نکاتي که براي شرکت در کنکور هنر بايد دانست:
رشتههاي هنر و زبان تنها رشتههايي هستند که دانشآموزان همهي گروهها با هر مدرک سال چهارم يا پيشدانشگاهي اعم از رياضي، تجربي و انساني ميتوانند در کنکور آنها شرکت کنند. همه ساله تعداد زيادي از دانشآموزان رياضي و تجربي به خاطر علاقهي خود به اين رشته در اين کنکور شرکت ميکنند. خواه در کنار رشتهي اصلي خود و خواه به صورت تغيير رشته به اين رشته.
برخلاف تصور عدهي زيادي از افراد، کساني که شرکت در کنکور هنر را انتخاب ميکنند، کار دشواري را پيش رو خواهند داشت که علاقه به هنر، اين راه هر چند دشوار را برايشان تسهيل خواهد کرد.
در کنکور هنر دروس عمومي مانند رشتههاي تجربي و رياضي است و دروس اختصاصي شامل 7 درس ميباشد.
1- درک عمومي هنر 2- درک عمومي رياضي و فيزيک 3- ترسيم فني 4- خلاقيت تصويري و تجسمي 5- خلاقيت نمايشي 6-خلاقيت موسيقي 7- خواص مواد
دروس عمومي هنــــر ضرايب
کتابهاي منابع طرح سؤال
زبان و ادبيات فارسي 4 پايه پيشدانشگاهي و سالهاي دوم و سوم دبيرستان زبان عربي 2 سالهاي دوم و سوم دبيرستان فرهنگ و معارف اسلامي 3 پايهي پيشدانشگاهي و سالهاي دوم و سوم دبيرستان زبان خارجه 2 پايهي پيشدانشگاهي و سال سوم دبيرستان
دروس اختصاصي براي رشتههاي مختلف ضرايب متفاوتي دارند که در دو جدول زير ابتدا رشتههاي کنکور هنر، زيرگروهها و سپس ضرايب هر درس براي هر زيرگروه را در جدول بعدي آوردهايم.
زيرگروههاي آزمايشي مجموعه رشتههايي که دروس امتحاني آنها داراي ضرايب يکسان ميباشندزيرگروه 1 ارتباط تصويري، چاپ، صنايع دستي، طراحي پارچه، طراحي لباس، عکاسي، کارداني آموزش هنرهاي تجسمي، کارداني علميکاربردي عکاسي خبري، کارداني علميکاربردي فرش دستباف، کارداني علميکاربردي گرافيک، کارداني هنرهاي تجسمي، کارداني هنرهاي سنتي، کارشناسي فرش، کتابت و نگارگري، مجسمهسازي، نقاشي، هنرهاي تجسمي، هنرهاي صناعي. زيرگروه 2 باستانشناسي، طراحي صنعتي، علوم اجتماعي (گرايش امنيت ملي)، علوم سياسي (گرايشهاي امنيت ملي و مطالعات امنيتي)، کارداني صنايع دستي، کارداني علميکاربردي طراحي صنعتي، مديريت فرهنگي هنري، مرمت و احياي بناهاي تاريخي، هنر اسلامي. زيرگروه 3 کارداني باستانشناسي، کارداني حفاظت و مرمت آثار تاريخي، کارداني حفاظت و مرمت بناهاي تاريخي، کارداني راهنماي موزهها و بناهاي تاريخي، کارداني موزهداري، مردمشناسي، مرمت آثار تاريخي، موزهداري. زيرگروه 4 تلويزيون و هنرهاي ديجيتالي، توليد سيما، سينما، کارداني هنرهاي نمايشي، کارگرداني تلويزيون، نمايش. زيرگروه 5 موسيقي نظامي، نوازندگي موسيقي ايران، نوازندگي موسيقي جهاني.
دروس اختصاصي هنــــر زيرگروه 1 زيرگروه 2 زيرگروه 3 زيرگروه 4 زيرگروه 51- درک عمومي هنر 4 3 3 3 3 2- درک عمومي رياضي- فيزيک 1 3 1 1 1 3- ترسيم فني 1 2 2 1 1 4- خلاقيت تصويري و تجسمي 4 4 2 2 1 5- خلاقيت نمايشي 1 1 1 4 1 6- خلاقيت موسيقي 1 1 1 1 4 7- خواص مواد 1 1 1 1 1
و اما منابعي که از سوي سازمان سنجش براي اين درسها معرفي شده است، کتابهاي زير است:
کارگاه هنر 1 (کد 594)، کارگاه هنر 2 (کد 1/594)، سير هنر در تاريخ 1 (کد 3/594)، سير هنر در تاريخ 2 (کد 8/594)، انسان، فضا، طراحي (کد 7/594)، آشنايي با ميراث هنري و فرهنگي ايران (کد 6/594)، مباني هنرهاي تجسمي (کد 21/358)، طراحي 1 (کد 92/359)، طراحي 2 (کد 9/489)، آشنايي با بناهاي تاريخي (کد 6/492)، خط در گرافيک (کد 6/491)، ترسيم فني و نقشهکشي (کد 78/359)، کارگاه نقاشي (کد 3/496)،
عکاسي 1 (کد 15/358)، طراحي اندام و لباس (کد 8/494)، کارگاه طراحي نقوش سنتي (کد 77/359)، حجمسازي 1 (کد 3/450)، آشنايي با صنايع دستي ايران 1 (کد 30/359) و مباني ساختار موسيقي ايراني (کد 331)
تجربهي سالهاي گذشته به ما نشان داده است که علاوه بر کتابهاي فوق، کتابهاي زير هم برخي از منابع مطرح شده درکنکور هنر و از کتابهاي درسي رشتههاي گرافيک، معماري و ... هنرستانيها هستند.
تاريخ هنر ايران، تاريخ هنر جهان، آشنايي با مکاتب نقاشي، پايه و اصول صفحهآرايي، عکاسي 2، خوشنويسي، علم مناظر و مرايا، هنر و ادب فارسي، نمايش، آشنايي با موسيقي و ... که ليست کامل منابع را در انتهاي اين مطلب براي شما آوردهايم.
در کنار منابع ذکر شدهي بالا که همگي از کتابهاي هنرستان و هنر ميباشند، داوطلب هنر بايد مطالعات منابع آزاد زيادي هم داشته باشد. اين بدين معني است که گام اول تسلط کامل بر تمامي کتابهاي هنرستان و هنر معرفي شدهي بالاست و گام بعدي مطالعهي منابع مطالعاتي آزاد. نکتهي مهم و پر اهميت اينجاست که گرچه تعدادي از سؤالات کنکور هنر از منابع مطالعاتيآزاد مطرح ميشوند اما با تسلط بر کتابهاي درسي و بدون مطالعهي منابع مطالعاتي آزاد هم ميتوان به حجم زيادي از اين سؤالات منابع مطالعاتي آزاد پاسخ داد. پس بسيار مهم است که تمامي کتابهاي درسي را به خوبي مطالعه کنيد و تسلط لازم و کافي را بر آنها کسب کنيد.
نکتهي بسيار مهم ديگر اين است که براي متقاضيان هر رشتهاي، برخي دروس اختصاصي ضريب پاييني دارند يا درس خواص مواد براي همهي رشتهها ضريب 1 دارد.
سؤالي که براي تکتک داوطلبان هنر مطرح ميشود اين است:
«آيا لازم است دروسي که ضريب 1 براي رشتهي مورد علاقهي ما دارد را مطالعه کنيم؟»
پاسخ اين است:
قطعاً لازم است، شما همهي دروس را مطالعه کنيد و به همهي دروس پاسخ دهيد، حتي اگر در اين دروس درصد پاييني را کسب ميکنيد، مطمئن باشيد اين درصد پايين شما بسيار بالاتر از پاسخ ندادن شما و کسب درصد صفر در اين دروس در کنکور خواهد بود. پس بسيار مهم است که هيچ درسي را رها نکنيد و همهي درسها را مطالعه کنيد.
و اما مسئلهي مهم ديگر که داوطلبان رشتهي رياضي و تجربي هنگام تغيير رشته به هنر با آن مواجه ميشوند حجم بسيار زيادمنابع مطالعاتي کنکور هنر است. به راستي چگونه ميتوان فقط براي يک درس مثل درک عمومي هنر بيش از 10 کتاب را مطالعه کرد و تمامي مطالب اين کتابها را به خاطر سپرد. اعتقاد من اين است که قطعاً بدون يک برنامهريزي دقيق از اين کار بر نخواهيم آمد. برنامهي راهبردي کانون اين امکان را براي شما فراهم آورده که هر کتاب را حداقل سه بار در طول سال تحصيلي مطالعه کنيد.
امتحان نيمهمتمرکز
پذيرفته شدن در برخي از رشتههاي گروه هنر مثل طراحي صنعتي، ارتباط تصويري، نمايش، کتابت و نگارگري، آهنگسازي و ... مستلزم پذيرفته شدن در دو مرحله کنکور است. مرحلهي اول، مرحلهاي است که تمامي داوطلبان گروه هنر در اين مرحله شرکت ميکنند و بين همهي آنها مشترک است که اين مرحله شامل امتحان تستي دروس عمومي (ادبيات و زبان فارسي، دين و زندگي، عربي و زبان انگليسي) که بين داوطلبان رشتههاي رياضي، تجربي و هنر مشترک است و امتحان تستي دروس اختصاصي (درک عمومي هنر، درک عمومي رياضي و فيزيک، ترسيم فني، خلاقيت تصويري و تجسمي، خلاقيت نمايشي،خلاقيت موسيقي و خواص مواد) ميباشد.
و اما مرحلهي دوم که براي برخي از رشتهها برگزار ميشود:
دانشآموزاني که مايل به ادامهي تحصيل در رشتههاي نيمهمتمرکز (يا رشتههاي داراي امتحان عملي) هستند، بايد ابتدا در مرحلهي اول پذيرفته شوند و حد نصاب شرکت در امتحان عملي را براي رشتهي مورد نظرشان کسب کنند. در نيمهي مردادماه هر سال معمولاً رتبههايي که دانشآموزان در مرحلهي اول کنکور سراسري کسب کردهاند اعلام ميشود و دانشآموزان بر حسب رتبهي اکتسابي خود انتخاب رشته ميکنند. در اواسط شهريورماه نتايج براي کساني که رشتههاي متمرکز را انتخاب کردهاند اعلام ميشود، اما دانشآموزاني که در کنار رشتههاي متمرکز، رشتههاي نيمهمتمرکز را هم انتخاب کردهاند اگر در رشتههاي متمرکز هم قبول شدهاند، بايد در اين رشتهها ثبتنام کنند و در عين حال منتظر جواب امتحان نيمهمتمرکز خود باشند به عبارت ديگر بايد منتظر باشند تا ببينند که آيا حد نصاب شرکت در امتحان عملي يا امتحان نيمهمتمرکز را کسب کردهاند يا خير؟ که اين نتايج معمولاً در اواخر مهرماه منتشر ميشود. امتحان عملي معمولاً در آبانماه و آذرماه به صورت تخصصي براي هر رشته برگزار ميشود. در گزينش نهايي هر يک از رشتههاي نيمهمتمرکز علاوه بر نمرات آزمون، نتايج مرحلهي دوم نيز ملاک قرار داده ميشود و اسامي پذيرفتهشدگان نهايي در اواخر ديماه اعلام ميشود. داوطلبان پذيرفته شده در مرحلهي دوم ميتوانند از بهمنماه مشغول به تحصيل در دانشگاه شوند.
ضرايب امتحان عملي براي رشتههاي مختلف:
نام رشته ضرايب ارتباط تصويري، نقاشي، هنرهاي تجسمي و طراحي پارچه و طراحي لباس 4 مجسمهسازي 4 طراحي صنعتي 4 نمايش 4 ساز ايراني، ساز جهاني و موسيقي نظامي 6 آهنگسازي 4
نام درس منابع درسی منابع مطالعاتی آزاد درک عمومی هنر كتب سه سال هنرستان
تاريخ هنر جهان: رشتهي گرافيك (چاپ 1391)
تاريخ هنر ايران: رشتهي گرافيك (چاپ 1391)
خوشنويسي: رشتهي گرافيك و نقشهكشي معماري (چاپ 1390)
آشنايي با بناهاي تاريخي: رشتهي نقشهكشي معماري (چاپ 1391)
پايه و اصول صفحهآرايي: گروه تحصيلي هنر (چاپ 1391)
عكاسي (1): رشتهي گرافيك (چاپ 1390)
عكاسي (2): رشتهي گرافيك (چاپ 1391)
آشنايي با مكاتب نقاشي: رشتههاي نقاشي و هنر (چاپ 1391)
آشنايي با صنايع دستي ايران 1: رشتهي صنايع دستي (چاپ 1390)
كارگاه طراحي نقوش سنتي 1: رشتهي صنايع دستي و چاپ دستي (چاپ 1390)
كتب نيمسال اول سال چهارم هنر
سير هنر در تاريخ (1) (چاپ 1392)
آشنايي با ميراث هنري و فرهنگي ايران (چاپ 1392)
هنر و ادب فارسي (چاپ 1392)
كتب نيمسال دوم سال چهارم هنر
سير هنر در تاريخ (2) (چاپ 1392)
آشنايي با رشتههاي مختلف هنري (چاپ 1392)آموزش درك عمومي هنر (هيأت مؤلفين) - «كتاب سبز» كانون فرهنگي آموزش
تستهاي طبقهبنديشدهي درك عمومي هنر (هيأت مولفين) - (بر مبناي منابع جديد معرفي شدهي سازمان سنجش) «كتاب آبي» كانون فرهنگي آموزش
مجموعه كتابهاي «مشق هنر»
هنر در گذر زمان (هلن گاردنر)
معماري ايران (ابهام پوپ)
تاريخ هنر (گمبريج)
خلاصهي تاريخ هنر (پرويز مرزبان)
هنر اسلامي (ارنست كونل)
دايرة المعارف معاصر هنر (روئين پاكباز)درک عمومی ریاضی و فیزیک هندسه (1و2) (رشتهي رياضي)
فيزيك (1، 2 و 3) (رشتهي رياضي)
رياضي (1و 2) (رشتهي رياضي)آموزش درك رياضي و فيزيك- «كتاب سبز» كانون فرهنگي آموزش
تستهاي طبقهبندي شدهي درك رياضي و فيزيك «كتاب آبي» (زير چاپ)ترسیم فنی علم مناظر و مرايا: رشتهي گرافيك هنرستان (چاپ 1391)
ترسيم فني و نقشهكشي: رشتهي معماري هنرستان (چاپ 1390)آموزش رسم فني (مجيد عسگري) - «كتاب سبز» كانون فرهنگي آموزش
تستهاي طبقهبنديشدهي رسم فني (حسن نساري) - «كتاب آبي» كانون فرهنگي آموزش
رسم فني عمومي (احمد متقيپور)خلاقیت تصویری و تجسمی كليهي كتب درسي منبع درك عمومي هنر، به عنوان منبع اين درس استفاده ميشوند.
مباني هنرهاي تجسمي: رشتهي گرافيك (چاپ 1390)
طراحي (1): رشتهي گرافيك (چاپ 1390)
طراحي (2): رشتهي گرافيك (چاپ 1391)
مباني تصويرسازي: گروه تحصيلي هنر (چاپ 1391)
خط در گرافيك: گروه تحصيلي هنر (چاپ 1391)
انسان، فضا، طراحي: سال چهارم هنر (چاپ 1392)
طراحي اندام و لباس: رشتههاي طراحي دوخت و هنر (چاپ 1391)
حجمسازي 1: رشتههاي نقاشي و هنر (چاپ 1391)
كارگاه نقاشي: رشتههاي نقاشي و هنر (چاپ 1391)
كارگاه هنر (1): سال چهارم هنر (چاپ 1392)
كارگاه هنر (2): سال چهارم هنر (چاپ 1392)آموزش خلاقيت تصويري (هيأت مؤلفين) - «كتاب سبز» كانون فرهنگي آموزش
تستهاي طبقهبندي شدهي خلاقيت تصويري (هيأت مؤلفين) – (بر مبناي منابع جديد معرفي شدهي سازمان سنجش) «كتاب آبي» كانون فرهنگي آموزش
تستهاي طبقهبنديشدهي درك عمومي هنر (هيأت مولفين) - «كتاب آبي» كانون فرهنگي آموزش (قابل استفاده براي كليهي منابع درسي خلاقيت تصويري)
مجموعه كتابهاي «مشق هنر»
مباني هنرهاي تجسمي (غلامحسين نامي) / مبادي سواد بصري (انتشارات سروش)
زبان تصوير (انتشارات سروش) / طراحي ذهني ( ناصر پلنگي- انتشارات سروش)
طراحي و ارتباط بصري (برونو موناري) / رنگ ايتن
شيوهي طراحي (1 و 2) (محسن وزيري) / نشانهها (انتشارات يساولي)خلاقیت نمایشی كتاب نمايش (معرفي شده از سوي سازمان سنجش)
هنر و ادب فارسي: سال چهارم هنر (چاپ 1392)
آشنايي با رشتههاي مختلف هنري: سال چهارم هنر (چاپ 1392)
انسان، فضا، طراحي: سال چهارم هنر (چاپ 1392)آموزش خلاقيت نمايشي (ژاله نساري)- «كتاب سبز» كانون
تستهاي طبقهبندي شدهي خلاقيت نمايشي (هيأت مؤلفين) - «كتاب آبي» كانون فرهنگي آموزش
تاريخ تئاتر جهان (اسكار براكت) 3 جلد- ترجمهي هوشنگ آزاديور
گزيدهي تاريخ تئاتر جهان (جمشيد ملكپور)
تاريخ سينماي هنري (اولريش گوگور و انوپاتالاس)- ترجمهي هوشنگ طاهري
چگونگي درك فيلم (جيمز موناكو)- ترجمهي مصطفي احمدي لاري
درك فيلم (الن كيسبيير)- ترجمهي بهمن طاهري
شناخت سينما (لوئيس جانتي) / مكتبهاي ادبي (رضا سيدحسيني)خلاقیت موسیقی كتاب موسيقي (معرفي شده از سوي سازمان سنجش): سال چهارم هنر (چاپ 1392)
مباني نظري و ساختار موسيقي ايراني: رشتهي موسيقيتئوري جامع موسيقي (كامران همتپور - حسن نساري) كانون فرهنگي آموزش
آموزش خلاقيت موسيقي - « كتاب سبز» كانون فرهنگي آموزش
تستهاي طبقهبندي شدهي خلاقيت موسيقي (هيأت مؤلفين) «كتاب آبي» كانون فرهنگي آموزش
تئوري بنيادي موسيقي (پرويز منصوري) / تئوري موسيقي (مصطفي كمالپورتراب)
سرگذشت موسيقي ايران (روح الله خالقي) / نظري به موسيقي (روحالله خالقي)
تاريخ مختصر موسيقي ايران (تقي بينش) / سازشناسي (پرويز منصوري)خواص مواد شناخت مواد و مصالح: رشتهي نقشهكشي معماري (چاپ 1390)
مصالح ساختماني: رشتهي ساختمان (چاپ 1390)
آشنايي با صنايع دستي ايران 1: رشتهي صنايع دستي (چاپ 1390)
تكنولوژي چاپ: رشتهي چاپ (چاپ 1391)
الياف نساجي و آزمايشگاه: رشتهي صنايع نساجي (چاپ 1390)
فيزيك نساجي و آزمايشگاه: رشتهي صنايع نساجي (چاپ 1391)
تكنولوژي مواد: رشتهي صنايع چوب و كاغذ (چاپ 1390)
متالورژي عمومي شناخت و مواد صنعتي: رشتهي صنايع فلزي (چاپ 1391)
عكاسي (1): رشتهي گرافيك (چاپ 1390)
عكاسي (2): رشتهي گرافيك (چاپ 1391)آموزش خواص مواد- «كتاب سبز» كانون فرهنگي آموزش
تستهاي طبقهبندي شده خواص مواد- «كتاب آبي» كانون فرهنگي آموزش
*قلم چی