اگر بپذیریم که کنکور سراسری قرار است آرام آرام به جهت دیگری حرکت کند، به این صورت که دیگر لازم نیست دانش آموزی، ریاضی را بالای 90٪ بزند (100٪ که جای خود دارد)، این امر به زیبایی و با ارائه سؤالات مناسب در حال شکل گیری است.از ویژگیهای کنکور در سالهای اخیر به خصوص در سال 1394 این است که در حالیکه از سؤالات سالهای قبل استفاده میشود، سؤالاتی با ادبیات و سبک جدید نیز ارائه شده است. البته در کنکور سال 1394 این کار قدری عجولانه انجام شده است، به همین جهت 4 سؤال از سؤالات کنکور با اشکال اساسی مواجه است که این اتفاق در طی سالهای اخیر بی سابقه بوده است.
در دروس دیفرانسیل و ریاضی پایه سؤالات خیلی سخت و عجیب و غریب نبوده اما با سؤالات غلط همراه بوده اند.
در بخش هندسه پایه چالش اصلی در این است که سطح سؤالات بیش از سطح توان دانش آموزان است و نیز سؤالات وقتگیر و مشکل است.
در دروس ریاضی گسسته و جبر و احتمال، سؤالات بسیار ملایم و بدون نوآوری بوده است.
در رشته ی تجربی:
باید پذیرفت دانش آموزان رشته ی تجربی به درس ریاضی نگاه خاص دارند و ریاضی برای آنها در اولویت نیست، پس این مناسب است که سؤالات درس ریاضی رشته ی تجربی چندان مشکل نباشند که البته همینطور هم بوده است! اما دانش آموزان رشته ی تجربی به یکنواختی سؤالات (از ساده به سخت) بیشتر نیازمند هستند تا اولویت موضوعی. در مجموع سؤالات رشته ی تجربی سؤالات مناسبی بودند و فاصله چندانی با سؤالات سالهای قبل نداشتند اما در در مقایسه با سالهای بسیار دور کنکور امسال سؤالات قدری سخت و وقتگیر بودند.
منبع:نشر الگو