up
سلام
تدریس به نظر من چندان مرتبط با درصد، رتبه و سوابق تحصیلی شما نیست و بیشتر یک مهارته اینه که رتبه یکی که زیست رو 100 زده میتونه انقدر افتضاح باشه در بحث تدریس که تقریبا هیچ دانش آموزی از کلاسش راضی نباشه و رتبه 10000 که زیست رو 40 درصد زده میتونه خیلی روون تدریس کنه و مفاهیم رو به ساده ترین شکل ممکن به دانش آموزش منتقل کنه. همین الان میتونم دبیر زیست براتون مثال بزنم که شناخته شده و کار درست هم هست ولی اگر خودش در کنکور شرکت کنه نتونه زیست رو بالای 70 پاسخ بده و این نشان از عیب و ایراد در کارش نیست. متاسفانه در جامعه ما اینطور جا افتاده که هر کی رتبه x کنکوره پس مشاور خوبیه یا هر کی زیست رو 80 زده پس معلم زیست خوبی میشه و از این دست تفکرات غلط که باید ریشه یابی و اصلاح بشه.
شما برای معلم نسبتا خوبی شدن نیاز دارید ابتدا روی کلیات کتاب های درسی کامل مسلط بشید و دوره های لازم برای تدریس مثل دوره های فن بیان و ... ببینید از طرفی برای کسب مهارت و تجربه و مسلط شدن بر جزئیات و نکات هر مبحث لازم هست حداقل کلاس چند استاد برتر رو تماشا کنید یا در صورت فراهم بودن شرایط حتی چند سالی در کنار این دبیران سر کلاس حاضر بشید و در نقش کمک معلم (معلم یار) در امر تدریس تجربه کسب کنید. بعد از چند سال پادویی کردن تازه یاد می گیرید چطور زیست شناسی تدریس کنید حالا کلاس های 10-15 نفره تشکیل میدین و مثلا به دهمی ها زیست تدریس می کنید در این بین شروع می کنید به جزوه شخصی تخصصی خودتون رو نوشتن و کم کم سبک و سیاق تدریس خاص خودتون رو پیدا می کنید و معلم خوبی میشید.
اما برای معلم زیست معروف شدن دو راه جلو روتون هست ببینید با کدوم راحت ترید همون رو انجام بدید:
1- ایجاد پیج تدریس در اینستاگرام، تبلیغات گسترده و استفاده از ترفند های تبلیغاتی به روز، نقد تدریس و کارهای دیگران، تهمت به بقیه و در نهایت فحش دادن و خودنمایی با انجام کار های عجیب نهایتا معروفیت یک شبه که خوب راه چندان شرافتمندانه ای نیست و خیلی زود این دست از کار ها فراموش میشه ولی عمده راهی هست که اکثر جوانان وطن عزیزمون و حتی قدیمی ها (با دیدن کارهایی که جوان تر ها می کنند) بهش رو آوردن و تونستن از این طریق دانش آموز جمع کنند.
2- راه شرافتمندانه همون روال طولانی تری هست که بالاتر توضیح شد. البته با روی کار آمدن راه اول دیگه تضمینی نیست در روش شرافتمندانه به معروفیت برسید.
خیلی ممنونم که راهنمایی کردید
انتخابم راه اوله هر چند سخت، یه سری محتوای تربیتی و تخصصی زیست رو خود دانشگاه فرهنگیان ارائه میده طی ترم ها مختلف ولی به فکر این بودم خودمم پیگیر موارد لازم این مسیر باشم. دو، سه استاد که بنظرتون خوب باشن معرفی می کنید؟ از بین کتاب ها الگو و ایکیو وخیلی سبز کدوم بهترن و از بین ازمون های مربوط به زیست اگه یک تا دوتاش بخوام کنار قلم چی کار کنم کدوم بهتره؟
سلام وقت همگی بخیر
منتازه شروع کردم به خوندن یه سوال راجع به درس زیست داشتم
کتابهای کمک درسی برای زیست توی درسنامه هاشون نکته های خارج از کتاب میارن و داخل تست هاشون هم میاد
نکته هایی که بیشتر مربوط به کتابهای نظام قدیمه(منظورم نکات ترکیبی با پایه های دیگه نیست. منظورم نکته های واقعا بیرون از کتابهاست)
میخواستم از کسایی که تجربه دارن بپرسم که این نکته های خارج کتاب توی کنکور سراسری هم میاد که داخل درسنامه گذاشتن؟ یا اینکه این نکته ها همینجوری الکی هستن؟ برای افزایش اطلاعات واینحرفا
دوست عزیز شما اشتباه تون اینه که قبل از ورود به پروسه مطالعه درسنامه و زدن تست های تالیفی و ... نرفتید اصلا بررسی کنید ببینید این کنکور کنکور که میگند دقیقا چیه؟ سوالاتش در چه سطحی هست؟ آیا سوالات با نکته ای حل میشه که در کتاب نیست یا میشه با مطالعه صحیح کتاب درسی به جواب درست همون سوال رسید؟ و ...
شما قبل اینکه ورود کنید به بحث تست تالیفی زدن و درسنامه خوانی و ... بایستی برید زیست دفترچه های کنکور 99 تا 1401 رو قشنگ آنالیز و بررسی کنید (بهتره این کار با یک دبیر باشه مثلا برید فیلم تحلیل سوالات کنکور امسال رو ببینید) تا قشنگ روند طراحی سوالات کنکور دست تون بیاد و بفهمید کدوم نکته از درسنامه واقعا ارزش وقت گذاشتن داره و کدوم نکته نیازه صرفا یک بار روخوانی بشه و تمام.
من هزار بار گفتم بازم میگم درسنامه برای 80 درصد کنکوری ها آفت مطالعه زیسته. شما برای یادگرفتن مفاهیم اصلی و کلیات فصل اگر مدرسه ساپورت نکنه نیاز به یک دبیر خوب دارید (دبیر خوب یعنی دقیقا استادی که میاد همین مفاهیم و نحوه رسیدن به نکات رو یادت میده نه دبیر نکته باز که جزوه اش پر از نکته و ... است و کلاسش صرفا روخوانی همین نکته هاست، حالا اگر نخواستید یا زمان کافی برای فیلم دیدن نبود یه درسنامه مختصر و مفید که مفاهیم اصلی رو بهت یاد بده پیدا می کنی میخونی) بعد از اون دیگه کارت با آموزش تموم شده؟ خیر حالا باید بیفتی رو دور تست زدن آموزشی. دقیقا کاری که تست آموزشی انجام میده همین یاد دادن ریزه کاری ها و نکات و جزئیاتی هست که شما اگر دو هزار صفحه درسنامه میخوندی و پانصد ساعت فیلم آموزشی تماشا می کردی باز با این نکات روبرو نمیشید. یه دور که تست آموزشی از یه مبحث زدی و مطالب قشنگ برات تثبیت شد حالا میتونی بری درسنامه/جزوه و ... از هر دبیر انتشاراتی که خواستی بخونی (بویژه در بازه های مرورت) اگر خوب تست زده باشی و همه مدل سوالی دیده باشی به جرات میگم 70-80 درصد نکات درسنامه برات تکراری، مسخره و روتین هست و از اون 30 درصد باقی مانده حداقل 90 درصدش نکات سلیقه ای هست که اگر جزوه خوبی انتخاب نکرده باشی همون نکات برات تبدیل به چالش میشن و به تناقض بین حرف کتاب تست و دبیر و حتی آزمون و کنکور برمیخوری و اینطوری خودت رو نابود میکنی در زیست چون میری داخل اون دسته از افرادی که همیشه داخل هر آزمونی بین دو گزینه درست و درست تر نمیتونن یکی که جوابه رو تشخیص بدن و شک دار هاشون سر جلسه زیاد میشه یا حتی بدتر انقدر به جزئیات هر تست دقت می کنی (چون نکات سلیقه ای دقیقا حساسیت شما رو روی جزئیات افزایش میدن) که یه تست آسون و روتین زیست رو بجای 1 دقیقه 5 دقیقه حل میکنی یا حتی اشتباه میزنی. پس باز اینجا درسنامه مفصل و جزوه نکته نویسی شده و ... عین سم عمل کرد و راهش هم اینه که شما یه دور مفاهیم و اصل مطالب هر فصل رو از یک دبیر کاربلد یا درسنامه نه چندان مفصل بخونی به اون نقطه ای که دیگه حس کردی الآن اصل مطلب رو فهمیدی و فقط نکات باقی موندن که رسیدی شروع کنی به تست آموزشی (از هر منبعی که دلت خواست، هر آزمون و کتاب و منبع تستی که گیر آوردی) انقدر تست بزنی و تحلیل کنی تا قشنگ نکات دستت بیاد حالا بری سراغ درسنامه یه دور روخوانی کنی ببینی چقدر از مطالب برات تکراری شدن و اون مواردی که چالشی هست رو با ملاک قرار دادن کنکور برطرف کنی یا حداقل زمان زیادی روی مطالعه نکات مسخره هدر ندی.
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)