خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 15
    1. Top | #1
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      نمایش مشخصات

      Question (مهم) : تاپیک ویژه محرم الحرام 1394 (هـ.ش)





      سلام و عرض ادب و احترام خدمت دوستان ؛
      روز های ماه محرم یکی یکی دارن سپری میشن و کم کم داریم به آخرای ماه محرم می رسیم ، همونطور که میدونیم خیلی
      هامون از جمله خودم وقت نمیکنیم اصلاً بریم ببینیم داستان عاشورا و ماه محرم چیه و خلاصه ما باید چه درس هایی از عاشورا و محرم بگیریم که فردای آخرت پیش خداوند که امام حسین علیه السلام اینطوری خرج ما کرده شرمنده و سر به زیر نباشیم ، خلاصه چند روزی برای شهادت امام حسین علیه السلام عزاداری میکنیم و پیراهن مشکی می پوشیم و بعدش روز از نو روزی از نو! ، با اینکه کوچیک ترین فرقی با قبل از ماه محرم و عاشورا و بعد از ماه محرم و عاشورا کرده باشیم ...


      دوستان تو این تاپیک بیاین بگین چه درسی هایی از عاشورا و ماه محرم گرفتین تا همگی استفاده کنیم و هر مطلب و نکته جالبی که درباره ماه محرم و عاشورا و هدف از قیام امام حسین (ع) دارین رو هم بیاین بگین

      همچنین این کلیپ های زیبا رو هم توصیه میکنم حتماً ببینین خیلی مفید و قشنگن


      دانلود قسمت 1 با لینک مستقیم با کیفیت 720 P و حجم 40 M

      دانلود قسمت 1 با لینک مستقیم با کیفیت 360 P و حجم 19 M





      دانلود قسمت 2 با لینک مستقیم با کیفیت 1080 P و حجم 76 M

      دانلود قسمت 2 با لینک مستقیم با کیفیت 720 P و حجم 46 M

      دانلود قسمت 2 با لینک مستقیم با کیفیت 360 P و حجم 23 M





      دانلود قسمت 3 با لینک مستقیم با کیفیت 1080 P و حجم 88 M

      دانلود قسمت 3 با لینک مستقیم با کیفیت 720 P و حجم 58 M

      دانلود قسمت 3 با لینک مستقیم با کیفیت 360 P و حجم 28 M





      دانلود قسمت 4 با لینک مستقیم با کیفیت 1080 P و حجم 92 M

      دانلود قسمت 4 با لینک مستقیم با کیفیت 720 P و حجم 59 M

      دانلود قسمت 4 با لینک مستقیم با کیفیت 360 P و حجم 31 M




      دانلود قسمت 5 با لینک مستقیم با کیفیت 1080 P و حجم 120 M

      دانلود قسمت 5 با لینک مستقیم با کیفیت 720 P و حجم 86 M

      دانلود قسمت 5 با لینک مستقیم با کیفیت 360 P و حجم 45 M




      دانلود قسمت 6 با لینک مستقیم با کیفیت 1080 P و حجم 95 M

      دانلود قسمت 6 با لینک مستقیم با کیفیت 720 P و حجم 59 M

      دانلود قسمت 6 با لینک مستقیم با کیفیت 360 P و حجم 30 M
      ویرایش توسط saj8jad : 13 آبان 1394 در ساعت 11:27 دلیل: مرتب کردن مطلب

    2. Top | #2
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      Mehrabon
      نمایش مشخصات
      سلام...داداش درسته ماه محرم تموم نشده...ولی همه این ماه رو با ایام سوگواری حسین میشناسن....اونم که تموم شد....
      ویرایش شده توسط مدیریت
      خلاف قوانین.

    3. Top | #3
      کاربر نیمه فعال

      Halam-Bade
      نمایش مشخصات
      سلام،من ک از نوحه سرایی ها بخصوص درمورد بچه ها ک اینقدر طاقت و تحمل داشتن بخصوص حضرت زینب درس صبر و شکیبایی گرفتم،اما امسال اونقدربعضیا از سوگواری واسه امام حسین سواستفاده کردن اون حس وحال سابق رو نداشتم

    4. Top | #4
      کاربر باسابقه

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      سلام

      ممنون که همچین تاپیکی زدی.......
      به نظر من اون چیزی که باعث میشه یارای امام حسین با جون و دل ، از مولاشون تبعیت کنن، جوری که میگن حتی اگه هزاران بار کشته شویم و دوباره زنده شویم بازم در راه حق و به دفاع از مظلومیت اماممون می جنگیم......اینه که فطرت اونا واقعا بیدار بوده.........

      یعنی صرف دونستن درستی راه حق و راه امام حسین باعث نمیشه که همچین جان فشانی هایی صورت بگیره....همونطور که خیلیا تو اون دوره می دونستن که امام حسین بر حقه ......ولی یا سکوت کردن و یا به زیر پرچم ظلم اومدن......
      این حرفا دقیقا واسه امروز روزگار ماهم مصداق داره......

      ته حرف من اینه که بگم :

      قشنگ زندگی کردن خیلی خوبه ....
      راست و درست و بی خرده شیشه روزگار گذروندن خیلی مهمه.....
      یعنی حقیقتش این چیزاست که باعث میشه توی همیچین بزنگاه هایی آدم کم نیاره..........
      یعنی وقتی که شما هر جور دلت خواست زندگی کنی و به خط قرمزای اوستا کریم کاری نداشته باشی و به نفس خودت اینقد اجازه جولان بدی که عنان زندگیتو دو قبضه تو دستش بگیره ، نباید انتظار داشته باشی که توی موقعیتای حساس زندگی که شاید سرنوشت ابدی زندگیت به اون لحظات و به اون انتخابی که می کنی بستگی داره، مثلا عقلت و دلت بیان و راه درست رو انتخاب کنن ؛چون با قدرتمند شدن نفست بیشک عقل منطق گرا و انسانیت و وجدانت دیگه رمقی واسشون نمی مونه که حالا بخوان وارد صحنه شن و تو رو وادار به انتخاب راه درست کنن.....(دقیقا مثل بیشتر مردم کوفه که واسه امام نامه نوشتن)

      راستی بچه ها تا حالا از خودتون پرسیدین که اگه ما توی اون زمان واون موقعیت بودیم، با اوضاع و حال اکنون خودمون (یعنی باتمام خوب و بد وجودمون) ، انصافا جزو سپاه ظلم می شدیم یا زیر پرچم حق.....................!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟

      واسه من به شخصه جواب دادن به این سوال خیلی سخته.......شما رو نمیدونم.

    5. Top | #5
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      نمایش مشخصات
      خودم بهترین درس از عاشورا و قیام امام حسین (ع) رو درس امر به معروف و نهی از منکر می دونم

      همونطوری که خود امام حسین علیه السلام فرمودند ؛

      « أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي‏عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام »


      ترجمه : همانا من از روى سبكسرى و گردنكشى ، و نيز براى ايجاد فساد و ستمگرى دست به اين قيام نزدم ، بلكه براى اصلاح اوضاع امّت
      جدّم قيام كردم، و مى‏خواهم «امر به‏ معروف‏» و «نهى از منكر» كنم، و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب علیه السلام عمل كنم .


      سند :
      بحار الأنوار علامه مجلسی ، جلد 44 ، صفحه 329


      امام رضا علیه السلام فرمودند ؛


      «كانَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله يَقُولُ: إِذا اُمـَّتى تَواكَلَتِ الْأَمـْرَ بِاْلمـَعْرُوفِ وَالنَّهىَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَلْيَأْذَنوُا بِوِقاعٍ مِنَ اللّه»


      ترجمه :
      رسول خدا صلي الله عليه و آله همواره مى فرمودند: هرگاه امّت من از انجام امر به معروف و نهى از منكر
      سرپيچى كنند و آن را به يكديگر واگذار نمايند، گويا با خداوند اعـلان جنگ داده اند.


      سند : اصول الکافی ، جلد 5 ، صفحه 59


      حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم ؛


      «لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمِروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ فَإذا لَمْ يَفْعَلُوا ذلِكَ نُزِعَتْ عَنهُمْ الْبَرَكاتُ.»


      ترجمه :
      همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه امر به معروف و نهى از منكر نموده و در كارهاى نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت.

      سند : مستدرک وسائل ، جلد 12 ، صفحه 181



      ولی خب متاسفانه و بدبختانه الان بیا یه نفر رو با توجه به اصول و شرایط امر به معروف و نهی از منکر بهش بگو ؛
      ببین عزیزم راه اینه ، چاه هم اینه ، اگر حرفت رو قبول کرد ...
      ویرایش توسط saj8jad : 13 آبان 1394 در ساعت 12:52 دلیل: + سند

    6. Top | #6
      کاربر فعال

      نمایش مشخصات
      تمام این واقعه درسه...
      انقدر پر محتوا و با عظمت هست که کسی مثل من نتونه در مورد همش حتی یک خط بنویسه...

      اما در کنار مواردی که دوستان اشاره کردن...
      گذشتن...
      بخشش و گذشتن از ادم های خطاکار...
      گذشتن...
      گذشتن از تمام مادیات و دلبستگی های دنیوی برای رسیدن به هدف اصلی...

    7. Top | #7
      کاربر نیمه فعال

      نمایش مشخصات
      از عاشورا خیلی درسها میشه گرفت...یه نمونش همین نماز خوندنمون هست...

      وقتی که حضرت زینب(س)با اون همه غمی که بهشون وارد شد،در صحرای کربلا نماز شبشون قضا نشد،بعدش ما چطور میتونیم.....؟؟؟؟!!!!

      خونشون ریخته شد برای زنده نگه داشتن اسلام...اما.....

      بله خیلیها اینو فراموش کردن...

      خدایا ما رو شرمنده ی خون امام حسین(ع) نکن...

      الهی آمین...

    8. Top | #8
      کاربر نیمه فعال

      Halam-Bade
      نمایش مشخصات
      درسی که من گرفتم همون سخنیه که امام حسین فرمودند:من مرگ را جز سعادت،و زندگی با ظالمان را جز ننگ و خواری نمی بینم...

      البته واقعه عاشورا انقدر وسیعه که در چنتا خط نمیشه بیانش کرد...

    9. Top | #9
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      سلام به نظر من مهم ترین درس همون کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا ست باید هر لحظه حواسمون باشه تو جبهه امام حسین هستیم یا جبهه یزید....اب رو بر امام بستیم یا در رکابشون جنگیدیم....

    10. Top | #10
      کاربر انجمن

      Khabalod
      نمایش مشخصات
      من الان فقد میتونم بگم ک امیدوارم با گفتن اینکه این حادثه خیلی وسیعه ب ما القا نکنه ک ما نمیتونیم کاری انجام بدیم!همینطور ک دوستان گفتن ایشون تو اون شرایط از نمازشون نزدن٬هدف اصلی قیام امرب معروف و نهی از منکر بوده ک بنظرم انجام دادنش هرچند ممکنه الان در مورد بعضیا بازتاب خوبی نداشته باشه اما نباید فروگذار کنیم طرف ما از کسایی ک امام مقابلشون بود ک بدتر نیستن!ما هم میتونیم ب اندازه خودمون عدالتی ک امام دنبالش بودن رو اجرا کنیم!همین مراسمایی ک شرکت میکنیم و باعث میشه شکوه بیشتری داشته باشه بهترین نماد اتحاد ما برای کسایی هست ک دنبال تفرقه اند!ان شاالله ک هممون ب نحو احسن موفق باشیم!

    11. Top | #11
      کاربر اخراجی

      نمایش مشخصات
      اصلا نمیشه گفت که هدف اصلی قیام تو کربلا چی بود و چی هست ؟!
      اگه کتاب حماسه حسینی، آقای مطهری رو بخونید ، از خط اول دلیل میگه ، واقعا بعضی مواقع چیزهایی میگه که هیچ شیخی بالای منبر جرعت گفتنش رو نداره
      اینکه اون زمان مراجع تقلید ، حکم ارتداد امام حسین رو صادر کرده بودن و تمامی کسانی که امام جماعت و سخنران اون زمانه بودن ، به ارتداد حسین سخن میگفتن !!!

    12. Top | #12
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط ُSetare نمایش پست ها

      اصلا نمیشه گفت که هدف اصلی قیام تو کربلا چی بود و چی هست ؟!
      اگه کتاب حماسه حسینی، آقای مطهری رو بخونید ، از خط اول دلیل میگه ، واقعا بعضی مواقع چیزهایی میگه که هیچ شیخی بالای منبر جرعت گفتنش رو نداره
      اینکهاون زمان مراجع تقلید ، حکم ارتداد امام حسین رو صادر کرده بودن و تمامی کسانی که امام جماعت و سخنران اون زمانه بودن ، به ارتداد حسین سخن میگفتن !!!


      عجب حرفای جالبی میزنی آبجی ها
      ، مرجع تقلید!؟
      وقتی امام معصوم (ع) و امام زمان وقت که به همه چیز آگاهی داره و حّی و حاضر بالا سر مردم و جامعه هستش مردم مرجع تقلید میخوان چیکار!!؟

      همه اون کسانی که حکم به ارتداد حسین بن علی علیه السلام دادند جیره خوار خلیفه وقت یعنی معاویه حروم.زاده بودن ،

      معاویه لعنت الله علیه دهن همه اون به اصطلاح مراجع تقلید که مرجع بند تنبان هم نبودن رو پر از دینار و سکه میکرده تا علیه حسین بن علی علیه السلام این چرندیات رو بگن و متاسفانه مردم زود باور هم این چرندیات رو باور میکردن



      خود امام حسین علیه السلام درباره هدف قیام تاریخیشون فرمودند ؛

      « أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي‏عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام »

      ترجمه :
      همانا من از روى سبكسرى و گردنكشى ، و نيز براى ايجاد فساد و ستمگرى دست به اين قيام نزدم ، بلكه براى اصلاح اوضاع امّت جدّم قيام كردم ، و مى‏خواهم «امر به‏ معروف‏» و «نهى از منكر» كنم ، و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب علیه السلام عمل كنم .


      سند صحیح : بحار الأنوار علامه مجلسی ، جلد 44 ، صفحه 329
      ویرایش توسط saj8jad : 13 آبان 1394 در ساعت 15:47 دلیل: + حدیث

    13. Top | #13
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه

      Mehrabon
      نمایش مشخصات
      بزرگترین درسی که از قیام عاشورا گرفتم غیرت .عدالت.برادری و برابری از حضرت ابالفضل العباس و مهربانی و امر به معروف و نهی از منکر از امام حسین و صبر از حضرت زینب بود....

      به نظرم که برای کل زندگی کافیه...
      ویرایش شده توسط مدیریت
      خلاف قوانین.

    14. Top | #14
      کاربر باسابقه

      Mamoli
      نمایش مشخصات
      نقل قول نوشته اصلی توسط ُSetare نمایش پست ها
      اصلا نمیشه گفت که هدف اصلی قیام تو کربلا چی بود و چی هست ؟!
      اگه کتاب حماسه حسینی، آقای مطهری رو بخونید ، از خط اول دلیل میگه ، واقعا بعضی مواقع چیزهایی میگه که هیچ شیخی بالای منبر جرعت گفتنش رو نداره
      اینکه اون زمان مراجع تقلید ، حکم ارتداد امام حسین رو صادر کرده بودن و تمامی کسانی که امام جماعت و سخنران اون زمانه بودن ، به ارتداد حسین سخن میگفتن !!!
      مراجع تقلید.....!!!!!!!!
      مگه از امام حسین بالاتر هم در زمینه شناخت احکام دین داریم....!!!!!!!؟؟؟؟؟

      ضمنا استاد مطهری تمام حرفاش ونوشته اش مبتنی بر تحقیق در منابع اصیل اسلامی و علمیه.....
      و بی شک وقتی که حرفی می زنه حداقل ، تحقیقی درموردش انجام داده ، نه مثل بعضی از ما که بی هیچ دلیل مستند وبی هیچ سبقه علمی(بدون اینکه زحمت خوندن کامل حتی یک کتاب رو هم به خودمون بدیم)،در مورد همه چیز حتی مقدس ترین چیزهامون، میایم و ایجاد شک و شبهه می کنیم.......

      واقعا درست گفتن که : کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا

    15. Top | #15
      همکار سابق انجمن
      کاربر باسابقه
      کاربر برتر

      نمایش مشخصات

      اهداف قیام حضرت امام حسین علیه السلام

      مقدمه

      معاویه با آنکه می دانست امام حسین (علیه السلام) اگر فرصتی بیابد، علیه او قیام می کند و با اینکه او حتی گاهی امام
      (علیه السلام) را تهدید نیز می کرد، ولی از اقدام عملی بر ضد آن حضرت پرهیز داشت.
      پس از مرگ معاویه شرایط تغییر کرد ؛ زیرا از سویی یزید به فسق و فجور و بی دینی شهرت یافته بود و از انجام هیچ گناهی حتی به صورت علنی پروا نمی کرد.
      او جوانی خام و بی تجربه بود و هیچ سابقه ای در اسلام نداشت. به همین دلیل، میان صحابه و فرزندان آنان نیز دارای امتیاز و مقبولیتی نبود.


      از سوی دیگر گروه زیادی از مردم کوفه برای همراهی امام حسین(علیه السلام) اعلام آمادگی کرده بودند. امام(علیه السلام) زمینه را برای افشای چهره واقعی بنی امیه و یاری دین خدا، فراهم دید و با هدف احیای دین خدا قیام و حرکت خویش را آغاز کرد.
      آن حضرت در مرحله نخست در صورت امکان در پی تشکیل حکومت اسلامی بود و در غیر این صورت، با شهادت خود و یارانش به تکلیف خود عمل می کرد. او در کلمات گوهر بارش، انگیزه های قیام خود را بیان فرموده است که آنها را ذکر می کنیم.



      هدف اول ؛ افشای چهره واقعی بنی امیه

      »
      وَ عَلَی الإسلام السَّلامُ إذْ بُلِیتِ الأُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ یزیدَ ؛ زمانی که امت اسلامی گرفتار زمامداری مثل یزید شود، باید با اسلام خداحافظی کرد «


      امام حسین (علیه السلام) در اینجا تصریح کرده که با وجود حکومتی که یزید در رأس آن است، دیگر امیدی به بقای دین خدا نمی رود. از کلام امام(علیه السلام) برداشت می شود که باید در برابر این خاندان فاسد قیام کرد، آن هم با افشای چهره واقعی آنها.


      هدف دوم ؛ احیای سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)

      امام حسین (علیه السلام) در نامه ای به جمعی از بزرگان بصره، هدف از قیام بر ضد حکومت یزید را احیای سنت پیامبر
      (صلی الله علیه و آله و سلم) بیان می فرماید:



      » و أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِیهَِ فَإنَّ السُّنَّةَ قَدْ أمِیتَتْ ؛ من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبرش فرا می خوانم؛ چرا که (این گروه) سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را از بین برده اند «


      هدف سوم ؛ مبارزه با بدعت ها

      امام (علیه السلام) در همان نامه ای که به بزرگان بصره نوشته بود، فرموده است:


      » وَ اِنَّ البِدْعَةَ قَدْ اُحْییتْ ؛ این گروه بدعت (در دین) را احیا کردند «

      معاویه برای پیشبرد اهداف خویش و تحکیم پایه های مقام خود که سخت به آن علاقه داشت، در احکام اسلامی و دین هم بدعت هایی پدید آورد که مهم ترین آنها انحراف خلافت از مسیر صحیح خود و تبدیل آن به سلطنت استبدادی و موروثی به ویژه انتخاب فرزند آلوده و ناصالحش برای ولایتعهدی بود.

      یکی دیگر از بدعت ها، چگونگی مصرف بیت المال بود ؛ زیرا در دوران معاویه، بیت المال به عنوان ثروت شخصی او و دودمانش در آمد و کسی نمی توانست درباره بیت المال از او بازخواست کند.

      بدعت دیگر، جواز ازدواج با دو خواهر در یک زمان بود و صدها بدعت دیگر که شمارش همه آنها در این مقاله نمی گنجد.



      هدف چهارم ؛ مبارزه با فساد آشکار

      هدف پنجم ؛ احیای حدود الهی


      هدف ششم ؛ مبارزه با اتلاف کنندگان اموال فقیران

      امام حسین (علیه السلام) در مسیر کربلا، با فرزدق ملاقات می کند و از خلاف کاری های حاکمان شام و قیام برای نصرت دین خدا سخن می گوید و می فرماید:

      » یا فَرَزْدَقُ إنَّ هوُلاءِ قومٌ لَزِمُوا طاعَةَ الشَّیطانِ، و تَرَکوُا طاعَةَ الرَّحْمانِ، و أظْهروُا الفسادَ فی الأرضِ، وَ أبْطِلُوا الحُدُودَ، وَ شَرِبُوا الخُمُورَ، وَ اسْتَأثَروُا فی أموالِ الْفُقَراءِ و المَساکینَ، وَ أنَا أولی مَنْ قام بِنُصرَةِ دین الله، وَإعزازِ شَرعِهِ، و الجَهادِ فی سَبیلِهِ لِتَکُونَ کَلِمَةُ اللهِ هِی العُلیا ؛ ای فرزدق! اینان گروهی هستند که پیروی شیطان را پذیرفتند و اطاعت خدای رحمان را رها کردند و در زمین فساد را آشکارا ساختند، و حدود الهی را از میان بردند، و باده ها نوشیدند، و دارایی های فقیران و بیچارگان را ویژه خود ساختند، و من از هر کس به یاری دین خدا و سربلندی ایینش و جهاد در راهش سزاوارترم، تا ایین خدا پیروز و برتر باشد «

      هدف هفتم ؛ عمل به حق و مبارزه با باطل

      آن حضرت در خطبه ای دیگر که در مسیر کربلا در جمع لشکریان حرّ ایراد کرد، فرمود:

      » ألاتَرَوْنَ إلی الحَقِّ لا یعْمَلُ به، و إلی الباطِلِ لا یتَناهی عنه لِیرْغَبَ المُؤمِنُ فی لِقاءِ رَبِّهِ حَقَّاً حَقّاً ؛ آیا نمی بینید به
      حق عمل و از باطل جلوگیری نمی شود. در چنین شرایطی بر مؤمن لازم است که به دیدار پروردگارش راغب باشد
      «


      امام (علیه السلام) با این کلمات هم هدف خویش را از قیام و حرکتش بیان می کند و هم آمادگی خویش را برای شهادت در راه مبارزه با باطل و احیای دین خدا اعلام می دارد.


      هدف هشتم ؛ احیای حق

      محدث معروف دینوری نقل کرده است : هنگامی که امام از بطن الرّمه حرکت کرد، با عبدالله بن مطیع که از عراق می آمد، مواجه شد.
      وی به امام (علیه السلام) عرض کرد: پدر و مادرم فدای تو ای پسر رسول خدا! چه چیز باعث شد که تو از حرم خدا و حرم جدّت بیرون بیایی؟
      امام (علیه السلام) فرمود:


      »
      إِنَّ أَهْلَ الکُوفَةِ کَتَبُوا إِلی یسْألُونَنِی أَن أقْدِمَ علیهم لما رَجَوْا مِن اِحْیاءِ مَعالِمِ الحَقِّ ؛ مردم کوفه نامه نوشتند و از من خواستند که به سوی
      آنان بروم، بدان امید که (با قیام علیه بنی امیه) نشانه های حق زنده شود
      «


      هدف نهم ؛ اصلاح امت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)

      هدف دهم ؛ بر پایی امر به معروف و نهی از منکر

      شاید بتوان صریح ترین و رساترین تعبیر امام (علیه السلام) در تبیین انگیزه اصلی قیامش را جمله ای دانست که در وصیت نامه آن حضرت به برادرش محمد حنفیه آمده است:

      » وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإِصْلاح فی أمَّةِ جَدِّی، أرِیدُ أَن آمُرَ بالمعروفِ و أنهی عن المنکر ؛ من فقط برای اصلاح در امت جدم به پا خاستم،
      می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم
      «

      حضرت سید الشهداء بعد از هلاکت معاویه، زمانی که از سوی والی مدینه به بیعت با یزید فراخوانده شد، به شدت برآشفت و آن را مردود شمرد و شبانگاه به سوی قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) رفت و در نیایش با خداوند چنین عرضه داشت:

      » اللّهُمَّ هذا قَبْرُ نَبیکَ محمد و أنَا ابْنُ بِنْتِ نَبیکَ و قَدْ حَضَرَنی من الأَمرِ ما قَد عَلِمْتَ، اللهم إِنی أحِبُّ المعروف و أنْکِرُ المُنْکِرَ؛ خداوندا! این قبر پیامبر تو محمد است و من هم فرزند دختر اویم. از آنچه برای من پیش آمده، تو آگاهی. خداوندا! من معروف را دوست دارم و از منکر بیزارم «

      آن حضرت خطبه ای دیگر دارد که به گفته برخی علما، این خطبه در منا ایراد شده است. در این خطبه امام (علیه السلام) ثمره امر به معروف و نهی از منکر را چنین بیان می فرماید:


      »
      فَبَدَأَ اللهُ بالأمرِ بالمعروفِ و النَّهی عن المنکرِ فریضةً منه لِعِلْمِهِ بأَنّها إذا أُدّیتْ و أُقِیمَتْ استقامتٍ الفرائِضُ کُلُّها هَینُها و صَعْبُها و ذلک أنَّ الأمرَ بالمعروف و النَّهی عن المنکر دعاءٌ إلی الإسلام مع رَدِّ المظالِم و مُخالَفَةِ الظالم و قِسْمَةِ الْفَییءِ و الغنائم و أخْذِ الصدقاتِ من مواضِعها وَ وضْعِها فی حَقِّها ؛ خدا از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان تکلیف واجبی از سوی خود، آغاز کرده است؛ زیرا می دانست که اگر این دو فریضه ادا و برپا شود، همه فرایض از آسان و دشوار، برپا شوند و این از آن رو است که امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام است و توأم است با ردّ مظالم، مخالفت با ظالم، تقسیم بیت المال و غنایم، گرفتن زکات از جای خود و صرف آن در موردی که شایسته آن است «

      هدف یازدهم ؛ مبارزه با کسانی که حرام خدا را حلال شمرده اند



      هدف دوازدهم ؛ مبارزه با پیمان شکنان


      هدف سیزدهم ؛ مبارزه با ظلم و ستم


      هدف چهاردهم ؛ مبارزه با مخالفان سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)

      بر اساس نقل مورخان، آن گاه که حر مانع حرکت امام شد، امام (علیه السلام) نامه ای به بزرگان کوفه نوشت و تمام موارد چهارگانه را در این نامه بیان فرمود:

      » فَقَدْ عَلِمْتُمْ أنَّ رَسُولَ اللهِ قد قال فی حَیاتِهِ، مَن رَای سُلْطاناً جائراً مُسْتَحِلَّا لِِحُرُمِ اللهِ...، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مخالفاً لِسُنَّةِ اللهِ، یعْمَلُ فی عبادِ اللهِ بالإثْمِ وَ العُدْوانِ، ثُمَّ لم یغَیرْ بِفِعْلٍ و لا قولٍ، کان حَقیقاً علی اللهِ أنْ یدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ ؛ می دانید که پیامبر خدا در زمان حیاتش فرمود: هر کس سلطان ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده و پیمان خدا را شکسته، با سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مخالفت ورزیده و در میان بندگان خدا به ظلم و ستم رفتار کرده، ولی با او به مبارزه عملی و گفتاری برنخیزد، سزاوار است که خداوند او را به جایگاه آن سلطان ستمگر (جهنم) وارد کند «

      حضرت سیدالشهداء با این سخنان ضمن یادآوری وظایف همه قشرهای مردم، خصوصاً بزرگان کوفه، عزمِ جزمِ خویش را برای اصلاح امور و مبارزه کامل با خودکامگان و ستمگران بنی امیه اعلام می دارد و این مبارزه را مشروط به حمایت آنها هم نمی کند.

      هدف پانزدهم ؛ آشکارکردن نشانه های دین خدا


      هدف شانزدهم ؛ مورد عمل قرار گرفتن احکام الهی

      امام حسین(علیه السلام) در خطبه ای با صراحت هدف از تلاش و تکاپوی خویش را چنین بیان می کند:

      » اللهم إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یکُنْ مِنَّا تَنافُساً فی سُلطانٍ، و لا التِماساً مِنْ فُضُولِ الحُطامِ، وَ لکِنْ لِنَرَی المَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، و نُظْهِرَ الإصْلاحَ فی بِلادِکَ و یأمَنَ الْمَظْلوُمُونَ مِنْ عِبادِکَ، وَ یعْمَلَ بِفَرائِضِِکَ و سُنَّتِکَ وَ أحْکامِکَ ؛ خداوندا! تو می دانی که آنچه از ما (در راه بسیج مردم) سر زده است، برای رقابت در امر زمامداری و یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبوده، بلکه هدف ما آن است که نشانه های دین تو را آشکار سازیم و اصلاح و درستی را در همه بلاد آشکار کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و به فرایض و سنت ها و احکامت عمل شود «

      هدف هفدهم ؛ تشکیل حکومت اسلامی


      آن حضرت در خطبه ای که پس از نماز عصر در جمع لشکریان حرّ خواند، فرمود:


      » ایهَا النَّاسُ أنَا ابْنُ بِنْتِ رَسُولِ اللهِ و نَحْنُ أولی بِوِلایةِ هذِهِ الأمُورِ عَلَیکُمْ مِنْ هؤلاء المُدَّعِینَ ما لیسَ لَهُمْ ؛ ای مردم! من فرزند دختر رسول خدایم و ما به ولایت این امور بر شما از این مدعیان دروغین سزاوارتریم «

      امام (علیه السلام) همچنین در نامه ای که هنگام اعزام مسلم خطاب به او مرقوم می دارد، بار دیگر بر بسیج نیروها و آماده سازی مردم تأکید می ورزد. در این نامه می خوانیم:


      »
      وَ ادْعُ النّاسَ إِلی طأعَتی، و اُخذُلْهُم عَنْ آل أبی سُفیانَ، فَإنْ رَایتَ الناسَ مُجْتَمِعینَ عَلی بَیعَتی فَعَجِّلْ لی بالخَبْرِ، حَتّی أعْمَلَ علی حَسَبِ ذلک إِن شاءَ اللهِ تعالی ؛ (چون به کوفه رسیدی) مردم را به پیروی از من دعوت کن و آنان را از حمایت آل ابی سفیان بازدار. اگر مردم متّفقاً
      بیعت کردند، مرا با خبر ساز تا برابر آن عمل کنم
      «

      پراکنده ساختن مردم از حمایت خاندان ابوسفیان و فراخوانی مردم به اطاعت امام و یکپارچه کردن آنان برای بیعت و همراهی، همه نشان از تهیه ساز وکارهای مناسب برای تشکیل حکومت دارد.

      به هر حال، با توجه به شواهد تاریخی ـ که بخشی از آن گذشت ـ یکی از اهداف قیام سالار شهیدان، تشکیل حکومت اسلامی و در واقع بازگرداندن خلافت به جایگاه اصلی خویش بود تا در پناه، آن عدل و داد گسترش یابد و حق احیا و باطل و پلیدی نابود شود.

      آنچه بیان داشتم، شاید تمام اهداف نباشد. از این رو، شایسته است که دیگر پژوهشگران هم به بررسی این موضوع بپردازند.


      منابع صحیح مقاله ؛

      ـ بحارالأنوار، ج44، ص326؛ فتوح ابن اعثم، ج5، ص27
      ـ تاریخ طبری، ج5، ص357؛ بحارالأنوار، ج44، ص340
      ـ پیام امیرمؤمنان، ج3، ص250
      ـ الغدیر، ج11، ص71 به بعد
      ـ تذکرة الخواص، ص217، 218؛ موسوعة کلمات الامام الحسین7، ص408
      ـ تاریخ طبری، ج5، ص404؛ بحارالأنوار، ج44، ص381
      ـ اخبار الطوال دینوری، ص245
      ـ فتوح ابن اعثم، ج5، ص21؛ بحارالانوار، ج44، ص329
      ـ بحارالانوار، ج44، ص328
      ـ فرهنگ جامع سخنان امام حسین، ص309
      ـ بحارالأنوار، ج44، ص381؛ مقتل الحسین، خوارزمی، ج1، ص234
      ـ تحف العقول، ص239؛ بحار، ج97، ص79
      ـ فتوح ابن اعثم، ج5، ص78
      ـ مقتل الحسین خوارزمی، ج1، ص196؛ فتوح ابن اعثم، ج5، ص31
      ویرایش توسط saj8jad : 19 آبان 1394 در ساعت 01:41 دلیل: مرتب کردن مطالب

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    موضوعات مشابه

    1. پاسخ: 4
      آخرين نوشته: 02 آبان 1394, 23:09
    2. پاسخ: 47
      آخرين نوشته: 26 تیر 1394, 18:53
    3. آگهي پذيرش دانش آموز اول دبیرستان در هنرستان کاردانش بهياري سال 1394
      توسط artim در انجمن هنرستان، کاردانی و فنی و حرفه ای
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: 11 تیر 1394, 17:38
    4. کارگاه رایگان هدایت تحصیلی داوطلبان شرکت در کنکور کارشناسی ارشد 1394
      توسط daneshjoo در انجمن مشاوران و مدرسان و موسسات کنکوری
      پاسخ: 0
      آخرين نوشته: 29 شهریور 1393, 17:53

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن