سروش سحابي مقدم -ميانگين تراز 8000 - اراک -منطقهي دومن در تابستان سعي کردم بيشتر عموميهاي پايه را بخوانم و مرور لغت و تاريخ ادبياتها را به کرار در تابستان انجام دادم. رياضي پيشدانشگاهي (نيم سال اول) را نيز در تابستان کار کردم و با تمرين زياد در اين درس قوي شدم. همانطور که در کنکور امسال نيز ديديم اهميت کتاب رياضي عمومي زياد است و تعداد سؤال زيادي از آن در کنکور مطرح ميشود. در درس زيست شناسي علاوه بر تسلط بر کتاب درسي، از کتابهاي کمک آموزشي که سعي در ارتباط دادن مطلب به هم داشتهاند، استفاده کردم. به اين ترتيب تسلط خوبي بر سؤالهاي ترکيبي پيدا کردم. اعتقاد من اينست که در زيست بيش از تست زني خواندن و مرور مطالب به کار ميآيد و با مرور مطالب و ارتباط دادن مطالب به هم ميتوان نتيجهي مطلوبتري کسب کرد. من از سال سوم شروع به پيشخواني شيمي پيش کرده بودم و به نظرم اين کار مؤثر نيز بود. در تابستان پارسال (سال کنکور) تا آخر فصل دوم شيمي پيش را خوب بلد بودم، به همين دليل در طي سال نيز در درس شيمي قوي بودم و مطالعهي اين درس زمان زيادي از من نبود. همچنين حاشيه نويسيهاي بسيار دقيقي در اين درس انجام دادم که در دوران جمع بندي بسيار به من کمک کرد. پوريا براهيم باستاني: ميانگين تراز 8000 منطقهي يک- تبريزبه نظرم تابستان را بايد به درسهايي اختصاص داد که بعداً يادمان ميماند و از خواندن درسهاي صرفاً حفظي خودداري کرد. درسهاي مفهومي مانند زيست پايه، فيزيک و رياضي را بايد تابستان کار کرد تا با تمرين و مطالعهي زياد در طول سال مشکلي نداشته باشيم. کنکور امسال نشان داد که اگر کسي زمان نقصاني را سر جلسه رعايت کند و به مديريت زمان سر جلسه از طريق زمان نقصاني عادت نداشته باشد به شدت وقت کم ميآورد.ابتداي سال تحصيلي رعايت زمان نقصاني سر جلسهي آزمون براي من بسيار دشوار بود و کم کم خود را به رعايت اين زمان سر جلسهي آزمون عادت دادم و نتيجهي مطلوبي نيز از مديريت زمان در جلسهي کنکور گرفتم.
امير محقق -ميانگين تراز 8130- سمنان
سلام بر کنکوري هاي 93 . اميدوارم که پر انرژي و با نشاط باشيد
بي شک يکي از دوران طلايي و ارزشمندي که داوطلبان کنکور در پيش دارند سه ماه تابستان است. آنچه در اين سه ماه مهم است اين است که بدانيد چه مي خواهيد بکنيد و با يک برنامه ريزي دقيق پيش برويد. همانطور که ميدانيد هر دانش آموز متناسب با نقاط ضعف و قوت خود به برنامهاي خاص احتياج دارد و لذا تمام کارهايي را که براي يک دانش آموز، مطلوب مي دانيم، نميتوان براي ديگران تجويز کرد. اما شايد کمي از آنچه تقديم ميگردد براي شما دوستان عزيزم بد نباشد.شما دوستان در ابتداي تابستان از تسلط مطلوبي بر مطالب درسي که در سال تحصيلي گذشته خواندهايد برخوردار هستيد، چرا که تمام مطالب درسي را براي امتحانات پايان ترم (مخصوصاً سال سوميها بهخاطر امتحان نهايي) دوره کرده ايد.؛ پس تابستان بهترين زمان است تا
1.مطالبي را که خوب يادگرفته ايد ژرفا ببخشيد
2.مطالبي را که در طول سال تحصيلي گذشته ياد نگرفتهايد يا ناقص ياد گرفتهايد به يادگيري کامل تبديل کنيد.
لازمه انجام اين دو کار به ويژه مورد دوم اين است که به نقاط ضعف خود اشراف کامل داشته باشيد. يعني بدانيد چه چيزي را نميدانيد. ابزاري که اين نياز شما را برطرف ميکند کلاسور ارزيابي است. پس تدوين يا تکميل کلاسور ارزيابي راه کار آمدي است که به شما کمک ميکند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسايي کنيد.سپس ضعف خود را در آن مباحث برطرف سازيد.گاهي لازم است يک مبحث را از ابتداشروع به يادگيري کنيد اما گاهي سطوح اوليه يادگيري شما دچار مشکل نيست بلکه بايد بر سطوح بالاتر يادگيري تمرکز کنيد و اين موضوع به شناخت خودتان از خودتان بستگي دارد.
به نظر من سه ماه تابستاني را که به دنبال سال سوم دبيرستان مي آيد ميتوان دوران شبه جمعبندي براي مطالب سال دوم و سوم دانست. شما در اين سه ماه ميتوانيد از مطالب سالهاي گذشته يادداشتبرداريکنيد. تستهاي غلط و پاسخ نداده خود را از کتابهاي مختلف در يک مجموعه گردآوري کنيد. فقط به اين نکته توجه داشته باشيد که فقط تستهاي غلط زده شده يا پاسخ داده نشده حائز اهميت نيستند بلکه برخي از تستهايي را که درست جواب دادهايد و به نظرتان مهم ميآيد نشاندار کنيد.ثمرهي اين گردآوري و شبه جمع بندي را در دوران جمع بندي نهايي مشاهده خواهيد کرد.
همراهي با آزمونهاي کانون در افزايش سطح علمي شما بسيار مؤثر خواهد بود. علاوه بر آشنايي با سؤالات خوب و نزديک به کنکور، آزمونهاي کانون فرصتي خواهند بود براي سنجش خود و شناسايي نقاط ضعف و قوت خويش.
ابزار ديگري که در تابستان مفيد خواهد بود کتاب زرد عمومي است. اهميت دروس عمومي براي شما دوستان خوبم واضح است اما چرا از تابستان بايد از زرد عمومي استفاده کرد؟
شما بايد با شيوهي سؤالات کنکور آشنا شويد تا بدانيدکه چگونه بايد درس بخوانيد. تابستان فرصت خوبي براي اين کاراست چرا که رويکرد غالب شما تا ابتداي تابستان به خاطر امتحانات نهايي، تشريحي خواني بود. اما از دوران تابستان که امتحانات نهايي را پشت سر گذاشتهايد، رويکرد کنکوريبايد بر شيوه مطالعه شما غالب باشد (البته هيچ گاه نبايد از تشريحي خواني غافل بود)کتاب زرد عمومي اين رويکرد را در شما تقويت ميکند که خوشبختانه در آزمونهاي تابستان کانون نيز سؤالاتي از اين کتاب مطرح ميشود. مشابهت سؤالات کنکور هر سال با سؤالات سال قبل نيز يکي از دلايل استفاده از اين کتاب مي شود.
علاوه بر رفع نقاط ضعف و تقويت نقاط قوت و شبه جمع بندي، نگاه به آينده نيز در تابستان به شما کمک ميکند. نگاه به آينده يعني خواندن درسهاي پيشدانشگاهي (به انتخاب خود چند درس را انتخاب ميکنيد) اما چرا اين کار مفيد خواهد بود؟
اين کار سه فايده دارد:
اولاً: بديهي است که پيشخواني روند يادگيري را تسهيل ميکند.
ثانياً: در پاييز و زمستان که ميخواهيد به درسهاي پايه خود بپردازيد، اين تخصيص زمان به دروس پايه که طبيعتاً از ساعات مطالعه دروس پيشدانشگاهي شما ميکاهد سبب تضعيف قدرت شما در دروس پيش دانشگاهي نخواهد شد (چرا که شما در تابستان تعدادي از دروس پيشدانشگاهي را مطالعه کردهايد) ثالثاً: آمار و ارقام حاکي از اين است که دروس پيش 1 از پيش 2 با اهميتترند لذا توجه به آن اولويت دارد.
پس برنامهريزي جهت رفع نقاط ضعف و تقويت نقاط قوتبه همراه شبهجمع بندي با نگاهي به آينده ميتوانند در حکم کليدي باشند که باب موفقيت را به روي شما ميگشايند.موفق و پيروز باشيد