در ایران کارخانه مدرک چاپکنی بهراه افتاده است...در ایران کارخانه مدرک چاپکنی بهراه افتاده است...در ایران کارخانه مدرک چاپکنی بهراه افتاده است...در ایران کارخانه مدرک چاپکنی بهراه افتاده است...در ایران کارخانه مدرک چاپکنی بهراه افتاده است...
ایران ۵ برابر کشورهای پیشرفته دانشگاه دارد!
در ایران ۲هزار و ۶۴۰ دانشگاه وجود دارددرحالی که چین تنها ۲هزار و ۴۸۱ و هند هزار و ۶۲۰ دانشگاه دایر کرده است. تعداد دانشگاهها در اغلب کشورهای پیشرفته جهان زیر ۵۰۰ دانشگاه است بهطوری که آلمان ۴۱۲، انگلیس ۲۹۱، کانادا ۳۲۹، ایتالیا ۲۳۶ و هلند ۴۲۳ دانشگاه دارند.(جمهوری آریایی 2 هزار و خورده ای) این تعداد دانشگاه در ایران، حدود ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه کل کشور را میبلعد و...
تأسیس بیرویه دانشگاه یکی از معضلات جدی ایران و محل اسراف بودجههای آموزشی است. چه کسی میپذیرد که در شهر کوچکی مثل قم یا سمنان بیشتر از ۶ دانشگاه دولتی با ردیف بودجهای وجود داشته باشد و در سیستان و بلوچستان بچهها در کپر درس بخوانند و گونی برنج را بهعنوان کیف مدرسه به دست بگیرند؟ کدام عقل اقتصادی میپذیرد که تایپیست یک اداره مدرک لیسانس بگیرد و به پست کارشناسی برسد اما نه کارشناس توانایی باشد و نه دیگر مثل گذشته کار تایپ انجام دهد؟
مریم شکرانی - شهروند
مدرک گرایی ایرانیها، وضع دردناکی برای اقتصاد ایران رقم زده است. حالا کشور ما بیشتر از هند و چین یکمیلیارد و چند صدمیلیون نفری دانشگاه و مراکز آموزش عالی دارد. بنا به آخرین گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ایران ۲هزار و ۶۴۰ دانشگاه وجود دارد که از این میان سهم وزارت علوم از جمعیت دانشجویی ۶۸درصد و سهم دانشگاه آزاد ۳۲درصد است. این درحالی است که براساس اعلام موسسه اسپانیایی CISC چین تنها ۲هزار و ۴۸۱ و هندهزار و ۶۲۰ دانشگاه دایر کرده است.
این تعداد دانشگاه، حدود ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه کل کشور را میبلعد و نزدیک به ۵۰درصد از جمعیت بیکار کشور را تولید میکند. اما ماجرا به همین جا ختم نمیشود و نکته دیگر اینجاست که در نهایت بدنه اداری ایران نخبگان را به حاشیه میراند و متوسطها و فارغالتحصیلان رشتههای غیرمرتبط را به خود جذب میکند.
مهدی پازوکی اقتصاددان دراینباره به «شهروند» میگوید: اسنادی در سازمان مدیریت و برنامهریزی موجود است که نشان میدهد در سالهای گذشته حدود ۵ هزار نفر به استخدام دولت درآمدهاند که از این میان دانشآموختگان نخبه دانشگاههای تراز اول کشور سهم بسیار ناچیزی دارند. این درحالی است که در ژاپن یا سایر کشورهای پیشرفته بهترین و نخبهترین افراد جامعه بهعنوان کارمند دولتی استخدام میشوند.
او تأکید میکند: کدام عقل اقتصادی میپذیرد که در دانشگاههای فرهنگیان کنکوریهایی با رتبه ۱۵ تا ۲۰هزار از بدو ورود به دانشگاه صاحب حقوق ماهانه شوند و سالهای تحصیل آنها بهعنوان سابقه کار لحاظ شود و نوعی تضمین برای استخدام آنها وجود داشته باشد اما سال به سال آمار مهاجرت نخبگان ما افزایش داشته باشد؟
براساس اعلام بانک جهانی ایرانیها رتبه پانزدهم مهاجرت جهان را از آن خود کردهاند و از این میان میزان مهاجرت نخبهها روند صعودی گرفته است. بنا به اعلام مهدی سیدی رئیس کارگروه نخبگان شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۱هزار و ۳۰۰ دانشجوی نخبه از ایران مهاجرت کردهاند که این تعداد حاکی از رشد ۱۶درصدی مهاجرت نخبگان از کشور نسبت به سال ۲۰۱۴ است.
این موضوع در شرایطی رخ میدهد که نهتنها به حاشیه راندن نخبهها کیفیت نیروی انسانی کشور را کاهش داده است که پدیده مدرک گرایی در بین مدیران و معضل دکتری یک شبه امکان رقابت سالم در بدنه اداری ایران را محدود و محدودتر کرده است.
پازوکی دراینباره به «شهروند» میگوید: بیشتر از ۸۰درصد وزرای انگلیس لیسانسهاند و در ایران بیشتر مدیران ما مدرک دکتری دارند. خروجی بدنه اداری انگلیس این است که آنها بهعنوان یک اقتصاد بزرگ جهان مطرح شوند و ایران بهعنوان یک اقتصاد بحران زده!
تعداد دانشگاه در ایران حدود ۵ برابر کشورهای پیشرفته
ایران بنا به اعلام وزارت علوم حدود ۲هزار و ۶۴۰ دانشگاه دارد که با کاهش جمعیت کنکوریها بسیاری از ظرفیتها و هزینههای ایجاد شده در بدنه آموزشی کشور در عمل کارایی ندارد و دانشگاهها با معضل «صندلی خالی» مواجه شدهاند.
براساس اعلام سازمان سنجش و آموزش کشور در سال ۸۰، حدود دومیلیون و ۲۰۰هزار نفر در کنکور شرکت کردهاند که این جمعیت به ۸۰۰هزار نفر در سال ۹۴ کاهش یافته و در واقع در طول یک دهه به کمتر از نصف رسیده است. این درحالی است که بنا به تازهترین اعلام موسسه اسپانیایی CISC تعداد دانشگاهها در اغلب کشورهای پیشرفته جهان زیر ۵۰۰ دانشگاه است بهطوری که آلمان ۴۱۲، انگلیس ۲۹۱، کانادا ۳۲۹، ایتالیا ۲۳۶ و هلند ۴۲۳ دانشگاه دارند. این درحالی است که برخی کشورهای اروپایی نظیر نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند و ... زیر ۱۰۰ دانشگاه تأسیس کردهاند.
این آمار درباره کشورهای پیشرفته آسیایی مانند سنگاپور و کرهجنوبی نیز تکرار میشود و تنها ژاپن است که کمی پا را فراتر از این قاعده گذاشته و ۹۸۷ دانشگاه دارد. شمار دانشگاهها در استرالیا و نیوزیلند نیز مانند سایر کشورهای توسعه یافته جهان رقمی زیر ۵۰۰ است.
موسسه CISC که بزرگترین بدنه تحقیقات عمومی اسپانیا و از زیرمجموعههای آموزش و پرورش این کشور به شمار میآید، همچنین گزارش داده است که آمریکا با حدود ۳۱۰میلیون نفر جمعیت، ۳هزار و ۲۸۰ دانشگاه دارد. از این میان ۵۹ دانشگاه ایالات متحده جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند و درواقع حدود ۶۰درصد برترین دانشگاههای جهان آمریکایی است.
این مسأله درحالی رخ میدهد که تعداد دانشگاه در پرجمعیتترین کشورهای جهان یعنی چین و هند کمتر از ایران است. چین با یکمیلیارد و ۳۹۷میلیون نفر جمعیت تنها ۲هزار و ۴۸۱ دانشگاه دارد و هند با جمعیت یکمیلیارد و ۲۷۴میلیون نفریهزار و ۶۲۰ دانشگاه دایر کرده است. از این میان برزیل با ۲۰۲میلیون نفر جمعیت یعنی چیزی بیشتر از دو برابر جمعیت ایران تقریبا نصف ما دانشگاه دارد.
تحصیلات در ایران بدون ارزش افزوده
جعفر خیرخواهان کارشناس اقتصاد توسعه دراینباره به «شهروند» میگوید: پیشرفت فناوری در جهان موجب شده است رشتههای علمی سال به سال تخصصیتر و پیچیدهتر شوند که این مسأله مشاغل را به گرایشهای بیشتر و تخصصیتر رسانده است. این درحالی است که کیفیت آموزش در ایران به نوعی قربانی کمیت شده است زیرا آموزش در ایران تبدیل به بازاری برای درآمدزایی شده است.
او ادامه میدهد: این نگاه به آموزش موجب شده است پدیده مدرکگرایی و حتی خرید مدرک رواج بگیرد بیآنکه تخصص، صرف توسعه اقتصادی و افزایش بهرهوری شود و درواقع بازار حالت نمایشی پیدا کرده است. این پدیده در شوروی درحال فروپاشی نیز تجربه شد. بهطوری که نقل قولی بین مردم آن جامعه رواج پیدا کرد با این مضمون که افراد وانمود میکنند درحال کار کردن هستند و کارفرما وانمود میکند که حقوق میدهد.
این کارشناس تأکید میکند: در این حالت افراد با مدرک بالاتر کمکی به چرخه تولید و اقتصاد نمیکنند و چون بهرهوری افزایش ندارد، کارفرما حقوق متناسب با تخصص افراد نمیپردازد و این جو نیروی انسانی را بی انگیزه میکند در نتیجه افراد رفتار تصنعی از خود بروز میدهند.
۸۰ درصد وزرای انگلیسی لیسانسهاند
مهدی پازوکی اقتصاددان به «شهروند» میگوید: تأسیس بیرویه دانشگاه یکی از معضلات جدی ایران و محل اسراف بودجههای آموزشی است. چه کسی میپذیرد که در شهر کوچکی مثل قم یا سمنان بیشتر از ۶ دانشگاه دولتی با ردیف بودجهای وجود داشته باشد و در سیستان و بلوچستان بچهها در کپر درس بخوانند و گونی برنج را بهعنوان کیف مدرسه به دست بگیرند؟ کدام عقل اقتصادی میپذیرد که تایپیست یک اداره مدرک لیسانس بگیرد و به پست کارشناسی برسد اما نه کارشناس توانایی باشد و نه دیگر مثل گذشته کار تایپ انجام دهد؟
در ایران کارخانه مدرک چاپکنی بهراه افتاده است و صرف بودجههای کلان آموزشی، ارزش افزوده اقتصادی به دنبال ندارد. بهعنوان مثال در یک سازمان تخصصی تجاری به وفور با کارمندانی مواجهایم که مدرک ادبیات یا مدیریت فرهنگی دارند و درواقع بودجه آموزشی در رشته ادبیات به هدر رفته است. از طرفی مدرک لیسانس آن کارمند برای یک سازمان اقتصادی هم کارایی ندارد.
او ادامه میدهد: یا مثال دیگر از ناکارآمدی نظام آموزش دانشگاهی در ایران این است که به وفور با مدیرانی مواجهایم که یک شبه دکترا گرفتهاند این درحالی است که در انگلیس بهعنوان یک اقتصاد پیشرفته، بالای ۸۰ درصد وزرا دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند. در واقع پرسشی که مطرح میشود این است که خروجی آن همه مدیر دکتر در ایران چیست؟ یا آمدهایم برای ورود به مجلس شرط گرفتن مدرک فوقلیسانس را لحاظ کردهایم که این مسأله نیز از همان نگاه مدرکگراییمان ناشی میشود.
این اقتصاددان تأکید میکند: در ایران بیشمار دکتر داریم که حتی به یک زبان بینالمللی اشراف ندارند و نمیتوانند منابع اصلی علم را مطالعه کنند. کجای دنیا به کسی دکترا میدهند که قادر به مطالعه منابع اصلی و کتب مراجع رشته خود نیست؟
نخبگان به حاشیه رانده میشوند
مهدی پازوکی اقتصاددان همچنین توضیح میدهد: در نظام استخدامی ما نخبگان جایگاهی ندارند. اسنادی در سازمان مدیریت و برنامهریزی سراغ دارم که این مسأله را اثبات میکند. بهعنوان مثال در سالهای گذشته ۵هزار نفر جذب بدنه دولت شدهاند که از این میان سهم بسیار ناچیزی به دانشآموختگان دانشگاههای تراز اول کشور مثل دانشگاه شریف، امیرکبیر، دانشگاه شیراز، تبریز و اصفهان اختصاص دارد. این درحالی است که در ژاپن یا سایر کشورهای پیشرفته بهترین و نخبهترین افراد جامعه بهعنوان کارمند دولتی استخدام میشوند
پازوکی تأکید میکند: استخدام در ایران روند معکوسی نسبت به کشورهای پیشرفته دارد. در ایران نخبهها به حاشیه میروند و افراد با توانایی کمتر استخدام میشوند. مثلا در ایران دانشگاه فرهنگیان داریم. در این دانشگاه کنکوریهایی با رتبه ۱۵هزار و ۲۰هزار جذب میشوند. آنها از روز اول ورود به دانشگاه صاحب حقوق ماهیانه میشوند، سالهای تحصیل برای دانشجوها بهعنوان سابقه کار لحاظ میشود و استخدام آنها تضمین شده است این درحالی است که هیچکدام از این امتیازات برای نخبگان دانشگاه شریف یا امیرکبیر وجود ندارد. با این حساب ما چگونه انتظار داریم در بدنه سازمانی کشور تحول ایجاد شود؟
نگرانی جدی درباره کیفیت نیروی کار
حمید حاجاسماعیلی نماینده شورایعالی کار نیز به «شهروند» میگوید: وضع کیفیت نیروی کار در ایران یکی از نگرانیهای جدی در اقتصاد کشور است. در ایران شایستهسالاری وجود ندارد و مدیرسالاری غیرفنی و غیرکارشناسی در بیشتر مواقع حرف اول را میزند. در این فضا اغلب مدیران میانی، بدون بازدهی اقتصادی کافی سالیان سال مدیر میمانند، ترفیع رتبه میگیرند و به صرف سابقه کار مشمول افزایش حقوق میشوند این درحالی است که سرمایه نخبگی ما باور دارد که در این نظام ناکارآمد و کورس رقابت هیچ جایگاهی ندارد و برای ایجاد تحول بیانگیزه میشود.
او ادامه میدهد: همین فرآیند به ظاهر ساده تأثیر خود را در برنامهریزیهای کلان نشان میدهد اینکه کشور به صورت مداوم از چشماندازها و برنامهریزیهای خود عقب میافتد. این درحالی است که ایران باید بازنگری اساسی در جذب نیروی کار داشته باشد و سطح معیارهای خود را توسعه دهد. بهعنوان مثال به جای باور به حزب و گروه سیاسی خاص، مبنای باور بزرگتری مثل وطن دوستی و ملی گرایی را در او سنجید. این مسائل موجب میشود منابع در راه درست و بهینه آن هزینه شود.
وی ادامه میدهد: نگاه مدرک گرا در بدنه اداری موجب شده است افراد به صورت ظاهری قضیه، بسنده کنند و سیستم آموزشی کمترین کارایی ممکن را در افزایش بهرهوری داشته باشد.بیآنکه این حجم کلان بودجه و هزینههای آموزشی، ارزش افزوده قابل انتظاری تولید کند. بهعنوان مثال ما در ایران رشته مدیریت فرهنگی ایجاد کردهایم. افرادی که جذب این رشته میشوند غالبا با رتبههای بسیار پایین پذیرفته میشوند و تقریبا بیشتر آنها در مشاغل غیرمرتبط بکارگیری میشوند یا بیکارند. رشتههای علمی در جهان هرسال تخصصیتر و پیچیدهتر میشوند و از این رهگذار گرایشهای مشاغل نیز تخصصیتر و جزییتر میشود.
این داستان ادامه دارد...
خب همون طور که مشخصه این یک مقاله سیاسی است و هدف مشخصه بنابراین شما اصلاً توجه نکنید! ز گهواره تا گووور دانش بجوووی! ز گهواره تا گووور دانش بجوووی ز گهواره تا زنده ای دانش بجوووی" زگهواره فقط دانش بجوی" هنوز که زنده ای!دانش بجوی...
مهم نیست کجا هستید! فقط همین امروز ثبت نام کنید"کانون فرهنگی گزینه درست"(موسسه جدیده قرار با نظام آموزشی جدید کلید بخوره! حالامیاد...)
#شط
#مد_گرایی
#شط_گرایی
#پایه_اقتصاد_مقاومتی
#بازهم_شط
یه درصد قابل توجهی از دانشگاه های خارج از کشور هم مختص بچه های پارسی باز...25 درصد ورودی های پزشکی هند از ایران ِ! میگن جدیداً پردیسم باز کردن ماه...
خلاصه که تو ایران تا گور دانش بجوی! فقط دانش بجوها!فقط دانش بجوووی....نتیجه که مهم نیست اصل نیتِ ولاغیر
تا زنده ای دانش بجوی
در ایران کارخانه مدرک چاپکنی بهراه افتاده است...
اینجا دانشگــــــــــــــــــــــــ ــاست