کاویتاسیون
این پدیده یکی از خطرناکترین حالتهایی است که ممکن است برای یک پمپ به وجود آید. آب یا هر مایع دیگری، در هر درجه حرارتی به ازای فشار معینی تبخیر میشود. هرگاه در حین جریان مایع در داخل چرخ یک پمپ، فشار مایع در نقطهای از فشار تبخیر مایع در درجه حرارت مربوطه کمتر شود، حبابهای بخار یا گازی در فاز مایع به وجود میآیند که به همراه مایع به نقطهای دیگر با فشار بالاتر حرکت مینمایند. اگر در محل جدید فشار مایع به اندازه کافی زیاد باشد، حبابهای بخار در این محل تقطیر شده و در نتیجه ذراتی از مایع از مسیر اصلی خود منحرف شده و با سرعتهای فوق العاده زیاد به اطراف و از جمله پرهها برخورد مینمایند. در چنین مکانی بسته به شدت برخورد، سطح پرهها خورده شده و متخلخل میگردد. این پدیده مخرب در پمپها را کاویتاسیون مینامند. پدیده کاویتاسیون برای پمپ بسیار خطرناک بوده و ممکن است پس از مدت کوتاهی پرههای پمپ را از بین ببرد. بنابراین باید از وجود چنین پدیدهای در پمپ جلو گیری گردد. کاویتاسیون همواره با صداهای منقطع شروع شده و سپس در صورت ادامه کاهش فشار در دهانه ورودی پمپ، بر شدت این صداها افزوده میگردد. صدای کاویتاسیون مخصوص ومشخص بوده وشبیه برخورد گلولههایی به یک سطح فلزی است. همزمان با تولید این صدا پمپ نیز به ارتعاش در میآید. در انتها این صداهای منقطع به صداهایی شدید ودائم تبدیل میگردد و در همین حال نیز راندمان پمپ به شدت کاهش مییابد. کاویتاسیون در لغت از کلمه Cavity به معنای حفره آمده و منظور از کاویتاسیون ایجاد حفره یا حفره زائی است .در صورت وقوع این پدیده یکی از خسارات آن ایجاد خوردگی وحفره برروی بدنه پروانه و پوسته پمپ است .قبل از توضیح پدیده کاویتاسیون لازم است اشاره به نقطه جوش و فشار بخار مایعات صورت گیرد .نقطه جوش مایعات به فشاری که مایع در آن قرار دارد بستگی دارد .مثلا آب در فشار یک آتمسفر در دمای۱۰۰ درجه سانتیگراد میجوشد که این دما در فشار۵/۰ آتمسفر درحدود۸۰ درجهاست. ممکن است در داخل پمپ شرایطی بوجود آید به طوریکه در دمای موجود با توجه به کاهش فشاریکه ایجاد شده، سیال بجوشد. این پدیده در صورت وقوع در ابتدای پره در داخل پروانه رخ میدهد . تبدیل مایع به حبابهای بخار همراه با افزایش حجم ناگهانی میباشد ( دانسیته مایع بیش از ۱۰۰۰ برابر دانسیته بخار در این شرایط است ) . حباب تشکیل شده با سرعت زیادی به جلو هدایت میشود. درنیمه دوم پره با افزایش فشار سیال شرایط از حالت اشباع به حالت مایع فشرده بر میگردد و طی پدیده پیچیدهای حباب بخار سقوط کرده و ضمن تقطیر شدن با سرعت زیاد ( تا ۵۰ متر برثانیه) به اطراف برخورد میکند. قطرات سیال که با این سرعت به اطراف برخورد میکنند، دارای ممنتوم بسیار بالایی هستند به طوری که نیروی وارد شده از طرف این ذرات بر دیواره پروانه قادر است قسمتی از بدنه پروانه را کنده و بر روی آن ایجاد حفره کند. کمتر فلزی در برابر این نیرو مقاومت میکند، آلیاژهای فولاد -کرم مقاومت بهتری در مقابل این پدیده دارند . این پدیده معمولا با ایجاد سر و صدا نیز همراه است که فرکانس آن به MHZ۱ میرسد به این صدا اصطلاحا صدای سفید گفته میشود . میتوان از طریق اندازه گیری صدا بروز کاویتاسیون را تشخیص داد. شکل ۳ -۱ نحوه ایجاد حباب درناحیه مکش پره و تاثیر کاویتاسیون بر قسمت انتهایی پره را نشان میدهد . شکل ۳ - ۲ یک پروانه پمپ سانتریفوژ را که در اثر کاویتاسیون در آن ایجاد حفره شده نشان میدهد.