من از درس دین و زندگی خیلی میترسم در کنکور امسال. واقعا آدم رو اذیت میکنه تست های کنکوکر سراسری.
البته باید در نظر داشت که در دین و زندگی خیلی از گزینه ها درست هستند ولی پاسخ صحیح نیستن و دلایل عمده دارن مانند اینکه اون گزینه های مربوطبه پیام آیات رو به صورت ناقص آوردن یا مربوط به پاراگراف دیگه ای از کتاب درسی میشدن. یا اینکه در مورد اندیشه تحقیق، پاسخ کتاب راهنمای معلم رو ارجح دونستن ولی با این حال بازم در برخی موارد واقعا برخورد طراح ها کاملا سلیقه ای هست. کاش اگه قرار هست امسال هم طرح تست ها به صورت سال های قبل باشه، سازمان سنجش برای این درس بعد از کنکور سراسری، پاسخ تشریحی منتشر کنه.
چیزی که بدجوری رو مخ میشینه برخورد سلیقه ای طراح ها هست. یه آیه ای هردوتا پیام دوتا گزینه رو داره ولی طراح میگه بیشتر روی فلان مطلب تاکید داره چون این آیه قبل از فلان پاراگراف اومده بوده ولی میری تست سال های قبلش رو میزنی میبینی این قاعده توش رعایت نشده. هرچند این موضوع که آدم تو ذهنش نگه داره که کدوم آیه در کدوم پاراگراف اومده، ممکن نیست و تنها راه تسلط به این مساله اینه که دانش آموز چیدمان مطالب در صفحات کتاب درسی رو به خاطر بسپاره. این کار هم کاملا وقت گیر و خیلی غیر علمی هست و هیچ ربطی به دین نداره.
تست های سال های اخیر درس 1 دینی سوم رو بررسی کنین کاملا متوجه برخورد سلیقه ای طراح با مطالب کتاب درسی میشین. طوری که حتی نویسنده های کتاب های کمک آموزشی هم نتونستن براشون پاسخ های تشریحی مناسب بنویسن. البته خانم سمیعی عارف در گاج سعی کرده این کارو بکنه ولی در چندتا از تست ها دلیلش قانع کننده نبوده و بعضی نتونسته دلیل عدم انتخاب سایر گزینه ها به عنوان پاسخ رو بیان کنه در صورتی که گزینه های مربوطه علاوه بر صحیح بودن از نظر درسی، از نظر محتوا هم ناقص نبودن. کتاب تخته سیاه که عقیل فردی و هدی فرجی با اونهمه سابق تالیفشون اصلا قادر به نوشتن پاسخ تشریحی در سه چهارم تست های کنکور نبودن فقط پاسخ کلیدی سازمان سنجش رو قرار دادن حتی در چند تست دیدم که پاسخ اولیه و اصلاح نشده رو قرار دادن. در حالی که برای تست های تالیفی خودشون پاسخ های تشریحی خوب نوشتن.
در درس های دیگه هم برخورد سلیقه ای طراح رو شاهید هستیم ولی مثلا در درس زیست شناسی در کنکور 92 فقط در یکی از گزینه های یکی از تست ها اینطوری بود. در سال 91 فقط یکی از گزینه های یکی از تست ها جمله بندی سلقه ای داشت. نه اینکه مثل دین و زندگی باشن که یک چهارم سوالات ( به عقیده خیلی ها، حتی بیشتر از این مقدار ) جوابشون وابسته به سلقه طراح باشه.
اگر دین و زندگی درسی بود که حجمش خیلی پایین بود ( مثلا کلش 20 صفحه بود ) میشد گفت تنها راه برای انیکه همه 100 نزنن همینه ولی دین و زندگی دوم و سوم و چهارم حجم مطالبشون حدود نصف کل زیست شناسی هست. همینجوری تست غیر سلیقه ای معمولی هم طرح کنن خیلی کم خواهند بود کسایی که 100 خواهند زد. حتی اگه تست ها صرفا آیه + پیام آیه + ارتباط مطالب با آیه + علت معلولی باشن بازم تعداد خیلی کمی میتونن به درصد 96 برسن. هیچ لزمی نداره تست ها طوری طرح بشن که اکثریت این درس رو کمتر از دروس دیگه بزنن.
کلا درس دین و زندگی به نظر میرسه که برای زیر 90 زدن طراحی شده باشه.
*************
کاش بیان دین و زندگی رو سخت تر و ترکیبی تر کنن ولی سوالایی با جوابای سلیقه ای توش نزارن.
درصد های رتبه های تک رقمی کنکور 93 تجربی در درس معارف :
رتبه 1 کشور : 94
رتبه 2 کشور :68
رتبه 3 کشور :84
رتبه 4 کشور :68
رتبه 5 کشور :100
رتبه 6 کشور :89
رتبه 7 کشور :84
رتبه 8 کشور :73
رتبه 9 کشور :80
رتبه 10 کشور : 74
یعنی میانگین برترین های کنکور در درس دینی میشه 81 درصد
در حالی که میانگین درصد همین افراد در درس زیست شناسی شده بوده 93 درصد
در حالی که دین و زندگی درس آخر دفترچه هم نیست که بگیم وقت کم آوردن بچه ها. از ان تعداد 6 نفر هم به تمام سوالات دینی پاسخ صحیح دادن (نقل از آقای هادی سرکشیک زاده)
تله های تستی و سوال مفهومی هرچقدرم سخت باشه بازم داش آموزی که زیست شناسی که به اون شدت مفهومی و ترکیبی شده رو میاد 93درصد میزنه نباید که دینی رو 81 بزنه.
من عقیده دارم که سوالات دین و زندگی مشکل داشتن. خارج از کتاب و از قسمت های غیرمجاز هم که تستی نیومده بود فقط میمونه اختلاف نظر بین طراح و دانش آموزانی که دل و روده کتاب رو درآوردن و دقیق و عمیق نکته به نکته حفظش کردن و مفهومی یاد گرفتن.