سلام بچه ها!
کسی میتونه یه توضیح خوب واسه نیروهای موجود در حرکت دایره ای در راستای قائم ارائه بده؟
مثلا توضیح این که چرا وقتی ماشین روی سطح دایره ای قرار داره N از فلان طریق محاسبه میشه!
مرسی!
سلام بچه ها!
کسی میتونه یه توضیح خوب واسه نیروهای موجود در حرکت دایره ای در راستای قائم ارائه بده؟
مثلا توضیح این که چرا وقتی ماشین روی سطح دایره ای قرار داره N از فلان طریق محاسبه میشه!
مرسی!
ویرایش توسط M.AMIN.D : 24 آبان 1394 در ساعت 23:17
حرکت دایره ای رو با متغییرهای مسیر، path variables، توصیف میکنیم. اینکه دایره که متحرک روش حرکت میکنه افقیه یا عمودی مهم نیست. مهم اینکه متغییرهای مسیر رفتارش رو محاسبه میکنن. دو تا متغییر مسیر داریم. یکی مماس ب مسیر یکی عمود به مسیر.
چن مورد به زهنم مرسه که میتونم بگم. امیدوارم تعاریفشون رو بدونی
سرعت عمودی نداریم چون سرعت همیشه به مسیر حرکت مماسه
سرعت خطی میشه سرعت زاویه ای در شعاع انحنای مسیر. که همیشه مماسیه
شتاب عمودی میشه مربع تندی خطی تقسیم بر شعاع انحنای مسیر.
شتاب مماسی مورد بحث فیزیک پایه و پیش نبوده هرچند که من میدونمش.
شتاب کل جسم جذز مجموع مربعات شتاب مماسی و عمودیه.
با همین چن مورد میشه مسله های حرکت دایره ای رو حل کرد.
مثلا حرکت با تندی ثایب رو دایره در واقه حرکتی با شتاب مماسی صفره. چون تندی ثابته ** شتاب عمودی هم ثابته. این شتاب عمودی فقط جهت سرعت رو عوض میکنه.
اینکه دایره افقیه یا عمودی مهم نیست. مهم اینکه متعیرهای مسیر رو درست بکار ببری.در مورد حرکت دایره ای عمودی معمولا تندی حرکت ثابت نیست. چون گزانش به جسم نیرو وارد میکنه و تندیش رو تعییر میده ولی روابطی که گفتم همچنان بر قرارن.
ایگه مسله ای داری بزار حلش میکنیم با هم.
ی جسمی رو در نظر بگیر که هم در در پایین مسیر دایره ای و هم در بالای مسیر دایره ای تندی یکسانی داره. چون تندیش در پایین و بالا یکیه پس شتاب عمودیش هم یکیه. حاصلضرب شتاب عمودی در جرم میشه نیروی عمودییا نیروی مرکزگزا. پس جسم هم در پایین و هم در بالای مسیر نیروی مرکز گرای یکسانی داره. اما وضعیت نیروهایی که در پایین یا بالای مسیرش بهش وارد میشن متفاوته. در پایین مسیر نیروی عکسالعمل عمودی سطح و نیروی وزن مخالف هم هستن ولی در بالای مسیر موافق همن. این باعث میشه که در پایین مسیر نیروی عکس العمل عمودی سطح مجموع نیروی وزن و نیروی مرکز گرا باشه ولی در بالای مسیر نیروی عکس العمل عمودی سطح تفاضل نیروی وزن و نیروی مرکز گزا باشه.
خلبانی. هواپیمای جنگی ای که واسه نمایش ی حرکت دایره ای قایم رو طی میکنه در پایین مسیر نیروی به مراتب بیشتری رو تحمل میکنه تا در بالای مسیر. چون نیروی مرکز گرا رو به مرکزه وقتی خلبان داره قسمت پایین رو طی میکنه به نیروی عکسالهمل ب مراتب بیشتر نیاز داره که هم نیروی وزنش رو خنثی بکنه هم بهش نیروی مرکز گرایی ببده که توی مسیر دایره ایش باقی بمونه. ولی در بالای مسیر نیروی وزن بخشی از نیروی مرکزگرا رو تعمین میکنه و ب نیروی عکس العمل سطح عمودی کمتری نیاز داره.
ویرایش توسط Phenotype_2 : 25 آبان 1394 در ساعت 09:40
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)