یک چیزی که هیچ جا بهش اشاره نمیشه شاخه های ر شته مدیریت هستش و ملزومات هرکدوم از این رشته ها
رشته مدیریت شاخه های زیادی داره
از مدیریت صنعتی و بازرگانی تا مدیریت بیمه و جدیدا گردشگری
هر کدوم از این رشته ها برای خودشون ملزوماتی دارن
دروس تخصصی خاص خودشون رو دارن و صد البته مسائل خودشون رو
متاسفانه برای بچه های ما مرسومه اول میرن وارد دانشگاه میشن بعد کشف میکنن که این رشته با سلیقه هاشون و استعدادهاشون جور در نمیاد
مثال میزنم خدمتتون
رشته مدیریت صنعتی
این رشته به علت سنگینی دروس قرار شده از لیست دروس انسانی حذف بشه و به رشته های ریاضی ملحق بشه دلیلش هم اینه که تقریبا نیمی از دروس این رشته محاسبات سنگین هست
از بیست واحد حسابداری و حسابرسی
هشت یا ده واحد ریاضی
نه واحد آمار
و ....
به طور کل دانشجویان رشته انسانی وقتی وارد این رشته میشن دچار شوک میشن دلیلش هم اینه که اصولا مباحثی که در دبیرستان به انسانی تدریس شده هیچ کدام از مباحث درسی فوق رو شامل نمیشه .اساتید میان و تند و سریع درسهایی رو میدن که بچه های ریاضی و تجربی حاضر در همون کلاس در طول سه سال دبیرستان درش تبهر پیدا کردند اما تا بچه های انسانی بیان انتگرال رو از معکوسش تشخیص بدن و راه بیوفتن توش به سادگی ترم تموم شده و هشتاد درصدشون در این درس میوفتن
سابقه داشته در کلاسی که خود من درش حضور داشتم کل بچه های انسانی هنوز درگیر دروس محاسباتی هستند و این خب البته از ناآگاهی مسئولین در تقسیم بندی دروس و بی مبالاتی اساتید نشئت میگیره که وقتی میبینن که نیمی از کلاس مباحث رو میدونن به سرعت ازش عبور میکنن
متاسفانه این مسئله در افت معدل دانشجویان انسانی به شدت موثره و باعث میشه نتیجه نهاییتون واقعا دلخواه نشه
دانشجو داشتیم سر کلاس که تمام دروس مطالعاتی رو بالای هجده نمره اورده و به دروس محاسباتی که رسیده جوری تو معدلش خورده که هنوز داره گیج میزنه
بازار کار این رشته اکثرا در کارخانه ها هست و ارتباط مستقیمی با معدل شما داره پس در انتخاب رشته مدیریت صنعتی واقعا دقت کنید
فاوت رشته مدیریت صنعتی با مهندسی صنایع:
در رشته مهندسی صنایع دانشجویان بیشتر به مطالعه بعد فنی و تکنیکی صنایع می پردازند . اما رشته مدیریت صنعتی به دو بعد مالی و رفتاری صنایع تاکید بیشتری دارد. ضرورت و اهمیت رشته مدیریت صنعتی: ضرورت و اهمیت دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی با توجه به نکات زیر به خوبی آشکارمی شود. ۱- آشفتگی و نابسامانی در بسیاری از موسسات بازرگانی و تولیدی عموما ناشی از عدم وجود اصول مدیریت و یا عدم رعایت این اصول است. ۲- آموزش صحیح مدیریت می تواند در بهبود کلی جامعه به طرق زیر موثر باشد: الف- شناخت مشکلات اقتصادی و بازرگانی جامعه و کوشش در رفع آن. ب- آگاهی از آخرین پیشرفتهای دانش مدیریت و کاربرد آن براساس نیازهای جامعه و احتراز از تقلید صرف. ج- اعمال حاکمیت ضوابط برروابط در اداره امور بازرگانی و صنعتی . اهداف شغلی: منظور از تربیت مدیر در دوره کارشناسی رشته مدیریت صنعتی تربیت رئیس نیست بلکه تربیت افرادی است که بتواند در حوزه کار خود دارای استقلال فکری بوده و عوامل مهمتر و موثر در جریان کار خود را مورد تحلیل قرار داده و در جهت رفع مشکلات قادر به تصمیمگیری مناسب و مطلوب باشند . بنابراین فارغ التحصیل رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمانی ، تئوریهای مدیریت و سازماندهی و تکنیکهای مختلف رفع مشکلات پیدا می کنند قابلیت جذب در تشکیلات و سازمانهای مختلف بازرگانی و صنعتی با وظایف گوناگون در سطوح کارشناسی را دارا می شوند و میتوانند در بهبود و ثمربخشی و کارآیی سازمان موثر باشند. به عبارت دیگر فارغ التحصیلان دوره کارشناسی مدیریت صنعتی الزاما مدیریت موسسات صنعتی را که برای احراز آن شرایط خاصی لازم است عهده دار نخواهند شد و فقط پس از کسب تجربیات می توانند مسئولیتهای بیشتری در سطوح مختلف مدیریت عهده دار گردند . فارغ التحصیلان مدیریت صنعتی می توانند در قسمتهای مدیریت تولید ، کنترل کیفیت و مرغوبیت کالا و قسمت تجزیه و تحلیل کمّی مسائل صنعتی و تولیدی بکار اشتغال پیدا کنند .
این بحث ادامه دارد