سلام يه چند تا سوال داشتم 1””تويه بيت در حقيقت تنگدستي مايه ي ديوانگي است در چمن بيد از غم بي حاصلي مجنون شد چرا تلميح نداره؟ مجنون كه داره
2”””گوشه گيران قفس رانكهت گلشن بس است چرا جناس نداره قفس و بس پس چيكارن؟
سلام يه چند تا سوال داشتم 1””تويه بيت در حقيقت تنگدستي مايه ي ديوانگي است در چمن بيد از غم بي حاصلي مجنون شد چرا تلميح نداره؟ مجنون كه داره
2”””گوشه گيران قفس رانكهت گلشن بس است چرا جناس نداره قفس و بس پس چيكارن؟
ویرایش توسط Janvaljan : 06 آذر 1396 در ساعت 22:27
سلام
خداییش من فک میکنم توی کنکور اینجوری ندن دیگه. اگه
خودش تست کنکوره که هیچی
راستش گزینه یک و دو فک میکنم دو تاییش اصطلاح از لباس عریان شدنو گفته. یه جورایی تناقض نیست. انگاری داره میگه از لباس *** شدن. ینی بی لباسی. پس تناقضی نداره. فک میکنم مث اینه که بگه به پول نیازمند شدن. ینی اینجا همدنباید بگیم پول معادل بی نیازیه. چون فقط داره مشخص میکنه نیازمندی به چی.
ولی خداییش یک و دو دوتایش یه اصطلاحو میگه. دقیقن میگه از لباس عریان شدن. ینی حتی اگه ارایه تناقض داشته باشه این اصطلاح پس دو تا گزینخ نمیتونه درست باشه.
بین اون دو گزینه ی دیگه فک میکنم ۴ جواب باشه.
گزینه ۳ فک میکنم متناقض نما نیست چون به نظرم میشه اینجوری تعبیرش کرد که فلان کار رو کردن باعث شرف هست ولی عیب عریانی رو هم همراهش داره.
بازم فک میکنم بین ۳ و ۴ جواب باشه @mahdi nazari
.
ویرایش توسط M.NABI.Z : 01 بهمن 1396 در ساعت 23:08
بهتر است برای چیزی که هستی مورد
نفرت باشی
تا اینکه برای چیزی که نیستی
محبوب باشی
سلام..بنظر من جواب گزینه ۴ هست و اما دلیل:
ببینید,آرایه ی متناقض نما یا پارادوکس در مصراع دوم گزینه چهار رخ داده...جایی که گفته اگر بخواهم لباسی نو کنم، عریان شوم..بزار خودمونی بگم:
میگه که من اگه بخوام لباسم رو عوض کنم و لباس جدید بپوشم،لباس عریانی میپوشم...یعنی سراسر تناقض و پارادوکس..مگه میشه که هم لباس تنت باشه و هم عریان باشی؟!
در واقع عبارت لباس عریانی پارادوکس داره....
امیدوارم منظورم رو رسونده باشم
خُنُک آن قماربازی، که بباخت آنچه بودش
بنماند هیچش إلّا، هوس قمار دیگر...
ویرایش توسط M.javaddd : 01 بهمن 1396 در ساعت 23:26
به نظرم ۴میشه
چون گزینه یک که اصلاً پارادوکسی نداره و یه تشبیهه!
گزینه دو هم که کمال به لباس تشبیه کرده و داره میگه از کمال عریانه طرف یعنی کمال ندارهگزینه سه بیشتر فکر کنم به وارستگی کسی که در بند مادیات و نام و نشان نیست اشاره داره
گزینه چهار هم که به صراحت اعلام کرده میخواد لباس بپوشه ولی بعدش میگه میخوام عریان شم این پارادوکسه
من بنده ی آن دمم که ساقی گوید
یک جام دگر بگیر و من نتوانم ...
همه لطف خداست.
سلام
راستش معنی کامل بیتا رو فک نکنم نیاز باشه. هر چند بعضیاشو نفهمیدم معنیشو کامل
ولی کلن توی آرایه با تست زیاد اکثر وقتا بدون معنی گزینه درست دستتون میاد
این سوال من فک میکنم گزینهی ۳ جواب باشه.
اول جواب اون سوالتون:
نه. ارایه ی جناس تام باید دو تا "واژه" " کاملن یکسان" از لحاظ ظاهر ولی از لحاظ معنی متفاوت باشن. حتی جناسای نوع دیگه رو هم شرط فرق توی یک حرکت یا یک حرف از "واژه" رو داریم.
پس باید داد ( معنی فعل میده) و دادگر ( که داد توی اون معنی عدالت میده) رو بررسی کنیم. چون دادگر یه واژه هست. پس جناس تام نیستن. چون توی یک "گر" ظاهرشون فرق داره. پس اصن ظاهر یکسانی هم ندارن. برا کلمات مرکب هم همینطور. چون اجزای یه کلمهی مرکب با هم یه واژه رو درست میکنن.
دقیقن فک میکنم نکتهی سوال همینه. توی گزینهی ۳ من به "داد به دست بودن" شک کردم. اینم بگم با مراجعه به دهخدا مطمعن شدم همش با هم یه کنایه هست. و میدونیم عبارت های کنایی با هم یه فعل هستن و یک واژه.
پس یه واژه داریم "باد به دست باشد" و یه واژه " به باد رفتن". پس جناس تام نداریم.
گزینهی یک داد (که کسره هم گذاشته براش. پس فعل نیست) و داد(کلمهی اخر مصراع اول) جناس تام هستن.
گزینهی ۲ واژهی بار ( البته این گزینه رو هم شک دارم. چون معنی رو نفهمیدم )
گزینهی ۴ هم مطمعنن واژهی داد
بازم برا اطمینان بین ۲ و ۳: @mahdi nazari
ممنون اقای نظری اگه جواب بدید.
سلام
خیلی ممنونم خیلی عالی توضیح دادید و لم تستای این مدلی رو گفتید
جوابتون درسته نیاز به توضیح بیشتر داشتم دقیقا رو همین باد به دست بودن گیر کرده بودم و بعضی توضیحات
گزینه دو باری اولی رو به هر حال معنی کرده و بار دومی رو محموله
کمی توی فهمیدن وازگان کنایی و معانی اصلی لغات ضعف دارم این تست هم تست سراسری بود
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)