نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو را مجدداً به کمیسیون آموزشوتحقیقات ارجاع دادند تا درخصوص پیشنهاد اعمال سهم معدل دانشآموزان آن هم به صورت مثبت در کنکور بررسیهای لازم شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دیوان عدالت اداری پس از شکایت یکی از داوطلبان حکم به ابطال سهم سوابق تحصیلی در کنکور داد برهمین اساس استفساریه با امضای وزیر علوم به مجلس ارسال شد تا وضعیت اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 95 مشخص شود.
شورای سنجش و پذیرش دانشجو در آخرین جلسه خود درتاریخ 29 فروردین 95 در رابطه با سهم سوابق تحصیلی در کنکور 3 مصوبه داشت.
مصوبات شورا بدین شرح است: وزارت آموزش و پرورش موظف است نمرات سه سال آخر متوسطه که بهصورت نهایی و کشوری و مطابق با قانون سنجش و پذیرش است را به سازمان سنجش ارسال کند.
شورای سنجش و پذیرش دانشجو موظف به پیگیری لازم از طریق قوه قضاییه، مجلس و دیوان عدالت اداری برای روشن شدن و اجرایی کردن رأی دیوان عدالت اداری است. همچنین سه وزیر آموزش و پرورش، علوم و بهداشت با رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس و رئیس دیوان عدالت اداری رایزنی داشته باشند تا بتوان نحوه اجرای این مصوبه دیوان را روشنتر کرد که این مرحله در حال اجراست.
پس از تشکیل جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، مجلس شورای اسلامی مجلس طرح دوفوریتی استفساریه در خصوص رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال سهم سوابق تحصیلی را در دستور کار قرار داد و کلیات اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب شد اما در بررسی جزییات نمایندگان مجلس به این طرح رأی نداده و مجدد آن را به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع دادند.
ابوالقاسم خسروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص سرانجام اعمال سوابق تحصیلی در کنکور و ارجاع طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو به این کمیسیون گفت: برای اعمال سوابق تحصیلی در کنکور نگرانیهایی در رابطه با برگزاری امتحانات نهایی توسط آموزشوپرورش و معدل دانشآموزان میان نمایندگان مجلس وجود داشت.
وی افزود: به دلیل ابهامات و نگرانیهای مطرح میان نمایندگان مجلس، پیشنهادی مطرح شد تا اعمال سوابق تحصیلی در کنکور با تأثیر مثبت باشد یعنی دانشآموزی که معدلش بالاست از امتیاز آن بهرهمند شود.
عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: مقرر شد تا این کمیسیون پیشنهاد مطرح شده را بررسی کند اما رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مخالفت با آن معتقدند که اصل قانون سنجش و پذیرش دانشجو در تلاش برای حذف کنکور و آثار و تبعات منفی آن بر نظام آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعمال سهم سوابق تحصیلی در کنکور را مجدد بررسی خواهد کرد.
به گزارش تسنیم، در شرایطی که فرصت زیادی تا برگزاری کنکور 95 باقی نمانده است، وضعیت اعمال سوابق تحصیلی مشخص نیست و به نظر میرسد شورای سنجش و پذیرش دانشجو با تشکیل جلسهای دیگر در اینباره تصمیم نهایی را خواهد گرفت.
مجلس برای دومین بار طرح دوفوریتی اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب سال 92 برای اجرا در سال 95 را به کمیسیون آموزش بازگشت داد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سهشنبه 21 اردیبهشت) طرح دوفوریتی اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال 1392 برای اجرا در سال 1395 را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارجاع کردند.
بر اساس این گزارش نمایندگان مجلس با 124 رای موافق، 43 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 217 رای طرح دوفوریتی مزبور را که مواد یک، سه و پنج قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور را اصلاح میکرد، به کمیسیون تخصصی بازگشت دادند.
به گزارش خبرنگار فارس، این دومین بار است که طرح دوفوریتی اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال 1392 برای اجرا در سال 1395 پس از طرح در صحن علنی مجددا به کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری ارجاع میشود.
نشر دریافت : (مهم) واحد خبر آموزشی نشر دریافت: از خبرهای غیررسمی رسیده اینگونه نتیجهگیری کرده ایم که امروز قرار بوده طرح کمیسیون آموزش مبنی بر تأثیر مثبت معدل آن هم فقط در سال ۹۵ در مجلس مطرح شود ولی از آنجا که عادلانه تشخیص داده نشده به صحن علنی راه پیدا نکرده و به کمیسیون آموزش ارجاع شده تا احتمالاً بدین نحو اصلاح شود که تا زمانیکه آموزش و پرورش نتواند آزمون های نهایی هر سه سال را برگزار کند (سال های ۹۵، ۹۶ و شاید بیشتر) تأثیر سوابق تتحصیلی به صورت مثبت اِعمال شود و هر زمان که بتواند برگزار کند تأثیر به صورت قطعی اِعمال شود.
ورود به دانشگاه همچنان با کنکور /شرط مجلس برای اعمال سوابق تحصیلی
طرح اصلاحیه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو برای اجرا در سال 95 به کمیسیون ارجاع شد