سلام دوستان! این مصاحبه کمتر دیده و شنیده شده! به نقل از اقای تمنا براتون قرار میدم!
مصاحبه با سرور بهروش، رتبه ۴۴ کنکور انسانی
ميخواهيم شما را با گروههايي آشنا كنيم كه به طور معمول دوست داريد كه آنها را بشناسيد.
در این سری گپ وگفتها مصاحبههایی خواهيد ديد با «دانشآموزان سالهاي قبل»، «معلمها» و «مشاورها».
تمام سعي ما اين است كه شما را با زوایای متفاوت و گاهی نادیده گرفته شده در مسیر یک سالهي کنکور آشنا كنيم.
و ميدانيم كه تجربيات اين افراد به شما كمك خواهد كرد.
و اين بار گفتگويمان با خانم «سرور بهروش»، رتبهي 44 کنکور انسانی سال 92 است. از او خواستيم كه از مسیری که طی کرده از دغدغه هایش ، از انتخابهای موثر و عوامل موفقیتاش در کنکور انسانی سخن بگويد. موضوعاتي كه شما هم با آنها برخورد داشتهايد.
كارنامهي آزمون سراسري رتبهي 44 كشوري
«سرور بهروش» که امروز مشغول تحصیل در رشتهی جامعهشناسی دانشگاه تهران است موفق شده با درصدهای زیر رتبه 44 کشوری و 26 منطقهای را (در منطقهي 1) کسب کند:
ادبيات عربي دين و زندگي زبان انگليسي 60 78 86 65
رياضيات اقتصاد ادبيات اختصاصي عربي اختصاصي تاريخ و جغرافيا علوم اجتماعي و جامعهشناسي منطق و فلسفه روانشناسي 65 86 74 86 35 100 54 100
مهمترين عاملي كه فكر ميكند او را موفق كرده است؟
برای فهم عوامل موفقیت و کسب درصدهای فوق از او پرسيديم كه از شاخصهایی بگويد که در طول یک سالی که مدرسه میرفت تا روز کنکورش برايمان بگويد. برايمان بگويد كه كدام عوامل باعث تغییر در روند مطالعاتياش و بهتر نتیجه گرفتنش شد و نقاط فراز و فرود او را. نکتهي بارزی که «سرور» بر آن تأکید دارد، روش مطالعهاي است كه انتخاب كرده است.
سرور بهروش ، متولد 1374
مسيري كه باعث شد روش مطالعهاش را تغيير دهد
«سرور» در تابستان با حدود روزی 3 الی 4 ساعت، مطالعهاش را آغاز کرد. در تابستان كدام درسها را كار ميكرده است؟ «بیشتر درسهای رو ميخوندم كه بهش علاقه داشتم. و ميديديم كه توي اون درسا رشد ميكنم» او ميگويد در آن دوران فهم درستی از درس دینی نداشت و نتیجهي خوبی نيز از روانشناسی در آزمونها نميگرفت.(او در آزمونهاي كانون فرهنگي آموزش شركت ميكرد.) در پاییز مدت زمان مطالعهاش را به روزی 6 ساعت افزایش داد و متوجه ایراد روش مطالعهاش شد.
او فهمید که میتوان از طریق موازیخوانی تمامی دروس را در کنار هم و بطور مداوم مطالعه و مرور کرد و نباید یک درس را خواند و به کل کنار گذاشت.
«سرور» ميگويد: «قبلن وقتي يك كتاب رو ميخوندم و تمومش ميكردم، از خودم همون موقع راضي بودم ولي، بعدش كه آزمون ميدادم، نتيجهاش خوب نبود.»
و بعد كه روشاش را عوض كرد و موازيخواني را شروع كرد، موقع درس خواندن كمي نگراني داشت ولي موقعي كه نتيجهي آزمون را ميديد كه بهتر از قبل شده، همين روش را ادامه داد و به تدریج با این روش یک سری از ایراداتش رفع شد.
دورهي امتحانهاي نيمسال اول سال چهارم
يكي از كارهاي بسيار خوبي كه «سرور» انجام داد، نحوهي درس خواندنش در اين دوره بود. به طور عادي معمولاً دانشآموزان در اين دوره بر ميگردند به دوران قديم!! يعني يادشان ميرود كه كنكور دارند و شروع ميكنند به روش قديم خودشان را براي امتحانها آماده كردن! يعني تشريحي صرف ميخوانند ولي در اين دوره «سرور» با هوشياري روشي كه بهش گفته شده بود را به درستي انجام داد. در آن دوره بهترين كار اين است كه كتابهاي درسي را به روش تستي بخوانيم و يكبار نيمهي اول كتابهاي سال چهارم را با همين روش شخم بزنيم. شخم زدني كه همهي كتابها را زير و رو كند. كاري كه «سرور» به خوبي از عهدهاش برآمد.
از بهمن تا عيد
« نیمسال دوم رو تا قبل از عید روزی 7 الی 8 ساعت مطالعه ميكردم و تمركزم رو روي دروس عمومی گذاشتم.» او طبق برنامه آزمونها درسهای دیگر را هم کار میکرد اما به عموميها در اين دوره بيشتر ميرسيد. معمولاً در اين دوره بچهها نزديك عيد كه ميشوند حال و هواي عيد پيدا ميكنند و ساعاتشان به اندازهي كافي بالا نميرود و، به خودشان ميگويند در عيد بيشتر ميخوانم. خوب! «سرور» توانست كار درست را در اين دوره انجام بدهد.
دوران عيد
«سرور» تعطیلات عید نوروز را دوره اوج درس خواندنش میداند به طوری که توانست جمعبندی کاملی از دروس داشته باشد و از نکات جدیدی که از دروس جامعه شناسی، اقتصاد و فلسفه به نظرش میرسید خلاصهبرداری میکرد. در اين دوره با توصيهي آقاي تمنا كتاب دين و زندگي الگو را گرفت و در نهايت درس دين و زندگي را توانست جمعوجور كند. با روش مطالعهي موازی و استفاده از نکات کلیدی روي ضعفهایش کار کرد به طور مثال در آن دوره با کتاب روان شناسی جامع مشاوران توانست اين درس را هم به جمعبندي برساند و در كنكور روانشناسی را 100 بزند.
و درصد رياضي به اين خوبي! چرا؟
او در درس ریاضی موفق به کسب درصد 65 شده است. از او پرسیدیم که چه تفاوتی را نسبت به بچههای دیگر انسانی در خود میدید؟ انسانیهایی که غالباً از ریاضی فراریاند؟
سرور: «در واقع غرورم اجازه نمیداد که چون انسانی هستم توي ریاضی از خودم ضعف نشون بدم و به نظرم ریاضی هم درسیه که کنار بقيهي دروس میشه پیش برد و نباید اونو به شیوه حفظی خوند، باید اونو خوب فهمید». سرور توانست با درصد 65 ریاضی تکیهگاه محکمی در میان رتبههای برتر انسانی برای خود مهیا کند. اکثر بچههای انسانی درصد خیلی پایینی(نزدیک به صفر) از این درس میآورند. بنابراین با درصد پایینی از این درس نیز می توان انتظار نتایج قابل قبول داشت ولي با درصد بالا زدن، تغيير نمرهي تراز و رتبه امكانپذيرتر ميشود.
از او پرسیدیم چرا رشتهی جامعه شناسی را انتخاب کرده است ؟ این در حالی است که میتوانست هر رشتهای را كه بخواهد انتخاب کند.
-سرور: «با اونايي كه جامعهشناسي خونده بودن، ارتباط داشتم تفاوت دیدگاه آنها برای من خیلی جالب بود. مثل این است که شما پدیدههای اطرافتون رو با یک عینک خاص ببینید که دیگران نمیبینند، و شما ميبينيد و ميتونيد اونا رو از زوایای مختلف بررسی کنید.»
سرور بهروش در اتاق كار آقاي تمنا
از مباحث مهم گفتگوی ما بحث مشاوره بود. نظر سرور را در این رابطه جویا شدیم و از او سوال کردیم در یک سال گذشته از چه نوع مشاورهای استفاده کرده است؟
-سرور: «در این مدت چند بار با آقای تمنا (موسسهی مشاوران) و آقای کوهزادی(مشاور مدرسه) مشاوره داشتم. روش مطالعهای که از آقای تمنا یاد گرفتم، تأثیر بسیار زیادی بر نتیجهی نهایی کنکور من داشت. قبل از ایشان کسی نبود که روش مطالعه را برای ما مشخص کند چون کنکور درس خواندن محض نیست بلکه چطور خواندن مهم است و ایشان یک نظم ذهنی به من بخشیدند». بعضی از بچه ها به مشاور دخیل میبندند و انتظار معجزه دارند! در اینجا انتخابی برخورد کردن سرور از عوامل مهم موفقیتاش است. او هم روشها را به درستی فهمید و هم درونیشان کرد، یعنی روشهایی که فقط برای شخص او مناسب هستند را، انتخاب و در واقع مال خود کرد. پس در عمل هم نتیجه گرفت.