به نام خدا
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
درس دوم دین و زندگی پیش دانشگاهی
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
آیات و پیام آیات :
1- آیه : قل هو الله احد و لم یکن له کفوا احد
معنی : بگو او خداوند یکتاست.و برای او هیچ شبیه و مانندی نبوده است.
مفهوم : یگانگی و یکتا بودن خداوند - توحید در همه ی ابعاد
2 : آیه : لیس کمثله شئ
معنی : هیچ چیزی شبیه او نمی باشد.
مفهوم : توحید در همه ی ابعاد - یگانگی خداوند
3- آیه : قل الله خالق کل شئ و هو الواحدالقهار
معنی : بگو خداوند خالق هر چیزی است و او یکتای تواناست.
مفهوم : توحید در خالقیت
4- آیه : و لله ما فی السماوات و ما فی الارض و الی الله ترجع الامور
معنی : و برای خداست هر انچه در اسمانه ها و هر انچه در زمین است و همه ی کارها به سوی او باز می گردد
مفهوم : توحید در مالکیت
5- آیه : ما لهم من دونه من ولی ولا یشرک فی حکمه احدا
معنی : انها هیچ ولی و سرپرستی جز او ندارند و او هیچ کسی را در حکم خود شرکت نمی دهد.
مفهوم : توحید در ولایت
6- آیه : افرایتم ما تحرثون اانتم تزرعونه ام نحن الزارعون
معنی : ایا به انچه می کارید توجه کرده اید؟آیا شما آن را زراعت می کنید؟ یا ماییم که زراعت میکنیم.؟
مفهوم : توحید در ربوبیت
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
برخی نکات درباره ی ایات :
1- عموما هر جا کلماتی هم خانواده با مصدر "خلق" به کار برده میشه تو هر ایه ای .... یکی از مفهیم اون ایه توحید در خالقیت هم هست.
2- هم چنین کلمه ی "رب" رو هر جا دیدید نشانه ی توحید در ربوبیت هست.
3- کلمه ی "احد" بیانگر توحید در همه ی ابعاد هست.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تذکر : توی ایات یه کلمه رو با رنگ قرمز مشخص کردم که یه جورایی با حفظ کردن اون کلمه اون ایه هم یادتون میمونه .... یه جور رمزگردانی ... .gif)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
برخی نکات مهم کتاب :
* جهان نه از اصل های متعدد به وجود اومده و نه به اصل های متعدد باز می گردد.
* توحید در مالکیت و توحید در ولایت نتیجه ی توحید در خالقیت می باشند.
* اسم "احد" بیانگر توحید در همه ی ابعاد می باشد.
* بیان : هر تصرف در جهان حق خداوند است = توحید در ولایت
* توحید در ربوبیت به این معنا نیست که که موجودات قدرت و تدبیری ندارند بلکه به تین معناست که انسان ها و تدبیرشان همه از آن خدا و در طول اراده ی خداوند (طول ربوبیت خداوند) می باشند.
* عقیده به اثر گذاری پیامبردر برآوردن حاجات هنگامی موجب شرک است که این توانایی را از خود انان بدانیم.