نوشته اصلی توسط
mahdi_artur
بحث به شدت خوبیه تشکر بابت تگ
واقعیت این موضوع پیچیدگی خاصی داره لذا صرفا از یک منظر قابلیت بررسی ندارد و به عوامل زیادی وابسته هست.
1-باید دید سوالات کنکور در آن سال به چه نحوی طراحی و گزینش شود
دوست عزیز من کسی رو میشناسم از رفقای قدیمی {البته در نظام قدیم} ایشان 100 درصد زیست نظام قدیم رو حداقل 3 دور کامل بدون هیچ حذف کردنی مطالعه کرده بود البته همراه با زدن تست های فصل به فصل و جامع فراوان ولی در آخر به درصد بهتر از 60% در کنکور 99 نرسید اما خودش می گفت کنکور 98 را در منزل بالای 80 پاسخ داده ام. اگر سوالات کنکور قدری ساده تر مطرح شود کسی که حذف نکرده و تقریبا تمام مباحث را تسلط دارد قطعا می تواند همان اندازه تلاش خود درصد کسب کند اما اگر روند سوالات تغییر کند {مانند زیست و شیمی و بقیه دروس 94} یا سوالات بگونه ای گزینش شوند که خارج از 4چوب کلی کتاب های درسی باشند {ریاضی 1400} یا طراح قدری نامردی کند و غلظت سوالات شمارشی و وقت گیر محاسباتی را بالا ببرد {شیمی 99 یا 1401} این امکان وجود دارد دانش آموزی که حذف داشته یا نداشته به اندازه تلاش یک سال خود نمره کسب نکند یا بهتر بگوییم از میانگین آزمون هایی که شرکت کرده درصدش در کنکور پایین تر باشد که خوب با بحث تراز این مشکلات برطرف می شود ولی بهرحال درصد پایین می آید و طبیعیست. تا اینجای قضیه اوکیه ولی مشکل دقیقا از جایی شروع می شود که دانش آموزان بدون در نظر گرفتن ارزش درصد کسب شده به حرف دوستان خود که کنکوری سال های قبل بوده اند توجه و حتی عمل می کنند،
ببینید
از دید محمد که سال 98 کنکور داده و با حذف یکی دو فصل زیست را 70 زده حالا ایرادی هم ندارد کسی که نیاز به درصد بالا ندارد و یا دیر شروع کرده مثلا 5 فصل اول زیست 12 نخواند برای درصد 60
ولی از دید حسین که بدون حذف کردن حتی یک فصل و با میانگین زیست 70-80 در آزمون های آزمایشی جامع و ... زیست امسال را 60 درصد زده، حذف فصل نه حذف حتی یک مبحث ساده هم غلط است و اگر دانش آموزی سراغ حسین بیاید و بخواهد فصلی را حذف کند حسین می گوید من که قلم چی 80 میزدم وضعیتم این شد تو اگر حذف کنی که دیگر باید بروی بمیری!
2- درست حذف کردن،
اخیرا تست های ترکیبی بخصوص در زیست شناسی خیلی زیاد شده بنابراین با حذف یک فصل یا مبحث صرفا سوال مستقیمش از دست نمیره، ممکنه 4 تا سوال ترکیبی هم درگیر کنه. رعایت پیش نیازی و هم نیازی در حذف مهمه مثلا تابع رو نمیشه حذف کرد چون ...
3- از مباحث حذف شده چه مقدار تست مطرح بشه؟
این و مواردی مثل سختی و آسانی تست های مطرح شده از یک مبحث خیلی وابسته ست به شانس (بله همونی که هیشکی در قبول شدن دخیل نمیدونه) / یک موقعی دانش آموزان از اسید باز وحشت داشتند حذف می کردند میرفتند الکتروشیمی میخواندند ، طراح کنکور آسان ترین سوالات رو از اسید باز و سخت ترین سوالات رو از الکتروشیمی داد.
3- دانش آموزی که حذف میکنه یا میخواد حذف کنه کیه؟! ...
متاسفانه در این سال ها به چشم خود دیدم هر دانش آموزی که میومد می گفت قصد حذف مبحث x داره و میخواد بره تایمش رو بده به فصل های دیگر تا تسلط مشتی روی باقی مباحث داشته باشه دقیقا میرفت اون فصل ها رو هم ماست مال می کرد برمی گشت. حالا علت چیه؟ دوست عزیز کنکوری که تا بهمن هیچی نخونده چرا بقیه راه رو هم خراب میکنه؟ فکر می کنید این ها مثلا به این فکر می کنند که وقت کمه یا ... ؟! اکثرا عادت به زیاد و پیوسته درس خوندن ندارن یا حتی علاقه ای به مطالعه ندارند بنابراین کسی که دیر استارت میزنه شانس قبولیش به این علت که زمان کمتری درس خونده و تلاش کرده پایین نیست (شاید هم باشه ولی فاکتور اصلی دقیقا این نیست) عامل اصلی دقیقا همونیه که گفتم. این ها اگر شروع هم کنند نهایت 2 هفته درس میخونن کتاب رو میندازن کنار یا 2 روز 10 ساعت که خوندن ول میکنن ساعت مطالعه میاد روی 2 ساعت و نهایتا ناامید میشند. حالا عمده افرادی که میان و به فکر حذف میفتن دقیقا کیان؟ همین افرادن! این دانش آموزان اگر بهشون بگیم تورو جدت بیا و فقط 1 فصل شیمی دهم بخون 1 ماه بعد که ازش پرسیدی خوندی؟ دقیقا این جواب رو بهت میده: " نه انشا... از شنبه " حالا دوست عزیز شما از این افراد انتظار دارید بیاند فصلی رو حذف کنند و تایم اون فصل رو تزریق کنند به فصل های دیگر و تازه عمق تسلط خودشون رو بواسطه حل کردن هر مدل تست و سوالی از آن فصل ها بیشتر کنند؟!! من نمیگم همه ولی اکثر این افراد دقیقا به این خاطر حذف می کنند که نای زدن 50 تست هم ندارن. بنابراین با این افراد اگر سازمان سنجش هم کنار بیاد باز خودشون کارو خراب میکنن و درس نمیخونن.
4- مدیریت تعیین سوال ... !!!
دوست عزیز ببینید کسی که در ریاضی میاد مبحثی رو حذف می کنه دقیقا سر جلسه با دیدن سوالات اون مبحث متوجه میشه باید رد بشه و به پروسه حل ورود نکنه (در فیزیک هم همینطور) اما در زیست یا حتی شیمی گاها باید تا آخرین واژه گزینه چهارم هم مطالعه کنید (چقدر زمان از دست رفت؟ حداقل 20-30 ثانیه!) تا اصلا بفهمید اون سوال رو با توجه به حذفیات تون قادر به پاسخگویی هستید یا خیر؟! حالا فرض می کنیم از حذفیات یک دانش آموز 20 سوال مطرح شده باشه، دوست عزیز حداقل 10-15 دقیقه زمان دانش آموز میره تا اصلا بفهمه اون سوال رو باید بزنه یا خیر؟ (تازه اگر به حل ورود نکنه) حالا با بحث آزمون جامع زدن این مهارت مدیریت تعیین سوال میتونه بهتر شه ولی بازم یه تایمی هدر میره.
5- مصرف درست تایم ذخیره یا هدر دادنش ؟!!
کسی که با حذف کردن میره ریاضی رو میزنه 50 درصد قطعا یه تایمی باقی میاره. ببینید کسی که کل مباحث رو خوانده و 50 زده مطمئن باشید تایم بیشتری صرف کرده حتی در صورت استفاده از تکنیک های رایج مدیریت آزمون (ضربدر و منها و ...) بالاخره کسی که همه مباحث رو خوانده ولی تسلطش روی بعضی مباحث آبکیه و بالا نیست همین که ورود کنه به تست سنگین و یا وقت گیر مقداری از تایم خودش رو هدر میده تا بفهمه سوال مناسب حل برای دور اول نیست. ولی اونی که حذف کرده (بویژه در ریاضی و فیزیک) دیگه اصلا ورود نمیکنه به حل. پس یه تایمی باقی میاره که این تایم رو اکثرا هدر میدن یعنی برنامه ای برای استفاده از تایم ذخیره ندارند و اگر هم داشته باشند عملی نمیکنند یا نمیشه. حذف کردن یه خوبی داشت به اسم تایم ذخیره که اکثر افرادی که حذف می کنند از همین یک خوبی هم استفاده درستی ندارند.
6-کنترل حس و حال سرجلسه مهم تر از کنترل زمان !
افرادی که حذف می کنند مورد 6 براشون دغدغه میشه. ببینید شما مثلثات را حذف کرده اید حالا میرید سر جلسه و می بینید 5 تست اول ریاضی تماما از مثلثاته و همگی هم ساده و متوسط چه حسی بهت دست میده؟ حالا یکم ادامه میدی به سوال بحث احتمال میرسی که قبلا مسلط کرده ای، به حل ورود میکنی یکم مینویسی میبینی 3 دقیقه شد ولی هنوز به جواب آخر نرسیدی (مثلا سوال وقت گیره یا محاسبات طولانی داره یا جدیده یا ...) باز چه حسی بهت دست میده؟ در کل چه حس و حالی پیدا میکنی؟ دلت نمیخواد کیک ساندیس ات رو بخوری بیای بیرون؟!
و ... (خیلی مورد دیگم هست ولی اینا بنظرم مهمتر بودن / در کل قاطعانه نمیشه گفت حذف نکن ... اینم بالاخره به یکی میسازه و به هزار نفر هم نه! اما بهتره حذف نکنید ...)