلی آن را تشخیص دهید.
      ذکر مثالی شما را نسبت به محاسبه‌ی ساعات مطالعه آشنا می‌سازد:
      علت این‌که ما اکثرا" ساعات مطالعه‌ی روزانه‌ی خودمان را بیش‌تر از مقدار واقعی آن حدس می‌زنیم این است که در ذهن‌مان فقط به روزهایی که خوب درس می‌خوانیم توجه می‌کنیم ودر نظر نمی‌گیریم که در بعضی روزها یا اصلا" درس نخوانده‌ایم یا به مراتب کم‌تر از آن‌چه تصور می‌کردیم درس خوانده‌ایم.
      وقتی ساعت مطالعه‌ی روزهای مختلف را با هم جمع کرده‌ایم، مشخص کنیم که در یک هفته چند ساعت مطالعه کرده‌ایم و با تقسیم آن به عدد هفت متوسط ساعت مطالعه در هر روزمان را به‌دست آوریم متوجه خواهیم شد که این عدد با آن‌چه ما از ابتدا تصور می‌کردیم تفاوت بسیار دارد.
      وقتی یک هفته به‌عنوان واحد زمانی مطالعه درنظر گرفته می‌شود، واحدهای زمانی کم‌تر از یک هفته یعنی روز و ساعت می‌تواند به‌عنوان اجزا مورد بررسی قرار گیرد و از طرف دیگر برای بررسی کلیات بیش‌تر، می‌توانیم با جمع فعالیت چند هفته، فعالیت‌های ماهانه را مورد توجه قرار دهیم.
      اگر ما رفتار خود را در طول یک هفته بررسی نماییم بهتر می‌توانیم به عدم تعادل کارهای خود پی ببریم و افراط و تفریط ها را در کار خود بشناسیم.
      اصل چهارم: خودمحوری نقش فعال و خلاق شما در برنامه‌ریزی درسی
      هیچ‌کس به اندازه‌ی خود شما دل‌سوز و نگران سرنوشت شما نیست واز جزئیات برنامه‌ی‌تان آگاه نیست این روش برنامه‌ریزی درسی شاید برای اولین بار در عمرتان عرصه‌ای ایجاد کند که شما در آن بتوانید ابتکارات و خلاقیت‌های خود را ابراز نمایید.
      آن هم در زمینه‌ای که بیش‌ترین اهمیت را در سرنوشت شما دارد، یعنی در زمینه‌ی ورود به دانشگاه و ادامه‌ی تحصیلات عالی . بنابراین از هم‌اکنون آگاه باشید، از همین امروز که شروع به تنظیم جدول‌های برنامه‌ریزی خود می‌نمایید باید اندیشیدن به کار خود را نیز جدی بگیرید.
      این خود شما هستید که فعال‌ترین نقش را در برنامه‌ریزی برای درس خواندن دارید. البته این‌که آدم هر روز خود را کنترل کند، درجه‌ی پایبندی خود را محاسبه کند و . . . کار بسیار سختی است و البته :
      نـابـرده رنـج گنـج میسـر نمـی‌شـود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
      آن‌چه مهم است برخورد خلاقانه‌ی شما با برنامه‌ای است که خودتان آن را طرح می‌کنید. این روش برنامه‌ریزی، شما را از وابستگی به اطرافیان بی‌نیاز می‌کند و تنها شما نیاز دارید که با یک مشاور خوب به‌طور مستمر رابطه داشته باشید تا باتجربه‌ی خود و در نظر گرفتن مقتضیات هر زمان ( مثل تغییر ساعت مطالعه در زمان امتحانات نسبت به روزهای قبل، تغییر ساعت مطالعه در ایام تعطیلات مثل عید نوروز و . . . ) برکار شما نظارت و کنترل داشته باشد و تغییراتی را که لازم است منظور نماید.
      حسن دیگر این کار این است که شما به راحتی از نوع و حجم مطالعه‌ی خود در مقابل دیگران می‌توانید دفاع کنید. به‌طور مثال در مقابل نیش و کنایه‌زدن دوستان و یا دخالت‌های بی‌مورد بعضی از اطرافیان و مقایسه مداوم شما با دیگران می‌توانید به استناد ارقام و اعدادی که در دفاتر خود ثبت نموده‌اید از حقانیت توام باصداقت خود دفاع کنید.
      زیرا تعدادی از دانش‌آموزان با ثبت اعداد و ارقام دروغین می‌خواهند ساعات مطالعه‌ی خود را بالا ببرند ولی موقع اعلام نتایج اسم خود را جزء قبول‌شدگان نمی‌بینند و می‌فهمند که چه اشتباهی نموده‌اند سعی کنید با طبیعت و اطرافیان و از همه مهم‌تر خودتان روراست باشید واین را بدانید که: هیچ بار کجی به منزل نرسیده و نمی‌رسد.
      علوی


    صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن