خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    نمایش نتیجه های نظرسنجی ها: به نظر شما کدام عامل نقش بیشتری در بدبختی پشت کنکوری ها

    رأی دهندگان
    44. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
    • نداشتن برنامه، امید و انگیزه و ملزومات موفقیت در این مسیر

      8 18.18%
    • تنبلی، اهمال کاری و عدم توانایی مدیریت انرژی و زمان

      29 65.91%
    • عدم کنترل روابط، تفریح و ...

      0 0%
    • درگیر شدن با حواشی مختلف، تلفن همراه و عوامل بیرونی و درونی دیگر

      5 11.36%
    • سایر موارد

      2 4.55%
    صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
    نمایش نتایج: از 16 به 29 از 29
    1. Top | #16
      کاربر نیمه فعال

      bi-tafavot
      نمایش مشخصات
      همه موارد .
      ( هرکدوم از گزینه های بالا بقیه گزینه ها رو هم با خودش همرا میکنع)

    2. Top | #17
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      سلام شما خودتون برای شروع یه پشت کنکوری که پایه ضعیفی داره چه مباحثی پیشنهاد می کنید؟بعد میشه لطفا پیش نیاز های دوازدهم که توی دهم و یازدهم هست و اولویت دارن که خونده بشن رو بگید؟چون من تا اخر تابستون فقط چندتا مبحث از دهم و یازدهم رو میتونم بخونم نه همشو

    3. Top | #18
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi_artur نمایش پست ها

      ببینید دوست عزیز
      شما اگر این سوالات رو از 10 مشاور مختلف (خوب) بپرسید
      از این 10 نفر
      نصف شون یه محدوده مشخص تعیین می کنند یا همینطور دیمی یکسری اعداد و ارقام جلوتون می چینند، حالا اگر به 10 مشاور اینستاگرامی بفرستید دقیقا هر 10 نفر همینطور عمل می کنند (پست های تهوع آوری که ادمین پیج های مشاوره ای تولید می کنند با این تیتر و کپشن: " چقدر بخونم رتبه برتر شم؟! " ، " هر روز این کارارو بکن تا ازت یه چیزی در بیاد " و ...) خب این افراد که کلا به کنار ما کاری به کارشون نداریم چون از اصل قضیه کلا شوتن.

      نصف باقی شون هم صحبت از قلق گیری می کنند، یعنی هفته های ابتدایی شروع پیشنهاد می کنند که برنامه مشخصی در نظر نگیرید و کلا بنشینید بدون اینکه فشاری به خودتون بیارید سر کتاب ها و تست زنی و آمار و ارقامی که متعلق به شخص خودتون هست رو استخراج کنید و روی برگه ای بنویسید، عده ای هم توصیه می کنند یه برنامه سنگین بچینید و هفته های ابتدایی اجرا کنید ببینید چقدر از حجم برنامه رو رسوندین و از این طریق بفهمید توانایی فعلی شما برای ادامه مسیر چقدر هست. این دسته از مشاوران کارشون باز بهتره ولی همچنان ایراداتی داره: اولا کنکور یک مسیر 1 ماهه نیست و طولانی تر و فرسایشی تر از این حرف هاست که بخوایم با توانایی فعلی فرد برای مثلا 6 ماه آینده اش پیش بینی کنیم این مباحث رو میتونه تموم کنه و حالا به عید که رسید شروع کنه جامع زدن و ... ثانیا اون تعداد تستی که شما روی مبحث x داخل n ساعت مطالعه ثبت کردی همواره میتونه دچار تغییر شه و به خیلی فاکتور ها وابسته هست، سختی و آسانی سوالات، تسلطی که به مرور زمان پیدا می کنید روی مباحث، سطح تمرکز شما و و و و ... پس داده های حاصل آنچنان هم قابل اعتماد نیست حتی برای دو هفته آینده تون!

      اما راه حل چیه؟
      ببینید دوست عزیز
      شما هفته های اول شروع می کنید به درس خواندن
      یک چارت کلی برای خودتون مشخص می کنید و یک حداقل تعداد تستی هم در نظر می گیرید (دقت کنید گفتم حداقل تعداد تست یعنی به هیچ عنوان حتی سنگ هم که از آسمان بارید شما حق ندارید از این مقدار کمتر تست بزنید) حالا این حداقل رو چطور تعیین کنید؟ خیلی ساده ست، شما حداقل تعداد تست برای شروع مطالعه هر درس رو اصلا هفته اول 10 عدد در نظر بگیر! باور کن هیچ اتفاق خاصی نمیفته. چرا؟ چون قرار نیست این عدد پایه هیچ وقت رشد نکنه. اتفاقا قراره که هر هفته بنا به صلاحدید خودت تعداد پایه رو افزایش بدی. مثلا این هفته از هر درس 10 تست، هفته آینده 15 تست، هفته بعدی 20 تست و همینطور بیشتر می کنی تا برسی به نقطه ای که دیگه حس کنی زیاد کردن تعداد تست کمکی به پیشرفتت نمیکنه و نیازه که روی این عدد ثابت بمونی تا بتونی قشنگ دل و روده تست ها رو بکشی بیرون و از هر تست آموزشی اون درسنامه ای که نیازه رو جذب خودت کنی و مشکلاتت حین رفع اشکال هر تست به خوبی برطرف شن. حالا یک نفر حداکثر تعداد تست پایه ای که می تونه بزنه 20 عدد در هر ساعت هست و اون یکی 30 تا . ولی در عمل نگاه که می کنی می بینی بازدهی که اولی گرفته از تست زدن حتی بهتر از دومی بوده، میدونی چرا این اتفاق افتاده؟ چون اولی رفته پاسخنامه تمام تست های زیستی که حتی درست هم زده رو با دقت مطالعه کرده، با مطالعه پاسخ هر تستی هزار نکته ترکیبی و مفهومی براش مرور شده و مشکلات و نواقصی که داشته رو تونسته بخوبی کاور کنه. ولی نفر دوم تست 503 رو که درست زد نرفت علت گزینه ای که شانسی ردش کرده بود رو از پاسخنامه جویا شه، نرفت تست ریاضی که محاسبات طولانی داشت رو یک دور دیگه برای خودش حل کنه و به بخش محاسبات تست بخوبی مسلط شه، پیش خودش گفت برو بابا این همه محاسبات اصلا بعیده که در کنکور مطرح شه ولش کن حوصله این حجم از ضرب و تقسیم رو ندارم بزار تا وقتم بیشتر از این تلف نشده برم تست بعدی و ... اینطوری بازده فرد اول به مراتب بالاتر از فرد دوم هست. پس کمیت در کنار کیفیت تحلیل میتونه ناجی شما و کمک کننده باشه و به تنهایی این اعداد و ارقامی که به عنوان گزارش کار جدیدا استوری می کنند ملاک خوبی برای تحلیل وضعیت دانش آموز نیست. اگر کسی 300 تست در روز میزنه، این 300 تست از کدوم کتابه؟ از کدوم درس؟ آیا بخوبی تحلیل میشه یا همینطور دیمی زده و رفته، آیا از مباحثی بوده که شما هزار بار تا حالا با همون ها استارت کار رو زدید یا مباحثی که قراره به رشد درصد شما در یک درس کمک کنه؟ و ... همه این مواردی که گفته شد به بسیاری مهم تر از تعداد تست هست. ما در فیزیک واحدی تحت عنوان تست به ساعت نداریم، اونچه که بعنوان واحد کیفیت تست زنی بیان میشه تحلیل به ساعت و در وهله بعدی سرعت بازیابی داده هاست. سر جلسه کنکور تنها چیزی که به داد یک داوطلب میرسه سرعت مغزش در تحلیل و بازیابی داده هایی هست که قبلا وارد کرده. نه آموزش، نه کلاس، نه درسنامه و ... کنکور فقط مهارت شما رو در سرعت مطالعه سوال، تحلیلش، پیدا کردن الگوی حل با یادآوری تیپ تست (های) مشابهی که قبلا بواسطه تکرار زیاد مسلط کرده اید، دست به قلم شدن و نوشتن راه حل و در انتها محاسبات عددی و یافتن جواب آخر طلب می کنه و کاری به اینکه این اطلاعات رو از کدام درسنامه وارد کرده اید؟ ساعتی چند وارد کرده اید؟ چند ساعت یک بار وارد کرده اید؟ و ... نداره.

      راجع به ترتیب استفاده از منابعی که ذکر کردید،
      ترتیب خوبیه حالا یه مقدار هم بستگی داره به سلیقه خودتون ولی اگر من جای شما بودم موج رو قبل از آی کیو بعنوان منبع سنجش خودم میزدم وقتی خیالم از موج راحت شد یا حداقل به تسلط خوبی رسیدم میرفتم سراغ تست های آی کیو پلاس (دشوار و دشوارتر) آیکیو و باز اونارو هم به صورت سنجشی ولی با تایم کمی بیشتر از استاندارد کنکور پاسخ میدادم. آی کیو همه میگن منبع دشوار و سطح بالایی هست ولی واقعیت اینه که تست متوسط و شاید حتی ساده هم کم نداره پس اگر شما هدف تون استفاده صد درصدی از این کتاب نیست بهتره زمانی از این منبع استفاده کنید که دیگه مطمئن شده باشید اگر فردا روزی از هر ده تست مثلا شیمی کنکور یکی ساده و 3 تاش متوسط بود دیگه این 4 تست رو حتمی می زنید و حالا برای کسب درصد بالاتر و رسیدن به 6 از 10 حتی بهتر بروید سراغ کار کردن تست های سنگین و دشوار و شمارشی و ایده دار و المپیاد و ... این منبع اومده تست های دشوار تر رو خودش مُهر IQ+ زده پس مشکلی نیست. واقعیت اینه که از یه جایی به بعد شما خودتون رو بکوشید هم درصدتون مثلا داخل زیست بالاتر از 60-65 درصد نمیره، حالا برمیگردید هی عقب و پیش خودتون می گید خدایا من چه گناهی کرده ام که با مطالعه دقیق کتاب درسی و تحلیل شکل ها و زدن هزاران تست آموزشی / تسلط / سنجشی هنوز که هنوزه درصدم رو نتونستم بالاتر از 65 برسونم، ببینید در این مواقع بحث تست های غیر استاندارد، تست های شمارشی خیلی طولانی، تست های ایده دار میاد وسط و بهترین زمان استفاده از منابع سطح بالای بازار (مثل نردبام و آی کیو و ...) همین موقع هست البته همونطور که توضیح دادم حتی همین منابع هم به خودی خود تمام تست هایشان سخت و سنگین نیست و خب مولف یه روال مشخصی رو در نظر گرفته برای نوشتن کتاب، مثلا آی کیو شیمی جامع امسال اومده تست ها رو دقیقا طبق روندی که بالاتر برای شما توضیح دادم 4 دسته کرده: دسته اول تست های خط به خط کتاب با رویکرد کنکور 1401 (شمارشی مثلا) دسته دوم تست های تسلط، دسته سوم تست های سنجشی (آزمون های گاج رو آورده) و دسته آخر تست های IQ+ که خب دانش آموزی که این کتاب رو داره دیگه نیازی نیست مضربی کار کنه و یک راست برای هر مبحث این ترتیبی که گفته شد رو پیاده سازی میکنه و به تسلط میرسه. ولی مثلا شمایی که برای تست های سنگین تر میخوای روی آیکیو تمرکز کنی بهتره صرفا تست های خاص و دشوارتر این کتاب رو حل کنی چون بقیه مراحل به تسلط رساندن هر مبحث رو با سایر منابعی که در اختیار داری جلو آوردی. (اینجا و کلا هر جایی که صحبت از چند منبعی شدن میشه همیشه این خطر هست که دچار کمال گرایی بشی پس مواظب زمانی که در اختیارته باش و اگر قرار هست مثلا روی 3 منبع تستی روندی که گفته شد رو پیاده کنی حتما مواظب باش بواسطه وسواس شدید نری دوباره تمام مراحل رو روی منبع دو به بعد پیاده سازی کنی که جز تلف کردن زمان هیچ چیز برای شما نداره)

      راجع به این که گفتید تابع رو چه مدت زمانی روش کار کنم؟
      ببینید شما مطابق تعداد تست پایه و حداقل تعداد صفحات یا تایمی از درسنامه که میتونید جلو ببرید (بدترین حالت ممکن که بالاتر توضیح شد دیگه نباید کمتر از این کار کنید حالا هر اتفاقی میخواد بیفته) رو همیشه در نظر بگیرید برای اتمام هر مبحث. البته همونطور که گفتم نکته کار اینجاست که این تعداد حداقل تست پایه نبایستی هر هفته ثابت بمونه (خطر یکنواختی برنامه که نتیجه ای جز خسته شدن و درجا زدن و رها کردن نداره) و باید هر هفته کمی رشد بدید و با همین رشد زمان تقریبی اتمام فصل تون رو تخمین بزنید. نکته دیگری که وجود داره این هست که شما باید همیشه این رو در نظر داشته باشید که دقیقا برای این موضوع از برنامه روتین آزمون های آزمایشی سعی کردید خارج بشید تا بیشتر به وضعیت خودتون رسیدگی کنید نه اینکه تازه کم کاری کنید، ببینید شما از بودجه آزمون دلسرد شدید چون می گفت دقیقا تا این تاریخ بایستی که تابع رو تمام کرده باشی و همیشه این نگرانی وجود داشت که نکنه من عقب بمونم و نتونم به تسلط خوبی برسونم ( و برای غالب بچه ها این خواسته یا ناخواسته اتفاق میفتاد ) ولی الآن شما افسار تابع یا هر فصل دیگری که میخواید بخونید بدون هیچ استرس و نگرانی که باعث کاهش بازدهی مطالعاتی تون بشه دست خودتونه و مطابق شرایطی که دارید میتونید n روز روی مباحث این فصل کار کنید و به تسلط برسونید. پس هم نگران نباشید و هم باشید! همیشه حواستون باشه این عدم شرکت در آزمون باعث کلا بی خیالی و توهماتی که داخل پست اول این تاپیک ذکر شد نشه و همیشه هم خوشحال از این باشید که شما عین بقیه رقبا ننشستید یک مبحث رو نیمه کاره مطابق برنامه آزمون ماست مال کنید و واقعا بنابر وزن و درجه سختی که هر فصل داره روی اون فصل بخوبی کار کرده اید و بنابراین اون تسلطی که در انتهای مسیر و در آزمون های جامع از خودتون به نمایش می گذارید به بسیاری بهتر و قابل قبول تر از دانش آموزی هست که همگام با بودجه آزمون اکثر مباحث رو ماست مال کرده و الان اولین آزمون جامع زیست شناسی میزنه 16 درصد!

      راجع به نهایی ها و بحث ترمیم و ... من واقعا دانش و اطلاعات کافی ندارم پس بهتره از دوستانی که تجربه بیشتری دارند سوال بپرسید.
      تشکر
      من با توجه به صحبت های شما برنامه ام رو چیدم برای ریاضی و فیزیک 8 روز آموزش ، 4 روز تثبیت و 2 روز هم سنجش . اما زیست و شیمی 4 روز آموزش ، 2 روز تثبیت و 1 روز هم سنجش .
      من تو تو این چند روزی که پروژه ام رو شروع کردم تایم مطالعه شیمی و زیستم بالاست ( 4 ساعت در روز ) میتونم از برنامه های بعدی برای شیمی روتین مسائل بزارم ؟ مثلا این 7 روز دارم مسائل استوکیومتری و موازنه رو فیلم میبینم و با شرایطی که گفتید تست میزنم میشه ار هفته بعدش روزانه یه تایمی از کتاب جامعم که خیلی سبزه مسائلش رو حل کنم ؟ یا اگه قراره روتین بزارم بهتر نیست مسائل خیلی سبز جامع رو که سطحش پایینه رو بیخیال بشم و از رو مسائل نشرالگو تست مروری بزنم ؟
      و برای زیست برخلاف تصورم سرعت تست زنیم خوب بود میتونم برای یک فصل کل پینوکیو ( آموزشی و تثبیتی ) و تست های TNT آیکیو گاج جامع رو تو یک هفته بزنم ، برای روتین یک ساعته هفته بعد زیستم منبع من بهتره چی باشه ؟ ( تصمیم داشتم به جای منابع آزمون محور از سوالات آزمون های آزمایشی متفاوت استفاده کنم )
      و اینکه من برای فیزیک و ریاضی نمیدونم تو هفته های بعد چه شکلی براشون مرور بزارم یا اینکه اون 4 مرحله براشون کافی هست یا نه :/
      ویرایش توسط Janan : 11 شهریور 1401 در ساعت 14:27

    4. Top | #19
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر
      پاسخگو و راهنما

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط janan نمایش پست ها
      تشکر
      من با توجه به صحبت های شما برنامه ام رو چیدم برای ریاضی و فیزیک 8 روز آموزش ، 4 روز تثبیت و 2 روز هم سنجش . اما زیست و شیمی 4 روز آموزش ، 2 روز تثبیت و 1 روز هم سنجش .
      من تو تو این چند روزی که پروژه ام رو شروع کردم تایم مطالعه شیمی و زیستم بالاست ( 4 ساعت در روز ) میتونم از برنامه های بعدی برای شیمی روتین مسائل بزارم ؟ مثلا این 7 روز دارم مسائل استوکیومتری و موازنه رو فیلم میبینم و با شرایطی که گفتید تست میزنم میشه ار هفته بعدش روزانه یه تایمی از کتاب جامعم که خیلی سبزه مسائلش رو حل کنم ؟ یا اگه قراره روتین بزارم بهتر نیست مسائل خیلی سبز جامع رو که سطحش پایینه رو بیخیال بشم و از رو مسائل نشرالگو تست مروری بزنم ؟
      و برای زیست برخلاف تصورم سرعت تست زنیم خوب بود میتونم برای یک فصل کل پینوکیو ( آموزشی و تثبیتی ) و تست های tnt آیکیو گاج جامع رو تو یک هفته بزنم ، برای روتین یک ساعته هفته بعد زیستم منبع من بهتره چی باشه ؟ ( تصمیم داشتم به جای منابع آزمون محور از سوالات آزمون های آزمایشی متفاوت استفاده کنم )
      و اینکه من برای فیزیک و ریاضی نمیدونم تو هفته های بعد چه شکلی براشون مرور بزارم یا اینکه اون 4 مرحله براشون کافی هست یا نه :/
      راجع به قسمت اولی که گفتید برنامه ام رو چیدم و ...
      ببینید تعیین طول بازه زمانی روند آموزش -> تثبیت -> سنجش (و حالا تست سنگین تر برای برخی دروس اگر رسدید جهت تکمیل و عمق بخشیدن) برای تمام دروس، فصل ها و مباحث یک قانون کلی نداره و این چیزی که الآن شما گفتید احتمالا برنامه اولیه تون بوده برای پروژه اول، در پروژه های بعدی قطعا پخته تر از الآن می تونید زمان بندی تعیین کنید برای اتمام هر کدوم از مراحل ذکر شده و صد البته به این نکته توجه داشته باشید حتما که ممکنه هر کدوم از مراحل آموزش و تثبیت و سنجش و تست تکمیلی یکم بیشتر طول بکشه مثلا یک روز بیشتر یا ... که شما نباید نگران باشید و یا برنامه تون رو عوض کنید و دوباره از صفر شروع کنید (کمال گرایی باعث میشه شما مرحله آموزش رو که طی کردی و مثلا دیدی دو روز بیشتر طول کشیده کلا تمام برنامه هاتو بهم بریزی و ناامید بری سمت ریختن یه پلن جدید و اینطوری دائم داری از صفحه x مبحث y شروع میکنی و این چرخه انقدری ادامه پیدا میکنه که کلا دیگه سمت درس نری و از مسیر خارج بشی، پس حواست رو جمع کن این طول بازه ای که برای هرکدوم از مراحل مشخص کردی از همین الآن به خودت بگو که حتمی و قطعی نیست و شاید دچار تغییراتی بشه و اگر هم بیشتر یا کمتر طول کشید من ناامید نمیشم و میرم ادامه مراحل رو طی می کنیم بدون اینکه از برنامه ام بطور کلی جدا شم و برم سمت برنامه ریزی جدید و آموزش جدید برای مباحث تکراری یا ... مهم ترین کاری که شما بایستی انجام بدی دقیقا مدیریت انرژی، زمان و احساسات حین اجرای این پروژه است، مثلا ممکنه بارها حین تست زدن ناامید بشی که طبیعیه، شما تازه شروع کردی باید ناامید بشی و بخوای از این وضعیت هرچه سریع تر خلاص بشی ولی نکته کار دقیقا اینجاست که بتونی خودت رو جمع و جور کنی و ادامه بدی تا دوباره نخوای از صفر همه چی رو استارت بزنی) حین اجرای مراحل دقت کن زمان اتمام (ددلاینی که تعیین کردی) هر مرحله اهمیت داره ولی فقط یه پیش بینی از آینده ست تا بدونی قرار نیست امروز بخوابی و حالا این درس هایی که روی هم انبار کردی رو یه نفر بیاد بخونه و تا اون موقع واست برسونه! اهمیتش دقیقا در همین حده نه بیشتر و نه کمتر. پس قرار نیست اگر مطابق برنامه روزانه ات با یه ساعت مطالعه خوب تمام تلاش خودت رو کردی ولی بازم یکی دو روز حتی بیشتر زمان کم آوردی و به پیش بینی قبلی خودت نرسیدی ناامید شی و بگی دیگه تلاش من فایده نداره و حتما این مسیر غلط بوده که واردش شدم. باید ادامه بدی و خوب هم ادامه بدی تا خودت رو برسونی به ته بازه مرحله 1 ، 2 و 3

      راجع به قسمت دوم که گفتید روتین شیمی...
      من بطور کلی با هر روتینی موافق نیستم. بچه ها معمولا درس هایی که کم کاری می کنند یا میخوان از زیرش در برن یا به حالت تفریحی بخونن رو تبدیل به روتین شبانه و صبحانه و ... میکنن. حالا یه 2 روزم ادامش میدن ولی تهش بی نظمی پیش میاد دیگه ادامه نمیدن و فراموش میشه. روتین قبلی که فراموش شد دوباره میرن اینستاگرام می بینن پیج خاله نرگس پست جدید گذاشته نوشته: " با این روتین محاسبات رو فول کن " ، دوباره تهییج میشن تا برن از امروز هر شب 5 تا تست محاسبات حل کنن دوباره چند شب اینکارو انجام میدن فراموش میشه. تا شب کنکور روتین بسازی 4 روز عمل کنی فراموش بشه واقعا چه سود و فایده ای واست داره؟ ببیین اگه واقعا حس میکنی تو مسائل شیمی ضعف داری چرا نمیای روش یه کار اصولی و تر تمیز انجام بدی؟ یه کلاسی، نکته تستی چیزی ببینی و بعدش کلی تست حل کنی تا به روش حل تمام تیپ تست های مسائل مسلط شی؟ ضعف ها و مشکلات اصلی و حتی جزئی خودت رو اول برطرف کن حالا برای اینکه اینکه این تسلط لایزال باشه شبی 5 تا تست مروری هم حل کن. برای مرور میتونی هر شب یکسری کوییز از خودت بگیری و تحلیل کنی مثلا در حد 5 تست مسائل شیمی/ 5 تست فیزیک/5 تست ریاضی (کلا 15 تست محاسباتی) که ترفند خیلی خوبی هست برای نگه داشتن تسلط درس های مطالعه شده قبلی (نه الآن که تازه پروژه یک هستید، مثلا از پروژه 2 حتی 3 به بعد خیلی میتونه مفید باشه که دروس پروژه یک رو حالا بیارید با 15 تست محاسباتی هر شب مرور کنید تا در ذهن تون فرش و تازه بمونن)

      راجع به منبع تست زنی مسائل:
      هم خیلی سبز و هم الگو کتاب های خوبی ان. هر دو تست ساده، متوسط و سخت دارن (حالا تست های سخت و متوسط الگو بیشتره) در کل از هر منبعی که دلتون خواست کار کنید هیچ فرقی نداره. اون سوال استو یا اسید یا ... که سر جلسه 5 دقیقه زمان حل بخواد مطمئن باشید برای همه حتی اونایی که مسائل سنگین تری قبلا حل کردن و حتی معلمش که از 5 منبع تست زنی کرده زمان برای حل کردن میگیره و شما قرار نیست مثلا با حل 200 تا تست سخت دیگه سرعت دست تون در حل مسائل شیمی خیلی بالا بره نه اینطور نیست و تازه کسی که مطابق سطح خودش نره با یه منبع آسون تر استارت بزنه قطعا به مشکل میخوره و سرعتش هیچ وقت بالا نمیره. اون دانش آموزی که تست سخت نمیبینه هم در تفکیک تست ساده و متوسط از سخت سر جلسه کنکور دچار مشکل میشه و مثلا به یه تست مسئله ورود میکنه بدون اینکه بدونه این تست قراره 5 دقیقه زمانش رو تلف کنه و همینطور ادامه میده به حل سوال تا بفهمه سوال وقت گیر بوده یا ایده سوال جدیده و ضرر کرده که دور اول اومده سراغش. پس شما باید یه تعادلی این بین ایجاد کنید با سوال ساده شروع کنید کم کم برید سروقت تست های دشوار ایده دار و حالا سعی کنید انواع تیپ سوالات رو ببینید تا سوال شناس خوبی بشید و توانایی انتخاب سوالات ساده و متوسط یا حتی سختی که وقت گیر نیست و نه گفتن به سوالات ایده دار جدید و وقت گیر و ... سر جلسه مهم ترین مهارتیه که یه دانش آموز بایستی برای مدیریت زمان داشته باشه که لازمه اش کار کردن انواع اقسام سوالات هست که با تست زیاد حل میشه.

      راجع به قسمت زیست شناسی
      به نظر من پیش روی تون رو زیادتر کنید. حالا اول راه هستید ممکنه بعدا سر یک فصلی دچار کندی در پیشروی بشید و اینطوری به اون منبع جدیدی که اضاف کردید هم نرسید و بر اثر کمال گرایی کلا رها کنید. پس بهتره پیش روی تون رو مثلا اگر الآن هفته ای یک فصله بکنید هفته ای یک و نیم فصل (یکم بیشتر جلو بیاید ایرادی که نداره) ... روتین هم که گفتید باز میگم به درد مرور اصولی نمیخوره برای زیست همین که یک دور مسیر 4 مرحله ای ذکر شده رو اجرا کنید کافی هست و بعدش بهتره زودتر برید سروقت چی؟ آزمون نیمه جامع و جامع زیااااااد زدن. ببینید شما الان که شهریوره 20 دور هم که یک فصل زیست رو بخونید و تست بزنید و مرور کنید و خلاصه سنگ تموم بذارید اگه خرداد سال دیگه بگن بیا یه آزمون از این فصلی که چند ماه پیش خوندی و ازش 1400 تست هم زدی ازت می گیرم نمیگی توروقران بذارید یه دور دیگه هم بخونم؟! خب پس چرا الکی انقدر مرور میخوای بذاری واسش؟ (وسواس شدید) یه دور 4 مرحله رو انجام بده تموم که شد برو آزمون جامع بیشتری کار کن. 50-60 مرحله جامع بزن اون فصل 200 دور دیگه واست مرور میشه.شما الان روی مباحث پروژه اولت 2 دور دیگه هم که دوره و مرور بذاری بازم تو آزمون جامع اول میری زیست میزنی نهایت 40 درصد. خب باید انقدر اون موقع فرصت مرور و رفع اشکال و برگشتن به متن کتاب وزارتی در اختیار داشته باشی تا بتونی این 40 درصد رو بیاریش روی 60 درصد یا حتی بهتر و تثبیتش کنی و حالا بیای سراغ تایم و سرعت و روی اون کار کنی تا مثلا کل زیست رو داخل 40 دقیقه 60 بزنی. خب این تایم بیشتر برای جامع زدن و رفع اشکال و ... رو که با این مرور های بی خودی داری از خودت میگیری که!

      برای فیزیک و ریاضی هم که گفتید
      بالاتر توضیح دادم که بهتره چیکار کنید تا مرور شن. دروس محاسباتی البته برخلاف زیست چون حالت تمرینی دارن البته بهتر و بیشتر در ذهن باقی میمونن پس مراحل 1 تا 4 رو با دقت خیلی بیشتری براشون انجام بدید.
      ‏«چه می‌شود کرد؟ مگر می‌شود دنیا را پاره کرد و از تویش خوشبختی درآورد؟ همین است که هست.»

    5. Top | #20
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      Up
      mucizelere inanırım

    6. Top | #21
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi_artur نمایش پست ها

      راجع به قسمت اولی که گفتید برنامه ام رو چیدم و ...
      ببینید تعیین طول بازه زمانی روند آموزش -> تثبیت -> سنجش (و حالا تست سنگین تر برای برخی دروس اگر رسدید جهت تکمیل و عمق بخشیدن) برای تمام دروس، فصل ها و مباحث یک قانون کلی نداره و این چیزی که الآن شما گفتید احتمالا برنامه اولیه تون بوده برای پروژه اول، در پروژه های بعدی قطعا پخته تر از الآن می تونید زمان بندی تعیین کنید برای اتمام هر کدوم از مراحل ذکر شده و صد البته به این نکته توجه داشته باشید حتما که ممکنه هر کدوم از مراحل آموزش و تثبیت و سنجش و تست تکمیلی یکم بیشتر طول بکشه مثلا یک روز بیشتر یا ... که شما نباید نگران باشید و یا برنامه تون رو عوض کنید و دوباره از صفر شروع کنید (کمال گرایی باعث میشه شما مرحله آموزش رو که طی کردی و مثلا دیدی دو روز بیشتر طول کشیده کلا تمام برنامه هاتو بهم بریزی و ناامید بری سمت ریختن یه پلن جدید و اینطوری دائم داری از صفحه x مبحث y شروع میکنی و این چرخه انقدری ادامه پیدا میکنه که کلا دیگه سمت درس نری و از مسیر خارج بشی، پس حواست رو جمع کن این طول بازه ای که برای هرکدوم از مراحل مشخص کردی از همین الآن به خودت بگو که حتمی و قطعی نیست و شاید دچار تغییراتی بشه و اگر هم بیشتر یا کمتر طول کشید من ناامید نمیشم و میرم ادامه مراحل رو طی می کنیم بدون اینکه از برنامه ام بطور کلی جدا شم و برم سمت برنامه ریزی جدید و آموزش جدید برای مباحث تکراری یا ... مهم ترین کاری که شما بایستی انجام بدی دقیقا مدیریت انرژی، زمان و احساسات حین اجرای این پروژه است، مثلا ممکنه بارها حین تست زدن ناامید بشی که طبیعیه، شما تازه شروع کردی باید ناامید بشی و بخوای از این وضعیت هرچه سریع تر خلاص بشی ولی نکته کار دقیقا اینجاست که بتونی خودت رو جمع و جور کنی و ادامه بدی تا دوباره نخوای از صفر همه چی رو استارت بزنی) حین اجرای مراحل دقت کن زمان اتمام (ددلاینی که تعیین کردی) هر مرحله اهمیت داره ولی فقط یه پیش بینی از آینده ست تا بدونی قرار نیست امروز بخوابی و حالا این درس هایی که روی هم انبار کردی رو یه نفر بیاد بخونه و تا اون موقع واست برسونه! اهمیتش دقیقا در همین حده نه بیشتر و نه کمتر. پس قرار نیست اگر مطابق برنامه روزانه ات با یه ساعت مطالعه خوب تمام تلاش خودت رو کردی ولی بازم یکی دو روز حتی بیشتر زمان کم آوردی و به پیش بینی قبلی خودت نرسیدی ناامید شی و بگی دیگه تلاش من فایده نداره و حتما این مسیر غلط بوده که واردش شدم. باید ادامه بدی و خوب هم ادامه بدی تا خودت رو برسونی به ته بازه مرحله 1 ، 2 و 3

      راجع به قسمت دوم که گفتید روتین شیمی...
      من بطور کلی با هر روتینی موافق نیستم. بچه ها معمولا درس هایی که کم کاری می کنند یا میخوان از زیرش در برن یا به حالت تفریحی بخونن رو تبدیل به روتین شبانه و صبحانه و ... میکنن. حالا یه 2 روزم ادامش میدن ولی تهش بی نظمی پیش میاد دیگه ادامه نمیدن و فراموش میشه. روتین قبلی که فراموش شد دوباره میرن اینستاگرام می بینن پیج خاله نرگس پست جدید گذاشته نوشته: " با این روتین محاسبات رو فول کن " ، دوباره تهییج میشن تا برن از امروز هر شب 5 تا تست محاسبات حل کنن دوباره چند شب اینکارو انجام میدن فراموش میشه. تا شب کنکور روتین بسازی 4 روز عمل کنی فراموش بشه واقعا چه سود و فایده ای واست داره؟ ببیین اگه واقعا حس میکنی تو مسائل شیمی ضعف داری چرا نمیای روش یه کار اصولی و تر تمیز انجام بدی؟ یه کلاسی، نکته تستی چیزی ببینی و بعدش کلی تست حل کنی تا به روش حل تمام تیپ تست های مسائل مسلط شی؟ ضعف ها و مشکلات اصلی و حتی جزئی خودت رو اول برطرف کن حالا برای اینکه اینکه این تسلط لایزال باشه شبی 5 تا تست مروری هم حل کن. برای مرور میتونی هر شب یکسری کوییز از خودت بگیری و تحلیل کنی مثلا در حد 5 تست مسائل شیمی/ 5 تست فیزیک/5 تست ریاضی (کلا 15 تست محاسباتی) که ترفند خیلی خوبی هست برای نگه داشتن تسلط درس های مطالعه شده قبلی (نه الآن که تازه پروژه یک هستید، مثلا از پروژه 2 حتی 3 به بعد خیلی میتونه مفید باشه که دروس پروژه یک رو حالا بیارید با 15 تست محاسباتی هر شب مرور کنید تا در ذهن تون فرش و تازه بمونن)

      راجع به منبع تست زنی مسائل:
      هم خیلی سبز و هم الگو کتاب های خوبی ان. هر دو تست ساده، متوسط و سخت دارن (حالا تست های سخت و متوسط الگو بیشتره) در کل از هر منبعی که دلتون خواست کار کنید هیچ فرقی نداره. اون سوال استو یا اسید یا ... که سر جلسه 5 دقیقه زمان حل بخواد مطمئن باشید برای همه حتی اونایی که مسائل سنگین تری قبلا حل کردن و حتی معلمش که از 5 منبع تست زنی کرده زمان برای حل کردن میگیره و شما قرار نیست مثلا با حل 200 تا تست سخت دیگه سرعت دست تون در حل مسائل شیمی خیلی بالا بره نه اینطور نیست و تازه کسی که مطابق سطح خودش نره با یه منبع آسون تر استارت بزنه قطعا به مشکل میخوره و سرعتش هیچ وقت بالا نمیره. اون دانش آموزی که تست سخت نمیبینه هم در تفکیک تست ساده و متوسط از سخت سر جلسه کنکور دچار مشکل میشه و مثلا به یه تست مسئله ورود میکنه بدون اینکه بدونه این تست قراره 5 دقیقه زمانش رو تلف کنه و همینطور ادامه میده به حل سوال تا بفهمه سوال وقت گیر بوده یا ایده سوال جدیده و ضرر کرده که دور اول اومده سراغش. پس شما باید یه تعادلی این بین ایجاد کنید با سوال ساده شروع کنید کم کم برید سروقت تست های دشوار ایده دار و حالا سعی کنید انواع تیپ سوالات رو ببینید تا سوال شناس خوبی بشید و توانایی انتخاب سوالات ساده و متوسط یا حتی سختی که وقت گیر نیست و نه گفتن به سوالات ایده دار جدید و وقت گیر و ... سر جلسه مهم ترین مهارتیه که یه دانش آموز بایستی برای مدیریت زمان داشته باشه که لازمه اش کار کردن انواع اقسام سوالات هست که با تست زیاد حل میشه.

      راجع به قسمت زیست شناسی
      به نظر من پیش روی تون رو زیادتر کنید. حالا اول راه هستید ممکنه بعدا سر یک فصلی دچار کندی در پیشروی بشید و اینطوری به اون منبع جدیدی که اضاف کردید هم نرسید و بر اثر کمال گرایی کلا رها کنید. پس بهتره پیش روی تون رو مثلا اگر الآن هفته ای یک فصله بکنید هفته ای یک و نیم فصل (یکم بیشتر جلو بیاید ایرادی که نداره) ... روتین هم که گفتید باز میگم به درد مرور اصولی نمیخوره برای زیست همین که یک دور مسیر 4 مرحله ای ذکر شده رو اجرا کنید کافی هست و بعدش بهتره زودتر برید سروقت چی؟ آزمون نیمه جامع و جامع زیااااااد زدن. ببینید شما الان که شهریوره 20 دور هم که یک فصل زیست رو بخونید و تست بزنید و مرور کنید و خلاصه سنگ تموم بذارید اگه خرداد سال دیگه بگن بیا یه آزمون از این فصلی که چند ماه پیش خوندی و ازش 1400 تست هم زدی ازت می گیرم نمیگی توروقران بذارید یه دور دیگه هم بخونم؟! خب پس چرا الکی انقدر مرور میخوای بذاری واسش؟ (وسواس شدید) یه دور 4 مرحله رو انجام بده تموم که شد برو آزمون جامع بیشتری کار کن. 50-60 مرحله جامع بزن اون فصل 200 دور دیگه واست مرور میشه.شما الان روی مباحث پروژه اولت 2 دور دیگه هم که دوره و مرور بذاری بازم تو آزمون جامع اول میری زیست میزنی نهایت 40 درصد. خب باید انقدر اون موقع فرصت مرور و رفع اشکال و برگشتن به متن کتاب وزارتی در اختیار داشته باشی تا بتونی این 40 درصد رو بیاریش روی 60 درصد یا حتی بهتر و تثبیتش کنی و حالا بیای سراغ تایم و سرعت و روی اون کار کنی تا مثلا کل زیست رو داخل 40 دقیقه 60 بزنی. خب این تایم بیشتر برای جامع زدن و رفع اشکال و ... رو که با این مرور های بی خودی داری از خودت میگیری که!

      برای فیزیک و ریاضی هم که گفتید
      بالاتر توضیح دادم که بهتره چیکار کنید تا مرور شن. دروس محاسباتی البته برخلاف زیست چون حالت تمرینی دارن البته بهتر و بیشتر در ذهن باقی میمونن پس مراحل 1 تا 4 رو با دقت خیلی بیشتری براشون انجام بدید.
      سلام

      من به شدت تو بخش جامع زدن برای جمع بندی مشکل دارم و همین باعث شد مدیریت آزمونم ضعیف بمونه که من بشم پشت کنکوری :/

      میشه لطفا در مورد روش بازیابی من رو راهنمایی کنید و اینکه اصلا من نمیدونم بعد زدن آزمون جامع باید چیکار کنم که پیشرفت کنم و ایراداتم رفع بشه .

      پ.ن : البته فکر کنم من تحلیل آزمونم هم مشکل داره

    7. Top | #22
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر
      پاسخگو و راهنما

      نمایش مشخصات
      up
      ‏«چه می‌شود کرد؟ مگر می‌شود دنیا را پاره کرد و از تویش خوشبختی درآورد؟ همین است که هست.»

    8. Top | #23
      کاربر اخراجی

      نمایش مشخصات
      از مفید ترین تاپیک ها

    9. Top | #24
      RHM
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      Up

    10. Top | #25
      کاربر حرفه ای
      پاسخگو و راهنما

      نمایش مشخصات
      دوستان عزیز لطفا تو این بازه زمانی این تاپیک رو مطالعه کنید
      خیلی‌ها ممکنه الان دچار این توهمات شده باشن و خودشونم ندونن ولی الان وقتشه تا اشتباهاتشونو اصلاح کنن

    11. Top | #26
      RHM
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi_artur نمایش پست ها
      یک توهم جدید=

      چون رئیس سازمان سنجش گفته سوالات محتوایی است یعنی سوالات عینا از متن کتاب مطرح خواهند شد و اگر متن کتاب های درسی و سوالات شان را بلد باشیم دیگر تمام است.
      این اولین بار نیست که پور عباس از واژه غیر کلیشه ای و محتوایی استفاده میکنه،
      مثال:
      کنکور 85 :
      فایل پیوست 99514
      کنکور 86 :
      فایل پیوست 99515
      یعنی سوالات مفهومی (حالا شما اسمش رو هر چی دوست داشتید بزارید. آسان، متوسط، سخت و ...) و از دل کتاب های درسی مطرح میشن (یعنی طراح 4چوب کتاب درسی رو کامل میشناسه و دیگه خبری از سوالاتی به شکل و شمایل ریاضی 1400 نیست) و برای نتیجه گرفتن کتاب درسی رو باید کامل مسلط باشید. اما تنها و تنها کتاب درسی کافی نیست و باید هر مدل سوالی حل کنید تا از بقیه رقبا فاصله بگیرید. (این اصل همیشه برقرار بوده در کنکور، برای انتخاب شدن باید متفاوت بود)
      اما دیگر نیازی به حل کردن سوالات وحشیانه سخت / به شدت وقت گیر / المپیادی / خارج از کتاب / من در آوردی و ... به نظرم نیست. (سوال خوب حل کنید، سوال دشوار و متوسطی که آدم وار طرح شده نه برای رنجش شما)
      جالبه امسالم گفت محتوایی طرح میشه... ریاضی که خیلی محتوایی بود

    12. Top | #27
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر
      پاسخگو و راهنما

      نمایش مشخصات
      آپدیت
      یک توهم کشنده
      داخل دو هفته (یا یک ماه فرضا) کلا یه درس رو ببندی، فیلماشو ببینی و تستای منبع اول بزنی و اون درس کلا جمع شه.
      من حتی انتظار پیشرفت آنچنانی در عرض دو هفته از خودم نداشتم و یه جورایی به این نتیجه رسیده بودم که در دراز مدت میشه یه کار خاصی کرد تو هر درس ولی تو یه ماه یا دو هفته شدنی نیست.

      دو هفته کلا روی یه درس کار می کنی بقیه دروس میرن رو هوا، شما 6 هفته زیست نمیخونی تا نوبت زیست شه خودش یه اشتباه بزرگه یا اینکه چطور میخوای 3 کتاب زیست با فیلم و تستای منبع اول داخل دو هفته تموم کنی؟

      من اومدم یه کاری تو همین مایه ها، دوران جمع بندیم کردم که اون موقع یک ماه و نیم طول کشید برام تا زیست رو یه دور دیگه ببندم و تمام این مدت نمرات من حدود 23 درصد تو این درس پیشرفت کرد اما خب باقی درس ها هم تو برنامه ام بود صرفا روی زیست دو-سه برابر حالت عادی تایم گذاشتم. مثلا اگه 2 ساعت قبلا میخوندم کردمش 4 الی 6 ساعت. قبل از اون تایم مطالعه هیچ درسی فدای درس های دیگه نمیشد. حالا چرا؟ چون عامل شکستم سال قبلش همین بود که روی یه درس به شدت سرمایه گذاری کرده بودم و بقیه رو با دیدگاهی شبیه به این دیدگاه میخواستم که دو هفته ای جمع کنم که یا نمیشد یا میشد ولی کیفیت نداشت.
      من جای شخصی با این شرایط هر 4 اختصاصی هر روز تو برنامه ام میذاشتم و ریسک نمیکردم یا حداقل از هر 4 درس تست داخل برنامه هر روزم میذاشتم تا جدا نشم و این اشتباه رو نمیکردم که مثلا 1 ماه یا بیشتر یه درسی کلا کنار گذاشته شه. این روش خیلی خطرناکه.
      ‏«چه می‌شود کرد؟ مگر می‌شود دنیا را پاره کرد و از تویش خوشبختی درآورد؟ همین است که هست.»

    13. Top | #28
      کاربر باسابقه

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi_artur نمایش پست ها
      آپدیت
      یک توهم کشنده
      داخل دو هفته (یا یک ماه فرضا) کلا یه درس رو ببندی، فیلماشو ببینی و تستای منبع اول بزنی و اون درس کلا جمع شه.
      من حتی انتظار پیشرفت آنچنانی در عرض دو هفته از خودم نداشتم و یه جورایی به این نتیجه رسیده بودم که در دراز مدت میشه یه کار خاصی کرد تو هر درس ولی تو یه ماه یا دو هفته شدنی نیست.

      دو هفته کلا روی یه درس کار می کنی بقیه دروس میرن رو هوا، شما 6 هفته زیست نمیخونی تا نوبت زیست شه خودش یه اشتباه بزرگه یا اینکه چطور میخوای 3 کتاب زیست با فیلم و تستای منبع اول داخل دو هفته تموم کنی؟

      من اومدم یه کاری تو همین مایه ها، دوران جمع بندیم کردم که اون موقع یک ماه و نیم طول کشید برام تا زیست رو یه دور دیگه ببندم و تمام این مدت نمرات من حدود 23 درصد تو این درس پیشرفت کرد اما خب باقی درس ها هم تو برنامه ام بود صرفا روی زیست دو-سه برابر حالت عادی تایم گذاشتم. مثلا اگه 2 ساعت قبلا میخوندم کردمش 4 الی 6 ساعت. قبل از اون تایم مطالعه هیچ درسی فدای درس های دیگه نمیشد. حالا چرا؟ چون عامل شکستم سال قبلش همین بود که روی یه درس به شدت سرمایه گذاری کرده بودم و بقیه رو با دیدگاهی شبیه به این دیدگاه میخواستم که دو هفته ای جمع کنم که یا نمیشد یا میشد ولی کیفیت نداشت.
      من جای شخصی با این شرایط هر 4 اختصاصی هر روز تو برنامه ام میذاشتم و ریسک نمیکردم یا حداقل از هر 4 درس تست داخل برنامه هر روزم میذاشتم تا جدا نشم و این اشتباه رو نمیکردم که مثلا 1 ماه یا بیشتر یه درسی کلا کنار گذاشته شه. این روش خیلی خطرناکه.
      سلام دکتر جان، آقا من یه سوال داشتم دقیقا راجب به همین توهمات کنکوری

      کی باید تست زماندار شروع کنیم به زدن؟

      من تو 4 درس اختصاصی تقریبا میشه گفت میانگین 30- 40 رو دارم ولی الان که آزمون تک فصل( از موج و آزمونیوم و آزمونای ازمایشی) میزنم زماندار کار نمیکنم و بدون محدودیت زمان تست ها رو حل میکنم چون حس میکنم باید درصد و میزان تسلطم رو برسونم به حداقل 60 درصد تا تست زماندار کار کنم که با توجه به برنامم حدودا سه ماهی طول میکشه، نظر شما چیه؟ آیا این کار من درسته یا اینم جزو توهماتی هست که به خاطر کمال گرایی در حالت ترس مواجه شدن با تست زماندار هستم؟

    14. Top | #29
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      برو بالا عزیز
      ای فیدروس! خوبی چیست؟
      و چه چیز خوب نیست ...
      آیا لازم است از کسی سوال کنیم که این را به ما بگوید؟

    صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن