حفظ کردن ساختارهای لوویس هم در مرحله بعدی خوبه
من تقریبا حفظ کردم
بعد میگن چرا من 10 ساعت درس میخونم نتیجه نمیگیرم عزیز من بجای اینکه بشینی تست شیمی بزنی نشستی جرم ترکیبات مولی رو حفظ میکردی !!
به هیچ وجه این جرم مولیا رو نباید حفظ کرد . مهم ها و پرتکرار هاش رو انقدر توی تست ها میبینیم که خود به خود حفظ میشیم (مثلا بعد 3 سال از من بپرسن سدیم هیدروکسید چنده میگم 40 . درصورتی که اصلا حفظش نکردم توی تستا انقدر زدم که ملکه ذهنم شده)
بقیه ترکیبات هم سرجلسه باید حساب کرد
در مورد حرف استارتر هم کاملا صحیحه دانش آموزای تراز بالا این جرم مولی هارو کاملا حفظن . ولی توی خونه ننشستن تکرار کنن و حفظ بشن ! انقدرر تست زدن که ملکه ذهنشون شده
سعید جان بیشتر ترکیبات این تاپیک برای نظام قدیم بود، اونجا هم یه سری ترکیب تکراری بود که داخل تست ها حفظ می شدی، اما 70 درصد ترکیباتی که کانون و آزمون های آزمایشی میدادن از جدیدتر ها و ناشناخته ها (یا کمتر شناخته شده ها) بود تا یه جورایی کنکور رو پیش بینی کنن..از این لحاظ نمیشد داخل منزل جرم مولی اون ترکیب رو حفظ بشی، چون عملا انقدر حجم مطالب زیاد بود که به تست بیشتر نمی رسیدی یا اگرم می رسیدی بازم اونقدر تکرار نمی شد تا حفظ بشی. در ثانی همین الانم (نظام جدید) به عینه دیدم که مدارس خاص تهرانی یک سری pdf میدن به بچه هاشون که جرم مولی ها و لوویس ها و حتی ضرایب واکنش های خاص و ... رو آورده و انقدر ازشون می پرسن (کار کلاسی مفید) که مجبور میشن بجای عضو شدن تو اینجور سایت ها تایم های پرتی شون رو جرم مولی شیمی و شعر تاریخ ادبیات و ... حفظ کنن.
البته حفظ شدن صرفا این نیست که تست بزنی و حفظ بشی (مثلا یک اتحاد مثلثاتی فرعی رو در هر صورت باید قبل از حفظ شدن حفظ کنی تا بتونی سوال ازش حل کنی و در آخر انقدر تست بزنی تا تثبیتش کنی و از یه جایی به بعد خودت بسط اش بدی و مرور کنی تا فراموش نکنی) گاها میشه یکسری روابط رو انقدر تکرار کرد که حفظ شد. (مثال می زنم: شما گروه های جدول تناوبی و حالا دوره های مهم تر مثل 3 و 4 رو حفظ شدی یا حفظ کردی؟ من اول حفظ کردم (با هزار رمز و ...) بعدا داخل تست ها انقدر تکرار شد که یکسری رمز ها رو یادم رفت ولی عدد اتمی عنصری که میدادن روی هوا می گفتم یا از عدد اتمی سریعا به عنصر و ویژگی های ترکیبی اون عنصر می رسیدم ، یا اون تکنیک بهره گیری از آرایش الکترونی گاز های نجیب بعد از یه مدت اون رو یادم رفت و استفاده نمی کردم ولی عملا خودم می دونستم هر لایه که تموم شد باید چند تا الکترون کم و زیاد کنم تا به اتم/یونی که سوال داده برسم.. ولی در هر صورت بازم نیاز بود اول یه پیش زمینه ای بسازم تا ازش بهره بکشم و بهترش کنم)
در واقع این که در تست یادگیری و حفظ شدنه اتقاق بیفته خوبه ، خیلیم عالیه
ولی بهتره اول خودمون یه سری حساسیت ایجاد کنیم تا در تست بهتر شیم.
مثلا اونی که همیشه عادت داره (یا بهتر بگیم وسواس داره) که خودش به جرم مولی برسه و حتی اکسیژن رو هم سر جلسه آزمون خودش حساب می کنه نمیتونه سر جلسه کنکور یهویی بیاد جرم مولی n مدل ترکیب رو از حفظ بکار ببره (خودتم میدونی هیچ موقع این اتفاق نمیفته مگر این که سر آزمون و تست های منزل خودش یکسری جرم مولی ها رو از حفظ بکار ببره و نهایتا یکی دو مورد رو هم اشتباه کنه و در نهایت به ثبات برسه)
«چه میشود کرد؟ مگر میشود دنیا را پاره کرد و از تویش خوشبختی درآورد؟ همین است که هست.»
ویرایش توسط mahdi_artur : 02 مهر 1400 در ساعت 10:56
افرین دقیقا همینه
بچه ها فکر میکنن منظور از اینکه باید یه سری چیزارو حفظ باشی اینه که بشینی مثلا 2 ساعت از ساعت مطالعه شیمیت رو بدی و جرم مولی حفظ کنی !!!! و بعد کنکورم طرف میگه من فلان قدر شیمی خوندم و اخرشم شد 10 درصد...خب با این روش مطالعه همون 10 هم زیاده
در صورتی که حفظ شدن اینا با زدن تست و ازمون زیاد رخ میده
ولی بنظرم حفظ بودنشون دیگه مستحب نیست بلکه واجبه
با این حجم سوال شمارشی باید از هرجا میتونی زمان ذخیره کنی
این جور چیزای حفظی رو میشه توی تایم های پرت یه نگاه کوچیک بهشون انداخت
مثلا من ساختارهای شیمی رو واسه خودم توی 2 تا برگه دسته بندی کرده بودم بعد شام همیشه یه نگاهی بهشون میکردم...این کارا در کنار تست زیاد به حفظ کاملشون کمک میکنه
در کل شیمی نظام جدید با این حجم از پراکندگی حتما نیاز به دسته بندی توسط خود دانش اموز داره
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)