نمونه یک گام دیاتونیک :
در نمونه زیر انواع گامهای اصلی و زیر شاخه ها را مشاهده میکنید :

انواع گامهای کلی با مشتقات اصلی آنها را در نمودار بالا میتوانید مشاهده کنید. هر یک از این گامها ساختار و فرمولاسیون متفاوتی دارند که در ادامه مطلب توضیح داده خواهد شد.
گامهای دیاتونیک بزرگ (MAJOR) :
فرمولاسیون تمامی گامهای ماژور (Ionion) از گام دو ماژور بدست می آید. گام دو ماژور (و گام لا مینور) هیچ علامت دیز یا بملی ندارند. با دقت در گام دو ماژور میتـوان فهمید که بین درجــــات سوم و چهارم و همچنین هفتم و هشتم نیم پرده فاصله وجود دارد و بین مابقی درجات فاصــله یک است. بنابراین هر گاه بخواهیم گامی را بسازیم فرمول زیر را در آن پیاده میکنیم .
به گام دو ماژور زیر دقت کنید :

توجه : بین نتهای می (E) و فا (F) و سی (B) و دو (C) همیشه بطور طبیعی نیم پرده فاصـله است .
و بین نتهای دیگر یک پرده فاصله به طور طبیعی وجود دارد.
گامهای دیاتونیک کوچک (MINOR) :
گامهای مینور قدیمی تر از گامهای ماژور می باشند.چند نوع گام مینور داریم که در نمـــــودار بالا میتوانید ببینید.اینک به فرمولاسیون یکایک این گامها می پردازیم، این را هم در نظر داشته باشید
که فرمول اقسام گامهای مینور معمولا از گام لا به دست می آید.
الف ) مینور تئوریک : در این نوع از گامهای مینور بین درجات دوم و سوم ، پنجـم و ششـم نیم پرده فاصله وجود دارد.
ب ) مینور هارمونیک : یکی از مهمترین گامهــای مینـور گام مینـور هارمــونیک است، چرا که در ساختن آکوردهای اصلی نقش مهمی را ایفا می کند. در این گام فاصله هفتم دیز (#) می باشد.
ج ) مینور ملودیک : این نوع گام مینور یک گام رفت و برگشتی است که بیشـتر در ایجاد ملـودی بکار میرود. در این نـوع گــام فواصــل بین درجــات 2 و 3 و همچنین 7 و 8 نیم پرده می باشد که در موقع برگشت ، به حالت مینور تئوریک برگشت می کند.
د ) مینور مخلوط : از ترکـیب مینور ملــودیک و مینور هارمونیـک بوجود می آید ، یعنی شبیـه مینور ملودیک است با این تفاوت که در موقع برگشت ، به حالت مینور هارمونیک برگشت می کند.
ه ) مینور جیپسی : یکی از گاهمای مینوری است که سابقه کمتـری را نسبت به بقیـه گامها دارا است و می توان این نوع گام را جزو گاهمای جدید به حساب آورد. در این گام فواصل چهارم و هفتم دیز (#) می باشند.
فواید گام شناسی :
1. هر پوزیسیونی گــامهای خــاص خود را داراست. پس با استــفاده از گام شنـاسـی می تـوان اولا گام آهنگ یا قطعه موسیقی را تشخیص داد ثانیا محدوده اجرای عملی آن قطعه یا آهنگ را در گیتار حدس زد.
2. از روی گام می توان با ساختار آکورد ها آشنا شد.
3. تسلط بر گامهای مختلف موجب تقویت بداهه نوازی در گیتار می شود.
4. با تشخیص گام یک قطعه می توان آکوردهای اصلی آن را حدس زد.
5. در زمینه آهنگسازی ، گام شناسی و استفاده از گامهای مختلف در قطعات رکن مهمی را ایفا می کند.
6. با آشنایی گامهای پر مصــرف در هر سبــک موسیقی ، می توان شـــناخت بیشتر و بهتری را از نحوه اجرای آهنگ در هر سبک پیدا کرد و در واقع با اســتفاده از گامشنــاسی می توان به سبــک شناسی نیز پرداخت.




گامشناسی مقدماتی : تعریف گام : به تعدادی اصوات منظم و پی در پی (نتها) که با اصول خاصی پشت سر هم قرار گرفته اند و تشکیل فضایی را داده اند گام می گویند. نت آغاز و پایان گام باید هم نام باشد. سه نوع گام کلی داریم :
1. گامهای کروماتیک (فواصل نیم پرده) که از 13 درجه ساخته میشوند.
2. گامهای دیاتونیک (فواصل طبیعی) که از 8 درجه ساخته میشوند.
3. گامها و مدهای نوین که از 8 یا 9 یا 6 و ... درجه ساخته میشوند.
توجه : به هریک از نتهایی که تشکیل گام میدهند ، درجه اطلاق میشود. نمونه یک گام کروماتیک :




برای دیدن ادامه مطالب اینجا کلیک کنید

- - - - - - پست ادغام شده - - - - - -


تکنیک های مورد نظر :

آپوگادو : ( خفه کردن صدای سیمها )

این عمل به دو شیوه انجام می گیرد

1- خف به وسیله کف دست راست 2 – خف به وسیله انگشت چهارم ، در این درس و در ابتدای قطعه این تکنیک بوسیله انگشت چهارم ( حالت دوم ) اجرا می شود

نکات مهم در اجرای این تکنیک :

در اجرای این تکنیک باید دقت نمایید که برخورد انگشت چهارم به سیم ها ، سریع و ظریف باشد نه با قدرت ، اگر در این تکنیک با قدرت سیم ها را لمس کنیم باعث بوجود آمدن صدای اضافی از سیم ها می شویم ( به دلیل برخورد سیم ها با صفحه انگشت گذاری گیتار )

انگشت چهارم باید سیم ها را فقط لمس کند ، به شیوه ای که صدای مرتعش شده از سیم ها قطع شود و در ضمن صدای دیگری پس از برخورد انگشت چهارم به سیم ها شنیده نشود

شیوه زدن راسگوادو در شروع قطعه :

راسگوادو چهار تایی بدون ضرب آخر ( I ) و به جای I از آپوگادو استفاده می کنیم

ضربه گلپ :

گلپ تکنیکی حیاتی در گیتار فلامنکو :

در زدن گلپ دقت کنید که صدای ایجاد شده توسط گوشت و ناخن دست ایجاد می شود و ضربه گلپ نباید صرفا توسط ناخن به گیتار اصابت کند

یکی از جلوه های بارز و زینت های موسیقی در فلامنکو ضربه گلپ می باشد و درست اجرا کردن آن می تواند کمکی شایان به درک مخاطب و برقراری ارتباط با موسیقی فلامنکو داشته باشد . پس در اجرای این تکنیک نهایت دقت را به کار برید

اجرای تکنیک لگاتو بر روی آکورد های ( سی بمل و لا ماژور ) :

قسمت اول (‌ لگاتو بر روی آکورد لاماژور ) :

گرفت آکورد با دو انگشت ( 1 و 2 ).لگاتو با انگشت 3 ( فرت سوم سیم 1 ) در ضرب ( 12 و ) :

توجه نمایید که لگاتو در این حرکت می تواند با انگشت چهارم نیز صورت پذیرد . برای لگاتو کردن توجه نمایید که این شیوه لگاتو کردن ( همزمان در ریتم و بر پایه کمپاس ) ، باید بدون شتاب و دستپاچگی انجام پذیرد . هر گونه استرس در انجام این حرکت می تواند قطعه را از کمپاس خارج کند

پس توصیه می کنیم در اولین تمرین ، نواختن آهسته و با تمرکز انجام گیرد . سعی کنید قطعه و زمان لگاتو کردن را با تمرین ، در ذهن خود ثبت نمایید

قسمت دوم ( لگاتو بر روی آکورد سی بمل ) :

انگشت گذاری اصلی آکورد (سی بمل ) : انگشت 1 ( نیم پرده اول سیم 5 ) ، انگشت 3 ( نیم پرده سوم سیم 3 ) ، انگشت 4 ( نیم پرده سوم سیم 2 )

در هنگام لگاتو بر روی این آکورد انگشت ( 1 ) در جایگاه اصلی قرار ندارد ، بلکه بر روی سیم یکم ( فرت 1 ) در ضرب ( 3 و ) لگاتو می کند

توجه نمایید صدای لگاتو باید تمیز و واضح شنیده شود

چگونه صحیح تکنیک لگاتو صحیح اجرا کنیم ؟

در هنگام کوبش و کشش در اجرای این تکنیک نباید دچار هیجان و سرعت شد . توجه داشته باشید که اجرای سریع این تکنیک آن هم برای دفعات آغازین باعث خستگی مفرط در انگشتان دست می شود

قدرت تمام انگشتان اجرا کننده این تکنیک بر روی دسته گیتار باید در هنگام کوبش و کشش باید با هم برابر باشد تا صدای مورد نظر از گیتار شنیده شود