نیاز بدن مردها به آب در طول شبانه روز حدود ۳۷۸۰ گرم و نیاز بدن زن ها به آب ۲۵۵۰ گرم است.
البته این مقدار نباید حتما از طریق نوشیدن آب ساده تامین شود بلکه می توان علاوه بر آن با مصرف انواع میوه، سبزی، آبمیوه و حتی موادغذایی، نیاز بدن را تامین کرد.


از طرف دیگر، بدن افرادی که خارج از منزل و در محیط های گرم و خشک یا گرم و مرطوب کار می کنند، بیشتر از کسانی است که تمام مدت روز را در منزل هستند و آب زیادی از دست نمی دهند، به آب نیاز دارد.




۱. آیا استفاده از آب معدنی بسته بندی برای کودکان ضروری است؟

به محل زندگی تان بستگی دارد: اگر آب تصفیه شده و آشامیدنی مناسب در شهر یا محل زندگی تان وجود دارد، نیازی به استفاده از آب های بسته بندی برای هیچ گروه سنی ای نیست اما اگر به سلامت و بهداشت آب اطمینان ندارید، بهتر است یا از آب های بسته بندی برای افرادی مانند بچه ها که سیستم دفاعی ضعیف تری دارند، استفاده کنید یا آب را پیش از استفاده حتما بجوشانید.



۲. آیا مصرف نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت به اندازه نوشیدن آب، برای ورزشکاران مفید است؟

بله: از دست رفتن آب و الکترولیت های بدن هنگام انجام فعالیت های ورزشی سخت و سنگین، یکی از دلایل ابتلای برخی ورزشکاران به عوارض ناشی از کمبود آب مانند خستگی، نداشتن تمرکز یا حتی سرگیجه است. به همین دلیل به ورزشکارانی که میل چندانی به نوشیدن مداوم آب ندارند، توصیه می شود در صورت تمایل، گاهی به جای یک بطری آب ساده، یک قوطی نوشیدنی ورزشی حاوی الکترولیت و کربوهیدرات مصرف کنند تا انرژی کافی برای ادامه فعالیت های خود داشته باشند. تمام ورزشکاران باید برای پیشگیری از ابتلا به کم آبی، هر ۲۰ دقیقه یکبار، حجم مناسبی از آب را با توجه به نوع فعالیت ها و نظر مربی شان بنوشند.



۳. چه میزان از آب مورد نیاز بدنمان با مصرف غذاهای مختلف تامین می شود؟

۲۰ درصد: معمولا برنامه غذایی بیشتر افراد به گونه ای است که ۲۰ درصد از آب موردنیاز بدنشان، با مصرف وعده های مختلف غذایی تامین می شود. متخصصان تغذیه به افرادی که عادت به نوشیدن آب ندارند، توصیه می کنند میوه ها و سبزی های آبدار را بیشتر در میان وعده ها یا حتی در کنار وعده های اصلی غذایی شان بگنجانند. مثلا سیب ۸۴ درصد، موز ۷۴ درصد و کلم بروکلی ۹۱ درصد آب دارند.



۴. بدن هر فرد بزرگسال برای عملکرد های طبیعی اش، چقدر آب از دست می دهد؟

۱۰ فنجان: بدن یک فرد بزرگسال، هر روز برای زندگی و انجام اعمال حیاتی خود مانند نفس کشیدن، تپیدن قلب، کار کلیه ها و... حدود ۱۰ لیوان آب از دست می دهد. به همین دلیل توصیه می شود حتی اگر خارج از خانه کار هم ندارید و بیشتر وقتتان به استراحت در منزل می گذرد، باز هم از نوشیدن آب و خوراکی های آبدار در طول روز غافل نشوید.



۵. ساده ترین علامت پی بردن به کمبود آب بدن چیست؟

تغییر رنگ ادرار: ادرار افرادی که بدنشان دچار کمبود آب نیست، بدون رنگ، شفاف و روشن است. هرچه رنگ ادرار به سمت زرد و زردی آن به سمت زرد تیره برود، یعنی بدن با کمبود آب مواجه است و باید هرچه سریع تر برای جبران این کمبود، آب و خوراکی های آبدار مصرف کرد. خشک شدن زبان و دهان هم از دیگر نشانه های بارز کمبود آب بدن است.



۶. چند درصد از بدن ما از آب تشکیل شده است؟

۵۵ تا ۷۵ درصد: بیش از نصف حجم بدن ما انسان ها از آب تشکیل شده است و تمام ارگان های حیاتی مان برای ادامه فعالیت های خود به آب نیاز دارند. مثلا ۸۳ درصد از حجم خون و ۷۳ درصد حجم ماهیچه ها، از آب تشکیل شده است. حالا فکرش را بکنید که اگر بدن با کمبود آب مواجه شود، چه بلایی سر تک تک اعضای بدن خواهد آمد.