خانه شیمی

X
  • آخرین ارسالات انجمن

  •  

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از 1 به 15 از 20
    1. Top | #1
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات

      روش هــای بَرنامه ریزی

      مهم‌ترين اصل براي پيشرفت درسي اين‌ است از ساعت‌هاي درس خواندنتان بهترين و بيش‌ترين استفاده را بکنيد.

      درست است که افزايش ساعات مطالعه، ضروري است اما بدترين کار اين است که خودتان را با بقيه مقايسه کنيد؛ اين کار باعث مي‌شود بعضي وقت‌ها دچار استرس و نگراني شويد

      اگر مي‌خواهيد ساعت درس خواندنتان را افزايش دهيد، نکته‌ي خيلي خيلي مهم اين است که عجله نکنيد.
      عجله و دستپاچگي در افزايش ساعت‌هاي مطالعه باعث اضطراب و سردرگمي مي‌شود و نتيجه‌ي خوبي نخواهد داشت.

      براي افزايش ساعت‌هاي مطالعه بايد قدم به قدم جلو برويد .مطمئن باشيد که با يک برنامه‌ي حساب‌‌شده و منظم مي‌توانيد علاوه بر افزايش تدريجي ساعت‌‌هاي درس خواندن، از وقت‌تان هم به خوبي استفاده کنيد.


      1.ببينيد معمولاً روزي چه‌قدر درس مي‌خوانيد و با اين روش درس خواندن تا به حال چه نتيجه‌اي گرفته‌ايد.

      2. بايد بنشينيد و فکر کنيد از نتيجه‌اي که تا الان گرفته‌ايد چه‌قدر راضي هستيد و دوست داريد از اين به بعد چه نتيجه‌اي بگيريد و هدفتان را تعیین کنید

      3.بايد با اراده‌اي قوي تصميم بگيريد تا برنامه‌ريزي کرده و به آن عمل کنيد.

      4. سعي کنيد کم‌کم ساعت‌هاي درس خواندنتان را افزايش دهيد تا به اندازه‌اي که مي‌خواهيد برسيد؛

      مثلاً دانش‌آموزي که معمولاً روزي 2 ساعت درس مي‌خوانده و الان تصميم دارد دو برابر گذشته درس بخواند، بايد براي خودش اين طوري برنامه‌ريزي کند که مثلاً از اين هفته، به جاي روزي 2 ساعت، روزي 2 ساعت و ربع درس بخواند،

      هفته‌ي بعد، 2 ساعت و نيم و هفته‌ي بعد از آن، 2 ساعت و چهل و پنج دقيقه. اگر همين‌طور ادامه بدهد بعد از چهار هفته مي‌تواند بدون اين‌که فشاري را تحمل کند يا خسته شود، يک ساعت به ساعت‌هاي مطالعه‌اش اضافه کند.



      افزايش ساعت‌هاي مطالعه، نياز به برنامه‌‌ريزي و اراده‌ي قوي دارد و بايد واقعاً تلاش کنيد و هرگز عجله نکنيد.


      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:31

    2. Top | #2
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات

      منتظــر شنبه نمانیــد

      «از شنبه‌ي هفته‌ي بعد شروع مي‌کنم»، جمله‌ي آشنايي است، نه؟ بدون شک بسياري از شما بارها و بارها اين جمله را تکرار کرده‌ايد و قول داده‌ايد که از شنبه شروع کنيد .ما حدس مي‌زنيم تعداد زيادي از شما اين شنبه‌‌ي رؤيايي را تا کنون تجربه نکرده‌ايد!

      روي صحبتمان با شما دانش‌آموزاني که حتي اگر الان شنبه بعدازظهر است، باز هم براي شنبه‌ي هفته‌ي بعد برنامه‌ريزي مي‌کنيد.

      توجه داشته باشيد که «يک درخت هر چه‌قدر بزرگ باشد، با دانه آغاز مي‌شود و نيز طولاني‌ترين سفرها با اولين قدم شروع مي‌شود

      بله، دقيقاً همين الان. حتي اگر الان غروب جمعه باشد، به خودتان قول بدهيد که منتظر آمدن شنبه نمانيد. توجه کنيد که تنها دو روز از سال است که نمي‌توانيد هيچ کاري انجام دهيد: يکي ديروز و يکي فردا

      اگرها (اگر از هفته‌ي قبل شروع مي‌کردم،...) و شايدها (از شنبه‌ي هفته‌ي بعد روزي 23 ساعت و نيم درس مي‌خوانم) را کنار بگذاريد

      و عاقلانه و با توجه به روحيات، توانايي‌ها و امکانات خود، نکات ضعف و قوت خود را بررسي کنيد و برنامه‌ي مطالعاتي متعادل و هماهنگ با شرايط موجود، براي خودتان بنويسيد.

      نه آن‌چنان آرماني که نرسيدن به بخشي از آن باعث تضعيف روحيه‌تان شود و نه آن‌چنان سرخوشانه که اين شنبه‌ي مورد انتظار را هرگز ملاقات نکنيد.


      برنامه‌ي مطالعاتي خود را از همين امروز و همين ساعت بنويسيد و براي اين‌که خود را ملزم به اجراي آن کنيد، روزهاي اول (روزهاي تمرين)، زياد به خودتان سخت نگيريد.

      حتي اگر به 30 درصد هدف‌هاي تعيين‌شده هم برسيد، خوب است. مطمئن باشيد بعد از گذشت چند روز، ضعف‌هاي اين برنامه مشخص مي‌شود

      و آن‌گاه مي‌توانيد متناسب‌ترين برنامه‌ي ممکن با نيازهاي مطالعاتي خود را طراحي کنيد. يادتان باشد در کنار برنامه‌ي شخصي، برنامه‌ي راهبردي آزمون‌ها را هم در نظر داشته باشيد

      و براي استفاده‌ي بهينه از زمان و مطالعه‌ي مباحث آزمون‌ها، برنامه‌ي شخصي خود را با برنامه‌ي کانون مطابقت دهيد.
      در پايان بدانيم و بدانيد که «برنامه‌ريزي، آوردن آينده به زمان حال است تا بتوانيد همين الان کاري براي آن انجام دهيد



      از همين الان شروع به برنامه‌ريزي براي مطالعه‌تان کنيد و منتظر شنبه نما
      نيد!



      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:27

    3. Top | #3
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      1- اين روش بيش‌تر به گذشته توجه دارد؛ زيرا ابتدا بايد امکانات خود را بشناسيد و براي اين کار هم بايد به گذشته توجه کنيد. بدون شناخت دقيق توانايي‌هاي‌تان نمي‌توانيد الگو و برنامه‌ي واقع‌بينانه‌اي براي آينده تدوين کنيد.

      اغلب برنامه‌هاي آموزشي از پيش‌تعيين‌شده که شما يا حتي افراد باتجربه‌تر براي روزها و هفته‌هاي بعد تنظيم مي‌کنيد، هرگز اجرا نمي‌شوند؛ زيرا اين برنامه‌ها همگي يک اشکال اساسي دارند: آن‌ها بر مبناي توانايي‌ها و امکانات واقعي شخص استوار نشده‌اند.

      معمولاً اين برنامه‌ها خوش‌بينانه و بلندپروازانه تنظيم مي‌شوند. ما نمي‌توانيم برنامه‌ي مطالعه و زندگي خود را فقط بر اساس آرزوها و تمايلات خودمان تنظيم کنيم. متأسفانه در ۹۹ درصد موارد، حدس شما از توانايي‌هاي خودتان خوش‌بينانه است.

      2- برنامه‌ي هر کس مخصوص خود اوست و با ديگري متفاوت است. هر کس در زمينه‌ي بهره‌ي هوشي، پايه‌ي درسي، نقاط قوت و ضعف در درس، اهداف آموزشي،

      عادات و روش‌هاي مطالعه، محيط و شرايط زندگي و تحصيل و ميزان اعتمادبه‌نفس با ديگران، متفاوت است و براي هر فرد بايد برنامه‌اي متناسب با ويژگي‌هاي خاص او تنظيم شود.


      3- واحد زماني اين برنامه، يک هفته است. يکي از عواملي که باعث اجرا نشدن برنامه‌هاي درسي مي‌شود تنظيم برنامه به صورت ساعت به ساعت يا روز به روز است.

      در زندگي واقعي عوامل بسياري وجود دارند که موجب مي‌شوند ما نتوانيم هر روز در ساعت معين، همان کاري را که مي‌خواهيم انجام دهيم، ولي مي‌توانيم اين ضعف را در روزهاي بعد جبران کنيم.

      به همين دليل يک هفته واحد زماني مناسب‌تري براي برنامه‌ريزي است. اگر ما رفتار خود را در طول يک هفته بررسي کنيم بهتر مي‌توانيم به عدم تعادل‌هاي کار خود پي ببريم و افراط و تفريط‌ها را در کار خود بشناسيم.

      هنگامي که ساعات مطالعه‌ي درس‌هاي مختلف را در طول يک هفته جمع مي‌کنيم متوجه مي‌شويم که درسي را بيش‌تر يا کم‌تر از اندازه‌ي لازم مطالعه کرده‌ايم.

      اگر هر کس به حال خود گذاشته شود، کاري را انجام مي‌دهد که بيش‌تر به آن علاقه دارد؛ هم‌چنين هنگام درس خواندن، بيش‌تر به مطالعه‌ي درس‌هايي مي‌پردازد

      که در آن، موفق‌تر بوده و نمره‌ي بيش‌تري کسب کرده است. بايد هر درس را به اندازه‌ي اهميت همان درس و به طور متعادل مطالعه کنيم و ساعات مطالعه‌ را با توجه به قدرت و ضعفمان در آن درس، تنظيم کنيم.


      4- نقش فعال و خلاق در برنامه‌ريزي به شما بستگي دارد و از آنِ شماست. هيچ کس به اندازه‌ي شما دلسوز و نگران سرنوشت شما نيست و هيچ کس به اندازه‌ي شما از جزئيات کار شما آگاه نيست.

      در اين روش شما مي‌توانيد ابتکارات و خلاقيت‌هاي خود را ابراز کنيد. اين خودِ شما هستيد که فعال‌ترين نقش را در برنامه‌ريزي آموزشي‌تان داريد. برخورد خلاقانه‌ي شما با برنامه‌ريزي از مهم‌ترين کارهاست.


      5- رقيب اصلي شما، خودتان هستيد. رقيب شما ديگران نيستند. شما در طول سال جاري بايد با خودتان مسابقه بدهيد. بايد هر روزتان از روز قبل و هر هفته‌تان از هفته‌ي قبل بهتر و موفق‌تر باشد.



      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:30

    4. Top | #4
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      براي اين‌که سردرگم نباشيم بايد بدانيم چه امکاناتي داريم و از کجا آمده‌ايم، الان کجا قرار گرفته‌ايم و در آينده مي‌خواهيم به کجا برويم.

      به عبارت ديگر چه پايه‌اي داريم، از چه پتانسيلي برخورداريم و هدفمان چيست؟
      هر چه اطلاعات ما درباره‌ي اين سه بخش، دقيق‌تر و کامل‌تر باشد

      راحت‌تر و بهتر مي‌توانيم به هدف‌هاي‌مان نزديک شده و با تلاش و پشتکار به آن‌ها دست يابيم.
      برنامه‌ريزي يعني همين؛ يعني خارج شدن از دايره‌ي سردرگمي

      و رسيدن به وضوح و شفافيت و اين‌که بدانيم دقيقاً‌ به دنبال چه هدفي هستيم و براي هموار کردن راهِ رسيدن به هدف، برنامه‌ريزي کنيم. اين همان چيزي است


      «برندگان جايزه‌ي نوبل کساني نيستند که بيش‌تر کتاب خوانده‌اند يا اطلاعات جمع‌آوري کرده‌اند بلکه عمدتاً کساني هستند که به ‌وضوح مي‌دانند به دنبال چه چيزي مي‌گردند.»



      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:34

    5. Top | #5
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      برنامه‌ريزي يعني ... قولي که بابا به تو داده تا امروز عصر بعد از گرفتن کارنامه به پارک برويد تا بتوني بازي کني.

      برنامه‌ريزي يعني ... برنامه‌ي غذايي مامان که شنبه‌ها ماکاروني است. غذايي که خيلي دوست داري.

      برنامه‌ريزي يعني ... امسال عيد همراه بابا و مامان مي‌خواهيد به شمال برويد که مامان‌بزرگ و دايي احمد را ببينيد.

      برنامه‌ريزي يعني ... هر شب قبل از خواب مسواک بزني تا دندان‌هايت هميشه سالم باشند.

      برنامه‌ريزي يعني ... هر روز بعد از ظهر، حتماً برنامه‌ي عمو پورنگ رو ببيني.

      برنامه‌ريزي يعني ... فردا بعد از ظهر مي‌خواهي با دوستانت فوتبال بازي کني.

      برنامه‌ريزي يعني ... همين چيزها که بداني هر کاري بايد چه زماني و چگونه انجام بشود.

      حالا کمي فکر کن !!! برنامه‌ريزي درسي يعني چي؟

      برنامه‌ريزي درسي يعني ... براي درس‌هاي مدرسه‌ات برنامه‌ريزي کني.

      برنامه‌ريزي درسي يعني ... وقتي از مدرسه آمدي، درس هر روز راهمان روز بخواني تا بيش‌تر ياد بگيري.

      برنامه‌ريزي درسي يعني ... اگر توانستي مقدار کمي از درس‌‌هاي فردا را پيش‌خواني کني.

      برنامه‌ريزي درسي يعني ... براي امتحان فردا خوب بخواني. البته خيالت راحت باشد که قبلاً درس‌هايي را که در امتحان مي‌آيد خوانده‌اي.

      حالا که فهميدي برنامه‌ريزي درسي يعني چي، خيلي خوب مي‌تواني از دفتر برنامه‌ريزي استفاده کني.

      دفتر برنامه‌ريزي به تو کمک مي‌کند که براي خودت برنامه‌ريزي درسي داشته باشي تا بتواني هميشه نمره‌هاي خوب به‌دست بياوري.

      وقتي برنامه‌ريزي داشته باشي، هم مي‌تواني فوتبال بازي کني، هم پارک بروي، هم برنامه‌ي عمو پورنگ را ببيني و هم اين‌که به درس‌هاي مدرسه‌ات برسي.

      اين طوري اگر يک روز بابا بخواهد براي اين‌که تو را به پارک ببرد، بدقولي کند، تو معلم بابا مي‌شوي. مامان هم يادش خواهد ماند که حتماً شنبه‌ها براي تو ماکاروني درست کند. غذايي که خيلي دوست داري.


      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:38

    6. Top | #6
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      پيش رفتن با برنامه‌ي مدرسه: در اين روش، محور اصلي برنامه‌هاي شما، برنامه‌ي مدرسه يا امتحان اصلي است و شما بايد همگام با برنامه‌ي اصلي به مطالعه‌ي‌ درس هر روز در همان روز همراه با تنوع درس‌هاي اختصاصي و عمومي بپردازيد.

      همراه شدن با آزمون‌ها:
      شما بايد طوري برنامه‌ريزي کنيد که بتوانيد همراه با پيش بردن برنامه‌ي مدرسه به برنامه‌ي راهبردي آزمون هم برسيد. در اين صورت هم از بابت مدرسه خيالتان راحت است و هم از بابت کنکور.

      ايستگاه‌هاي جبراني:
      شما بايد با اين ايستگاه‌ها آشنا باشيد تا با خيال راحت براي جبران درس‌هاي عقب‌مانده وقت بگذاريد.

      جمع‌بندي‌‌هاي مبحثي:
      دوره‌هاي جمع‌بندي مبحثي مهم‌ترين دوره است. در اين دوره شما آموخته‌هاي خودتان را تا به امروز جمع‌بندي مي‌کنيد و ذهنتان آرام مي‌شود. امتحانات نيم‌سال اول، مهم‌ترين زمان براي جمع‌بندي درس‌هاي نيم‌سال اول است.

      مرور:
      هميشه ضمن درس خواندن، خلاصه‌برداري کنيد. آن‌گاه مي‌توانيد در زماني بسيار کوتاه، مطالب کتاب را عميق بخوانيد بدون آن‌که اصل را کنار گذاشته باشيد.

      جمع‌بندي نهايي تمام درس‌هاي خوانده‌شده براي کنکور:
      اين مرحله براي بعد از عيد است. در اين مرحله درس‌هايي را که خوانده‌ايد جمع‌بندي مي‌کنيد و براي کنکور آمادگي کامل را کسب مي‌کنيد.

      بايد به دوره‌ي جمع‌بندي درس‌هاي نيم‌سال اول، به عنوان نزديک‌ترين دوره‌ي جمع‌بندي مبحثي نگاه کنيم. اين دوره از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. اگر شما درس‌هاي نيم‌سال اول را خوب مطالعه و جمع‌بندي کنيد،

      در بهمن و اسفند خيالتان از درس‌هاي نيم‌سال اول راحت مي‌شود و فرصت خواهيد داشت تا همگام با برنامه، درس‌هاي نيم‌سال دوم را مطالعه کنيد. در اين صورت، در دوره‌ي جمع‌بندي (خرداد)،

      مي‌توانيد با سرعت بيش‌تري درس‌هاي پيش 1، پيش 2 و پايه را مرور کنيد. اگر درس‌هاي نيم‌سال اول را خوب جمع‌بندي نکنيد، درس‌هاي پيش 1 به طور مناسب جمع‌بندي نخواهد شد و ممکن است از قافله عقب بمانيد.



      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:41

    7. Top | #7
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      تا به حال در اخبار ورزشي ديده ايد که گروهي از ورزشکاران به شکل گروهي در چند نوع ورزش با همديگر به مسابقه مي‌پردازند؟ نام آن ورزش ترياتلون است و از «شنا، دوچرخه‌سواري و دو» تشکيل شده است.

      اين سه نوع ورزش بستگي به استقامت و سرعت عمل فرد دارد؛ ورزشکاري قهرمان مي‌شود که انرژي خود را در اين سه نوع مهارت تقسيم کند و براي هر مهارت يک استراتژي و روش از پيش‌تعيين‌شده در تمرينات روزمره به صورت جداگانه داشته باشد.

      اين ورزشکار در کورس مسابقه بدين شکل رفتار مي‌کند که هرچه به پايان خط نزديک‌تر شود با سرعت عمل و آرامش خاصي از ديگر همتايان خود پيشه مي‌گيرد و با استراتژي و مهارت خاص خود رفتار مي‌کند.

      شما نيز مانند اين قهرمانان در سه مرحله‌ي مهم باقي‌مانده بسر مي‌بريد؛ يعني:
      دوران انتقالي ...دوران جمع‌‌بندي ...هفته‌ي تورق سريعاين سه دوره تشابه زيادي به اين ورزش دارد؛ بدين معني که بايد انرژي خود را در هر دوره، آن گونه تقسيم کنيد

      که توانايي آن را داشته باشيد که هر چه به پايان خط مي‌رسيد تلاشتان دوچندان شود و به گونه‌اي رفتار کنيد که هر دوره به دوره‌ي قبل از آن بستگي دارد. در اين صورت انرژي و توان خود را به صورت مهندسي‌شده و با استراتژي و قدرت تشخيص خودتان

      به همراه راهنمايي‌هاي اوليا و پشتيبانتان تقسيم کنيد.
      تلاش و سخت‌کوشي خود را براي هر دوره مشخص کرده و به ميزان تلاشي که مي‌کنيد از خودتان انتظار داشته باشيد.


      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:42

    8. Top | #8
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      همه ما هدف هاي بزرگ و کوچک زيادي داريم که درجه اهميت شان با يکديگر فرق مي کند. وقتي هدف قطعي مان را انتخاب کرديم، بايد دنبال راهي درست براي رسيدن به آن باشيم و آن چيزي نيست جز «نحوه برنامه ريزي و مديريت براي رسيدن به اهداف.»

      واقعيت آن است که ما به اندازه همه عمرمان فرصت نداريم و اگر اولويتي براي سامان بخشي به زندگي مان در اين دنياي شلوغ نداشته باشيم، بايد تمام مدت در نقطه آغاز يک کار در حال دست و پا زدن باشيم، بي آنکه بويي از پيشرفت مشاممان را نوازش کند.

      نگران نباشيد، اين اتفاقي است که اين روزها گريبان برخي را فشار مي دهد و هنوز انرژي شان براي رسيدن به هدف، به خاطر نداشتن برنامه ريزي صحيح، هدر مي رود.شايد اصلي ترين علت وقوع اين وضع، ناديده گرفتن اصول برنامه ريزي است،

      چرا که مطالعات کارشناسان حکايت از آن دارد که با رعايت پنج اصل مي توان موفقيت را با مديريت زمان و انجام به موقع کارها به دست آورد.اين پنج اصل را مرور کنيد تا به شرح شان برسيم. در گام اول بايد هدف ارزيابي و پس از آن واقعي بودن آن بررسي و تعيين شود.

      در گام بعدي بايد برنامه اصلي تعيين و در ادامه بر روي برنامه تمرکز شود و در نهايت هنگام انجام برنامه ها براي رسيدن به هدف، اين برنامه هاي هدفمند بايد کنترل و ارزيابي شود.

      ▪ گام اول: ارزيابي
      هدف يا هوس مسئله اين است. بايد به طور دقيق بدانيم قرار است در کدام جهت حرکت کنيم و اين لازمه اش آن است که بدانيم الآن کجا ايستاده ايم و هدفمان کجاست.

      اگر ارزيابي نکنيم، در نيمه راه هدف مي مانيم، اما ارزيابي به ما مي گويد راه دستيابي به اين هدف چه سختي هايي دارد، رسيدن به آن چقدر زمان مي برد و در نهايت، دستيابي به آن، چقدر به ما در زندگي کمک مي کند.

      ▪ گام دوم: در نظر گرفتن اهداف و شرايط واقعي
      نگاهي به آرزوهاي کودکي، نوجواني و امروزتان بيندازيد. لابد برخي از آنها تفاوت کرده است، برخي بچگانه و غير ممکن به نظر مي رسد و نتوانسته ايد به برخي ديگر دست يابيد.

      واقعي کردن اهداف و شرايط يعني در نظر گرفتن شرايطي که به ما مي گويد چقدر هزينه، زمان و انرژي قرار است صرف شود تا به مقصودمان برسيم و آيا اصلاً چنين توانايي داريم

      واقعي کردن اهداف به ما مي گويد که پيچ و خم اين راه چگونه است، به کدام سمت است، در اين راه چه چيز ما را به مقصد مي رساند،

      به چه چيزهايي بايد «بله» بگوييم و به چه چيزهايي «نه» و در نهايت، در پايان اين راه، چه چيزي انتظار ما را مي کشد.براي شروع کار، يک دفترچه يادداشت لازم است

      تا با نوشتن مواردي از جمله انحرافات احتمالي پيش رو براي رسيدن به هدف، تقويت کننده هاي اصلي و هزينه هاي اصلي، گامي اساسي براي رسيدن به هدف برداريم.

      ▪ گام سوم: برنامه
      به آساني مي توان با يک کلمه برنامه ريزي کرد. اين کلمه جادويي، چيزي نيست جز «تصويرسازي». اگر بتوانيم به شکل ذهني بر روي اهداف بلندمدت و کوتاه مدت تمرکز کنيم،

      آن گاه با تصويرسازي مي توانيم جايي که در آن قرار گرفته ايم، مسير حرکت، اشتباهات، نقاط قوت و مسير باقي مانده را ارزيابي کنيمحالا به عقب بر مي گرديم. ما يک بار مسير را طي کرده ايم

      و مي دانيم چه کرده ايم. به نظر شما طي کردن دوباره اين مسير سخت است ما مي خواهيم براي رسيدن حرکت کنيم و اگر اتفاق ناگهاني افتاد، قطعاً خارج از حد توان ما نيست و مي توانيم آن را کنترل و به حرکت خود براي دستيابي به هدف ادامه دهيم.


      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:44

    9. Top | #9
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      براي انجام کارهاي‌تان اولويت‌بندي کنيد. حتماً تا به حال اين جمله را شنيده‌ايد که امسال سال شماست. پس بايد در اولويت‌بندي‌هاي کارهاي‌تان کار اصلي خود را تشخيص دهيد و تمام تمرکز خود را به آن معطوف کنيد.

      پرتو هاي خورشيد زماني مي‌سوزانند که متمرکز مي‌شوند.امسال کار اصلي شما کنکور است؛ ولي اين بدين معنا نيست که بايد تمام کارهاي ديگر خود را کنار بگذاريد.

      سال کنکور، سالي از سال‌هاي زندگي شماست اما سال سرنوشت‌سازي است و قطعاً عملکرد درست و صحيح توأم با پيمودن مسيري مشخص نتيجه‌ي دلخواهتان را رقم خواهد زد.

      در کنار درس خواندن و مطالعه بايد تفريحات سالم مثل ورزش داشته باشيد تا به علت بي‌تحرکي در پايان سال اضافه‌وزن پيدا نکنيد.پس از شناخت کار اصلي، نوبت به آن مي‌رسد تا هدف خود را روي کاغذ بنويسيد

      و در جايي مقابل چشمانتان قرار دهيد و يادتان باشد که تنها 3 درصد از مردم هدف‌هاي خود را روي کاغذ مي‌نويسند.هدف عاملي است که انگيزه‌ي شما را دوچندان مي‌کند.

      از الان تا روز کنکور بايد مسيري مشخص را طبق هدف از قبل تعيين‌شده‌ي خود طي کنيد. براي طي کردن اين مسير بايد بدانيد چه کارهاي درستي را بايد انجام دهيد و از انجام چه کارهاي اضافه‌اي خودداري کنيد.

      شناخت بهتري از خود به دست آوريد. مطمئنم طي چند سالي که تحصيل کرده‌ايد ويژگي‌هاي خودتان را تا حدودي مي‌شناسيد. توصيه مي‌کنم هفته‌اي يک ساعت براي خود وقت بگذاريد و به کارهاي خود فکر کنيد

      و ببينيد آيا مسيري که طي مي‌کنيد درست است يا نه. اگر به پاسخ واضحي نمي‌رسيد يا در مورد مسيري که طي مي‌کنيد شک داريد با پدر و مادر يا مشاورتان گفت‌وگو کنيد.


      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:48

    10. Top | #10
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      يکي از مشکلات برنامه‌ر‌يزي شخصي، نگاه يک‌بعدي و سطحي به برخي درس‌هاست. نگاه سطحي و يک‌بعدي وقتي اتفاق مي‌افتد که دانش‌آموز درسي را که در آن ضعيف است

      براي اين‌که به نقطه‌ي قوت تبديل کند فقط روي آن تمرکز مي‌کند.نظارت و ارزيابي از فعاليت و عملکرد روزانه هنگامي امکان‌پذير است که در دفتر برنامه‌ريزي نوشته شود.

      1. تا کنون تعادل بين مطالعه‌ي درس‌هاي مختلف را رعايت کرده‌ايد؟ تعادل وقتي رعايت مي‌شود که صفحه‌ي 182 دفتر برنامه‌ريزي را تکميل کنيد.

      2. تا به حال در يک هفته به ساعات مطالعه‌ي درس‌ها توجه کرده‌ايد؟ وقتي جمع هفتگي هر درس را در ستون روبه‌روي آن پر کنيد مي‌توانيد به اين موضوع پي ببريد.

      3. آيا در هفته به جدول تصميم‌گيري کوتاه‌مدت روزانه توجه داشته‌ايد؟ اين جدول در صفحه‌ي سمت چپ دفتر برنامه‌ريزي قرار دارد.

      هنگامي که کارنامه‌هاي رتبه‌هاي برتر را مشاهده مي‌کنيد به نکته‌ي جالبي برخورد مي‌کنيد: آن‌ها هيچ درسي را سفيد نگذاشته‌اند و در بين درس‌ها تعادل برقرار کرده‌اند.

      توصيه‌هاي من:

      1. جدول جمع‌‌بندي‌تان را پس از چند آزمون بررسي کنيد و نقاط قوت خود را کشف کنيد.

      2. روش‌هاي درس‌هايي که نقطه‌ي قوت‌تان است بيابيد و درباره‌ي آن‌ها تفکر کنيد.

      3. يادگيري‌هاي خود را در بين نقاط قوت و ضعف طبق کارنامه‌ي چندتا از ده‌تا دسته‌بندي کرده و براي هر درس هدف‌گذاري کنيد.


      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:52

    11. Top | #11
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      يکي ديگر از نکات برنامه‌ريزي، تعادل برقرار کردن بين تستي و تشريحي است. موفقيت و پيشرفت در آزمون‌ها و معدل، زماني محقق مي‌شود که تعادل داشته باشيد.

      متأسفانه يکي از متداول‌ترين اشتباهات دانش‌آموزان حذف مرحله‌ي تشريحي از روند مطالعاتي‌شان است. به همين دليل هنگام جواب دادن به سؤالات دچار کمبود وقت خواهند شد و به تعداد سؤال کم‌تري جواب مي‌دهند.

      موفقيت به تلاش مستمر و پيگيري‌هاي منظم بستگي دارد و اين‌ها همه با اراده حاصل مي‌شود. هنگام پر کردن دفتر برنامه‌ريزي اين تعادل را برقرار کنيد و براي رسيدن به اهداف بزرگتان پشتکار و مداومت داشته باشيد

      تا با گذشت زمان با کمک برنامه‌ريزي، آموخته‌هاي‌تان را به يادگيري کامل تبديل کنيد.


      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:53

    12. Top | #12
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      يکي ديگر از نکات مهم در برنامه‌ريزي، تعادل برقرار کردن بين درس‌هاي عمومي و اختصاصي است. اين تعادل، تضمين‌کننده‌ي موفقيت و پيشرفت در آزمون‌ها و کنکور است.

      1. در برنامه‌ي روزانه‌ي خود بين هر دو درس اختصاصي، يک درس عمومي قرار دهيد.

      2. 30 درصد از زمان مطالعه‌ي خود را به درس‌هاي عمومي اختصاص دهيد.

      3. درس‌هاي عمومي شامل مباحث متعدد و مختلف هستند. براي بهبود و پيشرفت، کارهاي کوچک را در برنامه‌تان قرار دهيد تا پيشرفت‌هاي بزرگ حاصل شود.

      4. يکي از عوامل تک‌رقمي شدن، شناخت اولويت‌ها و تعادل در آن‌هاست.

      5. روش‌ها و راهکارهاي موفقيت خود را در هر درس عمومي کشف کنيد.

      6. نقطه‌ي آغاز موفقيت اين است که به طور واضح و شفاف بدانيد به دنبال چه طرح و برنامه‌اي هستيد.


      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:55

    13. Top | #13
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      «به دنبال کارهايي نباشيد که هم‌سنگ قدرت‌تان باشد، بلکه قدرتي را طلب کنيد که هم‌سنگ کارهاي‌تان باشد.»


      با کمي تأمل و تفکر در اين جمله به اين نتيجه مي‌رسيم که بايد قدرت و توان خود را افزايش دهيم تا بتوانيم کارهايي را که در اولويت قرار داده‌ايم انجام دهيم. وقتي کارها و وقايع را روزانه در دفتر برنامه‌ريزي ثبت مي‌کنيد

      به عوامل مؤثر در مطالعه نيز توجه داشته باشيد و تعادل در مطالعه‌ي کتاب‌‌ها را فراموش نکنيد. در خواب، ورزش، تغذيه و... تعادل داشته باشيد و به ياد داشته باشيد که تعادل به معناي اختصاص زمان يکسان به کارها نيست،

      بلکه بستگي به نيازي دارد که احساس مي‌کنيد.يک هفته از 168 ساعات تشکيل شده است:

      · خواب مفيد يک فرد سالم روزي 6 الي 7 ساعت است. در هفته 50 ساعت را به خواب اختصاص دهيد.

      · ورزش يکي از عوامل مهم در بهبود يادگيري است. 5 ساعت در هفته ورزش کنيد.

      · تغذيه يکي از عوامل مهم و مؤثر در توليد انرژي است که مي‌تواند در هفته 20 ساعت براي آن اختصاص داد.

      · عوامل ديگري را که در بهبود يادگيري مؤثر است براي خود دسته‌بندي کنيد و در پايان هفته جمع بزنيد

      .· جمع کل ساعاتي را که به اين عوامل مؤثر و مفيد در بهبود يادگيري اختصاص داده‌ايد از 168 ساعت کم کنيد و ميزان ساعت مطالعه‌ي مفيد را با جمع کل هفته مقايسه کنيد.



      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 16:58

    14. Top | #14
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      يکي ديگر از عوامل مؤثر در داشتن برنامه‌ريزي موفق تقسيم واحدهاي مطالعاتي به واحدهاي کوچک‌تر است.

      اين کار باعث مي‌شود بتوانيد در مطالعه‌ي درس‌هاي خود تعادل داشته باشيد.تعادل به معناي اين نيست که همه‌ي درس‌ها را به يک ميزان مطالعه کنيد،

      بلکه بدين معناست که بر اساس شناختي که نسبت به هر درس داريد مطالب را مطالعه کرده و بتوانيد تمام درس‌ها را به خاطر بسپاريد.

      براي اين‌که بتوانيد برنامه‌ي ‌راهبردي را شخصي‌سازي کنيد کافي است نکات زير را رعايت کنيد:

      1. تمام درس‌هاي يک کتاب را به واحدهاي کوچک‌تر تبديل کنيد.

      2. واحدهاي مطالعاتي درس‌ها را بشماريد و بين دو هفته تقسيم کنيد.

      3. چندين درس را در يک روز قرار دهيد (يک درس اختصاصي و يک درس عمومي).

      4. روزهاي پاياني را براي مرور کتاب خودآموزي و آزمون غير حضوري اختصاص دهيد.

      5. براي درس‌هاي حفظي مي‌توانيد حداکثر 90 دقيقه ساعت مطالعه اختصاص دهيد و براي درس‌هاي اختصاصي 150 دقيقه.

      به مثال زير توجه کنيد: فيزيک اول دبيرستان، فصل آينه‌ها: جلسه‌ي اول: آينه‌ي محدب جلسه‌ي دوم: آينه‌ي مقعر جلسه‌ي سوم: آينه‌ي تخت


      روز
      صبح
      عصر
      شب
      شنبه
      جلسه‌ي اول فيزيک، جلسه‌ي اول ادبيات، جلسه‌ي اول رياضي
      جلسه‌ي اول شيمي، جلسه‌ي اول عربي
      تست فيزيک، تست رياضي
      يک‌شنبه
      جلسه‌ي اول زيست، جلسه‌ي اول زبان، جلسه‌ي دوم فيزيک
      تست جلسه‌ي اول ادبيات، جلسه‌ي دوم رياضي، تست شيمي
      تست فيزيک، تست رياضي، تست عربي

      برنامه‌ريزي به شيوه‌اي که گفته شد نتايج زير را به همراه خواهد داشت:

      1. تمام درس‌هاي‌تان را مي‌خوانيد.

      2. تعادل بين تشريحي و تستي خواندن رعايت خواهد شد.

      3. تعادل بين عمومي و اختصاصي را رعايت مي‌کنيد.

      4. به يک برنامه متعادل مي‌رسيد.

      5. مرور کتاب خودآموزي و... را در برنامه قرار خواهيد داد.


      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 17:04

    15. Top | #15
      کاربر انجمن

      نمایش مشخصات
      تجربه نشان داده است کسانی که کتاب‌های درسی را بهتر و با دقت بیش‌تری مطالعه می‌کنند نه تنها در امتحانات مدرسه و پایان ترم موفق‌‌اند بلکه در آزمون‌های تستی هم موفق‌تر از بقیه هستند.

      پایه و اساس هر آزمونی کتاب‌های درسی است و تا دانش‌آموز بر کتاب‌های درسی‌اش مسلط نباشد نباید از خود انتظار داشته باشد که در آزمون‌ها نتیجه‌ی خوبی بگیرد.


      اهمیت کتاب‌های درسی برای درس‌های عمومی:
      دانش‌آموز برای درس‌های عمومی تا کتاب درسی را به خوبی مطالعه نکرده باشد و تسلط کافی بر مطالب نداشته باشد نمره‌ی خوبی در آزمون‌های سر کلاس به دست نمی‌آورد

      و نمی‌تواند تست‌ها را نیز پاسخ گوید. کسی که کتابی مثل دین و زندگی را خیلی خوب مطالعه کرده است می‌تواند حدود 80 درصد تست‌ها را بدون کوچک‌ترین مشکل پاسخ گوید و با حل کتاب‌های تست می‌تواند در این درس به 100 درصد هم برسد.


      اهمیت کتاب‌های درسی برای درس‌های اختصاصی:
      دانش‌آموز در درسی مثل ریاضی باید بعد از مطالعه‌ی جزوه‌ی دبیر به سراغ مثال‌ها و تمرین‌های کتاب درسی برود و تک تک این تمرین‌ها را حل کند. اگر سؤالی 4 قسمت دارد باید تمام آن 4 قسمت را حل کند؛

      زیرا در هر قسمت نکته‌ای است که در دیگری نیست. با حل این تمرین‌ها دانش‌آموز با یک تیر دو نشان زده است: 1) بر مطلب مسلط می‌شود و مطلب را بهتر درک می‌کند

      و کاربرد هر فرمول را در تمرین‌ها به خوبی متوجه می‌شود و 2) وقتی به سراغ تست‌‌ها می‌رود مشکل زیادی در تست‌‌ها ندارد و حدود 30 درصد تست‌ها را بدون مشکل حل می‌کند

      و بقیه‌ی سؤالات هم برایش آشنا هستند و با مراجعه به پاسخ تشریحی، نکته‌ی آن‌ها را به راحتی و در کم‌ترین زمان متوجه می‌شود.
      اهمیت کتاب‌های درسی برای درس زیست‌شناسی: زیست‌شناسی درسی حفظی است

      اما قابل مقایسه با درس‌های حفظی و عمومی نیست. تست‌های کنکور درس زیست‌شناسی یا مفهومی یا ترکیبی یا دقیقاً از کتاب‌های درسی مطرح می‌شوند.

      داوطلب باید بر تمام قسمت‌های کتاب‌های زیست خود مسلط باشد تا بتواند به سؤالات پاسخ گوید. تمام شکل‌های کتاب، مطالب حاشیه‌ای و مطالب زیر عکس‌ها و... را نباید از یاد برد.


      سخن آخر این‌که منبع اصلی و کلیدی برای هر آزمون (چه تشریحی و چه تستی) کتاب‌های درسی است. اگر دانش‌‌آموز بدون تسلط کافی بر کتاب‌های درسی به سراغ تست‌ها برود

      فقط وقت خود را تلف کرده و به نتیجه‌ی قابل قبولی نخواهد رسید. پس حتی اگر کنکور دارید بيش‌تر زمان‌ خود را برای مطالعه‌ی تشریحی و کتاب‌های درسی بگذارید




      منبع:قلمچی
      ویرایش توسط Oxford : 06 بهمن 1392 در ساعت 17:10

    صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

    افراد آنلاین در تاپیک

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    کلمات کلیدی این موضوع




    آخرین مطالب سایت کنکور

  • تبلیغات متنی انجمن