علی اصغر فانی در نشستی با مدیران و کارشناسان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، گفت: در سالهای اخیر کار خوبی که در نوسازی انجام شده، ابتکار شناسایی و ایجاد منابع جدید در بودجه میباشد که جای تقدیر ویژه دارد. وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها مدارس بزرگ و شاداب ساخته میشوند، یادآور شد: در ژاپن منازل کوچک و مدارس بزرگ ساخته میشود و وقتی والدین قصد تنبیه دانش آموز را داشته باشند، میگویند فردا نمیگذاریم به مدرسه بروید. فانی در خصوص ایمنی مدارس نیز اظهار کرد: براساس گزارشهایی که داشتیم، فضاهای آموزشی جدید در زلزلهها آسیبی ندیدهاند و این خیلی خوب است. وی درباره حادثه شین آباد گفت: ایمن سازی مدارس بسیار جدی است، بحث گرمایش و اتفاقات بدی که افتاده، جامعه را نسبت به آن حساس کرده است. وزیر آموزش وپرورش با اشاره به بازدیدی که از یک مدرسه در پاریس داشته که قدمت آن ۴۰۰ سال بوده و هنوز پابرجا بود، تاکید کرد: بحث تعمیر و نگهداری موضوع بسیار مهمی است. از همین الان باید بخشی از اعتبارات به آن اختصاص پیدا کند و برای این بحث باید سرفصلی از اعتبارات نوسازی یا آموزش و پرورش به آن اختصاص یابد. وی افزود: میشود از ظرفیت بخش خصوصی برای تعمیر و نگهداری کمک گرفت و هر چند تعمیر و نگهداری هزینهای دارد، ولی به صرفهتر است. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رابطه نوسازی و آموزش و پرورش افزود: باید بر مدارسی که خیرین میسازند حتما سازمان نوسازی نظارت کند تا مقاوم سازی رعایت شده باشد. به روز رسانی تجهیزات مدارس وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تکمیل پروژههای نیمه تمام توسط خیرین گفت: این حرکت به نفع آموزش و پرورش و خیرین می باشد. وی متناسب سازی شرایط ساختمانی با شرایط زیستی منطقه را کاملا منطقی دانست و گفت: باید به دستاوردها و تجارب مردم در طول تاریخ در ساخت و سازها هم توجه کرد و از جمع بندی آن با روشهای علمی، شاهد احداث مدارس بهتر باشیم. فانی با تاکید به ایجاد واحد تحقیق و توسعه درسازمان نوسازی گفت: باید به سمتی برویم که ساخت مدارس به نحوی باشد که اگر زمانی احتیاج به آن مدرسه نبود امکان استفاده و جابجایی از اکثر مواد و مصالح در جایی دیگر باشد.
منبع : انتشارات بین المللی گاج