اين روش در سال 1996 توسط فردي به نام رابينسون ابداع شد. در اين روش سعي بر اين است تا با ايجاد زمينه‏اي در ذهن قبل از مطالعه، روند يادگيري فعال‏تر و آسان‏تر شود.
( SQ3R ) مخفف اين کلمات است:
پيش‌خواني (Survery)
سؤال‌‌سازي (Question)
خواندن (Read)
تعريف و بازگويي (Recite)
مرور (Review)
پيش خواني:
درسي را که مي‏خواهيد بخوانيد، ابتدا پيش‏خواني کنيد و سعي کنيد براي پيش‏خواني از روش زير استفاده کنيد:
* نگاهي سريع و گذرا به متن بيندازيد.
* نکات مهم و کليدي را بيابيد.
* سؤالات و تمرين‌هاي آخر کتاب درس را مرور کنيد.
* پاراگراف اول و آخر و خلاصه‌ي درس را به شيوه‌اي گذرا بخوانيد.
سؤال‌سازي:
در ذهن خود سؤالاتي راجع به موضوع درس بسازيد. براي اين کار مي‌توانيد کارهاي زير را انجام دهيد:
• عناوين و تيترها را به صورت سؤال درآوريد.
• از خود بپرسيد: «آيا در سال‌هاي قبل در اين ارتباط درسي خوانده‌ام؟ راجع به اين موضوع چه مي‌دانم؟، معلم راجع به اين موضوع چه چيزهايي مي‌گفت؟» و سؤالاتي از اين قبيل.
خواندن:
متن درس را به طور کامل بخوانيد. در هنگام خواندن:
* به دنبال جواب سؤالاتي باشيد که در ذهن خود ساخته بوديد.
* به سؤالات آخر درس جواب دهيد.
* زير نکات مهم خط بکشيد.
* اگر مطلبي را درست نفهميده‌ايد، دوباره آن را بخوانيد.
بازگويي و تعريف مطالب:
بعد از آن‌که خواندن يک بخش به پايان رسيد به بازگويي مطالب آن بپردازيد.
• مطالب درسي را از حفظ براي خود تکرار يا خلاصه‌نويسي کنيد. (خلاصه‌نويسي پيشنهاد مي‌شود.)
• در تکرار مطالب از روشي که متناسب با تکنيک يادگيري‌تان است، استفاده کنيد و به خاطر داشته باشيد که هر چه بيش‌تر از حواس پنج‌گانه‌ي خود استفاده کنيد، مطالب، بهتر در حافظه‌‌تان جاي مي‌گيرد.
• قدرت يادگيري سه برابر مي‌شود با: ديدن، بيان کردن و شنيدن.
• اين قدرت چهار برابر مي‌شود با: بيان کردن، شنيدن و نوشتن.
مرور مطالب:
بعد از آن‌که مطالب را به طور کامل خوانديد و براي خود بازگو کرديد، نوبت به مرور مطالب مي‌رسد.
* روز اول: بلافاصله بعد از مرحله‌ي تعريف و بازگويي، 5 دقيقه سريع مطالب را مرور کنيد.
* 24 ساعت بعد: کتاب را ورق بزنيد و به نکات مهم نگاهي بيندازيد. اين کار را به مدت 5 دقيقه انجام دهيد.
* يک هفته‌ي بعد: مطالب درسي را به مدت 5 دقيقه مرور کنيد. براي مطالبي که به نظرتان سخت‌‌تر است بيش‌تر وقت بگذاريد.
* به همين ترتيب هر چند وقت يک‏بار مطالب را مرور کنيد تا هنگام امتحان به مشکلي برخورد نکنيد.
به خاطر داشته باشيد:
کساني ‏که مطلبي را شش بار پياپي مي‏خوانند در مقايسه با کساني که در شش نوبت و هر بار 5 دقيقه، اين کار را مي‌کنند، درصد يادگيري کم‌تري دارند؛ زيرا در فواصل زماني، قدرت پردازش ذهن بالاتر مي‌رود.