سلام...بچه ها با یه تاپیک دیگه در خدمتتونم...اینجا میخوام به مشکلی بپردازم که خیلی از داوطلبین کنکور توش ضعف اساسی دارن... یه درسی رو چطور و با چه نحوی بخونم....یا اینکه از کجا شرو کنم به خوندن؟؟؟اینا سوالایین که خیلی از بچه ها دارن و یکی از دغدغه های اصلی کنکوریاس...اینجا سعی میکنم در مورد این سوالات توضیح جامعی رو بدم تا مشکلات یکی پس از دیگری حل شن...
نحوه ی مطالعه ی دروس:
زیست شناسی:این درس مهمترین درس رشته ی تجربیه و دارای ضریب 12 هستش ینی بالاترین ضریب در بین دروس رشته تجربی...زیست بعد از زمین شناسی و ریاضی بعنوان سومین درس تو دفترچه ی دروس تخصصی قرار داره...از این درس 50 تا تست تو کنکور طرح میشه که سوالات شماره ی 156 تا 205رو شامل میشن وزمان پیشنهادی برای حل تست هاش 36 دقیقس ...درمورد تعداد تست فصول مختلف دیگه تقریبا نمیشه گفت از هر فصل چند تا تست مطرح میشه چون اکثر تست ها ترکیبی شدن....به جز دو یا سه تا از سوالات این درس که مربوط به فصل ژنتیک بوده و استنباطی-محاسباتی هستند بقیه ی سوالات همه مربوط به سوالات مفهومی و تحلیلی میشن.......سوالای مفهومی- تحلیلی- ترکیبی کنکورهای سالهای اخیر نشون میده که باید برای مطالعه ی این درس روش جدیدی اتخاذ بشه تا داوطلب کنکور بتونه خودشو با سبک جدید سوالات وقف بده...اما اون روش :
--برای حل تست های کنکورهای اخیر و آینده باید به خط به خط کتاب درسی مسلط بود، اونرو مفهومی خوند و ترکیبش کرد ...اما چطور؟
1-خواندن متن کتاب درسی(خط به خط):همونطور که همه میدونن خوندن خط به خط کتاب درسی تو زیست اهمیت بسیاری داره و یه کنکوری قبل از هر چیزی تو زیست،باید روی خط کتاب درسی مسلط باشه ولی چرا؟ اولاکسی که خط کتاب رو ندونه نمیتونه به عمق مطلب پی ببره و به مفهوم نمیرسه و نمیتونه که مطالب رو با هم ترکیب کنه...همچنین باید به خاطر داشت که در کنکورسوالاتی هم مستقیما از خط کتاب درسی مطرح میشه و تعدادشونم سال به سال رو به افزایشه...دلیل دیگه ای که میتونم بگم اینه که سوالات کنکور به زبان کتاب درسی مطرح میشن...به تازگی توی کتاب های کمک آموزشی سبکی برای تفهمیم و درک بیشتر بچه ها آورده شده...این کتابها اومدن و سعی کردن باروش طنز و کاریکاتورو توی یک فضای صمیمی مطلب رو به شما آموزش بدن...که البته بسیار هم عالیه...ولی سوال کنکور به این شکل نیست و سوالات با توجه به خط کتاب و به زبان کتاب مطرح میشن پس همونطور که گفتم باید به خط کتاب درسی مسلط بود...راستی فعالیت ها، تفکر نقادانه،فعالیت هاو بعضی از بیشتر بدانیدهارو هم بخونید...........ولی در خوندن متن و خط به خط کتاب درسی باید به نکاتی توجه داشت:
توجه به قیدها:در متن کتاب درسی قیدهایی(برخی، بعضی ،بسیاری ،همه، اغلب، باعث، دراصل مستقیما ،برخلاف ،همانند، به ندرت ،بیشتر و غیره)بیان شدن که بسیار مهم هستن... در سالهای اخیر هم تعداد سوالاتی که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم از قیدها مطرح شده بسیار زیاده پس باید توجه ویژه ای به قیود داشت...نکته ای که در خوندن قیدها ی خط به خط به آن توجه کنیم اینه که قیدها رو همراه با خوندن متن یادبگیریم....بسیاری از داوطلبین کنکور هستن که میان و یک فصل رو بدون توجه به قیدها میخونن و بعد از اتمام از روی یه کتاب دیگه قیدهارو یاد میگیرن و اینکار موجب هدر رفتن وقت و سردرگمیشون میشه و ممکنه بعدها دوباره قیدهارو به درستی به یاد نیارن...پس یادتون باشه که قیدهارو همراه با خوندن یاد بگیرید ...اینطوری تو هنتون موندگارتر میشه و صد البته یادگیریشونو آسونتر...
ترکیب خط به خط:میخام این قسمت رو با یه مثال توضیح بدم،کلمه ی ATP هم تو فصل اول سال دوم و هم تو فصل هشتم از از سال چهارم بیان شده...ینی یه کلمه عینا در دو فصل بیان شده...این به این معنیه که اطلاعاتی که از ATPتو فصل اول اومده تو فصل 8 پیش کامل شده...پس بهتره که این قسمت ها رو باهم بخونیم و به عبارتی ترکیبشون کنیم....یک مثال دیگه،تو فصل اول پیش درمورد پروتئین اطلاعات زیادی اومده...کلمه ی پروتئین در فصل اول سال دوم هم عینا تکرار شده و مطالبی درموردش آورده شده...همچنین در فصول متعددی از موادی نام برده شده که جنس روتئینی دارن...تکرار کلمه ی پروتئین در فصول مختلف نشون میده که از نکات زیادی از پروتئین در جای جای این فصول اومده که بهتره ما با هم ترکیبشون کنیم و با هم بخونیمشون....به این میگن ترکیب خط به خط ینی کلمه یا جمله ای که در این فصل وجود داره عینا تو فصل یا خط دیگه ای از کتاب درسی هم اومده که بهتره با هم ترکیب بشن...
ارتباط خط به خط با اشکال:در کتاب درسی شکل هایی جهت تفهیم و درک بهتر مطالب آورده شده که با خطوطی از متن کتاب در ارتباطن...پس بهتره اون قسمت از متن کتابرو که مربوط میشه به شکل، تو کنار یا زیر شکل عینا بنویسیم...همچنین خطوطی از فصول دیگه هم هستن که با یک شکل در ارتباط هستن که بهتره اونارو هم زیر شکل بنویسیم...چون تو کنکور سوالاتی هم به طور مستقیم و یا غیر مستقیم از شکل ها بیان میشه که خیلی هم راحت میشه بهشون پاسخ داد ولی باید مواردی رو که گفتم رعایت کرد...
یه نکته:در خوندن خط به خط به کلمات توجه ویژه ای داشته باشین...نباید به جای یک کلمه واژه ی مشابهش رو بیارن(ریبوزوم و ریزوبیوم یا لیزوزیم و لیزوزوم)همچنین نباید کلمه ای اضافه یا کم شه...اینکار مفهوم مطلب رو هم عوض میکنه که اینو تو قسمت دوم مفهوم (یعنی درادامه) توضیح دادم...
2-مفهومی خوندن:همه میگن که سوالات کنکور مفهومی-ترکیبی شده و دیگه نمیشه با خوندن خط کتاب کتاب درسی به درصد قابل توجهی رسید...الان باید مفهومی خوند...ولی اصلا میدونن مفهوم چیه؟؟شما وقتی متن کتاب رو خوندید باید بدونید که معنی اون خط چیه؟که اگه فردا تو کنکور همون خط کتاب با جمله بندی دیگه ای به عنوان سوال مطرح شد بتونی بهش جواب بدی...ولی چطور میشه مفهومی خوند؟با یک مثال توضیح میدم...شما در فصل اول از زیست سال دوم میخونید که مواد آلی مواد کربن داری هستند که داخل سلول ساخته میشوند....اگه میخوای بدونی مفهوم و معنی این جمله چیه باید به سوالاتی که میگم جواب بدی...مواد آلی همون موادی نیستن که تو شیمی هم خوندی؟؟فصل 5 شیمی 2؟گفته کربن؟کربن چیه؟عنصره؟اصلا عنصر چیه؟خب این موادآلی داخل سلول چطوری ساخته میشن؟نه صبر کن...خود سلول چیه اصلا؟وقتی به جواب این سوالاتت رسیدی مطمن باش که معنی و مفهوم این خط رو به طور کامل متوجه شدی و کاملا فهمیدی که جملت چه مفهومی رو میرسونه...الان این جملرو با هزاران جمله بندی دیگه هم بهت بدن میتونی به راحتی پاسخ بدی...
سوال:ممکنه سوال بکنید برای یه جمله انقد سوال؟اینطوری، خوندنه یه جمله که یه ساعت طول میکشه؟من میگم نه اینطور نیست...اشتباه نکنید...قرار نیست به خاطر یه کربن برید و یه فصل رو بخونید...همین که بدونید کربن چیه و ویژگیهاش چیه و چطور تو موادآلی هست کافیه...مطمن باشید این کار زیاد طول نمیکشه و اگرم بکشه مطمن باشین چیزی رو از دست ندادین....
ادامه میدم....برای مفهومی خوندن باید عمق مطلب رو درک کنید نه صرفا چیزی که تو ظاهر هست...با یه مثال دیگه توضیح میدم....تو خط کتاب اومده که پروتئین ها باعث انجام کارهای درون سلول میشوند؟؟اگه اینو همینطوری حفظ کنی و مهمومش رو درک میکنی نمیتونی به تست های مربوط به اون هم به درستی پاسخ بدی....مثلا تو تست ها میدن پروتئینها همه ی کارهای درون سلول را انجام میدهند....این جمله درسته؟صد درصد نه...باعث انجام میشن...باید از خودت بپرسیچطوری باعث انجام کارهای درون سلول میشن؟...با رسیدن به جواب سوالاتت به مفهوم هم میرسی...یک مثال دیگه...تو خط کتاب اومده که پروتئین های منقبض شونده رشته پروتئین هایی هستن که موجب حرکت ماهیچه ها میشوند...خب چطوری میشه مفهوم این جملرو دونست؟دبیرا جلوی این جمله مینویسن اکتین و میوزین...تو هم حفظ میکنی....برو فصل 8 سال دوم...اونجا هم راجبه ماهیچه توضیح داده و هم اکتین و میوزین...اگه اونارو بخونی قشنگ میفهمی مفهوم این جمله چیه...در ضمن یه چیز دیگه...پروتئین هایی که موجب حرکت ماهیچه ها میشن بهشون میگیم منقبض شونده؟نه عزیزم رشته پروتئین...رشته پروتئین چیه؟برو تحقیق کن ببین...راستی رشته پروتئین هایی که موجب حرکت میشن پروتئین منقبض شوندن؟نه دیگه عزیزم ...موجب حرکت ماهیچه ها میشوند نه فقط حرکت...داخل سلول حرکت هایی به وسیله ی پروتئین هایی وجود دارد که به هیچ وجه پروتئین منقبض شونده نیسن...خب چطوری موجب حرکت ماهیچه ها میشن؟ینی اینجا مفهومش رو از یک خط به خط صحیح باید بفهمی...اگه اینطوری بخونی میفهمی مفهوم ینی چی....در مفهومی خوندن هم همچون خط به خط باید به نکاتی توجه کرد:
ترکیب مفهوم:من قبلا در مورد ترکیب خط به خط توضیح دادم ولی بعضی از قسمت ها وجود دارند که در ظاهر هیچ ربطی بهم ندارن چون هیچ کلمه ی مشابهی نیست که تو هر دو جمله تکرار شده باشه ولی مفهوماشون خیلی باهم ارتباط داره....ینی هر دوتا دارن درمورد یه یز حرف میزنن....اینو نمیتونم مثال چندانی بزنم خودتون نخونید متوجه نمیشید...ولی باز یه مثال میزنم،تو فصل 6 سال دوم گفته جاندار xگردش خونش بستس...توی فصل 11 سوم جاندار y رو نام برده و گفته فقط این جانداره که لقاح خارجی داره...از اینجا چه نتیجه ای میگیری؟که جاندار xدارای لقاح داخلیه....در حالیکه هیچ جمله ی مشترکی نداشتن...
قیدهای مفهومی و مقایسه ی مفهوم ها:بعضی از قیود هستن که در خط کتاب نیومدن ولی اگه مفهومو بلد باشی متوجهشون میشی...این قیدها بسیار مورد توجه طراحان کنکور قرار گرفته به شکلی که سوالات بسیار زیادی از این سبک در سالهای اخیر تکرار شده...یه مثال میزنم تو سوال کنکور میدن هر جانوری که گردش خون بسته داشته باشد دارای لقاح داخلیست...ینی منظور سوال اینه که همه ی جانوران دارای گردش خون بسته لقاح داخلی انجام میدن...ایا چنین قیدی عینا تو کتاب اومده؟نه...ولی با استفاده از ترکیب مفهوم و با توجه به قیدهای مفهومی میشه به این سوال پاسخ داد...یه مثال دیگه...تو سوال کنکور اومده که جاندارانی که تنفس نایی دارند بر خلاف جانداران دارای گردش خون بسته دارای اسکلت خارجین....ایا واژه ی برخلاف تو کتاب اومده بود و این دوتارو مقایسه کرده بود؟نه...پس به قیدهای مفهومی توجه زیادی داشته باشین...همچنین جانداران مختلف رو با هم مقایسه کنین...با مقایسه ی اونها قید هایی مثل برخلاف یا همانند نیز کشف خواهد شد که بسیار مهمن...دیدین روی جلد کتابهای کمک آموزشی مینویسن مقایسه ای؟همین هاست...البته باید بگم مقایسه ی خط به خط هم انجام بدید... برای مثال جانداری هست یه سری ویژگیهارو داره و جانداری دیگری وجود داره که چنین ویژگیهارو نداره و یا برعکسشو داره و یا حتی این دو تا جاندار در داشتن یه سری ویژگیها مشترکن...و این ویژگیها توی متن کتاب درسی عینا اومده...سعی کنید اونهارو هم مقایسه کنید..
یه نکته:توجه کردین یه نکته ی بسیار مهم از مثال هایی که تو بخش قیدهای مفهومی زدم میشه فهمید؟اون نکته اینه که تو سوالات کنکور های اخیر یه چیزی رو مستقیم به ما نمیگن...مثلا نمیاد بگه جانورکرم خاکی...میاد میگه جانور بی مهره ای که دارای گردش خون باز است...که تو باید بدونی که منظورش کرم خاکیه...یا میاد میگه عاملی که موجب تسهیل انجام واکنش میشود...و تو باید بدونی که منظورش آنزیمه...یا میگه عامل ترانسفورماسیون که تو باید بدونی DNA...یامثلا بجای اینکه طبق کتاب بگه همه ی گیاهان فلان ویژگی رادارند میگه براسیکا اولراسه دارای این ویژگیست که شما باید بدونید براسیکا اولراسه یه گیاهه...این جزوه رو بعنوان مقدمه بخونید برای بدست آوردن چنین مهارتهایی لازمه(http://konkur.in/11638/%DA%A9%D8%AA%...%B0%D9%87.html)
ترکیب مفهوم با شکل:شکل هایی که تو کتاب آورده شده مثل متن کتاب درسی مفهومی رو دارن که باید کشفش کرد...به این مفاهیم توجه زیادی داشته باشید..حتی خیلی از مطالب تو یه فصل هستن که مفهومشون با شکلی از یه فصل دیگه در ارتباطه...سعی کنید اونهارم با شکل ترکیب کنید...
3-ترکیبی خوندن:ترکیبی خوندن کاملا توضیح داده شد ولی یه بار دیگه تیتر وار توضیح میدم....ترکیب خط به خط...ترکیب مفهوم ها...ترکیب مفهوم با خط به خط،تو خیلی جاها میبینی مفهوم یه مطلب از یه فصل با خط کتاب از فصلی دیگه یا حتی همون فصل در ارتباطه...ترکیب مفهوم و خط کتاب درسی با اشکال و ترکیب خود شکل ها با هم...
چند روش کاربردی تو خوندن زیست:سعی کنید زیست رو با شکل هاش یاد بگیرید اگه شکلی تو کتاب اومده که هیچ ولی اگه نیومده شکل ها و انیمیشن هایی رو از اینترنت دانلود کنید ...روش تصویری به شما تو یاد گیری زیست بسیار کمک میکنه...برای مطالبی که صرفا حفظی هستن رمزگردانی و کدگزاری کنید...مثلا داداش من یه رمزی برای وظایف مخ ساخته بود(عمه هوشنگ یاد حافظه ی کند ادرا کردم=عمه هوشنگ که میتونست بشه عمو هوشنگا ولی این خنده دار تره،میشه عملکرد هوشمندانه......یاد میشه یادگیری.....حافظه میشه همون خافظه....ادرا کردم میشه ادراک)شما هم میتونید بسازید...رمزها هر چقدر خنده دارو غیر معقولتر باشن بیشتر تو ذهن میمونن و بعد چند مدت مطلبو حفظ میشی و دیگه نیازی به رمزم نیست...حتی روزاتون میتونه خیلی مختصرو مفید هم باشه (مثلا عماد حایادی=عم میشه عملکرد هوشمندانه....اد میشه ادراک...حا میشه حافظه.....یاد میشه یادگیری....که البته برای اینجا این خوب نیست و رمز قبلی بهتر بود)
تذکر:تو خوندن زیست اصلا وارد مباحث خارج از کتاب نشید ولی اگه ابهامی داشتید اونو حتی با مطالب خارج از کتاب رفع کنید...همینطوریادتون باشه هیچ وقت هیچ فصلی از زیست رو حذف نکنید چون سوالات ترکیبین و نمیشه گفت که مطمنن از یه فصل به هیچ وجه سوال نمیاد...
یه سبک جدید و در سوالات جدید کنکور:توی سوالات جدید بیشتر تمرکز طراح رفته روی استثناعات....استثناعاتی که باید بهشون توجه بشه....بعضی از این استثناعات رو میشه از روی قیدهایی مثل به جز و یا بسیاری (نه همه) پیدا کرد ولی بیشترشون توی خط کتاب نیومدن....و تنها کسی که متن کتاب رو مفهومی خونده باشه و مطالب رو تحلیل و مقایسه کرده باشه میتونه این استثناعاتو کشف کنه و سوالاتو جواب بده...پس به استثنائات توجه ویژه ای داشته باشید...
مرحله ی اجرا:همه چیو گفتم به جز اینکه چطور باید این مراحلو اجرا کرد...ببینید شما باید یه منبع اصلی داشته باشید....منبع اصلی منبعی هستش که همه ی نکات و مطالبت توی اونه و هر نکته ای پیدا کردی داخلش مینویسی....منبع اصلی میتونه کتاب درسی شما باشه و یا یه کتاب درسنامه ای مثل فاگوزیست یا یه جزوه ی خوب مثل جزوه زیست دکتر عمارلو و یا حتی جزوه دبیرتون...اگه کتاب درسی منبع اصلیتون باشه باید نکاتی رو که از خوندن کتب کمک آموزشی و یا از تست زنی بدست میارید رو توی اون بنویسید و اگه این منبع اصلی کتاب کمک آموزشی یا یه جزوه باشه باید حتما خط کتاب رو واردش بکنید(البته اگه خودش خط کتابو داشت لازم به واد کردن خط به خط نیست مثل جزوه دکتر عمارلو که هممون دیدیم)...درواقع منبع اصلی منبعی خواهد بود که همه ی نکات اعم از خط به خط کتاب و نکات ترکیبی مفهومی و نکات استخراجی از تست ها و حتی اشکال هم باید داخل اون نوشته بشه...منبع اصلی باید تنها منبعت باشه(دیگه نگی یه منبع اصلی دارم و یه کتاب درسی که همراه هم میخونمشون)چون اگه اینا بشن دو تا سردرگمت میکنن...ولی باید چطور منبع اصلی رو کامل کنی؟ببین اول از همه باید کتاب درسی رو بخونی(میدونی که طبق قرارمون مرحله خوندن بعد از پیش خوانی و طرح سواله)ولی نه کامل...خیلی ها میگن برای خوندن یه فصل ابتدا کل فصلو از روی کتاب درسی یکبار بخون و بعد برو سراغ منابع دیگه...این کاملا غلطه...شما همراه خوندن باید منبع اصلیتو تکمیل کنی...پس کتاب درسی رو که گفتم اول از همه بخون چطور باید بخونی؟مبحث به مبحث...از فصل اول سال دوم مثال میزنم....اول بیا کل مبحث مربوط به عنکبوت رو کامل بخون...قیدهارو مشخص کن و سعی کن مفهوم مطلبو متوجه بشی...بعد از اون بیا سراغ کتاب کمک اموزشیت یا جزوت...همون مبحث عنکبوت رو بخون و با کتاب انطباق بده....اگه به نکته ای رسیدی توی منبع اصلیت بنویس...ینی اگه منبع اصلیت کتاب درسیه نکاتی رو که توی کتاب کمک اموزشی یا جزوت هست رو ببرو تو کتاب درسی بنویس(حاشیه نویسی)...و اگه منبع اصلیت کتاب درسی نیست نکات رو از کتاب درسی وارد اون منبع اصلیت بکن(ینی خط به خط و تحلیلات)....مبحث عنکبوت تموم شد؟خب ادامه بده... اینبار یه مبحث دیگرو از روی خط به خط کتاب درسی بخون...قیدهارو مشخص کن...تحلیل کن...بررسی کن...بفهم...تموم شد؟بیا سراغ جزوه یا کتاب کمک اموزشیت...بخون و با کتاب درسی منطبق کن...و کدومش منبع اصلیته؟ نکاتو بریز تو اون....راستی تا یادم نرفته بگم اسم این کار(وارد کردن نکات استخراجی از منابع دیگه و یا از تست ها به منبع اصلی) حاشیه نویسیه...ما کلا تو هیچ درسی(بخصوص زیست)خلاصه نویسی نداریم...نگرانم نباشید تو تاپیک های اینده توضیح میدم...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
از کجا شروع به خوندن زیست کنم؟
(بخش اول خواندن فصول مربوط به زیست مولکولی و متابولیسم سلول یعنی فصل های ۱ و ۲ سال دوم + ۵ سال سوم + ۱ و ۲ پیش+8 پیش )
(بخش دوم خواندن فصول مربوط به ژنتیک یعنی فصل های 6 و ۷ و ۸ سال سوم + ۵ پیش)
(بخش سوم خواندن فصول مربوط به جانوری یعنی فصل های 3 و 4 و 5 و 6 و ۷ و ۸ سال دوم (البته قسمت های مربوط به گیاهی در قسمت گیاهی خونده شه) + فصل های۱، ۲، ۳، ۴ و ۱۱ سال سوم...(سعی کنید در خوندن این قسمت مطالب مربوط بعه بدن انسان را هم جدااز قسمت جانوری بخونین))
(بخش چهارم خواندن فصول مربوط به گیاهی یعنی قسمتهای گیاهی فصل هایی از سال دوم و سوم مثل 3 و 6 سال دوم + ۹ و ۱۰ سال سوم)
(بخش پنجم خواندن فصول مربوط به قارچ و باکتری و آغازیان یعنی فصول ۹، ۱۰ و ۱۱ پیشدانشگاهی)
(بخش ششم خواندن فصول متفرقه یعنی فصل های ۳، ۴، ۶ و ۷ پیش دانشگاهی یا سال چهارم)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
loading
برای دروس بعدی منتظر باشید