اتفاقا من تویه تستی همین مطلبو دیدم که سوال به این مضمون بود:
کدام بخش از آیه زیر نشان دهنده ی برتری اختیاری انسان است؟ لقد کرمنا....
که جوابش میشد : فضلناهم علی کثیر ممن ...
اتفاقا من تویه تستی همین مطلبو دیدم که سوال به این مضمون بود:
کدام بخش از آیه زیر نشان دهنده ی برتری اختیاری انسان است؟ لقد کرمنا....
که جوابش میشد : فضلناهم علی کثیر ممن ...
اگه علاقه دارین این مسایلو دنبال کنین بهتون پیشنهاد میکنم سیره ی پیامبرو بخونید ( فکر میکنم سیره ابن اسحاق مقبول شیعه باشه و تاریخ طبری سنی ) .. با توجه به اینکه آیات قران در طول 23 سال بر پیامبر نازل شد و به دو دسته آیات مکی و مدنی تقسیم میشن ... بهتره هر آیه رو با تفسیر و شان نزولش بخونید .. چون بعضی آیات در قران بوسیله بعضی آیاتی که بعدا بر پیامبر نازل شد نسخ شدن ... و توجه داشته باشین که اگر شک و شبهه ای واستون ایجاد شده به وسیله پرسش از افراد مطلع برطرف کنید .. واسه منم خیلی جاها شبه ایجاد میشد که وقتی تحقیق میکردم برطرف میشد
کتاب صراطهای مستقیم و یا قبظ و بسط تئوریک شریعت دکتر عبدالکریم سروش رو بخون جوابشو میفهمی!
تفاسیر قرآنی که توسط روحیانیون و در حوزه نگاشته شدند عموما تکراری هستند و از روی دست هم فقط کپی کردند! کسانی مثل دکتر سروش فهمی جدید رو ارایه میدن از مفاهیم دینی و قرانی و .....
خیلی ممنون از دوستان این هم پاسخ پرسمان به سوال من وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا ﴿۷۰﴾ سوال من: چرا تو اين آيه اومده كه انسان را بر بسياري از مخلوقات برتري داديم ؟ مگه انسان خودش اشرف مخلوقات نيست؟ ممنون ميشم اين شبهه رو برطرف كنيد. پاسخ :پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط با اين مركز وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً (اسراء- 70) ما بنى آدم را گرامى داشتيم و آنها را در خشكى و دريا (بر مركبهاى راهوار) حمل كرديم، و از انواع روزيهاى پاكيزه به آنها روزى داديم، و بر بسيارى از خلق خود برترى بخشيديم. 1-در اينكه آيا انسان از تمام موجودات برتري دارد يا خير، گفتوگوي بسياري ميان مفسران انجام شده است. آنچه از مجموع اين نظريات به دست ميآيد، دو نظريه است با بيانها و استدلالهاي متفاوت. الف. برخي واژه «كثير» را به معناي «جميع» ميگيرند و ميگويند معنايش اين است كه ما انسان را از هر آنچه كه خلق كردهايم با همه كثرتشان برترى دادهايم، و اين آيه(70 سوره اسراء) در مقام برتري جنس بشر، بر جنس فرشتگان است نه برتري هر انساني بر فرشتگان. البته، اين مانع از آن نخواهد بود كه افراد خاصى از فرزندان آدم بر فرشتگان برترى داشته باشند؛ لذا ما پيامبران و اولياى خدا را برتر از فرشتگان مىدانيم و به همين جهت فرشتگان مأمور شدند براى آدم سجده كنند و به تعظيم و تكريم او بپردازند. اينان معتقدند، عرب «كثير» را در معناي «جميع» هم استعمال ميكند. مانند سخن خداي تعالى: «وَ أَكْثَرُهُمْ كاذِبُونَ » ؛ شياطين آنچه را مىشنوند توأم با دروغهاى بسيار به دوستان خود القا مىكردند، و اكثرشان دروغگو هستند. در اينجا اكثر به معناي جميع است؛ زيرا كه همه شياطين دروغگو هستند. در تفسير صافي نيز ذيل اين آيه به روايتي از امام صادق(ع) استناد شده است كه ميتواند مؤيد اين نظريه باشد: «في الأمالي عن الصادق ع في هذه الآية يقول فضلنا بني آدم على سائر الخلق»؛ امام صادق(ع) ميفرمايد؛ خداوند بني آدم را بر ساير مخلوقات خويش برتري داد. ب. گروهي برآنند كه انسان بر همه موجودات برترى ندارد، بلكه ممكن است موجوداتى مانند فرشتگان باشند كه از نظر كمالات در مرتبهاى بالاتر از انسان قرار گيرند. اينان معتقدند؛ بسيار بعيد است كه آيه در مقام مقايسه بين انسان و ملائكه باشد؛ لذا كثير را بايد به ظاهرش معنا كرد و وجهي براي تأويل آن به جميع وجود ندارد. و بعيد نيست كه منظور از «ممن خلقنا»(كسانى كه خلق كردهايم)، انواع حيوانات داراى شعور و جن باشد. ر. ك : تفسير نمونه، ج12، ص: 199 2- علامه طباطبايي ره در تفسير الميزان در تفسير و بيان عبارت وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا- مي فرمايد : بعيد نيست كه مراد از من خلقنا- كسانى كه خلق كرديم انواع حيوانات داراى شعور و همچنين جن باشد كه قرآن آن را اثبات كرده، آرى قرآن كريم انواع حيوانات را هم امتهايى زمينى خوانده، مانند انسان كه يك امت زمينى است، و آنها را به منزله صاحبان عقل شمرده و فرمود: وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ و اين احتمال با معناى آيه مناسبتر است، چون مىدانيم كه غرض از آيه مورد بحث بيان آن جهاتى است كه خداوند با آن جهات آدمى را تكريم كرده، و بر بسيارى از موجودات اين عالم برترى داده، و اين موجودات- تا آنجا كه ما سراغ داريم- حيوان و جن هستند، و اما ملائكه از آن جايى كه موجودات مادى و در تحت نظام حاكم بر عالم ماده قرار ندارند نمىتوانيم آنها را نيز مشمول آيه بگيريم. بنا بر اين معناى آيه اين مىشود كه ما بنى آدم را از بسيارى از مخلوقاتمان كه حيوان و جن بوده باشند برترى داديم، و اما بقيه موجودات كه در مقابل كلمه بسيار (كثير) قرار دارند يعنى ملائكه خارج از محل گفتارند، زيرا آنها موجوداتى نورى و غير مادى هستند و داخل در نظام جارى در اين عالم نيستند، و آيه شريفه هر چند در باره انسان بحث مىكند و ليكن از اين نظر مورد بحث قرارش داده كه يكى از موجودات عالم مادى است كه او را به نعمتهايى نفسى و اضافى تكريم كرده است. از اين بيان فساد گفتار بعضى به خوبى واضح مىشود كه با اين آيه استدلال كردهاند بر اينكه ملائكه از بنى نوع بشر حتى از انبيايش افضل است، به اين بيان كه جمله وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا دلالت دارد بر اينكه موجوداتى هستند كه خدا انسان را بر آنها برترى نداده، و آن موجودات جز ملائكه نمىتواند باشد، براى اينكه مىدانيم انسان از تمامى موجودات سواى ملائكه برترى دارد، و اين خود مطلبى اتفاقى است. و وجه فساد آن اين است كه آن مطلبى كه آيه شريفه متعرض آن است برترى از حيث وجود مادى دنيوى است، و ملائكه به چنين وجودى اصلا موجود نيستند .جواب ديگرى هم كه بعضى از اين گفتار دادهاند به همين جواب ما بر مىگردد، و آن اين است كه گفتهاند: بطور مسلم منظور از اين برترى برترى در ثواب نيست، زيرا برترى در ثواب ابتداء صحيح نيست، چون ثواب بستگى به عمل و اطاعت دارد، بلكه مراد از آن برترى در فنون نعمتهاى دنيايى است كه خداوند در دنيا به موجودات ارزانى داشته است. و اما اين جواب ديگرى كه بعضى دادهاند و گفتهاند: كه كلمه كثير در آيه به معناى جميع و كلمه من بيانيه است، و معنايش اين است كه ما انسان را از هر چه كه خلق كردهايم با همه كثرتشان برترى دادهايم صحيح نيست، و بلكه جواب سخيف و بى پايهاى است كه نه خود كلام خدا به آن دلالت دارد و نه سياق كلام. ترجمه الميزان، ج13، ص: 217
گفتم دوستت دارم
.
و همه چیز فرو ریخت
.
چون جان دادن دسته گنجشکها
.
در بی قراری درخت زیر دستان صاعقه
.
👤یحیی صفی آریان
منم اون موقع که اینوخوندم به همین فککردم،به نظر من منظورش چیزی که گاج گفته نیست.منظورش بسیار پیچیدس.
سلام
تاجای که من اطلاع دارم مربوط به موجودات دیگه اس که احتمالا ما انها رو تا حالا ندیدیم و دارای قدرت فرابشری هستند.
اگر کسی را نداشتی که به او فکر کنی به اسمان بیندیش زیرا درآن کسی هست که به تو می اندیشد!
تمام سپاسم ار آن کسیست که لحظه ای به من نیاز نداشت اما هرگزحتی برای لحظه ای فراموشم نکرد !
سلام دوست عزیز
من همین سوال رو از معلممون کردم گفت که جن ها به از ما بهترون معروفن!!!!!!!!!!!!!!!!![]()
Cyrus The Great
King of persia , king of anshan , King of media , King of babylon , king of summer & akkkad , king of the four corners of the world
سلام
داداش با احترام بسیار به معلم دینیتون بگو این تفسیر رو از کجاش در اورده
امان از این معلم ها که به جای توضیح درس میشینن قصه میگن
و اما جواب این سوال همراه با نکته کنکوری ! :
record011
There is enough light for one who wants to see
___________________
...Chemistry : Chem is Try
Cyrus The Great
King of persia , king of anshan , King of media , King of babylon , king of summer & akkkad , king of the four corners of the world
Cyrus The Great
King of persia , king of anshan , King of media , King of babylon , king of summer & akkkad , king of the four corners of the world
:/ جواب این چی میشه؟اگر فردی عمدا برای اینکه روزه نگیرد، 5 روز به مسافرت برود، حکمش چیه؟ :/ من نوشتم فقط کافیه تا ماه رمضان اینده، قضای اون 5 روزو به جا بیاره (فک کنم سوا یه آزمونی بوده)خب مگه عمل این فرد مثل کسی نیست که عمدا روزه نگرفته؟ نباید کفاره هم بده؟ :/
قبل از عمل کردن گوش کن....
قبل از واکنش نشان دادن فکر کن.....
قبل از شماتت کردن صبر کن...
قبل از دعا کردن ببخش....
قبل از دست کشیدن تلاش کن!....
:/ خودم فهمیدمدر عین سادگی بنظرم سوال خفنی بود
![]()
قبل از عمل کردن گوش کن....
قبل از واکنش نشان دادن فکر کن.....
قبل از شماتت کردن صبر کن...
قبل از دعا کردن ببخش....
قبل از دست کشیدن تلاش کن!....
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)