سلام
من اینو از وبلاگ روانشناسی (قسمت مسائل و مشاوره تحصیلی) پیدا کردم.
بنظرم مطالبش مفید اومد.ان شاءالله مفید واقع بشه.
برای اینکه بتوانید همیشه و در کلیه امتحانات نمره الف بگیرید، یادداشت برداری مؤثر و صحیح یک عامل ضروری و اساسی است. قسمت اعظم درس خواندن شما باید از روی یاداشت هائی که هم در کلاس و هم از کتاب درسی برداشته اید صورت گیرد. یادداشت های شما نشان دهنده میزان و نحوه درک شما از مطلب است. معمولاً به مصلحین نحوه نت برداری مختصر و مفید، مؤثر و خلاق آموزش داده نمی شود.اکثراً مجبورند این کار را از دیگران یا به روش آزمایش خطا الگوهائی طرح کنید که بهترین نحو برای شما و در موضوعاتی که به آنها علاقه دارید کارآیی داشته باشند.
تذکر :
خلاصه کنید، رونویسی و کپی نکنید
یادداشتهای شما نباید حالت بازنویسی و انشاء مجدد متن را داشته باشند بلکه باید صرفاً چکیده و استنتاجی از مطلب باشند. دقت در کار اولین شرط است که باید به آن توجه کنید ولی علاوه بر آن سعی کنید که مطالب را به زبان خودتان بازسازی کنید. زیبائی و لطف یادداشت های خوب و مفید در همین است: آنها از مطالب کتاب درسی و یا سخنرانی و تدریس معلم قابل فهم تر هستند. از هر تعداد مثالی که وقت اجازه می دهد یا ضرورت ایجاب می کند، استفاده نمائید.
مختصر نویسی
اگر تمام کلماتی راکه در یادداشت های خود می گنجانید بطور کامل بنویسید، خیلی وقت خواهد گرفت. با توجه به ترکیب اصوات می توانید از یک کلمه تعدادی از حروف بی صدای آنرا بنویسد بنحوی که بتوانید آنرا سریعاً روی کاغذ آورده و بعد هم مواقع مراجعه به نت های خودتان کلمه اصلی از روی آن بشناسید. به عبارت زیر دقت کنید، این مربوط به بخشی از صحبت های معلم است که در کلاس درس ادبیات ایراد شده است:
ژان پل سارتریک اگزیستانسیالیست فرانسوی است که در سال 1905 در پاریس متولد شده است.شما این مطلب رامی توانید به این صورت نت برداری کنید:ساتر،اگزیست، تولد پاریس 1905 .
تا می توانید از علامت های ریاضی استفاده کنید. علامت های زیر در نت برداری بعنوان میانبر مورد استفاده قرار گیرند:
علامت های مورد استفاده در نت برداری
علامت شرح________________________________________ ‹ بیشتر از، بزرگتر از
› کمتر از، کوچکتر از
= مساوی، برابر با، مثل، شبیه
# مغایر،متفاوت، مختلف
* چند بار، تقاطع، عبور
← بطرف، حرکت، رفتن
→ بنابراین، لذا
∞ بینهایت، خیلی زیاد
(+) مثبت، خوب
(-) منفی، برخلاف، برضد
+ با، همراه با
- بدون
↓ پایین، زیر، در حال کم شدن، کاهش
↑ بالا، رو،در حال زیاد شدن، افزایش
RLS پول، سرمایه
س سؤال
ج جواب
تیتر ها و سرفصل ها
کلیه مفهومات و نکاتی که در یادداشت های خود می نویسید، دارای اهمیت یکسانی نیستند با مقداری تمرین براحتی خواهید توانست نکات مهم تر را درشت تر و نکات کم اهمیت را ریزتر بنویسد. این تفاوتهای نوشتاری به شما کمک خواهد کرد که یاداشت های خود را راحت تر به بیاورید. با اینکار یادداشت های برداری جالبتر و دلچسب تر خواهد شد. یک روش مفید دیگر استفاده از شکل های هندسی برای تشخیص و طبقه بندی ایده ها و نکات است. در جدول زیر چند نمونه ارائه شده است:
علائم هندسی مورد استفاده در نت برداری
علامت هندسی معنی علامت
نکات اصلی در داخل مربع
√ مشخص کردن نکات اصلی با علامت تیک
√√ مشخص کردن مفهومات یا داده های مهم که باید بخاطرسپرده شوند با 2 علامت تیک
اسامی اشخاص داخل دایره
نکات و جزئیات فرعی در داخل مستطیل
دلایل: چرا،چگونه در داخل مثلث
→ برای نشان دادن رابطه نکات اصلی با فرعی
سازمان و فرم مطالب درسی
هر گروه از مواد درسی دارای ویژگی هائی هستند که به شما کمک می کنند تا افکار و اطلاعات خود را در درس مورد نظر سازماندهی کنید. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در نت برداری دچار اشکال می شوند چون در پاره ای از کتب درسی اطلاعات مندرج درهر صفحه بخوبی سازماندهی نشده اند. در برخی از کتاب ها ممکن است چندین صفحه پشت سر هم فاقد تیتر وعنوان بوده و از حروف درشت استفاده نشده باشد و نیز فرم و سازماندهی مطلب یکنواخت باشد. اشکال در امر درس خواندن و نت برداری هم اغلب به این نوع کتابها مربوط می شود.خوشبختانه امروزه در مقایسه با سال های قبل اکثر کتاب های درسی بهتر نوشته شده اند. بسیاری از این کتاب ها دارای خلاصه فصل، بخش های فرعی و عناوین با حروف درشت بوده و نیز سؤالاتی برای پاسخ گویی دارند. ولی اگر شما با کتابی سر و کار دارید که به کمک فرم و سازماندهی یادداشت ها و شیوه درس خواندن خود استفاده کنید. این جدول شامل فرم و سازمان اساسی سه رشته عمده تحصیلی است. برای اینکه بتوانید خوب یادداشت بردارید باید در تفکیک و گروه بندی اطلاعات مهارت داشته باشید. برای فهمیدن یک ایده و نکته، باید علاوه بر کلیت آن، اجزاء آنرا نیز درک کنید. جزئیات امر، بسته به موضوع، کاملاً قابل پیش بینی می باشند. نخست ایده و نکته اصلی را پیدا کنید: غالباً در دو جمله اول هر پاراگراف قرار دارد. برای این کار به دنبال عبارتهائی نظیر«از همه مهمتر اینکه»«نخست»،«باید خاطر نشان کرد که...» باشید؛ هر عبارتی از این قبیل بدین معنی است که مؤلف می خواهد به شما بگوید که مطلب مهمی در راه است. دوم اینکه باید جزئیات کمکی و مثال ها و مواردی را که در تشریح ایده ها و نکات اصلی بیان می شود پیدا کنید. اینها معمولاً بعد از ایده و نکته اصلی می آیند و اغلب حاوی جریانات یا داده هائی نظیر اسامی و تاریخها می باشند. در مرحله بعدی،اطلاعات مورد نیاز خود را جدا کنید. برای این منظور داده های واقعی و اصلی را از اطلاعات حاشیه ای نظیر تجربیات شخصی وعقاید نویسنده تفکیک کنید. این کاری ساده است چون داده های اصلی غالباً اسامی خاص، مکانها یا اعداد می باشند. پس از مجزا کردن داده های اصلی، آنچه از مطلب باقی می ماند اطلاعات جنبی و حاشیه ای است. متون درسی معمولاً ترتیب خاصی دارند. بطور مثال نظم و تربیت متون ریاضی ممکن است بدین شرح باشد: اطلاعات اولیه و سوابق امر، بیان و شرح قوانین، قضایا یا فرضیه ها، مثالها و سپس برای حل کردن. وقتی برای درس ریاضی نت برداری می کنید صرفاً یک قضیه مهم را کپی نکنید. با بررسی دقیق سایر اجزاء تشکیل دهنده مطلب، درک خود را کامل کنید.
فرم ها و الگو های کلی برای استفاده در نت برداری بر حسب موضوع درس
موضوع
علوم اجتماعی:
حقوق مباحث و اصول
علوم سیاسی اطلاعات زمینه ای و سوابق
جامعه شناسی مسائل، اختلاف و کشمکشها
تاریخ تصمیمات، نتایج
عواقب، راه حلها و حالتهای مختلف
علوم پایه:
ریاضیات سابقه و زمینه، تشریح ایده و موضوع
زیست شناسی قوانین، قضایا، قواعد کلی
فیزیک موارد و مثالهای تائید کننده و کمکی
شیمی شیوه کار
مسائل جدید برای حل کردن
راه حلها، سایر کاربرد ها
ادبیات:
رمان اطلاعات راجع به مؤلف، موضوع اصلی
نمایشنامه شخصیت ها
شعر مسائل یا تعریف مباحث
حوادث و وقایع، پیچیدگی ها
بحرانها، رفع شدن مشکل
روش خلاق
هر قدر که یادداشتهای شما غیر عادی تر و چشمگیرتر باشند به هما نسبت از مطالعه و یادگیری آنها لذت بیشتری خواهید برد و بخاطر آوردن اطلاعات مندرج درآنها باری شما ساده تر خواهد بود. در نت برداری خود روش استاندارد درج رئوس مطالب را بکار نبرید. دو ایراد عمده این روش عبارتند از غیر قابل انعطاف بودن آن و اشکال در یادآوری مطالب. در یادداشت های خود از تصویر، علامت فلش، مداد رنگی و اندازه های مختلف برای نوشتن عناوین و تیترها استفاده کنید. با کمی تمرین می توانید بصورت خلاق و مؤثر و مفید نت برداری کنید. ولی چناچه مقداری ایده لازم دارید به نمونه های صفحات بعد توجه کنید.
یادداشت ها را با هم نگهدارید
یک روش مبتکرانه و هوشمندانه برای یادگیری سریعتر درس همراه با درک بیشتر اینست که یادداشتها را کنار هم بنویسید. بهترین شیوه کا راینست که قبل از کلاس، متن درسی را بخوانید و یادداشت بردارید. این یاداشتها را در سمت راست صفحه نوشته و آماده داشته باشید. سمت چپ صفحه را برای یادداشت های کلاس خالی بگذارید. با این روش هنگام تدریس استاد، شما نه تنها اظهاراتش را بهتر متوجه می شوید بلکه نیازی به زیاد نوشتن نخواهید داشت. برای هر موضوع، اگر نتهای کلاس و نتهایی راکه موقع درس خواندن از روی کتاب برداشته اید روی یک صفحه و کنار هم نگهدارید، هم بهتر مطالب رامی فهمید و هم اینکه یادداشت های کمتری بر می دارید. بدین ترتیب در حالی که شما در کلاس در کمال خونسردی و آرامش می باشید و گاهی صرفاً مقداری جزئیات کمکی را روی کاغذ می آورید احتمالاً همکلاسی های شما با شتابزدگی با حالت عصبی مشغول نوشتن می باشند. اگر نتوانید قبل از کلاس، از روی کتاب یادداشت برداری کنید، یاداشت های کلاس را به منزل برده و کار را بالعکس انجام دهید.
گزینه تشکر= فرستادن صلوات