الْمَرْأَةُ شَرٌّ كُلُّهَا
زن همه اش شر و دردسر است
وَ شَرُّ مَا فِيهَا أَنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا .
و زحمت بارتر اينكه چاره اى جز بودن با او نيست.
حکمت 238 نهج البلاغه
این حکمت باعث شد نهج البلاغه دیگه برام محترم نباشه
[صحنه ی ما غزل پوش
صدا صدای گوگوش ....
وَ لا تُمَلِّكِ المَرأَةَ أَمرَها ما جاوَزَ نَفسَها فَإِنَّ المَرأَةَ رَيحانَةٌ و َلَيسَت بِقَهرَمانَةٍ... ؛
كارى كه در توان زن نيست به او مسپار زيرا او چون گُلى است (ظريف و آسيب پذير) نه قهرمان و كار فرما.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 405 ، نامه 31
امام صادق عليه السلام : أَكثَرُ الخَيرِ فِى النِّساءِ؛
بيشترين خير و بركت در زنان است.
من لايحضره الفقيه، ج3، ص385، ح4352
ویرایش توسط new boy : 29 خرداد 1394 در ساعت 02:18
ببین نهج البلاغه 200 سال بعد از شهادت امام علی (ع) جمع شده و نوشته شده... که احتمال داره تحریف شده باشه بعضی جاهاش!
بعد دوباره ممکنه توی ترجمه اشتباه شده باشه و منظور این نبوده باشه!
قطعاً همینی که گذاشتی یا تحریف شده یا اشتباه ترجمه شده....
حتی تو قرآن هم بعضی جاهاش اشتباه ترجمه شده.... (با تحریف اشتباه گرفته نشه! گفتم اشتباه ترجمه شده!)
...
ویرایش توسط Mr.Dr : 29 خرداد 1394 در ساعت 02:38
البته هیچ ضرری در اسلام نیست
طبق نظر ایت الله گلپایگانی:
اگر از قول پزشکان خوف ضرر(ترس از اسیب رسیدن به سلامتی) حاصل شود میتواند روزه نگيرد،
بلكه اگر ضرر قابل تحمل نباشد مثل خوف هلاكت يا نقص عضو مثل كورى يا گنگى و امثال آن، روزه حرام و باطل است
حکم نماز و روزه در قطب که 6ماه روز و 6ماه شب است، چیست؟
آیت الله مکارم شیرازی : شماره رکعت های نماز در قطب شمال و قطب جنوب فرق نمی کند فقط از نظر وقت باید اوقات نماز را با مناطق معتدله مقایسه و تعیین نمایند یعنی اگر در مناطق معتدله مثلا روزها در آن موقع 14 ساعت و شبها 10 ساعت است همان صورت نماز و روزه خود را تنظیم کنند (استفتاءات جدید ، ج 2، س 139)
اگر براى نماز و روزه بلاد و شهرهاى متعارفه که شب و روز آنها تقریبا مساوى است (مثل مکه و مدینه) قرار دهند یعنى نماز ظهر و عصر را بخوانند. شش ساعت بعد نماز مغرب و عشاء را بخوانند و یازده ساعت بعد نماز صبح را بخوانند و روزه را هم به همین ملاک بگیرند
.
آیت الله خامنه ای : به نظر مقام معظم رهبری: مکلف باید در مورد اوقات نمازهای یومیه و روزه همان افق محل سکونت خود را رعایت کند ولی اگر روزه گرفتن بر اثر طولانی بودن روز غیر مقدور یا حرجی باشد، ادای آن ساقط و قضای آن (بعدا) واجب است (ترجمه اجوبه الاستفتاآت، س 357)
آیت الله سیستانی : احتیاط واجب این است که ملاحظه کند نزدیکترین جاهایی که شب و روز آن 24 ساعت است. نمازهای پنجگانه را بر حسب اوقات آن به نیت قربه مطلقه بخواند. اما در مورد روزه اگر می تواند باید در ماه رمضان به جایی برود که بتواند روزه بگیرد و اگر در ماه رمضان نمی تواند بعد از ماه مبارک رمضان در جای دیگر قضای آن را انجام دهد و اگر هیچ کدام برای او ممکن نیست نه در ماه رمضان و نه در غیر ماه رمضان به جای روزه بر او فدیه (کفاره عذر) (منهاج الصالحین، آیت الله سیستانی، ج 1، ص 469 ، م 88)
آیت الله سبحانی :چنانچه مکلفى در مکانى زندگى کند که 6 ماه از سال، روز و 6 ماه دیگر آن شب باشد، و یا سه ماه از سال روز و 9 ماه دیگر آن شب باشد و... بعید نیست که ملاک در نماز و روزه این فرد، سرزمینهاى متعارف و واقع شده میان دوقطب باشد و این فرد مخیر باشد که براى نماز و روزه هایش یکى از سرزمینهاى میانى را مبنا قرار دهد.اما احتمال سقوط نماز و روزه نسبت به این فرد بعید است، همچنان که احتمال سقوط روزه و وجوب نماز تنها یک روز و یک شب، بعید به نظر مى رسد
الا بذکر الله تطمئن القلوب
این آیه تطهیری هست که تو کتاب دینی اومده :
إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا
معنی : خدا می خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است پاک و پاکیزه گرداند.
نکته جالب میدونی چیه ؟! این فقط یه تیکه از آیه 33 سوره احزاب هست ، این کل آیه 32 و 33 سوره احزابه :
یا نِسَاءَ النَّبِی لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَیتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا«32»
ای همسران پیامبر! شما اگر پرهیزکاری پیشه کنید مانند هیچ یک از زنان نیستید، پس در گفتار خود، نرمی و طنّازی نداشته باشید تا کسی که بیمار دل است طمع کند، و سخن پسندیده و شایسته گویید.
وَقَرْنَ فِی بُیوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا«33»
و در خانه هایتان قرار و آرام گیرید، و مانند زنان دوران جاهلیت پیشین ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید و زکات بدهید، و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید، جز این نیست که همواره خدا می خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت برطرف نماید، و شما را چنان که شایسته است پاک و پاکیزه گرداند.
میبینی چقدر راحت تو مدرسه با افکار منو شما بازی میکنن ، و جنابعالی که خودتو مسلمون میدونی یه دفعه نرفتی لای قرآنو باز کنی ببینی این آیه در حقیقت خطاب به کیه !! یه تیکه از آیه رو برداشتن نشون منو شما دادن تا مثلا دین خودشونو ثابت کنن ولی فقط حماقتشونو ثابت میکنن ؛
خوبه که بچه مذهبی های ما بدونن کتابا هایی به غیر از معارف 3 و 4 دبیرستان هم توی این دنیا هست که خوندنش در دفاع از دین بهشون کمک میکنه .....
پ ن : خواهشا نیا بگو خدا از حرفش یه منظور مخفی داشته که فقط افراد معدودی قدرت دیدنشو دارن و اونا به ما میگن اون منظور چیه !! خدا اگر میخواست با منظور حرف بزنه دیگه قرآنو برا همه نازل نمیکرد میرفت مستقیم با اون افراد سوپر پاور(super power ) حرف میزد ؛
[صحنه ی ما غزل پوش
صدا صدای گوگوش ....
شما به روایات اعتقاد ندارین و الا همین یه حدیث کافی بود :
ترجمه تفسیر المیزان، ج 16، ص 475.
ولی جواب کلی که من در حد سواد اندک خودم دارم ( از رو اطلاعاتی خودم قبلا جمع کردم و رو کامپیوتر دارم کپی کردم .. زیاد هست حوصله نداشتم خودم بنویسم):
1. در اين عبارت بر خلاف آيات قبل و بعد، مخاطب فرق كرده است. در آيات قبل و بعد به يقين مخاطب همسران رسول خدايند؛ زيرا با صراحت از آنان نام برده:
"يا ايها النبي قل لازواجك ان كنتن تردن..." . (آيه28)
"يا نساء النبي من يات منكن ..." . (آيه 30)
يا نساء النبي لستن كاحد ..." . (آيه32)
در تمام اين چند آيه (28-34) افعال و ضماير و اسماء اشاره و موصول ها، همه براي جمع مونث است و مرجع همه، زنان پيامبر مي باشد . ولي به ناگاه در عبارت : "انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا" ؛ فعل و ضماير، جمع مذكر (عنكم، يطهركم) مي شود و در آيه بعد از اين عبارت (كه اخر آيه 33 قرار گرفته) دوباره به همان روال سابق بازگشته و ضماير و فعل ها و ... براي جمع مؤنث مي آيد.
با توجه به اين تغيير مخاطب و سياق معلوم مي شود كه مخاطب اين آيه همسران پيامبر نيست.
2. دليل اصلي كساني كه اين عبارت را در شأن همسران رسول خدا مي دانند، قرار گرفتن اين عبارت در بين آيات و عباراتي است كه در مورد همسران رسول خداست و اين استدلال زماني محكم و قابل اتكا است كه ثابت شود اين عبارت در ضمن آن آيات و با آن ها نازل شده؛ ولي اگر اين عبارت در ضمن اين آيات نازل نشده و در جريان ديگر نازل شده و بعد به امر رسول خدا به جهت مصالحي كه ما هم شايد ندانيم، در اينجا قرار گرفته باشد، ديگر نمي توان مخاطب اين عبارت را با مخاطب آيات قبل و بعد يكي دانست.
هيچ دليل قابل اتكايي وجود ندارد و ارائه نشده كه نشان دهد اين عبارت با آيات قبل و بعد نازل شده باشد ، جز بودن اين آيه در ضمن آيات مربوط به همسران (سياق موجود) كه آن هم كافي نيست ؛ زيرا سياق موجود به دستور پيامبر (ص) بنا به مصالحي كه خدا و رسولش مي دانند، شكل گرفته است.
...
وَقَرْنَ فِی بُیوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا
آیه 28 تا آیه 34 سوره احزاب، درباره زنان پیامبر و تکالیف و وظایف آنان سخن گفته و به صورت خطاب مستقیم و با تعبیر « یا نساء النبی » ، یا به گونه خطاب غیر مستقیم و با تعبیر « یا ایهاالنبی قل لازواجک » آنان را مخاطب قرار داده، وظایف سنگین آنها را بیان فرموده است . همین امر موجب شده است تا گروهی از مفسران در صدد توجیه آیه برآمده، زنان پیامبر را هم مشمول اهل بیت قرار دهند؛
ضمايرى كه در قبل و بعد از آيه تطهير آمده، به صورت جمع مونث است كه براى مجموعه زنان به كار میروند و مقصود از آن ضماير، زنان پيامبر اكرم است؛ مانند: لستنّ، ان اتقيتنّ، فلا تحضعن، فى بيوتكنّ، واذكرن، بيوتكنّ؛ در حالى كه ضمايرى كه در آيه تطهير به كار رفته، به صورت جمع مذكر است كه براى مجموعهاى كه همه يا اكثريت آنان مرد هستند، به كار میرود؛ مانند «عنكم، و يطهركم» و نمیتواند مقصود از آنها، جماعت و گروه زنان باشد. اگر مقصود جماعت زنان بود، میبايست تعبير «عنكنّ، و يطهركن» به كار میرفت. حال آن که همه ضمایر در آیه تطهیر به صورت جمع مذکر است و این خود بهترین دلیل است که مخاطبان آیه، گروهی غیر از زنان پیامبرند.
الا بذکر الله تطمئن القلوب
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)