نتیجهگیری کلی در بار ه تعداد واج چنین کلماتی:
کتاب دریافت:5واجه
کتاب گاج و خیلی سبز و مهر و ماه:6واجه
کتاب الگو:نظری در این رابطه نداده حتی در تست های تالیفیش
کنکور وسنجش: تا حالا هیچ تستی داده نشده که چنین کلماتی داشته باشه توش
دوستان یه تاپیک دیگه هم راجع به همین مسئله بود که Uz3r لینکش رو گذاشت تو صفحه اول ...
من اصلاً کاری به دریافت و خیلی سبز و مهر و ماه و ... ندارم .
عقل من میگه که "روشن" باید 5 واج باشه ، یعنی : ر + ــُ + ش + ــَ + ن
مگه راه تشخیص واج ، تلفظ کلمه نیست ؟! خوب اینم باید ROSHAN تلفظ بشه دیگه نه ROVSHAN یا ROWSHAN ...
ما که اینو ROVSHAN نمی خونیم که واج هاش بشه : ر + ــُ + و
تلفظ ROW هم که اصلاً تو فارسی نداریم ! شاید به ظاهر اینجوری تلفظ می کنیم ولی در اصل RO هستش !
من تو اون تاپیک هم گفتم دوست دارم بدونم چرا این قانون رو نوشتن تو کتاب ها که مثلاً "روشن" باید بشه : ر + ــُ + و + ش + ــَ + ن
ولی کسی دلیل خاصی نداشت ...
اگر که می گید ROWSHAN هستش که من نمی دونم واج های این کلمه رو چجوری باید به فارسی بنویسم !
چون ما تلفظ OW نداریم و یه جورایی انگلیسیه !
وقتی اینجوری بنویسیم : ــُ + و
اگر بگیم "و" اینجا مصوته که هم خلاف قانونه چون 2 تا مصوت پشت هم اومده و هم نمیشه تلفظش کرد .
اگر هم بگیم که صامته پس باید تلفظ این کلمه باشه ROVSHAN که نیست !
نمیشه که صامت باشه بعد هم نماد V باشه هم W ! اونوقت یکی به شما بگه اینو تلفظ کن چی میگی : ر + ــُ + و
ROV یا ROW ؟!
مگه اینکه حالت سومی باشه ... یعنی نه صامت نه مصوت !
یعنی داریم راجع به صدایی صحبت می کنیم که تو فارسی نمیشه نوشت ! W !
درحالی که این کلمه فارسیه !
همینو دوست دارم توضیح بدن این کتاب ها که چرا 2 واج حساب میشه ولی انگار چیزی نگفتن !
There is enough light for one who wants to see
___________________
...Chemistry : Chem is Try
ویرایش توسط 0M0HamMad0 : 24 شهریور 1394 در ساعت 01:30
بخش بخش کن
چه roshan تلفظ شه چه rushan فرقی ندارهه
این کلمه دو بخشه (مث اول دبستان بخش کن)
بخش اول رُ یا رو .... دو واج
شَن... سه واج
واج حرف نیست که دنبال الفبا باشین صداست هر چی می شنوید همون
هر هجا (همون بخش) فقط یه مصوت داره
توصیف هم مثل بالایی ۵ واجه با هرنوع تلفظ
There is enough light for one who wants to see
___________________
...Chemistry : Chem is Try
نه بحث سر این نیست که اینو بخونیم roshan یا roushan
rushan که کلا نیست (توی لحجه جنوبی هست البته )
شما نمیتونی rou رو دوتا واج در نظر بگیری چون از سه واج ر + ُ + او تشکیل شده ! و نمیتیونی سه واج در نظر بگیری چون دوتا مصوت کنار هم نمیاد
همین مسئله برا کلماتی مثل دولت ، موز و ... هم هست
There is enough light for one who wants to see
___________________
...Chemistry : Chem is Try
داداش دمت گرم ، عجب لینکی دادی ...
هرچند خودت نخوندی
ولی من تقریباً همشو خوندم ...
جالب بود برام که همینایی که من گفتم هم نوشته دقیقاً ...
نتیجه گیریش اینه که w میشه نیمه مصوت و کلاً بین زبان شناسان اختلاف هست یعنی اصلاً تکلیف این قضیه مشخص نیست
برای همین تا زمانی که یه قانون براش نذارن نباید تو کنکور ازش سوال طرح بشه !
مگه این که طراحش سواد لازم رو نداشته باشه !
اگر وقت کردید همه ی مطالب اون لینک رو بخونید ، اگر هم وقت نمی کنید بد نیست حداقل نتیجه اش رو بخونید ...
موفق باشید
دوستان خوبم تقریبا گفته های شما و گفته های کتب درسی هر کدام در بعضی مواقع به سمت سلیقه گرایی میرود.طوری هم نیست همیشه در همه جا این طوریه.ولی اشکال این همه سردر گمی کجاست؟واقعا؟ببینید من در بحث قرابت معنا هم که در مورد کتاب جدید گاج هم چند بیت از حافظ آوردم که خیلی از بزرگان در معنای آن ابیات خیلی به بیراهه رفته اند.حتی دو بیت هم اونجا گذاشتم که فعلا هیچ کدوم از دوستان معنای درست و منطقی بهش نداده.الان گاج هم متوجه شده که زبان معیار و اسلوب مورد توجه اساتید طراح کنکور در قرابت معنا بیشترین وزن روی اشعار و غزلیات حافظ با معارف و زبان ودیدگاه حافظ است.یعنی اساتید طراح قرابت از شما انتظار دارن فراتر از کتب درسی با این شاعر آشنا باشید.وحتما در سوالات قرابت معنایی همیشه از ایهام های اعجاز گونه حافظ برایتان تحفه هایی دارند.پس فهمیدیم در قرابت معنایی حافظ هدف اصلی است میگید نه برین تمام ابیات مورد دار و احیانا گزینه هدف سوالات قرابت را بخونید یا به جواب میرسید یا اینکه یک بیت حافظ مثل یک چراغ سبز براتون میگه کدوم معنا رو باید از شعر بفهمید.
در ضمن هدف اونها از ارادت به حافظ به خاطر این است که خواندن شعر (منظور روخوانی)حافظ واقعا سخت است.حتی اساتید هم اشتباه میکنند.برین اون صفحه رو بخونید اگه خواستید ابیاتی براتون میارم که چالش خوبی است برای مولفین کتب قرابت معنایی.
(برین دعا کنین سوالات قرابت رو من طرح نکنم باید قید هر 9 سوال رو بزنین-شوخی کردم)
خوب میدانم این تاپیک در مورد زبان فارسی است عجله نکنید.
پس وقتی طراح علاوه برکتب درسی یک منبع خارج از کتاب برای خود در نظر میگیرد حتما برای زبان فارسی هم دست آویز محکمی دارد.
یعنی چی؟یعنی کتب کنکور تالیف شده ؟ نه جانم.ببینید در مواردی مثل همین خواندن های متفاوت "روشن" و کلماتی مثل این , مشکل از آنجا شروع میشه که شما طرز خواندن صحیح آن را نمی دانید.به همین راحتی.در تعریف واج گفتیم که کوچکترین واحد صوتی(آوایی) است که معنا ندارد ولی تفاوت معنایی ایجاد میکند.
خب,اگه بتونین یه کلمه رو درست بخونین با نکاتی که از واج شمردن بلدین به جواب میرسین.منتهی برای کلماتی مثل همین "روشن" حرف کدوم کتاب کنکور درسته ؟ فقط منبعی که برای خواندن و معنی کلمات فارسی قویترین منبع محسوب میشه لغت نامه دهخداست.مطمئن باشین طراح قرائتی خارج از این لغت نامه به شما نخواهد داد.پس خواندن و قرائت کلمه هایی که نمدانیم یا تا حالا نادرست خوانده ایم بسپاریم دست دهخدا.
روشن . [ رَ / رُو ش َ ] (ص ) تابناک . نورانی . منور. درخشان . تابان . چیز دارنده ٔ نور مثل چراغ و آفتاب و اطاق روشن . مُضی ٔ. منیر. باهر.بافروغ . مقابل تاریک .یعنی روشن 6 تا واج داره
پس کسانی که روشن را بدین طریق قرائت نکنند حتما دچار اشتباه شده اند.سازمان سنجش و طراحش نمیتونه از این بیشتر جلوتر بره.
در ضمن کلماتی که دو نوع قرائت لغت نامه ای دارند حتما طراح بهش توجه میکنه ولی اگر از دستش در بره و یه کلمه دو قرائتی بدهد که دو جواب صحیح در تست باشد آن سوال یا حذف میشود یا اینکه نمره مثبتش روی 24 سوال بعدی پخش میشود.قبلا هم همچین اتفاق هایی افتاده.ولی برای کلمه روشن دو قرائت ذکر نشده هم در دهخدا هم در معین.
امیدوارم به دردتون خورده باشه.خواستین قدرت قرابت معنایی خودتونو بسنجین برین دو سه بیت که تو همون تاپیکی که یکی از بچه ها زده بود ,گذاشته ام نگاه کنین استقبال داشت ابیاتی آنچنانی رو میآوریم به دو دلیل یکی اینکه از سختی اونها کم بشه دیگر اینکه یه وقت طراح خدای نکرده به سمت همچین ابیاتی نره.(یه جور بیت سوزی میکنیم تا ....)
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)