اون که 100% کاری از دست کسی برنمیاد ولی بحث و تبادل نظر در این مورد کاملا ضروریه چون الان خیلی ها هستن که همین تست ها رو نمیتونن حل کنن و احساس میکنن که در دینی ضعیف هستن و استعدادش رو ندارن و ناامید میشن و میزارن کنار. در صورتی که باید بدونن ایراد از اونها نیست از سوالات هست.
ببین غیر استاندارد نشده ... ون قبلا خیلی کلیشه ای سوال میومد و همه سوالات کنکورهای قبلی رو میبینین فک میکنین که سوالات باید همونجور باشه .. در اینصورت همه سوالات تکراری میشه .. پس نباید تنوع در سوالات رو روی غیراستاندارد بودن بذاریم.
سعی میکنن روی جزئیات کار کنن.
هم حق دارن هم نه.
حق دارن چون به هر حال باید بین درسخون و خیلی درسخون و متوسط مشخص بشه و همچنین سوالات سالانه عوض بشن.
از یه طرف حق ندارن چون به هر حال بچه هایی که اولین بار امتحان میشن حقشون میسوزه که این حق خیلی قوی تر از قبلی هست یعنی به نظرم حق با دانش اموزاست که برای اولین بار باید سوالات نامانوس و نا آشنا ببینن.
فک کنم استارت اش هم زمان کنکور ما بود
به هر حال ...
امیدوارم موفق باشید.
دوست عزیز شما پست های تاپیک رو نخودین؟ پست اول رو حداقل میخوندین.
من کجا گفتم سوال نباید طوری باشه که فرق دانش آموز سخت کوش با بقیه مشخص بشه؟
من کجا گفتم باید مثل قدیم سوالات کلیشه ای بدن؟
همه حرف من در تاپیک اینه که سوالات دینی طوری نیستن که فرق دانش آموز سخت کوش با بقیه مشخص بشه. فقط فرق سلیقه های دانش آموزان مشخص میشه نه میزان زحمتشون.
دینی رو با انشا و لغت های جدید میتونن طرح کنن و یا ترکیبی طرح کنن که از حالت کلیشه ای به طور کامل خارج بشه.
مشکل ما اینه که در گزینه ها، انتخاب پاسخ نهایی کاملا وابسته به سلیقه طراح شده نه به مطالب کتاب درسی.
در ضمن شما کتاب گاج رو بردارین و آیه ها رو نگاه کنین. تعداد تست هایی که از هر آیه در کنکور اومده در کنارش نوشته. بسیاری از آیات هستن که در هیچ تستی مطرح نشدن. دین و زندگی کلا عوض شده اگه کسی سوالات قدیمی رو حفظ کنه بره سر جلسه به یه دونه تست هم نیمتونه جواب بده. نیش از دو سوم آیان و احادیث هم در هرکدوم از گروه های آزمایشی بیش از 1 بار مطرح نشده.
ضمنا همه ساله دارن در زیست شناسی یه تست از نوارقلب و صداهای قلب میدن ولی معمولا تکراری نبوده. حتی اون یه باری که سوال سال 89 در سال 92 عینا تکرار شد کلی آدم نتونستن بزننش.
سال 92 آقای مرتضی محسنی کبیر برداشته بود همون تست های سال 91 رو فقط با تغیر انشای سوالات (اونم با لغت های ساده؛ نه مثل کنکور با لغت های سخت و عرفانی) تغیر داده بود و بازم فقط ترازهای بالا بودن که درصد خوب آورده بودن.
سلیقه؟ حرفت منطقی نیست ... چون هر ایه فقط یک مفهوم نداره که شما طبق اون بری تست بزنی. ممکنه منظور طراح مفهوم دیگه ی ایه باشه. اونوقت شما که ممکنه اشتلاه بزنی میگی سلیقه ای جواب میدن.
نمیگم مطلقا اشتباهه حرفت ولی سوال کنکور کشکی هم نیست چند نفر میشینن و سوال رو میبینن ... یعنی اونا هم نمیفهمن که نباید این کارا انجام بشه؟
دوست عزیز شما تازه دارین میگین ممکن نیست طراان چنین کاری کنن؟؟؟
اینهمه در تاپیک بحث شده همش سر همین بود دیگه.
طراحان گزینه هایی که قرار میدن متفاوت هست و قطعا از نظر فقهی پاسخ فقط یکی از گزینه ها میشه. ولی کسی که کتاب دین و زندگی آموزش پرورش رو خونده باشه نمیتونه فرقشون رو بفهمه. هرچند مورد داشتیم که از نظر فقهی و علمی هم مولفینی که رشتشون فلسفه ادیان و الهیات و فقه و ... بوده نتونستن تفاوت گزینه ها رو تشخص بدن.
الان یه تعدادیشون رو مینویسم.
کتاب درسی گفته که تحدی قرآن منحصر به یکی از دو بعد اعجاز لفظی یا محتوایی نیست ولی سراسری 92 این رو منحصر به بعد اعجاز لفظی گرفته. -
این آیه در کتاب اومده : وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَافَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لْكَافِرِينَ
و سراسری هنر 88 پرسیده که کدم مورد ازش برداشت میشه؟؟ دوتا از گزینه ها هم اینا هستن :
جاودانگی و سندیت برگرفته از قرآن
جاودانگی اعجاز قرآن
طراح اومده گزینه 4 رو جواب گذاشته. نمیگم عقلش نرسیده که نباید دوتا جواب باشه ولی پیش خودش از روی سلیقش یه ایرادی بر گزینه 4 وارد کرده ! طبق کتاب درسی هردوتاش صحیح هستن.
یا مثلا سراسری زبان 92، آیه
"اقيموا الدين و لا تتفرقوا فيه كبر على المشركين ما تدعوهم اليه"
پیامش رو وحدت دین الهی در نظر نگرفته برخلاف کتاب درسی و برخلاف تست چهارسال قبل کنکور سراسری.
دوتا گزنیه برای وحدت دین الهی گذاشته بودن که یکیش این بود و اون آیه ای هم که برای جواب انتخاب کردن کتاب به طور اخص در مور دلایل وجود ادیان مختلف آورده بودش. یعنی اگه دانش آموز ملزم به انتخاب گزینه ای بشه اصولا باید اینو انتخاب کنه که در مورد "واحد بودن دین الهی و وحدت در دین" هست نه آیه ای که در مورد "واحد بودن دین و دلایل وجود ادیان مختلف " هست
یه تست دیگه یا مثلا همین آیه
""اقيموا الدين و لا تتفرقوا فيه كبر على المشركين ما تدعوهم اليه"
بارها در تست های کنکور به عنوان تله تستی قرار داده شده که منظور از وحدت، وحدت در دین الهی هست نه وحدت کلی در جامعه. ولی سراسری زبان اومده گفته که پیامش برپا داشتن دین واحد و زدودن اختلاف از جامعه انسانی هست. و در تست های سال های بعد هیچکدوم از این دو مورد رو پیام این آیه در نظر نگرفتن.
=========
تازه این مال درس های دوم و سوم و چهارم دینی سوم و تست های بعد از 86 بود. اگه کل تست ها رو بررسی کنیم یه 40-50 تا تست سال های اخیر پیدا میکنیم که بی بروبرگرد تنها راه حلشون سلیقه طراح هست. تستی که طبق کتاب درسی حل نشه و طراح هم یه گزینه ای رو جواب انتخاب کنه که دانش آموزا نتونن طبق کتال حلش کنن و دبیران و مولفان هم دلیلی از روی کتاب براش پیدا نکنن و حتی بعضی هاشونو غلط بدونن قطعا مشکل داره.
سه تا درس از دینی سوم در 8 سال اخیر حداقل 4 تا تست کاملا سلیقه ای داشته. در صورتی که کل زیست شناسی از سال 84 به اینور این تعداد رو داشته.
نتیجه این میشه که تعدادی دانش آموز کاملا استاندارد و با یه کیفیت و از روی کتاب درسی و منابع منطبق با کتاب درسی میان دینی رو میخونن و در طول سال هم درصدای عالی میگیرن ( چون رتبه برتر هستن حتما این شرایط رو دارن ) ولی در کنکور سراسری یکیشون هم سلیقه طراح هست درصدش میشه 100 و بقیه میشن 60 - 70
ویرایش توسط SNIPER : 01 اردیبهشت 1394 در ساعت 16:02
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)