کارشناس برنامه: دکتر امیرحسین جعفرقلی
برنامهریزی برای فصل امتحانات بهویژه کنکوریها مهم است. از بین پرندگان، گنجشک و عقاب را در نظر بگیرید. گنجشک پرشهای مقطعی و کوتاه دارد و پس از هر پرش کوتاه توقف کرده و دوباره میپرد در حالیکه عقاب بارها و بارها بال میزند و این بال زدن بهقدری بهشدت است که بالهای زیادی از او میریزد. کنکوریها هم باید مانند عقاب باشند اگر دیدند خیلی تلاش میکنند اما به نتیجه مطلوبی نمیرسند با قدرت ادامه دهند (عقاب ناامید نمیشود و چنان با قدرت به بال زدن ادامه میدهد که بالهای زیادی را از دست میدهد.) اکثر دانشآموزان تلاش میکنند و درس میخوانند اما اگر برخی نتایج بهتری کسب میکنند به این دلیل است که روشها و تفکر آنها درستتر است. در هر صورت اگر دیدید نتیجه نمیگیرید ناامید نشوید. برخی از دانشآموزان بهحدی فکر میکنند که به نتیجه نمیرسند که پیشرفتهایشان را نادیده میگیرند. تصور کنید که یک پرواز عالی خواهید داشت به شرطی که کارها را درست انجام دهید. در کیلومتر یک دوماراتن همه کنار هم هستند و فاصلهای بین افراد وجود ندارد ولی در کیلومتر سه فاصلهها بیشتر و بیشتر میشود و به مرور افرادی از دور رقابت عقب میمانند تا اینکه در انتها فقط یک نفر برنده میشود. حتی برنده دو ماراتن هم تا آخرین قدم را درست گام برمیدارد. برنده شدن و برنده بودن از درون منشا میگیرد. در ترازهای بالا هم به حدی رقابت تنگاتنگ است که اندکی پیشرفت هم بهسختی صورت میگیرد. امتحانات و کنترل آشفتگی انسانهای موفق به صورت ذهنی از انتها آغاز میکنند. ما هم توصیه میکنیم که برنامه امتحانی خودتان را از ابتدا تا انتها نگاه کنید و روند زیر را برای آن انجام دهید. با این کار گویی بر اساس موفقیت نهایی خودتان کار را آغاز کردهاید. مشخص کنید که بین هر امتحان چند روز زمان دارید و زمان موجود را از آخر محاسبه کنید. سپس زمان لازم را برای مطالعه هر درس مشخص کنید. این زمان را چنان درنظر بگیرید که آن درس را برای امتحان، به صورت عمقی، مفهومی و خوب خوب یاد بگیرید و هم تشریحی حل کنید و هم تستی و به تسلط نیز برسید. با کاربرد مثالها و تنوع سوالها آشنا شوید و فصلبهفصل حتی مبحثبهمبحث وقتها را محاسبه کنید. یادتان باشد اگر ترم اول را از دست دهید تا عید فرصت جبران ندارید. اگر زمانهایی که برای هر امتحان نیاز دارید بیش از زمانهای لحاظ شده مدرسه باشد آن را با علامت منفی و اگر بیشتر باشد با علامت مثبت و اگر برابر باشد با صفر مشخص کنید. سپس از زمانهایی که زیاد هستند برای درسهایی که در آنها زمان کم دارید لحاظ کنید. حال این سوال مطرح میشود که در فاصله زمانی بین دو امتحان، وقتی زمان زیادی دارید ابتدا امتحان اصلی را بخوانید یا درسی را که در نظرگرفتهاید در آن بازه زمانی بخوانید؟ قانونی وجود دارد که طبق آن اگر شما برای انجام کاری به زمان مثلا دو روز نیاز داشته باشید اگر دو هفته برای آن در نظر بگیرید آن را در دو هفته به پایان خواهید رساند پس بهتر این است که زمان استانداردی برای خودتان در نظر بگیرید. نکته مهم دیگر این است که نکات بیان شده را اجرا کنید و فقط شنونده نباشید. دانشآموزی در اواخر آذر ماه سال گذشته برای مشاوره مراجعه کرد و تراز 4200 داشت و توانست با سختکوشی تا اردیبهشت به تراز 7200 برسد و پزشکی ساری قبول شد. پس توصیه ما این است که برنامهریزی را از آخر شروع کنید و زمان را نیز لحاظ کنید و زمانهایی را که زیاد دارید صرف درسهایی کنید که فکر میکنید زمان بیشتری برای به تسلط رسیدن در آنها نیاز دارید. یادتان باشد برای جمعبندی، مطالعه عمقی داشته باشید (ویژگی مطالعه عمقی این است که مدرس خوبی باشید و بتوانید علتها را بیان کنید و تمرینهای تشریحی و تستی حل کنید و اگر بتوانید در زمان استاندارد تست بزنید به تسلط رسیدهاید.) و در نهایت از خودتان یک آزمون تشریحی و تستی زماندار بگیرید. از لحاظ اینکه در این بازه زمانی فقط پیش بخوانید یا پایه هم بخوانید توصیه ما این است که به مطالب پیش به تسلط بالا برسید. تنها حدود 2 یا 3 درصد دانشآموزان بعد از اینکه به تسلط کامل به مطالب پیش میرسند کمی هم برای پایه زمان میگذارند.
فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 آذر 93 بخش اول
دانلود فایل
فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 آذر 93 بخش دوم
دانلود فایل
فایل صوتی امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 آذر 93 بخش سوم
دانلود فایل
امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 آذر 93 بخش اول
دانلود فایل
امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 آذر 93 بخش دوم
دانلود فایل
امیرحسین جعفرقلی در فرصت برابر 27 آذر 93 بخش سوم
دانلود فایل