چقدر ميتوان از نحوه درس خواندنرتبه هاي برتر الگو برداشت ؟ آيا اگر به اندازه آنها مطالعه کنيم، ميتوانيم مثل آنها رتبه تک رقمي کسب کنيم؟ اينها سؤالهايي است که کم و بيش از شما ميشنويم. بايد بپذيريم که اکثر قريب به اتفاق رتبههاي تک رقمي،داوطلباني هستند که هميشه دانش آموزي نمونه و درسخوان بودهاند و اين گونه نبوده است که تنها سال آخر به فکر درس خواندن افتاده باشند؛ براي همين، گاه ميبينيم که ساعت مطالعه برخي از آنها چندان هم زياد نيست، اما بدون شک توجه به نحوه مطالعه آنها و تجربياتي که در اين زمينه دارند، ميتواند راهکاري براي بهتر و دقيقتر خواندن درسها باشد. پوريا ياراحمدي، رتبه 3 کشوري گروه آزمايشي علوم تجربي در آزمون سراسري سال 92 ، يکي از همين داوطلبان است. با تشکر از همکاري ايشان ،نظرتان را به گفت و گو با اينجوان خونگرم بروجرديجلب ميکنيم.
آقاي ياراحمدي! از کي به صورت جدي براي آزمون سراسري درس خوانديد؟
پوريا يار احمدي: تابستان منتهي به سال چهارم هدفم رتبه تک رقمي نبود و فقط ميخواستم که در رشته پزشکي قبول شوم؛ براي همين روزي 3 يا 4 ساعت بيشتر درس نميخواندم؛ آن هم فقط دروس اختصاصي را مطالعه ميکردم، اما از مهرماه هدفم رتبه تک رقمي شد؛ براي همين روزهايي که مدرسه مي رفتم 6 تا 7 ساعت و روزهاي تعطيل 10 تا 12 ساعت درس مي خواندم.
سال چهارم چند روز در هفته مدرسه مي رفتيد ؟
پوريا ياراحمدي :3 روز در هفته تا ساعت 12 و نيم مدرسه ميرفتم.
چقدر سال چهارم مدرسه را جدي ميگرفتيد؟
پوريا يار احمدي: براي من مدرسه فقط مکاني براي فرا گرفتن درس نبود. من و ساير دوستانم بيشتر براي حفظ روحيه به مدرسه ميرفتيم؛ البته فراگرفتن درس در سر کلاس باعث ميشود که در خانه وقت کمتري صرف شود و يادگيري سريعتر خواهد بود.
براي هر يک از دروس آزمون سراسري چطور خود را آماده کرديد؟
پوريا ياراحمدي:
ادبيات
براي قرابت معنايي خيلي تست مي زدم . لغات انتهاي کتاب هاي فارسي و تاريخ ادبيات را هم بارها مطالعه کردم؛ براي مثال، تاريخ ادبيات را حداقل 20 بار مرور کردم. اوايل در زمينه آرايه ها ضعف داشتم، اما بعد تست هاي آرايههاي آزمون هاي سراسري را که حدود 300 تا ميشد، با دقت حل کردم و اين مساله به پيشرفتم کمک کرد. در کل وقت زيادي براي ادبيات گذاشتم و خيلي تست زدم.
عربي
در درس عربي مشکل خاصي نداشتم و متن درسهاي عربي سه سال گذشته را خواندم؛ اما در کل عربي ام خوب بود. حجم اين درس هم نسبت به ساير دروس کمتر است و قالب سؤال ها نسبتاً تکراري است.
معارف اسلامي
براي درس معارف تا جايي که ممکن بود، کتابها را خواندم . شايد 10 بار کتابهاي درسي را واو به واو خواندم و کاملاً به متن آنها مسلّط بودم.
زبان خارجي
به دليل اينکه در گذشته به کلاس زبان رفته بودم، از نظر لغت مشکلي نداشتم؛ فقط متنهاي انگليسي زيادي ميخواندم که سرعتم بالا برود.
زمين شناسي
زمين شناسي را بري تک رقمي شدن و آوردن رتبه خواندم. نزديکيهاي عيد در حد 50 تا 60 درصد مباحث مهم را خواندم، اما خيلي دقيق نخواندم و روي آن عميق نشدم.
رياضي
تا سال چهارم دانش آموز رشته رياضي بودم. من کتاب رياضي سوم تجربي را تا حالا نديدهام؛ فقط از مباحثش آگاهي داشتم و در آن زمينه ها تست زدم .فکر کنم نزديک 10 هزار تست رياضي زدم و سرعتم در حل تستهاي رياضي بسيار بالا رفته بود تا جايي که من درآزمون سراسري، سر اين درس، يک ربع وقت اضافه آوردم.
زيست شناسي
در 5 ماه منتهي به آزمون سراسري فقط کتاب درسي را خواندم . من 20 يا 30 بار کتاب درسي را خواندم و هر مطلبي را که مي خواندم با بخش هاي ديگر ربطش ميدادم . به نظر من در زيست شناسي بايد ذهنت مطالب را تعميم دهد و بين مباحث مختلف زيستشناسي ارتباط برقرار کني تا بتواني از پس سؤال هاي ترکيبي و سخت اين درس بربيايي؛ در ضمن براي اين درس از تست هاي کتاب هاي کمک آموزشي استفاده نميکردم؛ چون خيلي شباهتي با تست هاي آزمون سراسري نداشتند .
فيزيک
براي فيزيک حدود 10 هزار تست زدم و البته از دوم دبيرستان هم فيزيکم خوب بود و سر آزمون سراسري هم فقط يک تست را غلط زدم که آن هم از حفظيات بود .
شيمي
امسال سؤال هاي محاسباتي اين درس زيادتر شده بود و من چون محاسباتم خوب بود ، از اين فرصت استفاده کردم . براي اين درس هم تست زياد ميزدم تا سرعتم بالا برود . براي همين، سرعت خوبي که پيدا کردم آخر کنکور در کل نيم ساعت وقت اضافه آوردم .
اين طور که گفتيد، وقت زيادي را صرف تست زدن ميکرديد. در کل فکر ميکنيد که در طي سال چهارم چقدر وقت را بايد به کتاب درسي و چقدر از آن را به تست زدن اختصاص داد؟
پوريا ياراحمدي: کتاب درسي پايه کار است و زماني که بايد به درس اختصاص داد با توجه به نوع درس متفاوت است؛ براي مثال، به نظر من آن قدر که در زيست شناسي کتاب مؤثر است، در رياضي نيست. در درس زيست شناسي تا به کتاب کاملا مسلّط نشوي، نميتواني تست بزني. اين اشتباه را خود من اوايل سال کردم و بعد تغيير رويه دادم؛ در ضمن بايد به زمان تست زني توجه کرد؛ چون در بعضي از درس ها مثل زيست شناسي و ديني بايد بين مطالعه و تست زدن، چند روزي فاصله انداخت؛ اما در درسهاي محاسباتي اين فاصله ضرورتي ندارد.
تعطيلات نوروز چه کرديد؟
پوريا ياراحمدي:روند مطالعه من در تعطيلات نوروز و ساير ايام سال تفاوتي با يکديگر نداشت؛ فقط روز اول سال و سيزده به در درس نخواندم. در ساير ايام سال روند مطالعاتيام يکسان بود.
آقاي ياراحمدي! فضاي کلاس در سال چهارم چطور بود؟ بين بچه ها رقابت وجود داشت؟
پوريا ياراحمدي: بله، بين ما يک رقابت واقعاً سالم حاکم بود و روي ساعت مطالعه رقابت ميکرديم. بايد بگويم که ساعت مطالعاتي من براي همين رقابت سالم با دوستانم بالا رفت.
در سال چهارمزماني را هم بهتفريح اختصاص مي داديد ؟
پوريا ياراحمدي:سال چهارم براي اولين بار پاي من به گيم نت باز شد. بعد از هر آزمون آزمايشي گيم نت ميرفتم و در کل در طول هفته 4 يا 5 ساعت از زمانم را به تفريح اختصاص ميدادم.
نظرتان درباره نيايش چيست ؟
پوريا ياراحمدي:اصلي ترين عامل موفقيت من ارتباط با خدا بود . اين ارتباط، آرامشي به من مي داد تا بتوانم آنچه که در توانم است، پياده کنم و به شايعه ها و نگاه هاي منفي توجهي نداشته باشم. معتقد بودم که وظيفه من تلاش کردن است و نتيجه را بايد به خدا واگذار کنم.
سال چهارم از راهنمايي هاي مشاور هم بهره مي برديد؟
پوريا ياراحمدي: از راهنمايي هاي رتبه هاي تک رقمي سال قبل بهره ميبردم که خيلي هم مؤثر بود. به توصيه آنها شيوه مطالعه زيستشناسيام را تغيير دادم يا زماني را هم به مطالعه زمين شناسي اختصاص دادم.
خانواده چه نقشي در موفقيتتان داشتند ؟
پوريا ياراحمدي:نه تنها پدر و مادرم، بلکه پدر بزرگ و مادر بزرگ و ساير اقوام نزديکم هم در موفقيتم نقش داشتند؛ چون ما خانواده پر رفت و آمدي هستيم؛ اما سالي که من کنکور داشتم اين رفت و آمدها خيلي کم شده بود و مراعات مرا ميکردند.
تحصيلات پدرو مادر؟
پوريا ياراحمدي:پدرم ليسانس آموزش ابتدايي دارند و مادرم ليسانس الهيات، و در کل علاوه بر پدر و مادرم اکثر اقوام ما فرهنگي هستند.
شب قبل از کنکور چه کرديد؟
پوريا ياراحمدي:برنامه خاصي نداشتم و فکر نميکردم که بايد کار خاصي انجام دهم؛ براي مثال، روز قبل از کنکور با خانوادهام به مهماني رفتيم . آنجا همه ميگفتند که انشاءا... رتبه تک رقمي ميشويد؛ اما براي من اين مساله مهم نبود؛ چون ميدانستم که در حد توانم هر کاري که مي توانستم انجام دادم و باقي آن دست من نيست. در همين زمينه، يک بار يکي از دبيرانم پرسيد که اگر به اول سال تحصيلي چهارم برميگشتي چه تغييري در برنامهات ايجاد ميکردي. من چيزي به ذهنم نرسيد؛ چون فکر ميکنم هر کاري که لازم بود انجام دادم.
درباره شب قبل از آزمون سراسري هم بايد بگويم که خوب نخوابيدم و تا ساعت 2 يا 3 نيمه شب بيدار بودم و حدود پنج و نيم صبح هم از خواب بيدار شدم؛ يعني 2يا 3 ساعت بيشتر نخوابيدم، اما خوشبختانه با مشکلي روبرو نشدم و سر آزمون آرامش کامل داشتم. روز بعد از آزمون هم با خانواده به مشهد رفتيم و10 روز آنجا مانديم . بعد از آن هم اصلاً يادم نبود که چه پاسخي به سؤال ها دادهام؛ براي همين نتوانستم جواب هايم را با پاسخنامه آزمون سراسري مقايسه کنم.
درصدهايتان در آزمون سراسريچند شد؟
پوريا يار احمدي :
زبان و ادبيات فارسي 4/73 درصد، زبان عربي 4/ 73 درصد، فرهنگ و معارف اسلامي 100 درصد، زبان خارجي 84 درصد، زمين شناسي 60 درصد، رياضي 100 درصد، زيست شناسي 7/86 درصد، فيزيک 7/95 درصد، و شيمي 4/92 درصد.
معدل کتبي سال سوم دبيرستان ؟
پوريا ياراحمدي:93/19؛ فقط معارف اسلامي و ادبيات را 20 نشدم.
آخرين حرفي که با داوطلبان امسال داريد چيست؟
پوريا ياراحمدي: به نظر من در اين مسير سه چيز بسيار مهم است :« توکل، رفتن در مسير صحيح و تحمل سختيهاي اين مسير»؛ بعضيها با اينکه خيلي تلاش مي کنند ، نتيجه نميگيرند؛ چون مسير صحيحي را انتخاب نميکنند؛ براي مثال، وقتشان را صرف رفتن به کلاس هاي خصوصي و نيمه خصوصي متعددي ميکنند. بعضيها هم تحمل سختيها و ناملايمات را ندارند. گاه براي من پيش ميآمد که آزموني را بد ميدادم، اما نمره بد مانع از تلاش من نميشد؛ بلکه سعي ميکردم تا اشتباهاتم را پيدا کنم و آنها را تصحيح کنم؛ براي مثال، گاه در محاسبات رياضي و فيزيک اشتباه ميکردم و براي جلوگيري از اين اشتباه موقع آزمون، ضربدري روي دستم ميزدم تا با ديدن آن، يادم باشد که بايد در انجام محاسبات دقت کنم.