(۲۵ اسفند) متن نامه ی دوّم دکتر سبطی به برخی مجلسی ها:
به نام دانای توانا
مواردی که گواهیست بر ناعدلانه بودن تاثیر معدل در نتایج آزمون ورودی به دانشگاهها
۱- هر سال جمعیت داوطلبان ورود به دانشگاهها متشکل از فارغالتحصیلان سالهای گوناگون است؛ برخلاف کنکور سراسری که تمامی این فارغالتحصیلان را با سؤالاتی یکسان مورد سنجش قرار میدهد, سؤالات امتحانات نهایی در سالهای مختلف, متفاوت است؛ بدیهی است که ملاک قراردادن نمرات امتحانات نهایی با درجات دشواری متفاوت در سنجش داوطلبان یک سال، امری به دور از منطق و عدالت است. بیشک یکی از دلایلی که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ۱۳۹۲ نمرات امتحانات استاندارد(نهایی) سه سال پایان تحصیلات متوسطه مجاز به دخالت در نتایج آزمون ورود به دانشگاهها دانسته شده است,کاستن از این معضل ذاتی امتحانات نهایی بودهاست که با تقلیل سه سال به سال سوم این معضل بسیار شدیدتر چهره خواهدنمود.
۲- درجه ی دشواری و به تبع آن, درجهی تمییز سؤالات امتحانات نهایی بسیار پایین است و درنتیجه معیار مناسبی برای رتبهبندی داوطلبان کوشا و مستعد در دستیابی به رشتهمحلهای خاص و پرطرفدار نیست؛ گواه این مدعا چندهزار معدل ۲۰ است که هرساله از سوی وزارت محترم آموزش و پرورش به سازمان سنجش اعلام میشود.یعنی درنهایت این نتایج کنکور است که میتواند میان دانشآموزان طرازاول کشور تفکیک ایجاد نماید و دخالت دادن معدل درنتایج آزمون سراسری فقط مخل تأثیرگذاری شفاف و عادلانهی نتیجه کنکور در رتبهبندی داوطلبان است.
۳- تجربه نشان داده است که امنیت برگزاری امتحانات نهایی قابل اعتماد نیست و از زمان تاثیرگذاری قطعی نمرات نهایی در نتایج ازمون سراسری، دامنه ی تقلبات به شکل تاسفباری افزایش یافته است, در سه مقطع: الف- فروش سوالات امتحانات نهایی پیش از آزمون آن هم به قیمتهای نازل( چند ده هزار تومان) ب- تقلب دانشآموز- دانشآموز یا ممتحن- دانشآموز سر جلسه آزمون ج- مداخلات انسانی هنگام تصحیح برگههای آزمون.روشن است که این معضلات در برگزاری کنکور سراسری جایی ندارد.
۴- تجزیه و تحلیل کارنامههای کنکور در سالها ۱۳۹۳ و ۹۴ که با تاثیر خلاف قانون نمرات امتحان نهایی سال سوم داوطلبان در نتیجه آزمون سراسری همراه بودهاست ، نشان داد که عملا دستیابی به رتبههای زیر هزار که هدف غایی و دعوای اصلی داوطلبان واقعی است, برای معدلهای ۱۸ و پایین تر وجود ندارد یا به تلاشی توانفرسا نیازمند است. به عبارتی دانشآموزی با معدل ۱۷ حتی اگر در آزمون سراسری بسیار موفقتر از دانشآموزی با معدل نوزده و نیم ظاهر شود, امکان راه یابی به دانشگاههای معتبرتر و رشتههای پرطرفدارتر را ندارد؛ نمونهی بارز این این امر، آقای رستگار رحمانی است که در سال ۱۳۸۸ برای نخستین بار افتخار کسب رتبهی یک را هم در رشتهی تجربی نصیب خود کرد و هم در رشتهی زبانهای خارجی, اما نکتهی تأملبرانگیز در این جاست که معدل امتحان نهایی این دانشآموز ۱۳ بود! معدلی که سازمان سنجش را واداشت بار دیگر از او کنکور بگیرد و این بار موفق تر از بار قبل ظاهر شد! اگر خدای ناخواسته در سال ۸۸ تأثیر غیرقانونی معدل سال سوم بر رتبه کنکور از سوی سازمان محترم سنجش اعمال میشد, طبق محاسبات به عمل آمده، رتبهی این نابغهی ملی چیزی حدود ۱۰۰۰ از آب در میآمد و چنین استعدادی از تحصیل در رشتهی پزشکی در دانشگاههای معتبر کشور محروم میماند!
باید توجه داشت که نتایج آزمون سراسری در رتبههای زیر سه هزار تفاوتهای بسیار ظریفی با هم دارد که با داخل شدن تأثیر بیستوپنجدرصدی معدل نهایی، درعمل انچه میان این چندهزار نفر داوطلب برتر تفاوت ایجادمیکند همین معدل است. همین نکتهی حساس و فنی است که در جمعیت میلیونی داوطلبان، به چشم افراد غیرکارشناس نمیآید اما درعمل زمینهساز حقکشیها و ناامیدیها و خسارتهای جبران ناپذیر در میان داوطلبان کوشا و واقعی ورود به مراکز عالی آموزشی گشتهاست.
۵- تجزیه و تحلیل کارنامههای کنکور در سالهای ۱۳۹۱ و ۹۲ که طبق قانونی نانوشته معدل در نتیجه آزمون سراسری تاثیر مثبت داشتهاست،ملاک بودن نتیجهی کنکور در رتبهبندی داوطلبان برتر را اثبات میکند: در بررسی بیش از ۲۰۰۰ کارنامهی رتبههای زیر پنج هزار در سال ۹۲، مشخص شد که تنها در ۲% موارد معدل داوطلبان باعث بهترشدن رتبهی آنان شدهاست.
۶- درنظرسنجی به عمل آمده ظرف این چند روز از قریب به چهار هزار داوطلب کنکور در سایت انتشارات علمی فار و تعدادی از کلاسهای درس در تهران و شهرستانها، ۷۰% موافق حذف کامل تأثیر معدل در نتایج آزمون سراسری بودهاند. ۱۸% با تأثیر مثبت آن موافق بودهاند و تنها ۱۲% به تأثیر قطعی معدل رای آری دادهاند.
(۲۴اسفند) نامهی جدید دکتر سبطی به مجلسیها
امروز در مجلس طرح دوفوریتی مطرح نشد امّا ظاهراً موضوع معدل مطرح شد. خیلی از نماینده ها بعد از تماسها و پیامکهای دانشآموزان متوجّه اهمیت موضوع شدند. دکتر سبطی دیروز نامهای را برای نمایندگان مجلس فرستاد و دلایل مشکلساز بودن تأثیر معدل در نتیجهی آزمون سراسری رو کامل و روشن شرح داد.نامهی جدید دکتر سبطی که در ۶ مادّه تنظیم شده است باعث شد دو پیشنهاد در مورد تأثیر معدل در آزمون سراسری در ذهن نمایندهها شکل بگیرد که بهزودی مجلس در موردش تصمیمگیری خواهد کرد. (دکتر سبطی بیش از این به ما اطلاعی ندادند و بقیهی خبرها را موکول کردند به تصمیم گیری نهایی مجلس که احتمالاً بهزودی مشخص خواهد شد.)
منبع : سایت نشر دریافت
http://daryaft-pub.com/ebtal-moaddel/