علی اصغر فانی در گردهمایی روسای ادارات سنجش استان‌ها، با اشاره به تحولات ایجاد شده در ساختار مرکز سنجش آموزش و پرورش اظهار داشت: برای این مرکز دو ماموریت تعریف شده یکی برگزاری امتحانات و دیگری ارزیابی آموزش و پرورش کشور که ماموریت دوم بسیار مهم‌تر است. وی افزود: در ماموریت دوم، مرکز سنجش باید طرح‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش را ارزیابی و بازخورد آن را به مسئولان منعکس کند تا پس از بازنگری و اصلاح شیوه‌ها از نتایج آن در جهت ارتقاء کیفیت و بهره وری بیشتر استفاده شود. فانی با انتقاد از رویکرد حافظه مداری و روش تست زنی در کنکور و گزینش دانشجو گفت: این روش سال‌هاست که در کشورهای پیشرفته منسوخ شده و من همواره منتقد این روش بوده‌ام. زیرا سطح پائینی از حیطه‌های یادگیری را مورد سنجش قرار می‌دهد و چون مدارس ما روی تست کار نمی‌کنند، دانش آموزان به آموزشگاه‌های آزاد روی می‌آورند. در صورتی که امتحانات تشریحی سطوح بالاتری از یادگیری را پوشش می‌دهد. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم چابک سازی و ساماندهی نیروی انسانی، استفاده از افراد توانمند در مرکز و ادارات سنجش در راستای اهداف تعیین شده را موجب پیشرفت کار توصیف کرد و گفت: معلم روش تدریسی را بر می‌گزیند که از او انتظار دارند. لذا اگر شما شیوه‌های ارزشیابی خود را بهینه سازی کنید، معلم نیز روش تدریس خود را با شرایط جدید منطبق خواهد ساخت به بیان دیگر تحول در روش تدریس معلم در گرو ایجاد تحول در شیوه سنجش دانش آموزان است.
منبع : انتشارات بین المللی گاج