مقدمه

از آنجا يي که مطالعه، حفاظت، مرمت و احياي بناها، مجموعه ها، محوطه ها و بافتهاي تاريخي عرصه هاي مسکوني کشور ضرورت دارد، معماران و مهندسيني که در اين امر فني، فرهنگي و هنري مهارت دارند بايد مانند يک معمار و هنرمند اشراف و تسلط لازم را بر ابعاد تخصصي و مفاهيم امروزي حرفه خود داشته باشند.
ضمن اينکه نظري هوشيارانه و عالمانه به گذشته داشته باشند فارغ التحصيلان اين رشته در واقع مهندسين معماري خواهند بود که مياموزند چگونه امروز را با بهره گيري از تجربيات گذشته براي آينده بسازند. افرادي خواهند بود که پلي بين معماري گذشته و آينده مي توانند ايجاد کنند. اين افراد تاريخ را بايد خوب بشناسند و قادر باشند آثار تاريخي را تجربه و تحليل کرده و بخوانند و مفاهيم و ارزشهاي آن را استخراج و هوشيارانه بکار گيرند. و با بياني امروزي به جامعه معرفي نمايند. از اين رو سه مرحله آموزشي را بايد طي کنند:
1- شناخت مباني و بيان معماري امروز و کارآموزي آن
2- شناخت مباني و بيان معماري گذشته و کارآموزي آن
3- شناخت چگونگي حفاظت و عرضه ارزشهاي معماري گذشته در متن زندگي امروز و کارآموزي آن
در دوره کارشناسي تاکيد مرحله سوم مي باشد که جنبه هاي اجرايي در آن بيشتر لحاظ مي شود. در دوره هاي کارشناسي ارشد و دکتراي اين رشته مکث کافي در مراحل اول و دوم که جنبه هاي تجربه و تحليل و تحقيقاتي بيشتري دارد خواهد شد. که در جاي خود در آينده مطرح خواهد گرديد. دوره کارشناسي مرمت و احياي بناهاي تاريخي يکي از دوره هاي آموزش عالي است که هدف آن تربيت کارشناسان و متخصصين متعهد و آشنا به شيوه هاي پيشرفته مطالعه، مرمت و احياي مجموعه ها و بافت هاي تاريخي ارزشمند کشور است. فارغ التحصيلان اين رشته با کارآيي و دانش نظري و علمي مي توانند نيازهاي کشور را در امر نگهداري و مرمت و احياي علمي ميراث گرانبها و تاريخي برطرف نمايند.
حداقل طول دوره کارشناسي مرمت و احياي بناهاي تاريخي 2 سال شامل 8 نيمسال 17 هفته اي مي باشد.
دروس عمومي 23 واحد (جدول شماره 1)
دروس پايه 23 واحد (جدول شماره 2)
دروس اصلي 42 واحد (جدول شماره 3)
دروس تخصصي 55 واحد (جدول شماره 4 با احتساب 6 واحد پروژه نهايي)
علاوه بر نکاتي که در مقدمه به آنها اشاره شده در ضرورت و اهميت دوره کارشناسي مرمت و احياي بناهاي تاريخي بايد به اين نکته مهم اشاره کرد که وجود هزاران بنا و مجموعه و بافت تاريخي مهم و ارزشمند در کشور و توجه روز افزون جامعه به اهميت اين شواهد ارزنده در عرصه زندگي امروز و نقش موثري که دولت براي اين ميراث عظيم در برنامه هاي رشد و توسعه فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي کشور قائل است. حضور کارشناسان و متخصصين آشنا به شيوه هاي پيشرفته مطالعه و مرمت احياي اين آثار را امري ضروري ساخته است و تربيت نيروهاي متعهد و متخصص جز از طريق آموزش سطوح عالي و مستمر و فرهنگ ساز ميسر نيست.



سطوح رشته


رديف نام دانشگاه کارداني کارشناسي ارشد دکترا
1 زاهدان



درسهای رشته

رديف نام درس
1 آسيب شناسي
2 آسيب‌شناسي
3 آشنايي با باستان‌شناسي
4 آشنايي با بافتها و محوطه‌هاي دوره اسلامي ايران
5 آشنايي با مرمت تزئينات وابسته به معماري
6 آشنايي با معماري جهان
7 آشنايي با هنر و تمدن اسلامي
8 آشنايي با هنر و تمدن فرهنگهاي همجوار
9 آشنايي با کامپيوتر
10 اخلاق و تربيت اسلامي 1 و 2
11 انسان طبيعت معماري 1
12 انقلاب اسلامي و ريشه‌هاي آن از قرن سيزدهم
13 ايستايي 1
14 ايستايي 2
15 پروژه نهايي
16 تاريخ اسلام
17 تربيت بدني 2
18 ترکيب 1
19 ترکيب 2
20 تنظيم شرايط محيطي 1
21 تنظيم شرايط محيطي 2
22 رياضيات 1
23 زبان خارجي 1 (نظري و عملي)
24 زبان خارجي 2 (نظري و عملي)
25 زيست‌شناسي
26 شناخت سازه‌هاي سنتي بناهاي تاريخي
27 شناخت مواد و مصالح
28 طراحي معماري 1
29 طراحي معماري 2
30 طرح مرمت و احياي بافتهاي تاريخي
31 طرح مرمت و احياي بنا
32 طرح مرمت و احياي محوطه‌هاي باستانشناسي
33 عناصر و جزئيات ساختمان 1
34 عناصر و جزئيات ساختمان 2
35 فارسي 1
36 فارسي 2
37 فتوگرامتري
38 قوانين و تشکيلات مرمت
39 مباني نظري مرمت و احياي ابنيد و بافتهاي 1
40 متون اسلامي (آيات و احاديث)
41 مديريت امور ساختمان (تشکيلات دفتري و کارگاهي)
42 مطالعه و شناخت بناهاي تاريخي ايران اسلامي 1
43 مطالعه و شناخت بناهاي تاريخي ايران اسلامي 2
44 معارف اسلامي 2
45 نقشه‌برداري
46 هندسيه (پرسپکتيو)
47 کارآموزي حفاظت و مرمت 1
48 کارآموزي حفاظت و مرمت 2
49 کارگاه عکاسي پايه
50 کامپيوتر و معماري



صنعت و بازارکار

فارغ التحصيلان اين رشته قادر خواهند بود با اطلاعات و دانش عمومي، نظري و تحقيقات از يك طرف و كار عملي از طرف ديگر هزاران بناي تاريخي را كه در اختيار واحدهاي دولتي از قبيل سازمان ميراث فرهنگي كشور و ساير وزارتخانه‌ها و ارگانهاي دولتي و بخش خصوصي قرار دارد، مورد مرمت و بازسازي قرار دهند و ضمن نگهداري و مرمت بناهاي تاريخي، نسل جوان را براي عبرت آموزي از آثار گذشتگان ياري نمايند.
اين فارغ التحصيلان خواهند توانست در برنامه‌ريزي براي مرمت بناهاي تاريخي كشور و تعيين اولويت‌هاي ضروري با هماهنگي مسئولين و دستگاههاي ذيربط مشاركت نمايند و حسب ضرورت در مورد كارهاي اجرايي مرمت نيز سهيم باشند.




رشد