بله، صحیح است
فایل پیوست 96782
نظرتون درمورد این دو عبارت چیه ؟؟؟
1_اگر تشخیص داشته باشیم ، حتما استعاره هم داریم ولی اگر استعاره داشته باشیم حتما تشخیص نداریم .
2_اگر استعاره مصرحه داشته باشیم ، حتما مجاز هم داریم ولی فقط درصورتی که مجاز از نوع رابطه ی شباهت داشته باشیم استعاره هم داریم.
تفاوت اضافه اقترانی با اضافه استعاری / تضمین با تلمیح / ایهام با ایهام تناسب / تکرار و جناس همسان / تضاد با پارادوکس ، را بیان کنید
سلام.
اضافه استعاری ترکیب اضافی هستش که دو تا چیز رو به هم تشبیه میکنه ولی یکی از ارکان اصلی تشبیه ازش حذف میشه.
مثل: بام آسمان (آسمان مانند خانه ای است که بام دارد) همونطور که میبینید خانه که از ارکان اصلی تشبیه حذف شده و اضافه استعاری رو بوجود آورده.
اما اضافه اقترانی ترکیب اضافی هستش که می تونیم بگیم یکیشون به نشانه دیگری هستش مثلا:
دست ادب : دست را به نشانه ادب دراز کردن
سر ارادت: سر را به نشانه ارادت خم کردن
تفاوت تضمین و تلمیح در این هستش که در تضمین یک عبارت عینا از شاعر یا نویسنده دیگه یا از حدیث یا آیه قرآن آورده میشه.
ولی توی تلمیح حتی یک کلمه و اشاره به داستان و یا آیه کافی هستش مثلا:
در کوی تو معروفم و از روی تو محروم
گرگ دهن آلوده یوسف ندریده
«سعدی»
همونطور که میبینید سعدی با آوردن دو سه تا کلمه داستان حضرت یوسف رو یاد آوری میکنه.
ایهام با ایهام تناسب: در ایهام کلمه دو معنایی در هر دو معنی در جمله به کار میره و معنی میده ولی در ایهام تناسب فقط یکی از معانی کلمه کاربرد داره و اونیکی با کلمه دیگه ای از بیت تناسب داره. مثلا حافظ می فرماید که:
مدامم مست میدارد نسیم جعد گیسویت
خرابم میکند هر دم فریب چشم جادویت
اینجا کلمه مدام ایهام تناسب داره.
مدام: 1_دائم. 2_نوعی شراب
اینجا معنی دوم کاربرد نداره ولی با (مست) تناسب داره.
تکرار با جناس همسان:
فکر میکنم تو تکرار معنی ها باید یکسان باشه ولی شک دارم که باید هم نقش هم باشند از لحاظ دستوری یا نه؟
ولی توی جناس همسان معنی دو کلمه با هم متفاوت هستش ولی از لحاظ نوشتار و خواندار یکی هستن.
پارادوکس تضادی هست که هر دو صفت متضاد رو برای یک کلمه به کار میبره.
مثل جیب پر از خالی , خموشند و فریادشان تا خداست (ادبیات یازدهم, یاران عاشق) هر دو صفت خموشی و فریاد زدن رو درباره یک نفر بیان کرده.
ویرایش توسط Amin.A.p : 07 فروردین 1400 در ساعت 13:16
من فکر میکنم جفتش درسته.
کلا برداشت من از استعاره این هست که تشبیهی کردیم و یکی از ارکان اصلی رو فراموش کردیم بیاریم.
توی تشخیص هم اول اون حیون یا گل و سبزه و درخت اینجور چیزا رو به انسان تشبیه کردیم و بعد انسان رو که مشبه به هست حذف کردیم. پس هر تشخیصی استعاره هست.
ولی هر استعاره ای تشخیص نیست.
مثلا:
بتی دارم که گرد گل ز سنبل سایبان دارد.
اینجا بت استعاره از معشوقه, گل استعاره از چهره و سنبل استعاره ار مو های معشوق هستش. ولی تشخیصی اینجا اتفاق نیفتاده.
جوابتون رو همراه با توضیح گام به گام روش حلتون قرار بدید
این تست رو خودم غلط زدم....لعنتییییییی
فایل پیوست 96789
روزی ما دوباره کبوترهایمان را
پیدا خواهیم کرد
و مهربانی
دست زیبایی را خواهد گرفت
و من آن روز را انتظار میکشم
حتی روزی که دیگر نباشم...
روزی ما دوباره کبوترهایمان را
پیدا خواهیم کرد
و مهربانی
دست زیبایی را خواهد گرفت
و من آن روز را انتظار میکشم
حتی روزی که دیگر نباشم...
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)