سلام بچه ها،ادبیاتوچجورشروع کنم !؟ فقط باادبیات موضوعی وربرم کافیه!؟آخه اگه بخوای خوددرساروبامعنی شعرابخونی خیلی وقت میبره!
سلام بچه ها،ادبیاتوچجورشروع کنم !؟ فقط باادبیات موضوعی وربرم کافیه!؟آخه اگه بخوای خوددرساروبامعنی شعرابخونی خیلی وقت میبره!
سلام.
طرز استفاده از ادبیات موضوعی رو ضمن برنامه ی هماهنگ کشوری که تو انجمن میذارم، معرفی میکنم.
حالا که شما تاپیک جداگونه ای براش ایجاد کردین، میشه قدم به قدم هم روش کار با موضوعی رو توضیح داد.
کار با موضوعی وختی بهترین نتیجه رو میده، که طبق روش گروه تالیفش پیش برین.
طبیعتا برای استفاده از هر محصولی، دفترچه ی راهنمایی که خود ِ سازنده روش میذاره، از همه چی مطمءن تره.
یادآوری میکنم و خیلی یادآوری میکنم که به ترتیب مطالبو پیش بری.
معمولا دسپاچگی بچه هایی که ادبیات موضوعی دارن، برای آشنایی سریعتر با کارای جدید و عناوین تازه و ویژگیای منحصر به فرد ِ ادبیات موضوعی، مث تیپ بندی سوالا، شگردای کنکوری، غلط اندازها، منابع ِ مخفی ِ مطالعه، لیست واژه های بی ستاره، قرابتای زبان فارسی و .. و ... و ... و «همینه که هست» ، باعث میشه مطالب دیگه رو ناقص ول کنن و شاخه به شاخه بپرن.
پس بالاغیرتا به ترتیب:
1. راهنمای استفاده از کتاب
2. راهنمای مطالعه ی شش مبحث (پشت صفحات آبی رنگ)
همه چی در مورد واقعیتای کنکور و اون چیزایی که در طول سال باید یا نباید بخونی، اونجا گفته شده.
اینا رو کامل بخون لطفا. تا بعد!
![]()
همه لطف خداست.
ویرایش توسط mahdi nazari : 22 آذر 1392 در ساعت 00:58
معلومه که لازمه!
هر کی غیر از این گفته دروغ گفته!
کتاب درسیرو بذاری کنار، به جاش چی بخونی؟! لابد کاریکاتور!
کتاب درسی لازمه.
اما باید یدونی چیکارش باید کرد.
یه روخونی و تسلط کلی.
خود ِ من با وجود همه ی این کتابایی که کار کردیم توی تیم ادبیات واسه بچه ها، هیچ وخ کتابو حذفش نکردم از برنامه.
چون ضررشو بعدا می بینه بچه.
کتاب باید باشه، اما مدیریت شده خونده بشه.
اگه طبق بودجه ی آزمونای آزمایشی پیش میری، میشه کتابای درسی رو خورد خورد خوند.
علاوه بر این، من برنامه های اعتکاف ادبی (!) به بچه ها میدم که تو وختای معینی از سال، کتابای درسی رو هر کدومو از دو سه روز تا نهایتا یه هفته واسه تسلط کامل بهش وخت میذارن.
تازه، هر روز فقط نصفی از روزو، نه از صب تا سحر!
یادت نره:
کتاب درسی تنها منبع طراح کنکوره و همه ی کتابای دیگه برای حل مشکلات و ابهامات اون نوشته شدن.
واسه حل یه مسئله، صورتشو پاک نمیکنن!
موفق باشی.
همه لطف خداست.
ویرایش توسط mahdi nazari : 30 شهریور 1392 در ساعت 18:59
استاد نظری لطفن برنامه ی استفاده از ادبیات موضوعی رو بگییید
10 روز از مهر گذشتاااا
ویرایش توسط M o h a m m a d : 11 مهر 1392 در ساعت 21:23
- املا و واژگان:هنگام مطالعه کتاب درسی باید تمامی لغات و اصطلاحاتی که از لحاظ معنایی و املایی اهمیت دارند، مشخص کند و در حاشیهی کتاب یادداشت کند و معنی لغات را حفظ کرده و با چند بار نوشتن و تمرین کلمات مهم املایی، دیکتهی آنها را یاد بگیرد. دانشآموزان دقت داشته باشند که این کلمات مهم معنایی و املایی در تمام بخشهای کتاب اعم از متون، شعرها، تمارین و... یافت میشوند. همچنین بعضی از واژه ها بیش از یک معنی دارند که دانش آموز باید به معانی مختلف آن توجه داشته باشد. برای مبحث املا، درسهای املایی کتاب زبانفارسی و برای مبحث واژگان، واژگان ذکر شده در پایان کتاب نیز باید مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.
- تاریخ ادبیات و اعلام:تنها راه حل اساسی برای تسلط بر این مقوله مرور مداوم و پیوستهی آنهاست. دانشآموز میتواند با تهیهی فلش کارتهایی اطلاعات مربوط به هر کدام از نویسندگان و شاعران را ثبت کرده و این فلشها را به طور مرتب مرور کنند. هر کدام از کارتها به یک شاعر یا نویسنده اختصاص دارد که تمامی اطلاعات مربوط به شاعر در آن ثبت شده است. دستهبندی شاعران بر اساس مکتب ادبی و یا دورهی تاریخی نیز میتواند به روند یادگیری سرعت بخشد. دانشآموزان باید علاوه بر تاریخ ادبیاتهای موجود در متن کتاب، اعلام ذکر شده در آخر کتاب ادبیات فارسی را نیز به دقت مطالعه کنند. برای حفظ آااااااااآثار شاعران نیز می توان از سرواژه ها استفاده کرد ( برای مثال آثار نظامی را می توانید در واژه ی ملخ ها خلاصه کنید: مخزن الاسرار/ لیلی و مجنون/ خسرو و شیرین/ هفت پیکر/ اسکندرنامه).
- زبان فارسی:مباحث این کتاب به چهار بخش املا، نگارش، زبانشناسی و دستور زبان تقسیم می شود. در مورد نحوهی تسلط بر مقولهی املا بحث کردیم. دو مقولهی نگارش و زبان شناسی نیز حاوی متون حفظی هستند که با شیوهی سایر دروس متنی( مرور پیوسته) باید مطالعه شوند. اما بیشترین تاکید طراحان آزمون سراسری بر مقوله ی دستور زبان می باشد. برای تسلط یافتن بر مطالب این بخش ابتدا باید تعریف سادهی هر کدام از دستورها و قواعد را یاد گرفته و سپس به تمرین این قواعد بر روی متن بپردازند. مثلا برای تسلط بر مبحث ساختمان اسم ابتدا باید انواع اسم را از لحاظ ساخت بشناسند و سپس ساخت اسمهای موجود در یک متن را مشخص کنند.
- آرایهی ادبی و قرابت معنایی:از آنجا که تقریبا نیمی از سوالات درس ادبیات به این بخش مربوط میشود، دانش آموزان باید به طور جدی به این مقوله پرداخته و به نهایت تسلط در مباحث آن برسند. نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که دو مقوله ی آرایههای ادبی و معنا و مفهوم اشعار به هم وابسته هستند و هنگام مطالعهی اشعار و متون باید همزمان هر دوی آنها را مد نظر قرار داده و هر یک را مکمل دیگری نمایند. برای پاسخگویی به سوالات آرایههای ادبی باید ابتدا تعریف ساده هر کدام از آرایهها را یاد بگیرند و هر آرایه را با یک مثال پرکاربرد و مشهور یاد بگیرند. هنگام مطالعهی اشعار، باید هر آنچه از آرایهها به ذهنشان میرسد یادداشت کنند. هنگام مطالعهی اشعار و متون باید هم به معنای ظاهری ابیات و متون توجه کنند و هم بتوانند با نگاهی تحلیلی مفهوم بیت را عنوان کنند و بتوانند متون و اشعاری را که با هم قرابت دارند، مشخص کنند. پس برای تسلط بر مقولهی قرابت معنایی باید مطالعه با نگاهی کلنگرانه صورت گیرد و دانشآموز باید بتواند ابیات و متون مرتبط با هم را مشخص کند. کتاب آبی کانون که با عنوان قرابت معنایی به چاپ رسیده، می تواند در تسلط بر مبحث قرابت معنایی به دانش آموزان کمک کند. دانشآموزان سخت کوش جهت تقویت مبحث آرایههای ادبی و تسلط بیشتر بر قرابت معنایی می توانند مطالعهی غیردرسی را نیز در برنامهی مطالعاتی خود بگنجانند ( مطالعهی اشعار حافظ و مولانا میتواند در افزایش درک و فهم شعری بسیار موثر باشد).
خلاف قوانین
ویرایش شده.
تو این تاپیک تمام کتاب های جامع رو اووردمه ساختار خیلی سبز و موضوعی گاج=آموزش+تست @@@@ ساختار کلک معلم و میکرو گاج=تست هستش در هر حال موضوعی گاج طرفدار بیشتر داره و خیلی سبز هم جدید اومده و باید یکم بگذره تا کاراییش مشخص شه!!!http://forum.konkur.in/thread8147.html
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)